logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Ponad połowa firm nie ma planu marketingowego

  PR 12.01.2024, przeczytano 611 razy

Z badania ankietowego* skierowanego do osób zarządzających, managerów i specjalistów wynika, że ponad 57% firm nie ma konkretnego planu marketingowego. Działania planowane są - cytujemy: „po prostu”, „przypadkowo”, „przy okazji” lub „jak znajdzie się budżet”, albo wcale i raczej nikt ich nie weryfikuje, ani nie optymalizuje. Ponad 35% planuje działania na kolejny rok sprzedażowy, tworząc raporty i analizy z działań. Minimalna pozostała część „w sumie nie wie czy ma jakiś konkretny plan marketingowy”.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/ponad-polowa-firm-nie-ma-planu-marketingowego,402708,artykul.html

To wciąż niewiarygodne i zaskakujące, że w dobie dostępnych zasobów, narzędzi marketingowych, technologicznych (często już nieodpłatnych), ponad połowa firm nie ma zaplanowanych nawet podstawowych działań marketingowych. Drugą rzeczą jest brak weryfikacji wdrażanych przypadkowo działań.

Z czego to wynika?

Jak twierdzi większość badanych powodem jest m.in. brak specjalistów, wiedzy jak taki plan stworzyć lub też brak budżetu. Wielu zarządzających wciąż uważa, że do przygotowania i wdrożenia planu marketingowego niezbędne są duże nakłady finansowe. Nie zdaje sobie też sprawy, że plan marketingowy ma istotne znaczenie w rozwoju biznesu.

Od czego zacząć plan marketingowy? Prosto, krótko i konkretnie.

Firmy, które nie mają żadnego planu marketingowego, zdecydowanie powinny zacząć od „czegokolwiek” co pomoże im w realizacji celu biznesowego. To co zaplanuje firma jest ważne i pomocne, pozwala na kontrolę, weryfikację i optymalizację tego co działa w firmie, a co wymaga poprawy.

Dobrym rozwiązaniem będzie zapis praktycznych założeń marketingowych, nawet w jednostronicowym pliku. Najważniejsze z nich to:

  1. Główny realny cel jaki firma chce osiągnąć i w jakim czasie.
  2. Zasoby jakimi dysponuje– ludzie, narzędzia, sprzęty etc.
  3. Określenie rynku i grupy docelowej.
  4. Działania promocyjne możliwe do zrealizowania. Rozpoczęcie od najmniej kosztownych i ryzykownych.
  5. Osiągalny czas realizacji działań marketingowych.
  6. Koszty i zwrot inwestycji. Wskaźnik ROI – procentowo.
  7. Weryfikacja i optymalizacja wdrożonych działań.

Dla tych którzy nie mają budżetu, sprawdzone działania na początek. Dodatkowe zasoby ludzkie są w tej fazie zbędne:

1. Audyt – weryfikacja tego co działa w firmie. Eliminacja lub zastąpienie tego co nie działa.

2. Wdrożenie działań promocyjnych niskobudżetowych lub niewymagających wkładu finansowego. Polecane przykłady w fazie początkowej:
- Cross Promotion – współpraca barterowa z firmami. W zamian za obecność wizerunku firmy w materiałach promocyjnych partnera, możesz zaoferować swoje produkty/usługi.
- Public Relations – przekonaj media, że Twój biznes jest godny uwagi. Uzyskaj wiarygodność i zaufanie wśród klientów.
- Działania analityczne – Google Analytics, Google Meta Tagi, Google Search Console – niezbędne, nieodpłatne narzędzia do analizy statystyk serwisów www, konwersji, wyników sprzedaży etc. Wspierają optymalizację działań i widoczność www.
- Social media – prezentuj swoją firmę w social media – znaczące przełożenie na konwersje i wyniki sprzedażowe.
- Google Ads, Facebook Ads, Instagram Ads – obecnie Google oferuje zautomatyzowane kampanie w pełni sterowane automatycznie, dostosowane do konkretnej grupy docelowej. Wystarczy założenie konta. Proste narzędzie, niewymagane doświadczenie.**
- narzędzie Canva – nieodpłatne tworzenie grafik, tekstów, prezentacji, logotypów i innych materiałów promocyjnych. Oszczędność kosztów grafika.

