logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Portfel Polaków po pandemii: Ostrożniej podchodzimy do finansów

  PR 05.08.2022, przeczytano 615 razy

Niemal co czwarty Polak deklaruje, że po pokryciu stałych miesięcznych wydatków, na koncie zostaje im jeszcze znacząca suma pieniędzy – wynika z badania Kantar wykonanego na zlecenie IPF Group, właściciela Provident Polska. Jednocześnie zaledwie co piąty respondent jest w stanie co miesiąc zaoszczędzić stałą kwotę.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/portfel-polakow-po-pandemii%3A-ostrozniej-podchodzimy-do-finansow,396810,artykul.html

Pandemia wpłynęła na decyzje jakie podejmujemy w kwestii finansów. Zaledwie 26,2 proc. badanych deklaruje, że zarządza swoim portfelem tak jak wcześniej. Aż 52 proc. respondentów stwierdziło, że z powodu koronawirusa zaczęło ostrożniej podchodzić do kwestii związanych z wydawaniem pieniędzy. Niemal co trzeci Polak deklaruje, że mocniej skupia się na planowaniu budżetu, a 27,5 proc. przykłada większą wagę do jakości produktów finansowych.

Najważniejsze miesięczne koszty

Najistotniejszym wydatkiem ponoszonym przez Polaków każdego miesiąca są zakupy spożywcze. Wskazała je zdecydowana większość badanych (92,2 proc.), mówiąc o swoim budżecie. Na drugim miejscu znalazły się koszty związane z telefonem – wymieniło je 89 proc. respondentów. Niemal taki sam odsetek na swojej liście ma opłaty za media, a 82 proc. środki higieny osobistej.

Do ważnych, ale nieco mniej znaczących obciążeń finansowych należą także te dotyczące transportu (wskazane przez 77,7 proc. badanych) oraz koszty związane z mieszkaniem jak raty kredytu czy czynsz (69 proc.). Raty pożyczek i innych długów wskazało 41,6 proc.

- Wśród wydatków ponoszonych przez znaczną grupę respondentów znalazły się także te związane z rozrywką czy stylem życia – podkreśla Karolina Łuczak, Rzeczniczka Provident Polska. – Aż 66,2 proc. Polaków co miesiąc opłaca telewizję i usługi streamingowe, 43,6 proc. wymienia koszty związane ze zwierzęciem domowym, a 55,8 proc. jako stały element budżetu wskazuje wydatki na rozrywkę i zabawę. – dodaje.

Kobiety i mężczyźni w swoim budżecie uwzględniają podobne kategorie. Wyjątkiem są wydatki na zwierzęta – odsetek kobiet, które co miesiąc przeznaczają pewne środki na swoich pupilów jest o 13,5 pp. wyższy niż mężczyzn ponoszących takie koszty. Kluczowe pozycje przeciętnego miesięcznego budżetu są rzadziej zgłaszane przez osoby młode, za to badani poniżej 34 roku życia, znacznie częściej niż inne grupy wiekowe, ponoszą koszty związane z rozrywką.

Jak radzimy sobie z oszczędzaniem?

Tylko 23,8 proc. badanych deklaruje, że po opłaceniu wszystkich miesięcznych wydatków na koncie zostaje im pewna kwota pieniędzy. Ponad połowa (58,1 proc.) przyznaje, że po opłaceniu kluczowych kosztów mogą rozporządzać bardzo małą kwotą, a co dziesiąty ankietowany twierdzi, że po uregulowaniu miesięcznych należności, nie pozostają im już żadne środki pieniężne.  Po opłaceniu miesięcznych wydatków, częściej pewną sumą mogą dysponować mężczyźni niż kobiety (30,8 proc. vs 17,1 proc.).

- Możemy obserwować zależność pomiędzy wysokością kwoty, którą można rozporządzać po pokryciu miesięcznych wydatków, a możliwościami oszczędzania. Wśród osób, które mogą zarządzić sporą sumą, ponad 75 proc. deklaruje, że oszczędza coś każdego miesiąca – komentuje Karolina Łuczak. – Jednocześnie niemal połowa badanych, dysponujących dużo mniejszą kwotą, także odkłada pewne środki każdego miesiąca.

Każdego miesiąca pewną kwotę oszczędza połowa wszystkich badanych, z czego 19 proc za każdym razem tę samą, ustaloną kwotę. Częściej udaje się to mężczyznom niż kobietom (55,7 proc. vs 45,8 proc. ) oraz najmłodszym respondentom (61proc.). Co czwarty badany stwierdza, że stara się oszczędzić coś kiedy tylko jest w stanie, ale nie udaje się to w każdym miesiącu. Niemal co piąty (18 proc.) ankietowany nie zaoszczędził nic w ciągu ostatnich 12 miesięcy.

Ponad połowa (53 proc.) badanych deklaruje, że w ciągu ostatniego roku nie pożyczała pieniędzy.

Niemal co czwarty badanych (23.7 proc.) zdecydował się zaciągnąć zobowiązanie u członków rodziny, taki sam odsetek zwrócił się do instytucji finansowej, a  8,7 proc. pożyczyło od przyjaciół. Wśród instytucji finansowych zdecydowanie największą popularnością cieszą się banki, z których usług skorzystało 21,1 proc. respondentów.

Źródło: Provident Polska SA

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Cyfryzacja w polskich firmach: badanie Canon i K+Research by Insight Lab
Cyfryzacja zadomowiła się w większości polskich biur już na dobre. Coraz więcej organizacji wykorzystuje rozwiązania chmurowe w codziennych procesach biurowych, a swoje decyzje argumentuje realizacją długoterminowych strategii i chęcią podążania „za duchem czasu” (częściej wskazywane przez przedstawicieli dużych firm – odpowiednio 60% i 56% vs 44% w...
Eksperci portalu Prawo.pl są przekonani, iż rząd, przyznając przedsiębiorcom ulgę na składkę zdrowotną i opierając finansowanie publicznej służby zdrowia na pracownikach najemnych, rażąco narusza solidarność społeczną. Według nich może to pogłębić komercjalizację leczenia, a system opieki zdrowotnej może stać się jeszcze mniej wydolny.
Średni koszyk zakupowy w 2023 roku podrożał o 2,4 proc.
Średnia wartość koszyka zakupowego w 14 analizowanych sieciach handlowych w Polsce wzrosła od stycznia do grudnia 2023 roku o blisko 6,5 zł, czyli 2,4%. To zdecydowanie mniej niż przed rokiem, gdy średnia wartość koszyka między styczniem a grudniem 2022 wzrosła o ponad 12% Takie są wnioski z najnowszego – rocznego raportu autorstwa ASM Sales Force Agency. W raporcie zbadano...
Blisko 40 proc. Polaków jest sceptycznych wobec technologii
Polskie społeczeństwo coraz lepiej nawiguje po świecie „phygital”, łączącym doświadczenia fizyczne z cyfrowymi, często nawet nie zdając sobie z tego sprawy. Z raportu firmy doradczo-technologicznej Future Mind „Żyjesz w phygitalu, choć o tym nie wiesz”, wynika, że już średnio dwie trzecie Polaków zna różne rozwiązania integrujące świat...
Według najnowszego sondażu, ponad połowa społeczeństwa oczekuje zaostrzonej walki cenowej pomiędzy dyskontami, by móc jak najtaniej zrobić tegoroczne świąteczne zakupy. Na taką rywalizację szczególnie liczą Polacy najmniej zarabiający miesięcznie na rękę, tj. poniżej 1000 zł oraz 1000-2999 zł. Z kolei na wojnie cenowej głównie zależy mieszkańcom...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764