logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Poradnik: Jak ugryźć HTML w programie pocztowym?

  PR 06.09.2010, przeczytano 2308 razy

Wraz z dynamicznym rozwojem Internetu rośnie liczba programów i serwisów służących do obsługi poczty elektronicznej. O ile różnorodność sprzyja przy wyborze oferty, o tyle skomplikowane zasady rządzące wysyłką wiadomości HTML to nieraz ciężki orzech do zgryzienia dla użytkowników i przedsiębiorców zgłębiających tajniki tego języka.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/poradnik%3A-jak-ugryzc-html-w-programie-pocztowym,11228,artykul.html

Tomasz Pakulski z firmy Vercom, dostawcy platformy Redlink.pl do efektywnej komunikacji bezpośredniej podpowiada, jak przygotować szablon HTML dla wiadomości e-mail, aby zagwarantować jej prawidłowe wyświetlenie we wszystkich programach pocztowych.

W czym tkwi problem?

Producenci prześcigają się oferując całe mnóstwo aplikacji desktopowych. Mamy takie programy, jak: Windows Live, Microsoft Outlook, Outlook Express, The Bat, Thunderbird, Lotus Notes, a także aplikacje webowe (tzw. Webmaile), czyli: Gmail, Onet, WP, Interia, O2, AOL, YAHOO i wiele innych.

Dość często bywa, że ta sama wiadomość zostaje w różny sposób wyświetlona w zależności od używanej aplikacji do odbioru poczty. Fakt ten wynika z odmiennej interpretacji kodu HTML, XHTML oraz CSS. Co więcej, na tym polu zawodzą nawet najbardziej znane marki, jak: Gmail, Lotus czy rodzina programów Outlook (w tym najpopularniejsze wersje 2003 i 2007). Warto podkreślić, że dyskusja na temat standardów sieciowych jest jednym z najczęściej poruszanych tematów w świecie biznesu internetowego, jednak optymalnych rozwiązań wciąż nie widać.

Po pierwsze - kodowanie

Rozpoczynając projektowanie szablonu HTML dla wiadomości e-mail najlepiej zastosować standard HTML 4.01 zamiast, coraz popularniejszego, XHTML.

Generalnie polskie znaki diakrytyczne mogą być kodowane w jednym z trzech standardów - Windows-1250, ISO-8859-2 (tzw. Latin-2) lub UTF-8. Na obecną chwilę najlepsze możliwości daje kodowanie w standardzie ISO-8859-2. Dlaczego? Ponieważ bezproblemowo interpretuje go największa liczba klientów pocztowych dostępnych na rynku. Dla porównania - starsze aplikacje nie obsłużą nowego UTF-8, a Windows-1250 poprawnie wyświetli się wyłącznie w programach z rodziny Microsoft.

Po drugie - postaw na klasykę

Wspomniana na początku różnorodność aplikacji pocztowych nie sprzyja stosowaniu nowoczesnych rozwiązań przy projektowaniu szablonów e-mail. Dlatego do określenia wyglądu wiadomości najlepiej zamiast stylów czy warstw zastosować tabele, choć te pierwsze stają się coraz bardziej popularne przy projektowaniu stron internetowych. Choć przestarzałe, tabele pozwolą na poprawne wyświetlanie treści e-maila w wielu programach pocztowych - a o to właśnie chodzi.

Tabele oraz komórki powinny mieć stałą, określoną szerokość - optymalna to 500-600 pikseli dla całej wiadomości. Większa szerokość sprawi, że w niektórych programach desktopowych lub Webmailach e-maile będą niewidoczne w całości, co w przypadku przewijania poziomego negatywnie wpłynie na czytelność danego e-maila. Wysokość wiadomości nie musi być limitowana, ponieważ większość Internautów i tak przyzwyczajona jest do paska przesuwania pionowego.

