logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Polskie meble potrzebują silnej marki, by podbić świat

  PR 24.07.2018, przeczytano 1512 razy
ilustracjastrzałka
Fameg

Jak wynika z raportu Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR), polska branża meblarska zajmuje czwarte miejsce na świecie pod względem eksportu mebli[1]. Do 2020 r. możemy jednak być numerem jeden w Europie i wyprzedzić takie kraje, jak Niemcy czy Włochy. Już teraz eksportujemy więcej mebli niż, m.in. Stany Zjednoczone, Meksyk czy Wietnam. By dotrzeć do szerokiego grona europejskich odbiorców, trzeba jednak pokonać bariery i włożyć wysiłek m.in. w umocnienie marki polskich mebli. Decydującą rolę odgrywają tutaj rodzimi projektanci, którzy coraz śmielej wkraczają na zagraniczne rynki i są rozpoznawalni na świecie.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/polskie-meble-potrzebuja-silnej-marki%2C-by-podbic-swiat,37347,artykul.html

Według PFR, Polska obok Chin, Niemiec i Włoch jest czwartym, największym eksporterem mebli na świecie. Meble, produkowane przez rodzimych producentów, trafiają przede wszystkim do krajów europejskich, takich jak: Niemcy, Wielka Brytania i Czechy. Mniejszy procent eksportu stanowi sprzedaż do USA, Rosji i Chin. Kondycja branży jest dobra, a KPMG szacuje, że wartość sprzedanej produkcji do 2020 r. przekroczy poziom 50 mld zł. Szybkie tempo wzrostu i dobre wyniki plasują sektor meblarski wśród kluczowych obszarów polskiej gospodarki. Nie oznacza to jednak, że nie staje ona przed wyzwaniami. PFR prognozuje, że aby zwiększyć udział na światowym rynku, polscy producenci będą musieli przemodelować swoją działalność m.in. poprzez inwestycje w automatyzację, rozwój bezpośrednich usług, a także umocnienie marki i zadbanie o jej silną tożsamość poprzez zainwestowanie w innowacyjne rozwiązania wzornicze.

 Polski przemysł meblarski coraz odważniej podbija zagraniczne rynki i staje się na nich widoczny. Rodzime firmy pojawiają się na światowych wydarzeniach poświęconych wzornictwu i biorą udział w prestiżowych konkursach. Nasze meble są doceniane zarówno za design, jakość, ale także innowacyjne rozwiązania, które odpowiadają na rzeczywiste potrzeby rynku. By móc konkurować z najlepszymi na arenie międzynarodowej musimy inwestować zarówno w badania rynku, innowacje, ale także w wydarzenia wspierające firmy, które planują działania na arenie międzynarodowej i nie zawsze mają pełną wiedzę na temat rynku – mówi Aleksandra Kietla, rzecznik prasowy Łódź Design Festival.

ilustracjastrzałka

Vzór

Polskie meble nr 1 w Europie?

Widząc potencjał w polskim przemyśle meblarskim, PFR uruchomiło specjalny projekt „Polskie Meble”. Jednym z głównych celów programu do 2020 roku jest zajęcie pierwszego miejsca w Europie pod względem wartości eksportu mebli. Do tego potrzeba jednak wypracować silny wizerunek polskiego meblarstwa, a także wzmocnić tożsamości krajowego designu na świecie. Jak wynika z raportu „Zaprojektowane w Polsce”[2], zrealizowanego dla Łódź Design Festival, ocena pozycji polskiego designu przez przedstawicieli branży wzorniczej jest spolaryzowana. Jedni uważają ją za raczej słabą (43,6 proc.), z kolei, dla 32,9 proc. ankietowanych jest ona raczej mocna. Skąd takie rozbieżności?

– Stanowisko branży jest takie, że produkty zaprojektowane przez rodzimych twórców mogą być mocną konkurencją dla zagranicznych producentów pod wieloma względami. Przede wszystkim polskie meble mają dobry stosunek jakości do ceny. Innym aspektem, który może dać nam przewagę, jest coraz silniejsze wspieranie lokalnych produktów przez polskich konsumentów. Społeczeństwo dostrzega polski design i chce wybierać meble, które są wyprodukowane w kraju i zaprojektowane przez rodzimych twórców. Coraz więcej polskich nazwisk jest także widocznych w światowym wzornictwie. Projektanci tacy, jak Tomek Rygalik czy Oskar Zięta przyczyniają się do tego, że krajowy design zaczyna być rozpoznawalny na świecie. Polskie firmy meblarskie powinny wykorzystać ten potencjał – mówi Aleksandra Kietla, Łódź Design Festival. 

