
Najnowsze badania naukowców wskazują, że kolor napoju wpływa na postrzeganie przez nas jego smaku, nawet jeśli skład pozostaje niezmieniony. Co ciekawe, udowodniono, że w zależności od kraju pochodzenia respondentów mają oni inne skojarzenia z napojami w różnych kolorach – Polacy częściej interpretują pomarańczowe napoje jako słodkie lub kwaśne, Włosi – typowo słodkie, a Marokańczycy… także słone. Aż 54 proc. badanych ocenia żółty napój jako najbardziej kwaśny, a 34 proc. ten w kolorze czerwonym i pomarańczowym – jako najsłodszy. Przyjemność ze spożywania napojów pomaga wyrabiać sobie nawyk regularnego nawadniania, co jest misją waterdrop.
Jak wynika z międzynarodowego badania[1] opublikowanego w British Food Journal w 2025 roku, interpretacja smaku jest silnie uzależniona od koloru napoju – i co istotne, różni się wyraźnie w zależności od kraju pochodzenia konsumenta. W ramach eksperymentu przeprowadzonego wśród dorosłych badanych z Polski, Włoch i Maroka, uczestnicy próbowali dokładnie tego samego napoju, który różnił się wyłącznie kolorem – był czerwony, pomarańczowy lub żółty. Analiza miała na celu wskazanie smaku poszczególnych próbek – słodkiego, kwaśnego, gorzkiego lub słonego. Choć skład i rzeczywisty smak pozostawały identyczne, subiektywne odczucia konsumentów znacząco się zmieniały w zależności od barwy danej próbki.
Czerwonym napojom przypisujemy smak słodki, a żółtym – kwaśny
Polacy częściej przypisywali czerwonym napojom smak słodki, Włosi natomiast w większym stopniu dostrzegali w nich smak gorzki. W przypadku próbek w kolorze żółtym badani z Polski oraz Maroka określali je jako kwaśne, a z Włoch – gorzkie lub nawet słone. Z kolei napoje pomarańczowe polscy respondenci interpretowali jako słodkie lub kwaśne, włoscy jako słodkie, a z Maroka – jako słodkie, kwaśne i słone. Badanie pokazuje, że wygląd napoju, a szczególnie jego kolor, może kształtować nasze oczekiwania i doświadczenie smakowe.
Kolor i intensywność barwy napoju mają wpływ na postrzeganie jego słodyczy
Już wcześniejsze badania[2] wykazywały podobne wnioski. W analizie przeprowadzonej wśród Finów uczestnicy oceniali sześć roztworów w różnych kolorach pod kątem przyjemności spożywania, zdrowotnego aspektu, słodyczy oraz kwaśności. Wyniki wykazały, że ponad połowa (54 proc.) respondentów oceniła napój w kolorze żółtym jako najbardziej kwaśny. Z kolei co trzeci (34 proc.) uznał próbki w kolorach czerwonym i pomarańczowym za najsłodsze. Co ciekawe, kobiety częściej niż mężczyźni kojarzyły kolor czerwony ze słodyczą.
Inna analiza[3] wykazała, że intensywniejsze barwy są często oceniane jako bardziej aromatyczne i słodsze, a wyniki badania[4] wskazują, że dodanie odpowiednich aromatów, np. mango, może zwiększyć postrzeganą słodycz napoju bez potrzeby dodawania cukru, co z kolei poprawia przyjemność z picia.
– Elementy takie jak kolor napoju, skojarzenie smaku, przyjemność z jego spożywania mogą wpływać na częstsze sięganie po niego, a to pozytywnie wpływa na prawidłowe nawodnienie organizmu. Regularne spożywanie wody może być nawykiem trudnym do wyrobienia szczególnie dla osób, które nie lubią jej smaku. Z naszego badania[5] wynika, że problem dotyczy ponad ⅓ Polaków. Z drugiej strony konsumenci są coraz bardziej świadomi szkodliwości częstego spożywania słodzonych napojów. Naszą misją w waterdrop jest wspieranie wśród konsumentów zdrowego nawyku regularnego picia wody – mówi Kateřina Navrátilová, Managing Director waterdrop CEE.
Źródło: Waterdrop CEE