logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Poradnik: Jak ocenić wytrzymałość banera?

   13.09.2010, przeczytano 20786 razy

Jak ocenić wytrzymałość a pośrednio i trwałość banerów? Zagadnienie ciekawe z punktu widzenia zleceniodawcy jak i drukarza.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/poradnik%3A-jak-ocenic-wytrzymalosc-banera,11279,artykul.html

Baner to troche bazarowe określenie, ale trudno w języku polskim znaleźć bardziej popularne czy właściwe na ten rodzaj nośnika druku. Pozostanę więc przy tym określeniu, mając na myśli tkaniny winylowe typu: frontlit, backlit, blockout, mesh. Poza siatką (mesh), która zawsze jest powlekana z uwagi na proces produkcji, możemy rozróżnić 3 rodzaje banerów: powlekane (jedno- i dwustronnie, laminowane i od niedawna dostępne w Polsce semi-powlekane, tj. łączące pewien znikomy proces powlekania i laminowana na gorąco.

Najtrwalsze, najszlachetniejsze (ale i najdroższe) są media powlekane (two side coated). W procesie technologicznym, wewnętrzna siatka poliestrowa jest zatapiana w płynnym winylu, niejako wulkanizując się z nim i tworząc jedną, trudno rozrywalną strukturę. Baner taki charakteryzuje się dużą elastycznością, wysoką odpornością na wahania temperatur, długim okresem trwałości, nie wykazuje efektu rozwarstwienia.

Pewnym odłamem banerów stricte powlekanych są jednostronnie powlekane - tj. płynnie zalana siatka poliestrowa z jednej strony, zgrzana z drugiej strony z twardą folią PCV (one side coated).

W dalszej części poruszę temat tego, czemu banery różnią się czasem znacznie między sobą i niektóre można rwać dosłownie w rękach.

Banery laminowane są uniwersalnym, bardzo często stosowanym nośnikiem druku. Proces technologiczny polega na połączeniu trzech warstw materiału: wewnętrznej siatki poliestrowej i obustronnie twardej folii PCV. Odbywa się to poprzez przepuszczenie materiału pomiędzy olbrzymymi wałkami, które pod dużym naciskiem na gorąco, sprasowują ze sobą 3 warstwy materiału. Banery w tej technologii są stosunkowo tanim nośnikiem, charakteryzują się sporą sztywnością, dedykowanym krótkotrwałym czasem ekspozycji, dużą podatnością na uszkodzenie/rozerwanie przy sporych wahaniach temperatur a wręcz zabójcze są dla nich ekstremalnie niskie temperatury. Może występować wtedy efekt rozwarstwienia czy też pękania folii PCV.

Najmłodszym rodzajem banera, są tzw. semi-powlekane, które de facto zwać się powinny semi-laminowane lub pseudo-powlekane. Niestety nomenklatura banera semi-powlekanego przyjęła się w Polsce i jako taka funkcjonuje wśród dostawców, drukarzy, odbiorców. Materiały te łączą w sobie szlachetność powierzchni znaną z materiałów powlekanych z zauważalną sztywnością i mniejszą odpornością na warunki zewnętrzne materiałów stricte laminowanych. Produkcja materiału semi-powlekanego, polega na laminowaniu na gorąco z dociskiem (jak przy materiałach laminowanych) wypełnianiając dodatkowo wnętrze poliuretanem, co wygładza powierzchnie, uszlachetnia ją i nadaje jej tzw. "smooth finish". Niestety użycie poliuretanu niesie ze sobą ryzyko delaminacji (rozwarstwienia), gdyż zmienia on swoją objętość pod wpływem zmian temperatur.

Możemy wybierać więc spośród materiałów szlachetnych, bardzo trwałych, ale droższych w zakupie a materiałów ekonomicznych, tanich, ale podatnych na uszkodzenia i o małej trwałości. Możemy też zadowolić się materiałem "udającym" powlekany, choć de facto cały czas laminowanym.

Jednym z najistotniejszych czynników wytrzymałości banera, jest zastosowana wewnętrzna przędza poliestrowa. Mało kto zwraca na to uwagę a jest to wymierna, bardzo odczuwalna wartość, która determinuje jakość materiału.

