logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Porada: 5 najczęstszych błędów przy projektowaniu plakatu

  PR 26.10.2016, przeczytano 1736 razy
ilustracjastrzałka

Projektowanie plakatów outdoorowych to sztuka trudniejsza niż mogłoby się wydawać. Odbiorca patrzy na plakat średnio do 3 do 7 sekund, nie bez znaczenia jest więc fakt, gdzie znajduje się logo, czy na jakim tle ulokowany jest produkt. Oto 5 najczęściej popełnianych błędów przy tworzeniu plakatów OOH.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/porada%3A-5-najczestszych-bledow-przy-projektowaniu-plakatu,30358,artykul.html

Po pierwsze: przesyt

Przesyt to jeden z podstawowych grzechów projektantów. – Tutaj sprawdza się zasada, która mówi, że mniej robi więcej. Najlepiej jeśli na plakacie nie będzie więcej niż 7 elementów (tło, adres, logo itd.) w tym 4 słowa hasła reklamowego – mówi Michał Strzelczyk, grafik projektujący plakaty dla Cityboard Media. Na plakat odbiorca patrzy raptem od 3 do 7 sekund, dlatego wielość elementów wprowadza chaos i zakłóca odbiór komunikatu. Plakat powinien przekazywać informacje w zrozumiały, jasny sposób. Im mniej treści, tym łatwiej odbiorcy zapamiętają przekaz, dlatego tak ważna jest selekcja wiadomości i precyzyjnie określony cel reklamy.

Po drugie: rażąca kolorystyka

Pastelowe tło i jasny kolor fontu lub ciemne tło i ciemny kolor fontu – takie warianty  zestawień kolorystycznych sprawiają, że plakat jest nieczytelny. Najlepiej jeśli tło i font mocno ze sobą kontrastują. Idealny dobór kolorów ilustruje poniższe zestawienie.

Po trzecie: nieczytelny font

Font mały, ozdobny, wymyślny, pełen zawijasów, czy z małymi odstępami pomiędzy literami – to zdecydowanie nie sprawdza się w plakatach OOH. Rozmiar pisma musi być taki, aby był czytelny z dużej odległości. Krój powinien być wyraźny, dopasowany do treści i odbiorców. Walory estetyczne powinny ustąpić praktyczności i komunikatywności. 

Po czwarte: nuda

Plakaty reklamy wielkoformatowej, które nie mają w sobie wyrazu, pomysłu, są powieleniem schematów nie budzą ciekawości, a co za tym idzie nie są zapamiętywane. Aby tego uniknąć można pokusić się o trzy rozwiązania. Po pierwsze: zdecydować się na elementy 2D lub 3D – zapamiętywalność takiego plakatu wzrasta o 100 proc. Po drugie: postawić na humor w przekazie. Po trzecie: wybrać działania teaserowe, czyli przygotować dwa projekty graficzne, w jednym umieścić np. hasło, zdjęcie, element przyciągający uwagę i spójny z kampanią reklamową, w drugim natomiast pełną informację o produkcie, usłudze czy idei. Jeśli kreacja graficzna będzie dobrze skonstruowana, odbiorcy z niecierpliwością będą oczekiwali na drugą część kampanii.

Po piąte: rozmieszczenie elementów

Umieszczenie ważnych (np. cena) elementów w prawym dolnym rogu plakatu to największy błąd. Wzrok odbiorcy dociera tam w ostatniej kolejności. Jak pokazują badania, na plakaty outdoorowe patrzymy podążając za kształtem zbliżonym do znaku zapytania. – Najważniejszy element powinien być na środku, bo tam w pierwszej kolejności kierowany jest wzrok. Następnie odbiorca patrzy w lewy góry róg, prawy górny, lewy dolny i na końcu w prawy dolny – mówi Marcin Wojda, Dyrektor Sprzedaży Cityboard Media, który od kilkunastu lat realizuje kampanie reklamowe. Jeśli plakat ma być dobry, to ważne informacje/elementy musi mieć na środku.    

Na koniec porada: zaprojektowany plakat dobrze poddać prostemu testowi, który pokaże, czy plakat jest czytelny i czy jego przekaz dociera do odbiorców. Najpierw trzeba wydrukować projekt swojego plakatu (niech to będzie zwykła kartka A4), a  następnie zamocować go na ścianie. W dalszej kolejności szybko przejść obok plakatu w odległości 2-3 metrów. Teraz można ocenić, czy projekt jest wystarczająco czytelny. Lepsze efekty uzyska się, gdy do podobnego testu zostaną wykorzystani odbiorcy, którzy nie widzieli wcześniej projektu. Więcej na temat projektowania plakatu na stronie www.icbm.info

Źródło: Cityboard Media

www.cityboard.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Wkłady – część 1.

Publikacje książkowe (7): Wkłady – część 1.

Nie szata zdobi czło­wieka, ani okładka książkę. Trudno zgo­dzić się z tym stwier­dze­niem, a jed­nak w obu przy­pad­kach to, co naprawdę war­to­ściowe i trwałe, ukryte jest pod zewnętrzną, wysta­wioną na publiczny widok powłoką i zapra­sza nas do spo­tka­nia ze sobą, na zupeł­nie innym...
Nowa definicja znaku towarowego – koniec wymogu graficznej przedstawialności
Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii (MPiT) poinformowało, że Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację prawa własności przemysłowej. Jedną z najważniejszych zmian wprowadzonych przez nowelę jest nowa definicja znaku towarowego. Zgodnie z nową definicją, znakiem towarowym może być każde oznaczenie, umożliwiające odróżnienie towarów jednego...
Wielkanocne zwyczaje w wydaniu out-of-home
Wielkanoc to jedno z dwóch największych wydarzeń w roku, zaraz po Bożym Narodzeniu, które znacząco wpływa na wzrost sprzedaży detalicznej. Jak zatem wykorzystać ten czas na promowanie swoich produktów i usług? Poniżej przykłady, jak robią to liderzy w branży.
Marketing dotykowy – jak go stosować?
Dotyk to najbardziej pobudzający zmysł, który uzupełnia, a w niektórych przypadkach wręcz zastępuje wzrok. Klientom powinniśmy umożliwić fizyczny kontakt z towarem. Dzięki temu, będą mogli poczuć się jego właścicielami jeszcze przed zakupem. Coraz więcej marek zdaje sobie sprawę z tego, jak ważne jest udostępnienie konsumentowi możliwości dotknięcia...
VOD przyszłością cyfrowej reklamy
Obecnie 70% osób w wieku od 18 do 34 lat ogląda telewizję w Internecie. Tylko 33% z nich przyznaje, że zdarza im się oglądać program w telewizji na żywo. Dotyczy to głównie ważnych wydarzeń, np. sportowych. To wyraźny znak, że tradycyjna telewizja za kilka lat przeniesie się do cyfrowego świata na dobre.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2019 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764