logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Porada: Kiedy korzystać z kredytu handlowego?

   14.05.2009, przeczytano 8632 razy

Kredyt kupiecki cieszy się dużą popularnością wśród polskich przedsiębiorstw. Warto zastanowić się więc na tym, kiedy można go stosować, a kiedy należy powstrzymać się z decyzją o jego zaciągnięciu?


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/porada%3A-kiedy-korzystac-z-kredytu-handlowego,8908,artykul.html

Kredyt handlowy zwany również kredytem kupieckim jest krótkoterminową formą finansowania przedsiębiorstw. Cechą charakterystyczną jest fakt, iż jest on udzielany przez podmioty gospodarcze, a nie przez banki. W przypadku kredytu od dostawców polega on na regulowaniu płatności za zakup określonych towarów z pewnym opóźnieniem w stosunku do otrzymania danego składnika majątku.

Obecnie forma ta jest bardzo rozpowszechniona wśród podmiotów gospodarczych. Wynika to głównie z faktu, iż kredyt handlowy jest dostępny dla szerokiej grupy nabywców. Z reguły nie są wymagane dodatkowe zabezpieczenia kredytu, co jedynie podkreśla jego atrakcyjność. Z punktu widzenia dostawcy możliwość kredytowania zakupu sprawia, że oferta sprzedawcy jest bardziej konkurencyjna na rynku. Bez tej możliwość zbyt towarów czy usług ograniczony byłby jedynie do przedsiębiorstw o podwyższonej płynności finansowej.

W praktyce gospodarczej kredyt kupiecki zazwyczaj jest oferowany bezpłatnie dla nabywców. Przedsiębiorstwo, które korzysta z takiej formy finansowania działalności nie ponosi żadnych dodatkowych kosztów odsetkowych. Po upływie określonego terminu reguluje zobowiązania jedynie w kwocie jaka widnieje na fakturze.

Kredyt handlowy stanowi pewną alternatywę w stosunku do kredytu bankowego, jest jednak atrakcyjniejszą formą finansowania ze względu na brak oprocentowania. Coraz więcej przedsiębiorstw wykorzystuje ją w swojej działalności. Problemem staje się jednak permanentne jego stosowanie, nawet do celów do których nie powinien być wykorzystywany. Z reguły regulowanie płatności powinno odbyć się w ciągu 30 dni, przedsiębiorstwa jednak bagatelizują tę zasadę i wydłużają ten termin nawet do kilku miesięcy. Wynikiem tego jest wykorzystywanie tej formy finansowania nie tylko w krótkim okresie, ale również do różnych projektów inwestycyjnych w przedsiębiorstwie.

Można wyróżnić klasyczną formę kredytu kupieckiego, która polega na określeniu wysokości upustu w przypadku dokonania całkowitej bądź częściowej zapłaty w określonym z góry terminie. W tym wypadku kosztem kredytu jest nieskorzystanie z danego upustu, a płatność dokonywana jest w odroczonym terminie. Stosowany jest przez przedsiębiorstwa, które charakteryzują się wysoką płynnością finansową. Jeżeli chodzi o nieklasyczny kredyt kupiecki, dostawca nie daje możliwości wykorzystania upustu, oferuje jedynie bezpłatne korzystanie z kredytu. Wariant ten preferuje się w przypadku, kiedy podmiot gospodarczy ma problemy z wygenerowaniem środków finansowych na bieżącą działalność. Przedsiębiorstwo, które chce skorzystać z kredytu kupieckiego, musi więc podjąć decyzję o tym, czy zależy mu na negocjowaniu jak największych upustów cenowych, czy bardziej zainteresowany będzie uzyskaniem dłuższego okresu kredytowania.

Przedsiębiorstwo, które decyduje się na zaciągnięcie kredytu kupieckiego może przeznaczyć dodatkowe środki finansowe na krótkoterminowe operacje gospodarcze np. lokatę bankową czy nabycie szybko zbywalnych papierów wartościowych. W ten sposób można osiągnąć dodatkowy dochód w firmie. W myśl zasad efektywnego zarządzania finansami w przedsiębiorstwie nie zaleca się wykorzystywania kredytu kupieckiego w przypadku finansowania aktywów trwałych, czy działalności inwestycyjnej. Oczekiwane należności mogą bowiem wpłynąć w terminie późniejszym, stąd w przypadku konieczności spłaty zobowiązań wynikających z kredytu kupieckiego może to stanowić istotny problem. Efektem tego może być znaczne ograniczenie płynności a zarazem pogorszenie się kondycji finansowej przedsiębiorstwa.

Kredyt kupiecki jest cennym instrumentem wykorzystywanym przy krótkoterminowym finansowaniu. Jego przyznanie zależy tak naprawdę od zdolności negocjacyjnej danego podmiotu oraz od siły przetargowej. Im pozycja konkurencyjna jest większa, tym większe prawdopodobieństwo uzyskania korzystniejszych warunków kredytowych.

Autor: Marzena Mliczak / IPO.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Wielkanocne zwyczaje w wydaniu out-of-home
Wielkanoc to jedno z dwóch największych wydarzeń w roku, zaraz po Bożym Narodzeniu, które znacząco wpływa na wzrost sprzedaży detalicznej. Jak zatem wykorzystać ten czas na promowanie swoich produktów i usług? Poniżej przykłady, jak robią to liderzy w branży.
Marketing dotykowy – jak go stosować?
Dotyk to najbardziej pobudzający zmysł, który uzupełnia, a w niektórych przypadkach wręcz zastępuje wzrok. Klientom powinniśmy umożliwić fizyczny kontakt z towarem. Dzięki temu, będą mogli poczuć się jego właścicielami jeszcze przed zakupem. Coraz więcej marek zdaje sobie sprawę z tego, jak ważne jest udostępnienie konsumentowi możliwości dotknięcia...
VOD przyszłością cyfrowej reklamy
Obecnie 70% osób w wieku od 18 do 34 lat ogląda telewizję w Internecie. Tylko 33% z nich przyznaje, że zdarza im się oglądać program w telewizji na żywo. Dotyczy to głównie ważnych wydarzeń, np. sportowych. To wyraźny znak, że tradycyjna telewizja za kilka lat przeniesie się do cyfrowego świata na dobre.
Udany meetup to doskonały sposób na wymianę wiedzy i doświadczeń zawodowych. Dzięki swobodnej atmosferze, format spotkań jest szczególnie ceniony w branży IT. Firmy upatrują w nim szansę na budowę wizerunku „pracodawcy z wyboru”, a uczestnicy okazję do wzięcia udziału w inspirującej dyskusji. Co powinieneś zrobić, aby wydarzenie przyciągnęło jak...
Programy lojalnościowe w erze cyfrowej
Według badania przeprowadzonego przez Comarch i Kantar TNS ponad 70% polskich konsumentów należy przynajmniej do jednego programu lojalnościowego. Coraz częściej klienci oczekują jednak natychmiastowej gratyfikacji i jeszcze więcej cyfrowych rozwiązań. W jaki sposób zwiększyć ich entuzjazm, który przełoży się na realizację celów sprzedażowych?
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2019 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764