logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Praktyczny Poradnik Poligraficzny: Augmented reality

   04.10.2021, przeczytano 2204 razy
ilustracja
Kaja Renkas

„Plakat jest zazwyczaj odpowiedzią na jakiś wcześniej zadany przez klienta lub samego artystę temat. Może to być konkretny film, spektakl czy też festiwal. Projekt musi być próbą opowiedzenia historii, do której plakat ma nawiązywać. Plakat zawsze musi działać swoim przekazem i znakiem“.

Na temat projektowania plakatów rozmawiałem niedawno z prof. Kają RENKAS, która w swoich pracach często wykorzystuje technikę augmented reality, czyli tzw. rzeczywistość rozszerzoną. Pełny zapis rozmowy znajdziecie Państwo na łamach wakacyjnego (lipiec-sierpień 2021) wydania miesięcznika “Świat Druku”, a na blogu publikujemy fragment związany właśnie z augmented reality.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/typografia-na-co-dzien-%285%29%3A-augmented-reality,393249,artykul.html

 

ilustracjastrzałka

Augmented reality

Kilka lat temu zaczęłam interesować się różnymi nowinkami technologicznymi i w ten sposób odkryłam augmented reality czyli tzw. rzeczywistość rozszerzoną. Jest to technologia dająca bardzo duże możliwości poszerzenia przekazu wizualnego. Razem z moją koleżanką Iwoną Pomianowską, która jest świetnym animatorem, stworzyłyśmy kilka prac, które zostały zaimplementowane właśnie do augmented reality. Ja zajmuję się projektowaniem grafik i wymyślaniem całej strony wizualnej, natomiast Iwona animuje i tworzy różne historie związane z moim graficznym światem. 

Augmented reality ma w sobie element zabawowy, ale pozwala także przekazać głębsze informacje na temat konkretnego zagadnienia czy też problemu, którym w danym momencie się zajmujemy. 

Od strony technicznej rzecz wymaga posiadania specjalnej aplikacji do tworzenia tego typu animacji. W obiegu są płatne aplikacje komercyjne, ale pojawiają się także wersje darmowe, do których można implementować swoje prace. Jedną z nich jest na przykład aplikacja Eyejack, która po zaimplementowaniu do niej grafiki i animacji, generuje kod QR odpalający w naszych urządzeniach mobilnych animację.

Technologicznie sytuacja jest rozwojowa. Wiele zależy też od tego, w jak szerokim zakresie chcemy technologię augmented reality wykorzystywać i jak długa ma być sama animacja. Aby praca nadawała się do AR-u musi być specjalnie przygotowana, ale nie jest to zbyt skomplikowany proces. 

Tworzy się najpierw grafikę główną, oraz w tym samym formacie wersję animowaną. W tym celu oprócz pracy przeznaczonej do druku projektuję także pewną ilość dodatkowych elementów, które mają być odbierane przez widza, jako ruchome. Następnie Iwona Pomianowska implementuje wszystko do wspomnianej wyżej aplikacji. Najpierw wstawiamy plakat, który jest dla programu swego rodzaju markerem czyli znacznikiem, na bazie którego animacja się uruchamia, a potem dodajemy elementy ruchome. 

Od strony użytkownika czyli widza, sprawa też jest stosunkowo prosta. Aby tego typu pracę zobaczyć w jej wersji animowanej, trzeba pobrać ze sklepu Google Play lub App Store odpowiednią aplikację i zainstalować na smartphonie. Moje prace można oglądać dzięki aplikacjom AR Graphics (firmy Kalank Studio). Mając przed sobą wersję wydrukowaną lub wyświetloną na monitorze komputera, uruchamia się program w telefonie i kamerką najeżdża na pracę. Wtedy na wyświetlaczu telefonu pojawia się jej ruchoma wersja. 

Poniżej prezentujemy cztery plakaty wykonane właśnie technologią AR. Zapraszamy do wspólnej zabawy.

Autorką projektów wszystkich plakatów zamieszczonych w tekście jest Kaja RENKAS © 

okładka

Niniejszy tekst pochodzi z przygotowywanego do druku, drugiego tomu »Praktycznego Poradnika Poligraficznego« poświęconego produktom poligraficznym Przypominamy, że w kwietniu br. ukazał się nakładem wydawnictwa „Helion”, pierwszy tom tegoż Poradnika, dotyczący procesów poligraficznych. Książka jest do nabycia w księgarni HELION, oraz w większości księgarń internetowych i stacjonarnych. Zachęcam do zakupu i lektury.

Prak­tyczny porad­nik poli­gra­ficzny. Pro­cesy,
Helion, Gli­wice 2021.
For­mat: B5
Stron: 344
Oprawa: zin­te­gro­wana

Dodatkowe informacje:

​​​​​​​Kaja RENKAS – Jest absolwentką grafiki warsztatowej na Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Dyplom z wyróżnieniem obroniła w pracowni profesora Waldemara Węgrzyna w 2004 roku. Od 2011 roku prowadzi działalność pedagogiczną w Instytucie Sztuki Uniwersytetu Śląskiego . W roku 2010 na tejże uczelni obroniła pracę doktorską a w roku 2018 habilitację. Prowadziła warsztaty dotyczące projektowania graficznego oraz plakatu m.in. w North Wales School of Art & Design, Wrexham (Walia); Northern Illinois University, DeKalb (USA); Bilkent University , Ankara (Turcja), UNAM University (Mexico City), Haight Street Gallery (San Francisco). Bierze udział w najważniejszych światowych imprezach plakatowych, m.in. w Warszawie, Boliwii, Teheranie, Lahti, Toyamie, Moskwie. Jest laureatką nagród i wyróżnień, jej prace znajdują się w zbiorach prywatnych i muzealnych. Miała kilkanaście wystaw indywidualnych w kraju i za granicą, brała również udział w kilkudziesięciu wystawach zbiorowych na całym świecie. Zajmuje się plakatem, projektowaniem graficznym, grafiką warsztatową.