Wyróżniamy 2 główne parametry oceny nitki: grubość i splot. Grubość nitki, a co za tym z reguły idzie - jej wytrzymałość pokazuje parametr Dtex, np. 1000x1000; 300x500; 500x800 itd. Jest to grubość nitki po wątku i osnowie. Im wyższa, tym nitka mocniejsza więc materiał trudniej rozerwać. Podobnie z gęstością splotu, która im większa, tym daje nam więcej pewności, że materiał będzie trwały w okresie ekspozycji. Gęstość splotu oznacza się ilością nitek na cal (czasem na centymetr) po wątku i osnowie, np. 18x18; 9x10 czy 12x13.

Ważnym parametrem o którym warto wspomnieć jest adhezja, czyli siłą z jaką wierzchnia warstwa folii PCV wiąże się z włóknem siatki poliestrowej.

Te główne parametry określają nam jakość używanego materiału. Zdarza się często sytuacja, kiedy zestawiamy obok siebie 2 materiały od różnych dostawców, oba wyglądają podobnie, oba są matowe, mają jednakową gramaturę a ich cena jest drastycznie różna. Warto sprawdzić wtedy grubość włókna i gęstość splotu, aby przekonać się skąd te różnice cenowe.

Czasem spotyka się jeszcze podłoża (mesh), które by wyglądały szlachetnie są "spulchniane" sztucznie środkami chemicznymi, np. karbonian wapnia. Im więcej specyfiku w składzie materiału, tym najczęściej mniej wartościowego winylu, ale percepcja materiału lepsza.

Bardzo skrótowo przedstawiam tę charakterystykę, wierząc, iż pomoże to dobrać odpowiedni materiał do wykonywanej pracy i wyjaśni kwestię takiej różnorodności mediów na rynku w tak czasem nieprawdopodobnych cenach.

Większość powyższych informacji technicznych można zdobyć czytając kartę charakterystyki produktu, która powinna być zawsze udostępniona przez dystrybutora. Rekomenduję taką lekturkę przed każdym użyciem materiału, którego nie znamy lub chcemy upewnić się co do jego jakości i trwałości.


avatar użytkownika
+ + + +

Tekst opublikował użytkownik: Jarosław Zalesiak

Więcej informacji o użytkowniku

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Rebranding Atikus - nowa identyfikacja wizualna dewelopera
Atikus to marka dewelopera, w której DNA zaszyte są sztuka projektowania oraz realizacji. Założyciele marki to dwóch pasjonatów: architektury oraz budownictwa i swoje zamiłowania starają skutecznie realizować w zakresie kolejnych, zrealizowanych inwestycji. Ich motto: „Mieszkaj wygodnie” wskazuje na zaangażowanie i dbałość o każdy detal, bo wiedzą...
Tetrachromatyzm - fenomenalna wrażliwość na kolor
Tetrachromatyzm to rzadki fenomen związany z percepcją kolorów częściej występujący u kobiet. Takie osoby potrafią wyłapać setki milionów odcieni więcej niż przeciętna osoba.
Prawna ochrona marki osobistej. Prawo do firmy a znak towarowy
Gdyby istniał skuteczny sposób prawny na zatrzymanie raz zbudowanego zaufania to byłaby to z pewnością najchętniej realizowana usługa prawna. Niestety, w tym zakresie prawo nie jest idealne. Co nie oznacza, że nie oferuje ono żadnych sposobów ochrony marki osobistej. Dzisiaj przedstawię Ci dwa sposoby ochrony marki osobistej, które warto znać: prawo do firmy oraz znak...
Plan marketingowy miasta i zrównoważone planowanie rozwoju
Strategiczny plan marketingowy, uważany za ważne narzędzie zarządzania w organizacji, wykorzystywany jest także przez miasta w Polsce jako jeden z głównych aspektów wsparcia w podejmowaniu decyzji i osiąganiu wyznaczonych celów. Zrównoważony rozwój to jeden z wiodących trendów w obecnych czasach. Właściwy do wprowadzania zmian i podążania za innowacjami. Określa wiele...
Biuro Bayer zainspirowane Oliwą spod kreski Design Anatomy
Biuro jednego z najstarszych rezydentów Olivia Centre przeszło metamorfozę. Dostosowane do najnowszych trendów biuro grupy Bayer powstało w duchu less waste, a opiera się na nowej strategii przestrzeni pracy, obowiązującej w całej grupie. Za projekt odpowiada pracownia Design Anatomy, której portfolio obejmuje ponad 200 tys. m.kw. zaprojektowanych i wykończonych...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764