logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Pozdrowienia z osiedla Muranów i Miasteczka Wilanów

  PR 27.08.2021, przeczytano 709 razy
ilustracjastrzałka

Otwarcie wystawy Michaliny Musielak o tym, jak wyglądało urzeczywistnienie snu o idealnym osiedlu w XX wieku.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/pozdrowienia-z-osiedla-muranow-i-miasteczka-wilanow,392783,artykul.html

Berliński oddział Instytutu Pileckiego zaprasza w czwartek 26 sierpnia 2021 r. o 19.00 do Traffic Design w Gdyni na wernisaż wystawy odbywającej się w ramach trwającego od 26 do 29 sierpnia 2021 Weekendu Architektury. Wystawa została zrealizowana w ramach Exercising Modernity, programu berlińskiego oddziału IP poświęconego dziedzictwu nowoczesności w Europie. Wstęp jest bezpłatny.

Muranów i Miasteczko Wilanów to warszawskie osiedla, miejsca realizacji dwóch wizji idealnego osiedla. Wizji wyrastających ze specyficznego kontekstu historycznego, społecznego i ekonomicznego, z którego się narodziły: II wojny światowej, komunizmu oraz transformacji ustrojowej po 1989 roku Jak wyglądały oba te założenia architektoniczne, z myślą o kim powstawały, co sobą manifestowały, co – pomimo tego, że dzieliło je pół wieku – je łączyło, wreszcie jak przebiegał proces realizacji idealnego osiedla i jak bardzo zmienił się jego kształt m.in. pod wpływem mieszkańców – o tym można się dowiedzieć dzięki gdyńskiej wystawie Michaliny Musielak.

Michalina Musielak jest antropolożką wizualną, artystką i reżyserką filmów dokumentalnych, w ramach wystawy zestawia ze sobą archiwalne fotografie przedstawiające etapy budowy osiedla Muranów i Miasteczka Wilanów. Artystka przygląda się temu, co zostało z ich pierwotnych koncepcji i na ile oba osiedla zmieniły się pod wpływem działalności i zaangażowania ich mieszkańców.

POZDROWIENIA Z OSIEDLA MURANÓW I MIASTECZKA WILANÓW

Wystawa o realizacji wizji idealnego osiedla na przykładzie Muranowa i Miasteczka Wilanów Traffic Design, ul. S. Żeromskiego 36, 81-369 Gdynia

  • 26 sierpnia – 26 września 2021 roku
  • Godziny otwarcia: czw. - pt. 12.00 - 17.00, sob. - nd. 12.00 - 15.00
  • Organizator: Berliński oddział Instytutu Pileckiego Współorganizator: Stowarzyszenie Traffic Design
  • Partnerzy: Weekend Architektury w Gdyni, Agencja Rozwoju w Gdyni
  • Artystka: Michalina Musielak Współpraca kuratorska: Małgorzata Jędrzejczyk, Grzegorz Tomczewski Grafika i projekt aranżacji: Renia Maj i Jacek Wielebski Produkcja: Grzegorz Tomczewski, Natalia Wielebska

- Instytut Pileckiego prowadzi program Exercising Modernity, dla którego punktem wyjścia jest łączenie dziedzictwa nowoczesności z lat 20 i 30, tj. powstałych w tym czasie marzeń o nowoczesności wraz z ich mrocznymi i jasnymi stronami – mówi Hanna Radziejowska, kierowniczka Berlińskiego oddziału Instytutu Pileckiego. - Młodzi twórcy i naukowcy z Izraela, Niemiec i Polski „ćwiczą nowoczesność”, podejmują refleksje na temat współczesnej recepcji tych idei oraz ich przydatności w kontekście współczesnych globalnych wyzwań. Praca pani Musielak jest jednym z efektów pracy stypendystów tegoż programu. Sama autorka tak opowiada o wystawie: - Puste miejsca wielkości całych dzielnic czy małych miast, które stały się codziennością przyjezdnych i dzieciństwem ich dzieci. Podkreśla, że proces pracowania nad wystawą był długi: - Pracowałam w terenie i rozmawiałam z mieszkańcami, ale także przeszukałam archiwa. Wszystko po to, by poznać te unikatowe projekty z perspektywy ich mieszkańców i równocześnie zastanowić się jak te miejsca opowiadają o czymś większym, o czasach w których powstały.