(Biogram na podstawie: http://www.projektowaniegier.us.edu.pl/pl/Lecturers/kaja-renkas – stan na 1-07-2021)


avatar użytkownika
+ + + + + + + + + + + + + +

Tekst opublikował użytkownik: chochlikdrukarski

(Andrzej Gołąb)

chochlikdrukarski o sobie:

Andrzej Gołąb - od początku pracy zawodowej związany z branżą wydawniczą i poligraficzną. W latach 90. ubiegłego wieku, założył kilka pracowni składu komputerowego na terenie Śląska. Prowadził także własną firmę wydawniczą. Przez ostatnie ćwierć wieku pracował w Centrum Usług Drukarskich Henryk Miler w Rudzie Śląskiej (www.cuddruk.pl). W tym zakładzie poligraficznym, znanym z marki CUD, stworzył pracownię typografii komputerowej i przez kilkanaście lat był jej szefem. Pełnił także funkcję pełnomocnika właściciela i odpowiadał m.in. za kontrolę jakości plików produkcyjnych, optymalizację procesów produkcyjnych oraz sklep internetowy. W firmie tej zaprojektował i wdrożył zgodny z normą ISO system zarządzania jakością, oraz informatyczny system zarządzania przedsiębiorstwem poligraficznym. Jest także stałym współpracownikiem miesięcznika „Świat druku”, na łamach którego regularnie publikuje felietony poświęcone tematyce poligraficznej.
Autor wydanej w kwietniu 2021 roku nakładem wydawnictwa "Helion" książki "Praktyczny Poradnik Poligraficzny - Procesy" oraz wydanej w roku 2013, także nakładem Wydawnictwa „Helion” książki pt.: „DTP. Od projektu, aż po druk”. Twórca i animator internetowego projektu „Chochlik drukarski — pogotowie poligraficzne”. Jest to bezinteresowna inicjatywa edukacyjna, której głównym celem jest dzielenie się wiedzą i doświadczeniem z zakresu poligrafii. Blog cieszy się do dziś dużą popularnością i dziennie ma kilkaset odsłon.

Blog: http://www.chochlikdrukarski.com.pl
FB:https://www.facebook.com/andrzejjozefgolab
FB:https://www.facebook.com/drukarski.chochlik/
Poczta: andrzej.jozef.golab(at)gmail.com

Więcej informacji o użytkowniku

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

4 najcięższe grzechy UX
UX to coś więcej niż dobrze rozmieszczone przyciski i odpowiednio skonstruowana nawigacja. Każdy ambitny projektant będzie dążył nie tylko do stworzenia dobrze wyglądającego UI, ale do produktu, który przy całej swojej atrakcyjności wizualnej, w kilku krokach doprowadzi użytkownika do celu. Dlaczego więc niektóre popularne aplikacje nie do końca dbają o...
PR skrojony na miarę - jak odnieść sukces w branży fashion
Jej wartość w ujęciu globalnym to, bazując na danych z 2022 rok, ponad 1,7 biliona dolarów. W samej zaś Polsce generuje pond 40 miliardów złotych obrotu rocznie. Moda, bo oczywiście o niej mowa, stanowi nieodłączny element życia społecznego i ważną część gospodarki. Praca nad wizerunkiem każdej marki, a szczególnie odzieżowej, wymaga czasu, zaangażowania...
Czy e-commerce może być EKO?
Przedsiębiorcy skupieni wokół handlu internetowego oraz logistyki e-commerce już od dłuższego czasu stawiają na nowoczesne rozwiązania, które mają uczynić proces doręczania przesyłek mniej szkodliwym dla planety. Opakowania dostosowane gabarytowo do zawartości czy wykorzystanie materiałów z recyklingu stały się w branży standardem, a na rynku wciąż...
Domena publiczna – jedyna taka baza bezpłatnych zasobów do bezpiecznego i swobodnego wykorzystywania
Z początkiem każdego nowego roku do domeny publicznej trafiają tysiące zdjęć, obrazów, książek, muzyki, filmów. 1 stycznia to bowiem Dzień Domeny Publicznej, w którym do domeny publicznej przechodzą utwory, które zostały stworzone przez twórców zmarłych 70 lat temu. W praktyce oznacza to,...
6 cech interfejsu użytkownika, które pomogą Ci zwiększyć wskaźniki konwersji
Do 2025 r. światowy handel detaliczny online będzie wart 7,385 bln USD. To sprawia, że rywalizacja w e-commerce jest coraz ostrzejsza, a firmy najczęściej konkurują cenami i czasami dostaw. Wygrywają te, które zapewniają najwyższy poziom obsługi klienta oraz… przemyślany interfejs aplikacji mobilnej. Dobrze zaprojektowany UI i UX ma bowiem bezpośrednie przełożenie...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2023 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764