Do wyśrodkowania kreacji zaleca się stosowanie atrybutu align=”center” w tabeli. Z kolei marginesy można określić przy zastosowaniu znaczników cellMargin. Należy wiedzieć, że niektóre programy do odbioru poczty nie obsługują atrybutów cellpadding i cellspacing, stąd bezpieczniej jest zrezygnować z ich stosowania. Absolutnie niedozwolone jest pozycjonowanie tekstu przy pomocy funkcji position: absolute. Odradza się również używanie atrybutu rowspan dla znacznika td służącego łączeniu wierszy w kolumnie. Wiele programów nie poradzi sobie z tak przygotowanym kodem, co spowoduje błędne wyświetlenie wiadomości e-mail - alternatywą będzie tworzenie tabel wewnętrznych.

Stosowanie styli jest jednym z najbardziej zawodnych elementów przy przygotowywaniu szablonu HTML. Dzieje się to dlatego, że niemal każda aplikacja, czy to desktopowa, czy webowa, interpretuje je na swój własny sposób - zazwyczaj odmienny od zamierzonego. Warto wspomnieć tu chociażby o Webmailu Interia, który ich w ogóle nie obsługuje.

Należy też pamiętać o unikaniu definiowania stylów w sekcji HEAD, gdyż większość Webmaili pomija bądź usuwa tę część kodu wraz ze znacznikiem BODY.

W przygotowywanym projekcie e-maila najlepiej stosować standardowe czcionki, takie jak np.: Verdana, Tahoma, Arial lub Times New Roman z określeniem ich wielkości np.:

Przykładowy tekst.

. Takie rozwiązanie zapewni prawidłowe wyświetlanie tekstu w większości programów pocztowych.

Po trzecie - backup plan

Bardzo często osoby, które na co dzień wysyłają newslettery i wiadomości promocyjne nie zdają sobie sprawy, że nadal spora część odbiorców poczty elektronicznej świadomie lub z braku możliwości technicznych nie odbiera wiadomości w formacie HTML.

Co to oznacza? Jeżeli odbiorca otworzy wiadomość w trybie tekstowym nie zobaczy ani obrazów, ani formatowania tekstu. Dlatego jeśli do przygotowywanej przez nas kreacji szablonu HTML nie dołączymy tekstu zastępczego, wiadomość może okazać się nieczytelna lub nie wyświetlić się w ogóle. Przygotowując wysyłkę reklamową warto zatem skorzystać z funkcji dołączania do treści e-maila tekstu zastępczego, co dostępne jest np. w platformie komunikacyjnej Redlink.pl. To działanie z pewnością zwiększy liczbę sukcesywnie dostarczonych informacji, a co za tym idzie, przełoży się na większą skuteczność przeprowadzonego mailingu.

Po czwarte - blokujemy obrazki

Ze względów bezpieczeństwa większość obecnych na rynku programów pocztowych automatycznie blokuje wyświetlanie obrazków w korespondencji e-mail. Warto o tym pamiętać projektując szablon HTML. Obrazki mogą podkreślać treść, wzbogacać ją graficznie, ale nie mogą być niezbędne do odczytania wiadomości. Wiele firm, skuszonych atrakcyjnym efektem wizualnym, zapomina o tej zasadzie.

Jednocześnie istnieje spora szansa, że odpowiednio zaimplementowana grafika w szablonie e-mail zostanie pobrana przez odbiorców. Dopuszczalne rozszerzenia obrazków w wiadomości to jpg, gif oraz png. Powinny być one umieszczane w kodzie HTML przy użyciu znacznika img src i uzupełniane atrybutem alt, który pozwala na wstawienie tekstu zamiennego (wyświetlanego w momencie blokady obrazków). Jeżeli obrazek jest podlinkowany należy dodatkowo zdefiniować atrybut border="0". Przykład prawidłowego osadzenia obrazka w e-mailu przedstawia się następująco: src="grafika.png" border=”0” alt=”Zobacz jak wygląda nasz produkt”>.

Poleca się także załączanie grafik do treści e-maila zamiast umieszczania ich na zewnętrznym serwerze WWW. Pamiętajmy jednak, aby załączane obrazki nie były zbyt duże. Wskazane jest bowiem, aby wiadomości e-mail były jak najmniejsze.

