logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Portfolio: Smartwatch a prywatność: kampania Fundacji Panoptykon

  PR 17.04.2020, przeczytano 1430 razy
ilustracja

Najnowsza kampania społeczna pod patronatem fundacji Panoptykon zwraca uwagę na to, jak szeroki dostęp do naszych intymnych danych mogą mieć aplikacje na smartwatche, jak wiele można wyczytać z monitorowanego przez nie pulsu i do czego mogą być wykorzystane bezrefleksyjnie udostępnione przez nas dane.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/portfolio%3A-smartwatch-a-prywatnosc%3A-kampania-fundacji-panoptykon,386618,artykul.html

TWIN .digital collective wraz z Panami Programistami stworzyli aplikację na smartwacha oraz stronę www, dzięki którym partnerka/partner osoby noszącej zegarek mógł monitorować jej/jego puls. Do udziału w eksperymencie zaproszonych zostało kilka par – osób w stałych związkach, ale mieszkających osobno. Każda z nich zgodziła się nosić smartwatch z zainstalowaną na nim aplikacją  i dostała dostęp do danych z aplikacji swojego partnera. Puls osoby noszącej zegarek  zapisywany był w formie wykresów. W momencie, w którym przekraczał średnią (ok. 90 uderzeń na minutę), osoba monitorująca otrzymywała powiadomienie na telefon. Mogła zinterpretować szybszy puls swojego partnera/partnerki, wybierając jedną z opcji z predefiniowanej listy:
ekscytacja, stres, aktywność seksualna lub sportowa, spożyte substancje psychostymulujące.

Film prezentuje wrażenia uczestników badania po tygodniu monitorowania i bycia monitorowanym.

Aplikacje projektowane na smartwatche są zdolne nieustannie monitorować puls użytkownika. Z niego natomiast wyczytać można informacje o Twojej aktywności seksualnej, stanie zdrowia, nastroju oraz o tym, czy i jakie środki stymulujące zażywasz. Po połączeniu tych danych z innymi informacjami  na temat ciała, dotyczącymi np. płci, wieku, wagi, cyklu menstruacyjnego, powstanie szczegółowy raport aktywności i stanu psychofizycznego osoby.

- Za każdym razem, gdy akceptujesz politykę prywatności, dostęp do najintymniejszych danych dajesz nie tylko twórcom aplikacji, ale także ich komercyjnym partnerom – komentuje Karolina Iwańska z Fundacji Panoptykon. - Twoje dane osobowe, w tym dane wrażliwe, mogą zostać sprzedane tzw. brokerom danych, którzy gromadzą osobiste informacje o użytkownikach sieci. Stamtąd trafiają do reklamodawców, którzy dzięki  pozyskanym informacjom targetują odpowiednio swoje usługi – kierując do Ciebie reklamy skrojone na »miarę Twoich potrzeb«. To cenna wiedza. Na przykład informacja o tym, czy kobieta jest w ciąży kilkakrotnie zwiększa rynkową wartość jej danych.  Wg Yuvala Harariego - autora bestsellerowych  „Sapiens. Od zwierząt do bogów” i „21 lekcji na XXI wiek” -  „(…) Jednym z problemów, przed którymi stoimy, gdy zastanawiamy nad naszym stosunkiem do nadzoru, jest to, że nikt nie wie na pewno, w jaki sposób już jesteśmy monitorowani i co nowego pojawi się w następnych latach. Technologia kontroli rozwija się w zawrotnym tempie, a to, co dziesięć lat temu wydawało się science fiction, dziś jest wczorajszym newsem. (…) Gniew, radość, nuda i miłość są zjawiskami biologicznymi, podobnie jak gorączka i kaszel. Ta sama technologia, która rozpoznaje kaszel, może również rozpoznawać śmiech. Jeśli korporacje i rządy zaczną masowo gromadzić nasze dane biometryczne, poznają nas znacznie lepiej niż my sami i będą w stanie nie tylko przewidywać nasze emocje, ale także nimi manipulować i sprzedawać nam wszystko, co zechcą – od szminki przez auta do polityków. Danymi wrażliwymi interesują się również pracodawcy i firmy ubezpieczeniowe. Ale to nie znaczy, że użytkownicy przyjmują je bez oporu. Holtery sprezentowane pracownikom sieci dyskontów wywołały fale protestów. Oficjalnie urządzenia miały badać obciążenie fizyczne pracowników, ale ci bali się, że mogą one posłużyć do ich zwolnienia.  Amerykańscy pracodawcy oferują urządzenia typu wearables razem ze zniżką na ubezpieczenie. Znane są jednak przypadki, kiedy nie dość dobre »prowadzenie się« pracownika doprowadziło do podwyższenia składki, a nawet zakwestionowania wypłaty odszkodowania przez firmę ubezpieczeniową.