Muranów i Miasteczko Wilanów to dwa warszawskie osiedla mieszkaniowe, które stały się osią projektu artystycznego Michaliny Musielak. Pierwsze z nich powstało po II wojnie światowej na gruzach utworzonego tam wcześniej żydowskiego getta; drugie zbudowano po transformacji ustrojowej na prywatnych gruntach peryferyjnie położonej dzielnicy Wilanów. Oba pomyślane jako przestrzenie symboliczne. Twórcy osiedla Muranów mierzyli się z terenem naznaczonym wspomnieniami i materialnymi śladami wojny oraz pamięcią o polskich Żydach. W Wilanowie istotną dominantą założenia uczyniono natomiast jedno z większych katolickich centrów religijnych, miejsce realizacji ponad dwustuletniego planu kościoła–wotum. Choć oba projekty zrealizowane zostały w zupełnie innych rzeczywistościach politycznych oraz gospodarczych i dzieli je niemal pół wieku, to obydwa łączy także fakt, że powstały jako urzeczywistnienie właściwego dla swoich czasów snu o idealnym osiedlu.

Wystawę będzie można zobaczyć w siedzibie stowarzyszenia Traffic Design przy ul. Żeromskiego 36. – Traffic Design od 10 lat działa w przestrzeni miejskiej, cieszymy się, że tym razem miasto w postaci projektu dotyczącego dwóch warszawskich osiedli wnika w naszą nową przestrzeń przy ul. Żeromskiego. Zadaniem naszego zespołu było znalezienie języka graficznego, który stanowiłby tło dla pracy Michaliny Musielak. Zapraszamy do odwiedzin. – mówi Natalia Wielebska, współproducentka wystawy.

Zapraszamy również serdecznie na debatę poświęconą wystawie i aktywizmowi nowego osiedla wraz z Agatą Twardoch, Michaliną Musielak i Renia Maj o 20:00, 28.08.2021 w Traffic Design (Stefana Żeromskiego 36, Gdynia).

Źródło: Stowarzyszenie Traffic Design

www.trafficdesign.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Anna i Robert Lewandowscy wspierają Kampanię #TataTeżCzyta
#TataTeżCzyta - ubiegłoroczne zawołanie, które stało się hasłem ogólnopolskiej kampanii jest wciąż aktualne i ważne. Chłopcy i mężczyźni w Polsce nadal czytają znacznie mniej niż kobiety i dziewczynki. Dlatego Fundacja Powszechnego Czytania i Wydawnictwo Tatarak ponownie podejmują wyzwanie dotarcia do Ojców, Wujków, Dziadków, Braci,...
Super Ranking SAR
W minionym roku informowaliśmy Was o planowanym wprowadzeniu Super Rankingu SAR, łączącego rezultaty konkursów Innovation, KTR i Effie Poland.
Wychillowana panda w kampanii Thermomix
Z początkiem kwietnia firma Vorwerk Polska wystartowała z akcją promocyjną, w której po raz pierwszy w historii jej obecności na polskim rynku, oferuje swój flagowy produkt – urządzenie Thermomix TM6 – w zestawie, którego cena jest niezwykle atrakcyjna. Niezwykła oferta sprzedażowa została wsparta wielokanałową kampanią promocyjną, obejmującą...
Piotr Gorzkowski dołącza do Chromatique
Od kwietnia br. nowym Client Service Directorem w agencji Chromatique został Piotr Gorzkowski, manager z 18-letnim doświadczeniem w branży reklamowej. Na nowym stanowisku będzie wspierał agencję kreatywną w dziale obsługi klienta.
Dziadek do orzechów wygrywa przetarg marki Finuu
Agencja Dziadek do orzechów wygrała przetarg na obsługę reklamową w 2024 roku marki Finuu, której właścicielem jest Bunge Polska Sp. z o. o. Firma posiada w swoim portfolio także takie marki jak Kujawski, Smakowita czy Optima.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764