Po piąte - zrezygnuj z tła

Spora część Webmaili, w tym także bardzo popularny Outlook 2007, nie wyświetla obrazków umieszczanych jako tło. Warto więc zastanowić się czy nie lepiej zrezygnować z obrazkowego tła na rzecz jednolitego (znacznik bgcolor). W ostateczności można użyć atrybutu background dla znacznika td, który pozwoli wyświetlić tekst na jednolitym tle, jeśli zablokowane zostało tło obrazkowe.

Kilka słów na zakończenie

Projektując mailing warto zrezygnować z użycia elementów takich, jak: JavaScript czy Flash – są one pomijane przez większość popularnych programów pocztowych. Warto natomiast wesprzeć się o opensourcowy projekt Alex’a Dunae o nazwie „PREMAILER” – narzędzie to pozwala na sprawdzenie stworzonego kodu HTML pod kątem kompatybilności z najpopularniejszymi programami pocztowymi. Narzędzie poprawia również kod eliminując podstawowe błędy (np. zmianę adresów - linków, odwołania do plików - z względnych na bezwzględne). Na podstawie wprowadzonego kodu program generuje dodatkowo wersję tekstową wiadomości.

Powyższe rozważania oczywiście nie wyczerpują tematu prawidłowego projektowania szablonu HTML dla korespondencji e-mail. Wskazują jednak na te elementy, które mają kluczowy wpływ na skuteczność prowadzonej kampanii.

Źródło: Redlink


avatar użytkownika
+ + +

Tekst opublikował użytkownik: zszymanska

(Zuzanna Szymańska)

Więcej informacji o użytkowniku

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Prawna ochrona marki osobistej. Prawo do firmy a znak towarowy
Gdyby istniał skuteczny sposób prawny na zatrzymanie raz zbudowanego zaufania to byłaby to z pewnością najchętniej realizowana usługa prawna. Niestety, w tym zakresie prawo nie jest idealne. Co nie oznacza, że nie oferuje ono żadnych sposobów ochrony marki osobistej. Dzisiaj przedstawię Ci dwa sposoby ochrony marki osobistej, które warto znać: prawo do firmy oraz znak...
Plan marketingowy miasta i zrównoważone planowanie rozwoju
Strategiczny plan marketingowy, uważany za ważne narzędzie zarządzania w organizacji, wykorzystywany jest także przez miasta w Polsce jako jeden z głównych aspektów wsparcia w podejmowaniu decyzji i osiąganiu wyznaczonych celów. Zrównoważony rozwój to jeden z wiodących trendów w obecnych czasach. Właściwy do wprowadzania zmian i podążania za innowacjami. Określa wiele...
Biuro Bayer zainspirowane Oliwą spod kreski Design Anatomy
Biuro jednego z najstarszych rezydentów Olivia Centre przeszło metamorfozę. Dostosowane do najnowszych trendów biuro grupy Bayer powstało w duchu less waste, a opiera się na nowej strategii przestrzeni pracy, obowiązującej w całej grupie. Za projekt odpowiada pracownia Design Anatomy, której portfolio obejmuje ponad 200 tys. m.kw. zaprojektowanych i wykończonych...
Anglicy na wojnie z fast foodami. Zakaz reklamowania na billboardach?
Otyłość jest problemem dla coraz większej liczby nastolatków. To głównie przez wzgląd na nich lokalni politycy w Anglii zakazują reklamowania produktów wysokoprzetworzonych na billboardach. Ogólnokrajowych czy ogólnoeuropejskich zasad regulujących tę kwestię nie należy się spodziewać, ale eksperci podkreślają, że ten sam nośnik można wykorzystać do kampanii...
5 upominkowych inspiracji na jubileusz firmy
Jubileusz firmy to nie tylko wyjątkowa okazja do celebracji kolejnej rocznicy, lecz także czas na głębsze zastanowienie się nad wkładem wszystkich, którzy przyczynili się do sukcesu firmy – partnerów biznesowych, klientów oraz pracowników. Z takiej okazji warto podkreślić znaczenie ich zaangażowania i wsparcia poprzez wybór odpowiedniego...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764