Czy można w ciekawy sposób mówić o… betonie? Producent betonów i cementów Holcim (dawniej Lafarge) znalazł na to sposób, uruchamiając program lojalnościowy Holcim Club. Jego celem jest wykorzystanie grywalizacji i microlearningu, aby dotrzeć do sprzedawców w hurtowniach i składach budowlanych z wiedzą na temat produktów oraz technik ich sprzedaży. Aktywacja lojalnościowa rozpoczęła się w sierpniu 2024 roku i potrwa rok.
Kluczowym elementem programu jest gra edukacyjna „Zbuduj Dom”. Zadaniem gracza jest zbudowanie domu mieszkalnego, od fundamentów aż po dach. Jak w życiu, każdy etap budowy wymaga określonych środków, które należy zdobyć poprzez zdobywanie wiedzy i rozwiązywanie testów. Gra jest dostępna na stronie internetowej oraz w aplikacji, a jej interfejs przypomina popularną grę „The Sims”.
Sama gra składa się z pigułek wiedzy – krótkich materiałów o produktach Holcim oraz technikach sprzedaży, a także pytań powiązanych z poszczególnymi materiałami (zarówno pytań jednokrotnego wyboru, jak i pytań na czas, w których im później gracz udzieli odpowiedzi, tym mniej punktów zdobywa), oraz pytań i zadań specjalnych, np. wykonanie zdjęcia ekspozycji produktów. Zaliczenie każdego z tych elementów to dodatkowe punkty, które można inwestować w rozbudowę wirtualnego domu.
Gra jest adresowana do sprzedawców w hurtowniach i składach budowlanych, które mają w swojej ofercie produkty Holcim. Celem gry jest dostarczenie im wiedzy na temat sprzedawanego asortymentu oraz umożliwienie jeszcze bardziej skutecznej sprzedaży. Program dla Holcim opracowała agencja lojalnościowa MPL Verbum. Autorzy dołożyli starań, aby gra była ciekawa i angażująca dla uczestników, mając na celu zastąpienie tradycyjnych szkoleń produktowych.
Szkolenia produktowe często są mało efektywne. Przebiegają według podobnego scenariusza i bywają nużące dla uczestników. Metoda microlearningu oznacza, że nauka nie wymaga spędzania wielu godzin ani poświęcania dużej ilości czasu – łatwiej przyswaja się wiedzę w małych porcjach. Dzięki temu można przechodzić materiał we własnym tempie. W dodatku gra dostarcza zarówno motywacji wewnętrznej (chcę wykończyć mój dom), jak i zewnętrznej (chcę wygrać rywalizację) oraz buduje lojalność w stosunku do marki – mówi Joanna Rajewska z MPL Verbum.
Gra to jednak tylko jeden z elementów programu lojalnościowego. Holcim Club opiera się na rankingu kwartalnym, który tworzony jest przez zsumowanie punktów wynikających z miejsca uzyskanego w grze „Zbuduj Dom” oraz punktów zdobytych za przekroczenie sprzedażowego celu kwartalnego, wyznaczanego indywidualnie dla każdego uczestnika. Oprócz tego, za zrealizowanie celu, przyznawane są nagrody dodatkowe, które będą wydawane gdy ktoś oprócz realizacji targetu spełni warunek ukończenia 12 procent w grze. Nagrodami są karty pre-paid oraz karty paliwowe.
Agencja Verbum była odpowiedzialna za opracowanie koncepcji gry, jej development, wdrożenie oraz obsługę programu.
Źródło: MPL Verbum