logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

POSy i STANDy w aptekach – trendy które zmieniają rynek

  PR 12.10.2022, przeczytano 1439 razy
ilustracjastrzałka

Zakończył się Festiwal Marketingu, jedno z największych wydarzeń branży reklamy i poligrafii. Podczas dwóch dni na EXPO odbył się szereg prezentacji i konkursów, najsilniej (jak zwykle) reprezentowana była branża FMCG. A jakie trendy z wydarzenia może wyciągnąć dla siebie branża farmaceutyczna? Jak będą wyglądać materiały POS i standy w aptekach w najbliższym czasie? Agencja reklamowa NEKK wspólnie z grupą Neuca przeprowadziła badania, których wyniki są kompendium wiedzy o potrzebach farmaceutów w zakresie materiałów POS i standów w aptekach. Kluczowy wniosek z badań: ciągle jeszcze jest ogromny potencjał i miejsce dla nowych inicjatyw online skierowanych właśnie do tej grupy zawodowej a jednocześnie nie spada zapotrzebowanie na (mniej lub bardziej klasyczne) materiały POS.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/posy-i-standy-w-aptekach-%E2%80%93-trendy-ktore-zmieniaja-rynek-,397576,artykul.html

Wg danych zebranych przez NEKK, farmaceuta w POSM dostrzega realne wsparcie w budowaniu rekomendacji – uważa tak aż 97% badanych. Niemniej jednak badani chcieliby, by materiały POS szerzej realizowały także funkcję informacyjną, wyręczając ich częściowo w edukowaniu pacjenta o głównych cechach produktu. Co ciekawe - skazując na najskuteczniejsze narzędzia w aptece zdecydowana większość badanych wskazała zdecydowanie standardowe materiały tj. gazetki, plakaty, oraz kule/kosze w strefie impulsowej.

Trendy w aptece – POSy i standy w branży pharma

Pozytywna ocena funkcji POSM nie idzie jednak w parze z zadowoleniem z jakości czy kreatywności tych materiałów. Standardowa forma nie musi przecież oznaczać standardowego przekazu - tu ponownie pojawia się przestrzeń dla rozwoju. Blisko 28% respondentów ankiety NEKK stwierdziło, że POS w ich aptece nie spełniają oczekiwań wskazując przede wszystkim na ich niską oryginalność i generyczne kreacje. Taka ocena w dużej mierze wynika z wyzwań jakie stawia przed projektantami wymagająca przestrzeń apteki.

- Materiały POS i standy w aptekach mają dość duże ograniczenia. W aptekach najczęściej jest mało miejsca, ogranicza nas szyba przy ladzie, brakuje standardowej strefy przykasowej znanej ze sklepów, spora część aptek nie posiada wystandaryzowanego wyposażenia które utrudnia ekspozycję większych materiałów wolno stojących typu standy, displaye. Mimo tego np. marki dermokosmetyków i suplementów starają się wyróżnić i realizować marketingowe trendy, tak by ekspozycja ich produktów była jak najbardziej dostępna i atrakcyjna - komentuje Krzysztof Snochowski z agencji reklamowej NEKK, która specjalizuje się w obsłudze firm farmaceutycznych m.in. w zakresie komunikacji w przestrzeni aptecznej.

„Być eko standem” – drewno wkracza do aptek

Jak więc wykorzystać potencjał POSM a jednocześnie przełamać standardy, wyróżnić się a jednocześnie „pasować” do każdej apteki bez względu na jej ograniczenia? Z pewnością pomoże w tym podążanie za trendami, a jednym z silniejszych jest projektowanie i realizacja w stylu eko. Do niedawna większość materiałów wspierających sprzedaż była produkowana z tworzyw sztucznych. Dziś wraz z rosnącą świadomością pacjenta-konsumenta wzrasta zapotrzebowanie na produkty, które w łatwy sposób ulegają biodegradacji.

- Trend dotarł również do aptek. Zauważamy wzrost zainteresowania eko standami, eko ekspozytorami. Takie POSy produkuje się z materiałów innych niż plastik, z tych które zostały wcześniej użyte lub będą się nadawać do ponownego użycia. Są świetnym tłem dla produktów, które akcentują wartości ekologiczne – a więc do stale rosnącej kategorii. W ten sposób uzupełniają komunikację marki tworząc jednolity przekaz. W tej kategorii materiałów możemy wybierać wśród sklejki, drewna, tektury zwłaszcza pochodzącej z recyclingu lub wykonanej z certyfikowanych surowców. Ponadto coraz częściej obserwujemy użycie drewna, bambusa lub innego naturalnie pozyskanego surowca jako głównego składnika w wykończeniu gadżetów, jako substytutu plastiku (drewno używane w obudowie, futerałach, opakowaniach, itd.) - dopowiada Krzysztof Snochowski z NEKK.

