logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Portfel Polaków po pandemii: Ostrożniej podchodzimy do finansów

  PR 05.08.2022, przeczytano 618 razy

Niemal co czwarty Polak deklaruje, że po pokryciu stałych miesięcznych wydatków, na koncie zostaje im jeszcze znacząca suma pieniędzy – wynika z badania Kantar wykonanego na zlecenie IPF Group, właściciela Provident Polska. Jednocześnie zaledwie co piąty respondent jest w stanie co miesiąc zaoszczędzić stałą kwotę.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/portfel-polakow-po-pandemii%3A-ostrozniej-podchodzimy-do-finansow,396810,artykul.html

Pandemia wpłynęła na decyzje jakie podejmujemy w kwestii finansów. Zaledwie 26,2 proc. badanych deklaruje, że zarządza swoim portfelem tak jak wcześniej. Aż 52 proc. respondentów stwierdziło, że z powodu koronawirusa zaczęło ostrożniej podchodzić do kwestii związanych z wydawaniem pieniędzy. Niemal co trzeci Polak deklaruje, że mocniej skupia się na planowaniu budżetu, a 27,5 proc. przykłada większą wagę do jakości produktów finansowych.

Najważniejsze miesięczne koszty

Najistotniejszym wydatkiem ponoszonym przez Polaków każdego miesiąca są zakupy spożywcze. Wskazała je zdecydowana większość badanych (92,2 proc.), mówiąc o swoim budżecie. Na drugim miejscu znalazły się koszty związane z telefonem – wymieniło je 89 proc. respondentów. Niemal taki sam odsetek na swojej liście ma opłaty za media, a 82 proc. środki higieny osobistej.

Do ważnych, ale nieco mniej znaczących obciążeń finansowych należą także te dotyczące transportu (wskazane przez 77,7 proc. badanych) oraz koszty związane z mieszkaniem jak raty kredytu czy czynsz (69 proc.). Raty pożyczek i innych długów wskazało 41,6 proc.

- Wśród wydatków ponoszonych przez znaczną grupę respondentów znalazły się także te związane z rozrywką czy stylem życia – podkreśla Karolina Łuczak, Rzeczniczka Provident Polska. – Aż 66,2 proc. Polaków co miesiąc opłaca telewizję i usługi streamingowe, 43,6 proc. wymienia koszty związane ze zwierzęciem domowym, a 55,8 proc. jako stały element budżetu wskazuje wydatki na rozrywkę i zabawę. – dodaje.

Kobiety i mężczyźni w swoim budżecie uwzględniają podobne kategorie. Wyjątkiem są wydatki na zwierzęta – odsetek kobiet, które co miesiąc przeznaczają pewne środki na swoich pupilów jest o 13,5 pp. wyższy niż mężczyzn ponoszących takie koszty. Kluczowe pozycje przeciętnego miesięcznego budżetu są rzadziej zgłaszane przez osoby młode, za to badani poniżej 34 roku życia, znacznie częściej niż inne grupy wiekowe, ponoszą koszty związane z rozrywką.

Jak radzimy sobie z oszczędzaniem?

Tylko 23,8 proc. badanych deklaruje, że po opłaceniu wszystkich miesięcznych wydatków na koncie zostaje im pewna kwota pieniędzy. Ponad połowa (58,1 proc.) przyznaje, że po opłaceniu kluczowych kosztów mogą rozporządzać bardzo małą kwotą, a co dziesiąty ankietowany twierdzi, że po uregulowaniu miesięcznych należności, nie pozostają im już żadne środki pieniężne.  Po opłaceniu miesięcznych wydatków, częściej pewną sumą mogą dysponować mężczyźni niż kobiety (30,8 proc. vs 17,1 proc.).

- Możemy obserwować zależność pomiędzy wysokością kwoty, którą można rozporządzać po pokryciu miesięcznych wydatków, a możliwościami oszczędzania. Wśród osób, które mogą zarządzić sporą sumą, ponad 75 proc. deklaruje, że oszczędza coś każdego miesiąca – komentuje Karolina Łuczak. – Jednocześnie niemal połowa badanych, dysponujących dużo mniejszą kwotą, także odkłada pewne środki każdego miesiąca.

Każdego miesiąca pewną kwotę oszczędza połowa wszystkich badanych, z czego 19 proc za każdym razem tę samą, ustaloną kwotę. Częściej udaje się to mężczyznom niż kobietom (55,7 proc. vs 45,8 proc. ) oraz najmłodszym respondentom (61proc.). Co czwarty badany stwierdza, że stara się oszczędzić coś kiedy tylko jest w stanie, ale nie udaje się to w każdym miesiącu. Niemal co piąty (18 proc.) ankietowany nie zaoszczędził nic w ciągu ostatnich 12 miesięcy.

Ponad połowa (53 proc.) badanych deklaruje, że w ciągu ostatniego roku nie pożyczała pieniędzy.

Niemal co czwarty badanych (23.7 proc.) zdecydował się zaciągnąć zobowiązanie u członków rodziny, taki sam odsetek zwrócił się do instytucji finansowej, a  8,7 proc. pożyczyło od przyjaciół. Wśród instytucji finansowych zdecydowanie największą popularnością cieszą się banki, z których usług skorzystało 21,1 proc. respondentów.

Źródło: Provident Polska SA

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Zbliżamy się do wprowadzenia drugiej z ogłoszonych przez rząd na 2024 rok podwyżek płacy minimalnej. Jak radzą sobie pracodawcy oraz pracownicy po pierwszej, styczniowej podwyżce? Czy są przygotowani na kolejną?
Popularność marek własnych jest coraz większa. Wartość tego sektora na polskim rynku wzrosła o 19 proc. rdr. i w 2023 r. przekroczyła 50 mld złotych. Ponadto 27 proc. konsumentów deklaruje, że w ciągu najbliższych 6 miesięcy chce kupować jeszcze więcej takich produktów. Kluczowym argumentem dla nabywców są konkurencyjne ceny, przy jednoczesnym...
Pokolenie Z chce zbierać punkty i wymieniać je na kupony promocyjne
Jak pokazują dane, klienci doceniają benefity, jakie zapewniają im programy lojalnościowe. To narzędzie marketingowe to też korzyść dla przedsiębiorców, którzy zyskują sposób na zaangażowanie swoich klientów. Proponując im dedykowane benefity przy zakupach, mogą zatrzymać klienta na dłużej, także młodego pokolenia, uchodzącego za niezbyt...
Raport „Żyjesz w phygitalu, choć o tym nie wiesz. Jak Polacy korzystają z technologii łączących światy online i offline?” opracowany przez firmę doradczo-technologiczną Future Mind, poświęca dużo uwagi temu, jakie podejście do technologii ma generacja silvers . Jak pokazują wnioski zawarte w raporcie, coraz więcej starszych osób styka się z...
Ogólnie rosnące koszty prowadzenia działalności gospodarczej otwierają ranking obecnych obaw mikroprzedsiębiorstw i małych firm. Tak deklaruje 41,3% respondentów. Nieznacznie mniej wskazań dotyczy problemu nierzetelnych kontrahentów, bo 39,7%. Z kolei 28,2% ankietowanych niepokoi podnoszenie składek zusowskich. Badanie też pokazuje, że uczestnicy sondażu...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764