Marka adidas po raz kolejny podjęła się budowania świadomości i wrażliwości środowiska biegowego w sprawie, która dotyka wielu biegających kobiet. Kampania With Women We Run była oparta na ich prawdziwych historiach. Agencja VMLY&R Poland przygotowała strategię, ideę kreatywną i KV, produkcję, zrealizowała działania z zakresu influencer marketingu, digital oraz wydarzenia towarzyszące.
- Czy zdarza się, że wychodząc z domu na wieczorne bieganie myślisz o swoim bezpieczeństwie?
- Czy podejmujesz jakieś dodatkowe kroki, żeby zwiększyć bezpieczeństwo treningów?
- Czy na wieczorne bieganie zabierasz tylko jedną słuchawkę, by zachować czujność i móc kontrolować otoczenie?
Wiele kobiet biegających w Polsce jesienią i zimą odpowiada na te pytania twierdząco. Część z nich doświadczyła molestowania i agresji na tle płciowym, część od dziecka słyszy, że po zmroku muszą na siebie uważać. Pojedyncza słuchawka stała się więc ważnym symbolem akcji budującej świadomość i wrażliwość środowiska biegowego. Akcji, która – choć skupiła się przede wszystkim na doświadczeniach kobiet – jest ważnym krokiem marki adidas ku wizji sportu bezpiecznego dla wszystkich, wolnego od molestowania, nękania i uprzedzeń.
- Jesteśmy globalną, różnorodną społecznością – biegając, wspólnie przekraczamy granice i bijemy rekordy. Jako biegacze jesteśmy stworzeni do zmieniania kultury sportu i budowania świata opartego o równość płci. Priorytetem jest zapobieganie wszystkim formom przemocy wobec kobiet, by czuły się bezpiecznie.
With Women We Run
Osią kampanii With Women We Run, stworzonej przez adidas wspólnie z Centrum Praw Kobiet, stały się prawdziwe historie biegających kobiet. Tym bardziej wstrząsające, że dziewczyny opowiedziały o nich same – w specjalnej playliście biegowej na Spotify ukryte zostały opisy niebezpiecznych, przemocowych i traumatyzujących przeżyć, które wydarzyły się na treningach. Każdą z nich można usłyszeć tylko w jednej słuchawce – dokładnie tak, jak muzyki słucha wiele biegających kobiet.
Na kanwie doświadczeń dziewczyn z adidas Runners powstały również cztery mocne spoty POV, które bez koloryzowania rzeczywistości pokazują, z jakimi zachowaniami stykają się kobiety w trakcie treningów.
Niechciane i natarczywe zaloty, próby nawiązania kontaktu fizycznego, body-shaming, stalking na platformach społecznościowych – takie sytuacje zdarzają się znacznie częściej, niż podejrzewamy. Społeczność biegowa stanęła na wysokości zadania i pokazała, że w kwestii bezpieczeństwa mówi jednym głosem. W specjalnych Light Runach organizowanych przez adidas Runners w Warszawie, Poznaniu i Trójmieście, swoją solidarność i poparcie dla wizji sportu bez przemocy wyraziło łącznie kilkaset biegających osób, tak kobiet, jak i mężczyzn. Wiele z nich wzięło też udział w bezpłatnych warsztatach z metody 5D, która w sposób bezpieczny i deeskalujący pozwala wesprzeć osobę molestowaną i jednocześnie pokazać sprawcy oraz świadkom zajścia, że takie zachowanie nie jest akceptowalne.
W trakcie biegów i warsztatów zbierano również podpisy pod projektem budżetu partycypacyjnego, przygotowanym we współpracy ze środowiskiem biegowym. Projekt zakłada zamontowanie monitoringu i oświetlenia przy popularnych trasach biegowych, by stały się bardziej bezpieczne.
Więcej informacji o kampanii na www.cpk.org.pl/withwomenwerun.
Agencja VMLY&R odpowiadała za przygotowanie strategii, koncepcji kreatywnej, KV, produkcję, działania z zakresu influencer marketingu, digital oraz realizację wydarzeń towarzyszących. Działania PR oraz media relations prowadziła agencja Hill+Knowlton Strategies Poland.
Kampania została zrealizowana w listopadzie i grudniu 2022 roku.
Źródło: VMLY&R Poland