Coraz wyższa jakość gadżetów

Badania NEKK wskazują na wysokie oczekiwania farmaceutów co do jakości POSM, a tegoroczne Targi Marketingu pokazały, że branża reklamowa trzyma rękę na pulsie i coraz chętniej stawia na wyższą jakość materiałów reklamowych. Stale podnoszona jest jakość gadżetów, uwidacznia się to w estetyce, wykończeniu i trwałości.

- Od zawsze kluczem do sukcesu jest pozytywne wyróżnienie się na rynku. Dlatego nie szukamy rozwiązań najtańszych tylko takich, które robią wrażenie. Gadżety są bardzo efektywnym narzędziem pracy z pacjentem ale muszą być dostosowane do charakteru promowanego produktu. Muszą tworzyć z nim synergię, opowiadać o produkcie i przekazywać jego największe wartości. Marki farmaceutyczne funkcjonują w coraz bardziej konkurencyjnym środowisku i nie chcą być kojarzone z bylejakością, a dobry gadżet może być kluczem do właściwego pozycjonowania marki w oczach pacjenta. Czasy tandetnych gadżetów szczęśliwie się skończyły. Dziś gadżety reklamowe to często unikatowe przedmioty użytkowe, które przede wszystkim pełnią rolę użytkową albo nawet edukacyjną, przy czym prezentują dobry design - mówi Krzysztof Snochowski z agencji reklamowej NEKK.

Badania i praktyka rynkowa pokazują, że w dobrych aptecznych materiałach POS tkwi ogromny potencjał. Tworząc nowe rozwiązania projektanci muszą brać pod uwagę funkcjonalność, ograniczenia w przestrzeni aptecznej, ułatwienie pracy farmaceutom i jednocześnie zadbać o nadążanie za trendami, do których przyzwyczaja pacjenta świat marek FMCG. Skuteczne materiały POS w aptekach powinny zachowywać balans między funkcją sprzedażową, a informacyjną, a do tworzenia takich materiałów niezbędne jest doświadczenie połączone z pilną obserwacją oczekiwań interesariuszy.

Źródło: NEKK


brak ikonki
+ +

Tekst opublikował użytkownik: AdNews

Więcej informacji o użytkowniku

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Programy lojalnościowe są powszechnie stosowane w handlu detalicznym. Sprawdzone, znane i oswojone. Czy jednak narzędzia wykorzystujące nagrody oparte na zebranych punktach są nadal skuteczne? Ja tradycyjne podejście do budowania lojalności konsumentów sprawdza się w trzeciej dekadzie XXI wieku?  
Meta zapłaci miliardy? Pozwy reklamodawców i organizacji konsumenckich
W USA nawet siedem miliardów, a w UE do 4% rocznych przychodów. Tyle będzie na stole, gdy sądy zgodzą się z roszczeniami reklamodawców i organizacji konsumenckich. W USA skarżą się firmy, które przekonują, że zastosowany przez Metę wskaźnik zawyżał liczbę potencjalnych widzów ich materiałów aż o 400%.
Firmowa flota samochodowa jako dynamiczny nośnik reklamy
Współczesny rynek reklamowy wymaga od firm nie tylko kreatywności, ale również elastyczności i innowacyjności w docieraniu do potencjalnych klientów. Jednym z coraz bardziej popularnych rozwiązań w tej dziedzinie jest wykorzystanie firmowej floty samochodowej jako ruchomych nośników reklamowych. Pojazdy służące niegdyś głównie celom transportowym, obecnie przekształcają...
Historia car wrappingu wg Antalis
Większość profesjonalistów z branży i entuzjastów motoryzacji myśli, że car wrapping (czyli oklejanie samochodów) jest zjawiskiem stosunkowo współczesnym. Nic bardziej mylnego! Historia car wrappingu zaczyna się bowiem znacznie wcześniej…
Lechar z nową strategią komunikacji i tożsamością wizualną
Agencja kreatywna i brandingowa Lotna stworzyła nowy, kompleksowy system tożsamości wizualnej oraz strategię komunikacji dla firmy Lechar.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764