3. Weryfikacja i sprawdzenie skuteczności działań, przełożenie na konwersje/wyniki sprzedażowe.

Sprawdzone, niskobudżetowe i proste do wdrożenia działania marketingowe przyczyniają się do wzrostu sprzedaży w firmie.

Źródło: Fast Marketing Plan

Dodatkowe informacje:

* Ogólnopolskie badanie marketingowe, przeprowadzone pod koniec 2023 roku m.in przez specjalistów współpracujących z Fast Marketing Plan. Rynek małych i średnich przedsiębiorstw. Branża m.in.: nieruchomości, HoReCa, beauty, eventy oraz kultura sztuka. Liczba firm, które wzięły udział badaniu – 78.

** Zrealizowany przykład kampanii dla usługi nowej na rynku: kampania Google Ads, czas trwania: 30 dni (grudzień 2023), wynik: szacowana liczba wyświetleń reklamy 49, 2 tys., kliknięcia 1,73 tys., CTR (Click Through Rate, współ. klikalności do wyświetleń) 3,51% (dobrą skuteczność szacuje się między 2-5 %), śr. CPC (Cost per Click) 0,12 zł, Koszt kampanii 203 zł.

Fast Marketing Plan - tworzy zespół specjalistów z ponad 18 letnim doświadczeniem w planowaniu i wdrażaniu strategii marketingowych dla sektora B2B i B2C w branży m.in.: nieruchomości, FMCG, logistyka, finanse, e-commerce, consulting, HoReCa, kultura i sztuka, placówki oświatowe. Opracowuje sprawdzone i efektywne działania, poparte wiedzą i sukcesami w marketingu.

Fast Marketing Plan – spersonalizowany, szybki plan marketingowy dostarczany w 48 godzin. To jedyne takie rozwiązanie na rynku, które umożliwia szybką realizację i zakup planu marketingowego w sklepie internetowym. Sprawdzone, proste narzędzie, które wspiera prowadzenie i rozwój biznesu. Opracowywany jest na podstawie briefu od klienta. Dedykowany dla firmy lub produktu/usługi/marki. Nieograniczony, co do rodzaju branży. Rzetelny i gotowy do wdrożenia. Obszar działania – cała Polska.


brak ikonki
+

Tekst opublikował użytkownik: FastMarketing

Więcej informacji o użytkowniku

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Havas wprowadza strategię Converged
Agencja mediowa Havas, kluczowy partner biznesowy w zakresie zintegrowanych rozwiązań komunikacyjnych, ogłosiła wprowadzenie innowacyjnych zmian w obszarze strategii oraz inwestycji, aby odpowiedzieć na stale rosnące potrzeby klientów.
Endless profrekwencyjnie dla fundacji Alliance4Europe
Endless zrealizowała kampanię profrekwencyjną do Parlamentu Europejskiego na zlecenie fundacji Alliance4Europe. Agencja jest odpowiedzialna zarówno za ideę strategiczną, jak i kreatywną.
Makłowicz znów inspiruje w kampanii Browaru Fortuna
Trwa kampania piw marki Miłosław&Makłowicz ArcyIPA i premierowego ArcyLager z portfolio Browaru Fortuna. To seria współtworzona z Robertem Makłowiczem. Za realizację odpowiada agencja Pomarańcza.
Timecode: rebranding na 20-lecie
Dom produkcyjny Timecode Film Production świętuje w tym roku 20-lecie swojej działalności. Z okazji jubileuszu Timecode zaprezentował nowe logo i komunikację wizualną.
Akcjonariat pracowniczy w agencji Verbum
Notowana na giełdzie agencja MPL VERBUM SA wprowadza program, w ramach którego pracownicy będą mogli stać się współwłaścicielami firmy. Program ESOP (Employee Stock Option Plan) umożliwi im nabycie udziałów firmy na preferencyjnych warunkach, co jest elementem strategii wzmacniania motywacji i lojalności kluczowych członków zespołu. W ramach programu...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764