ilustracjastrzałka

Tabanda

Za dobrym, polskim designem stoi historia

Kultowy fotel 366 przywrócony do życia przez łódzką markę 366 Concept czy wytwarzane od 130 lat i bazujące na meblarskiej tradycji thonetowskiego stylu krzesła marki FAMEG. Obok wymienionych marek dumnie prezentuje się kolekcja foteli RM57 od firmy VZÓR, których prototypy powstały w latach 50. XX wieku czy rozpoznawalne już krzesło DIAGO marki TABANDA, inspirowane formą origami. Co łączy te firmy? Potrzeba tworzenia dobrych jakościowo i z rzemieślniczą precyzją produktów, a także ciągła praca nad tworzeniem polskiej, silnej marki mebli. To tylko nieliczne z przykładów rodzimych firm meblarskich, które z powodzeniem działają na rynku polskim i mają coraz większy apetyt na zagranicę. Z tego względu marki te uczestniczyły w projekcie BiznesUp! design made in Poland, międzynarodowym wydarzeniu, podczas którego specjaliści branży projektowej rozmawiali o tym, w jaki sposób powinniśmy budować swoją konkurencyjność.

Rynek powinien powoływać się przede wszystkim na swoją jakość i funkcjonalność, ponieważ to jest nadrzędną wartością designu. Nie skupiajmy się na tym, czy to jest polskie wzornictwo czy skandynawskie. Dzisiaj liczy się, czy produkt jest dobry jakościowo, funkcjonalny i tworzony świadomie z poszanowaniem środowiska – Magdalena Pramfelt, Prezes Polsko-Szwedzkiej Izby Gospodarczej.

Polska branża projektowa ma potencjał  i już teraz pod względem jakości stawiana jest na równi z zagranicznymi markami. Zmierzamy we właściwym kierunku, by w perspektywie kolejnych lat stać się brandem rozpoznawalnym na całym świecie. Projekt „Zwiększenie międzynarodowej rangi gospodarczej województwa łódzkiego poprzez organizację i promocję Łódź Design Festival 2018 i Łódź Design Forum”, jest współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego 2014 -2020.

Wywiad z Magdaleną Pramfelt:

BiznesUp! wideorelacja: 

Źródło: LIGHTSCAPE

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
,

"Przede wszystkim polskie meble mają dobry stosunek jakości do ceny"
Bardzo niebezpieczne uogólnienie. Wiele polskich mebli jest zdecydowanie droższych od konkurencji z zagranicy. Przy porównywalnej jakości i znacznie mniejszej renomie.

"Nie skupiajmy się na tym, czy to jest polskie wzornictwo czy skandynawskie"
Krotko i węzłowato. Konsument ma dostać dobry produkt. Kupowanie polskiego, bo polskie, to ślepa uliczka.

avatar użytkownika
,

To zależy od sytuacji. Jeśli klient ma do wyboru dwa porównywalne produkty, to wybór polskiego w dłuższej perspektywie przekłada się na jakieś jego zyski związane z zatrzymaniem większej ilości pieniędzy w kraju.  

,

Jeśli ma wybór, to powinien wybrać ten, kóry mu bardziej odpowiada.  

Najnowsze w tym dziale

Dyrektywa o prawie autorskim nie musi oznaczać cenzury internetu
Przyjęta przez Parlament Europejski dyrektywa o prawie autorskim nie musi mieć tak dużego wpływu na polski internet jak przewidywano w czarnych scenariuszach. Każde państwo może dostosować do dyrektywy swoje przepisy tak, by tylko został zrealizowany jej cel. Sprawa nie jest przegrana. Jak zaadaptujemy przepisy, zależy od nas i takie będziemy stosować – podkreśla Krzysztof...
Sztuczna inteligencja rewolucją dla świata reklamy
Sztuczna inteligencja jest tematem nierzadko poruszanym w artykułach pisanych przez branżę marketingu. Mówi się o niej coraz częściej w kontekście rewolucji rynku. Co tak naprawdę kryje się pod tym pojęciem? Jak AI wpłynie na programmatic?  
Programmatic stawia na etykę
Firmy działające na programatycznym rynku zakupu reklam w Internecie opracowały własny kodeks etyki. Dzięki niemu ten dynamicznie rozwijający się sektor reklamy będzie działał przejrzyście, a niepożądane treści w reklamach będą eliminowane.
Podsumowanie roku na XIX Kongresie Profesjonalistów PR: Komentarze PSPR
"Subiektywny przegląd najciekawszych zjawisk PR minionego roku" prezentowany przez Adama Łaszyna od dziesięciu lat na Kongresie Profesjonalistów PR w Rzeszowie to ważne dla branży zestawienie, które jest swoistym papierkiem lakmusowym kondycji PR w Polsce pod wzgledem etycznym i kreatywnym. Tegoroczne zestawienie było inne pod wieloma względami. Poprosiliśmy o komentarz członków...
Jak zaprojektować dobry szyld – Natalia Kaczor
Szyld - jeden z najstarszych pomysłów na reklamę, może wydawać się anachroniczny w zestawieniu z nowoczesnymi formami i technikami reklamowymi. Szyldy oddają coraz częściej pole tandetnym banerom i nieudolnym wyklejankom na szybie, a jakość oznakowań zamieniana jest chętnie na niską cenę i duży format reklamy. Tymczasem zwłaszcza dla małych, lokalnych sklepów i zakładów...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2019 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764