Jeśli wiesz, jak działa rynek danych zbieranych przez aplikacje, możesz podejmować świadome decyzje. Kluczem jest zrozumienie modelu biznesowego aplikacji: kto zbiera Twoje dane? Czy jest to podmiot z siedzibą w Unii Europejskiej (gdzie chronią nas dość restrykcyjne przepisy RODO), czy poza nią? Czy zbiera tylko te dane, które są związane z zakresem działania aplikacji? Jakim podmiotom je przekazuje? Na przykład  aplikacja do mierzenia kroków może mieć dostęp do lokalizacji, ale jeśli  sięga po więcej lub przekazuje dane innym firmom należącym do rynku obrotu danymi, ta wymiana może się nie opłacać. Zasada jest prosta – jeżeli aplikacja jest darmowa, to znaczy że płacisz za nią swoimi danymi. Jeśli raz stracisz nad nimi kontrolę, trudno będzie Ci ją odzyskać.

  • Koncept, kreacja i produkcja: TWIN. digital collective (twin.pl/)
  • DOP: Ernest Wińczyk (ernestwinczyk.com/)
  • Aplikacja: Panowie Programiści (p-programiści.pl)
  • Muzyka: Dusk to Dawn by Josh Leake (artlist.io)
  • Fundacja Panoptykon: Maria Wróblewska, Karolina Iwańska (Panoptykon.org)
  • PR: Joanna Trytek (blacksalt.pl/)

Uczestnicy eksperymentu:

  • MIchał Pasek
  • Julia Konstancja Modzelewska
  • MIchał Dąbek
  • Agata Mazur
  • Mateusz Stepek
  • Amelia Wiśniewska

Źródło: TWIN. digital collective

www.twin.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Nowy Europejski Bauhaus 2024. Relacja z Festiwalu.
Przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen, w swoim przemówieniu inaugurującym Festiwal Nowy Europejski Bauhaus podkreśliła, że jest przekonana, iż inicjatywa ta będzie odgrywać w przyszłości coraz większą rolę w kształtowaniu zrównoważonych sektorów gospodarki w Europie. W programie tegorocznego Festiwalu, poza naturalnie łączoną z projektem branżą...
Prime Choice - Jakub Józef Orliński w kampanii PRM.com
PRM to nowa marka na mapie Europy, która powstała z myślą o społeczności modowej awangardy wrażliwej na piękno, estetykę i jakość. W jej ofercie znajdziemy marki z najwyżej półki, łącząc high-end ze stylem miejskim. Marka miksuje modę z kulturą, co idealnie prezentuje w pierwszej odsłonie kampanii ,,PRIME CHOICE”, której twarzą został światowej...
„Dizajn na fali” w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
Trwa cykl rozmów o polskim dizajnie ,,Dizajn na fali” w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie. W gronie uznanych gości odbywają się dyskusje nie tylko o jakości kształcenia przyszłych projektantów, ale również o sposobach pogłębiania świadomości producentów, przedstawicieli władz i konsumentów dobrego wzornictwa....
Lidl z kampanią UEFA Euro 2024: Lidl Kids Team
Jako Oficjalny Partner UEFA EURO 2024, Lidl Polska rozpoczyna program Lidl Kids Team, w ramach którego dzieci mają szansę wyjść na murawę razem z polskimi zawodnikami przed meczami UEFA EURO 2024! Sieć ogłasza konkurs, w ramach którego rodzice lub opiekunowie mogą wygrać miejsce w Lidl Kids Team dla swojego dziecka w wieku od 6 do 10 lat – niezależnie od płci,...
Zostań Aquaphorianinem – kampania reklamowa Aquaphor
Międzynarodowy koncern AQUAPHOR, producent filtrów do wody z zakładami produkcyjnymi w Estonii (UE) , coraz silniej działa na polskim rynku, kreując potrzeby filtracji wody, a także promując zmiany na lepsze. Ściśle łączy się to z misją firmy, którą jest zapewnienie czystej wody wszystkim mieszkańcom naszej planety poprzez zmianę wody na...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764