logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

PORADA: Kiedy korzystać z kredytu handlowego?

   14.05.2009, przeczytano 9014 razy

Kredyt kupiecki cieszy się dużą popularnością wśród polskich przedsiębiorstw. Warto zastanowić się więc na tym, kiedy można go stosować, a kiedy należy powstrzymać się z decyzją o jego zaciągnięciu?


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/kiedy-korzystac-z-kredytu-handlowego,8908,artykul.html

Kredyt handlowy zwany również kredytem kupieckim jest krótkoterminową formą finansowania przedsiębiorstw. Cechą charakterystyczną jest fakt, iż jest on udzielany przez podmioty gospodarcze, a nie przez banki. W przypadku kredytu od dostawców polega on na regulowaniu płatności za zakup określonych towarów z pewnym opóźnieniem w stosunku do otrzymania danego składnika majątku.

Obecnie forma ta jest bardzo rozpowszechniona wśród podmiotów gospodarczych. Wynika to głównie z faktu, iż kredyt handlowy jest dostępny dla szerokiej grupy nabywców. Z reguły nie są wymagane dodatkowe zabezpieczenia kredytu, co jedynie podkreśla jego atrakcyjność. Z punktu widzenia dostawcy możliwość kredytowania zakupu sprawia, że oferta sprzedawcy jest bardziej konkurencyjna na rynku. Bez tej możliwość zbyt towarów czy usług ograniczony byłby jedynie do przedsiębiorstw o podwyższonej płynności finansowej.

W praktyce gospodarczej kredyt kupiecki zazwyczaj jest oferowany bezpłatnie dla nabywców. Przedsiębiorstwo, które korzysta z takiej formy finansowania działalności nie ponosi żadnych dodatkowych kosztów odsetkowych. Po upływie określonego terminu reguluje zobowiązania jedynie w kwocie jaka widnieje na fakturze.

Kredyt handlowy stanowi pewną alternatywę w stosunku do kredytu bankowego, jest jednak atrakcyjniejszą formą finansowania ze względu na brak oprocentowania. Coraz więcej przedsiębiorstw wykorzystuje ją w swojej działalności. Problemem staje się jednak permanentne jego stosowanie, nawet do celów do których nie powinien być wykorzystywany. Z reguły regulowanie płatności powinno odbyć się w ciągu 30 dni, przedsiębiorstwa jednak bagatelizują tę zasadę i wydłużają ten termin nawet do kilku miesięcy. Wynikiem tego jest wykorzystywanie tej formy finansowania nie tylko w krótkim okresie, ale również do różnych projektów inwestycyjnych w przedsiębiorstwie.

Można wyróżnić klasyczną formę kredytu kupieckiego, która polega na określeniu wysokości upustu w przypadku dokonania całkowitej bądź częściowej zapłaty w określonym z góry terminie. W tym wypadku kosztem kredytu jest nieskorzystanie z danego upustu, a płatność dokonywana jest w odroczonym terminie. Stosowany jest przez przedsiębiorstwa, które charakteryzują się wysoką płynnością finansową. Jeżeli chodzi o nieklasyczny kredyt kupiecki, dostawca nie daje możliwości wykorzystania upustu, oferuje jedynie bezpłatne korzystanie z kredytu. Wariant ten preferuje się w przypadku, kiedy podmiot gospodarczy ma problemy z wygenerowaniem środków finansowych na bieżącą działalność. Przedsiębiorstwo, które chce skorzystać z kredytu kupieckiego, musi więc podjąć decyzję o tym, czy zależy mu na negocjowaniu jak największych upustów cenowych, czy bardziej zainteresowany będzie uzyskaniem dłuższego okresu kredytowania.

Przedsiębiorstwo, które decyduje się na zaciągnięcie kredytu kupieckiego może przeznaczyć dodatkowe środki finansowe na krótkoterminowe operacje gospodarcze np. lokatę bankową czy nabycie szybko zbywalnych papierów wartościowych. W ten sposób można osiągnąć dodatkowy dochód w firmie. W myśl zasad efektywnego zarządzania finansami w przedsiębiorstwie nie zaleca się wykorzystywania kredytu kupieckiego w przypadku finansowania aktywów trwałych, czy działalności inwestycyjnej. Oczekiwane należności mogą bowiem wpłynąć w terminie późniejszym, stąd w przypadku konieczności spłaty zobowiązań wynikających z kredytu kupieckiego może to stanowić istotny problem. Efektem tego może być znaczne ograniczenie płynności a zarazem pogorszenie się kondycji finansowej przedsiębiorstwa.

Kredyt kupiecki jest cennym instrumentem wykorzystywanym przy krótkoterminowym finansowaniu. Jego przyznanie zależy tak naprawdę od zdolności negocjacyjnej danego podmiotu oraz od siły przetargowej. Im pozycja konkurencyjna jest większa, tym większe prawdopodobieństwo uzyskania korzystniejszych warunków kredytowych.

Autor: Marzena Mliczak / IPO.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

5 upominkowych inspiracji na jubileusz firmy
Jubileusz firmy to nie tylko wyjątkowa okazja do celebracji kolejnej rocznicy, lecz także czas na głębsze zastanowienie się nad wkładem wszystkich, którzy przyczynili się do sukcesu firmy – partnerów biznesowych, klientów oraz pracowników. Z takiej okazji warto podkreślić znaczenie ich zaangażowania i wsparcia poprzez wybór odpowiedniego...
Slodkie: Produkcja czekolady vs. CSR
Z roku na rok rośnie świadomość na temat pilnej potrzeby ochrony środowiska i konieczności walki ze zmianami klimatycznymi. Coraz więcej firm podejmuje aktywne działania w tym kierunku – zarówno na poziomie lokalnym, jak i globalnym. Znani producenci słodyczy, jak SLODKIE, podnoszą poprzeczkę dla całej branży, kierując się wartościami zrównoważonego...
Rozliczenia abonamentowe królują w branży SEO
Ponad połowa agencji i freelancerów zajmujących się SEO oferuje tylko jeden model rozliczeniowy za wykonaną pracę – tak wynika z międzynarodowej ankiety przeprowadzonej w 2024 roku przez Ahrefs [1] . Największą popularnością cieszy się miesięczny abonament – opcję tę wskazało aż 78 proc....
SparkyB: viralowa autentyczność marek
Marki stały się naszym towarzyszem życia, przyjacielem, wsparciem w propagowaniu różnych idei. Tworzą społeczności, które są najważniejszym kanałem komunikacji z odbiorcą. Z badań wynika, że 91% osób wierzy w siłę społeczności, a 70% konsumentów twierdzi, że lepiej odbiera markę, gdy jej pracownicy są aktywni w mediach...
Google zablokował 5,5 miliarda reklam. Scamem karmi nas AI
Treści o charakterze seksualnym, promocja broni czy nielegalny hazard, prezentowane często przez deepfejki na podobieństwo znanych osób. To m.in. takie reklamy są na celowniku Google, który na swojej platformie zablokował aż 5,5 miliarda reklam. Pod bacznym okiem korporacji z Doliny Krzemowej są też wybory – zarówno w Polsce jak i te uznawane za najważniejsze, czyli w USA.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764