logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Praktyczny Poradnik Poligraficzny: Augmented reality

   04.10.2021, przeczytano 1851 razy
ilustracja
Kaja Renkas

„Plakat jest zazwyczaj odpowiedzią na jakiś wcześniej zadany przez klienta lub samego artystę temat. Może to być konkretny film, spektakl czy też festiwal. Projekt musi być próbą opowiedzenia historii, do której plakat ma nawiązywać. Plakat zawsze musi działać swoim przekazem i znakiem“.

Na temat projektowania plakatów rozmawiałem niedawno z prof. Kają RENKAS, która w swoich pracach często wykorzystuje technikę augmented reality, czyli tzw. rzeczywistość rozszerzoną. Pełny zapis rozmowy znajdziecie Państwo na łamach wakacyjnego (lipiec-sierpień 2021) wydania miesięcznika “Świat Druku”, a na blogu publikujemy fragment związany właśnie z augmented reality.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/typografia-na-co-dzien-%285%29%3A-augmented-reality,393249,artykul.html

 

ilustracjastrzałka

Augmented reality

Kilka lat temu zaczęłam interesować się różnymi nowinkami technologicznymi i w ten sposób odkryłam augmented reality czyli tzw. rzeczywistość rozszerzoną. Jest to technologia dająca bardzo duże możliwości poszerzenia przekazu wizualnego. Razem z moją koleżanką Iwoną Pomianowską, która jest świetnym animatorem, stworzyłyśmy kilka prac, które zostały zaimplementowane właśnie do augmented reality. Ja zajmuję się projektowaniem grafik i wymyślaniem całej strony wizualnej, natomiast Iwona animuje i tworzy różne historie związane z moim graficznym światem. 

Augmented reality ma w sobie element zabawowy, ale pozwala także przekazać głębsze informacje na temat konkretnego zagadnienia czy też problemu, którym w danym momencie się zajmujemy. 

Od strony technicznej rzecz wymaga posiadania specjalnej aplikacji do tworzenia tego typu animacji. W obiegu są płatne aplikacje komercyjne, ale pojawiają się także wersje darmowe, do których można implementować swoje prace. Jedną z nich jest na przykład aplikacja Eyejack, która po zaimplementowaniu do niej grafiki i animacji, generuje kod QR odpalający w naszych urządzeniach mobilnych animację.

Technologicznie sytuacja jest rozwojowa. Wiele zależy też od tego, w jak szerokim zakresie chcemy technologię augmented reality wykorzystywać i jak długa ma być sama animacja. Aby praca nadawała się do AR-u musi być specjalnie przygotowana, ale nie jest to zbyt skomplikowany proces. 

Tworzy się najpierw grafikę główną, oraz w tym samym formacie wersję animowaną. W tym celu oprócz pracy przeznaczonej do druku projektuję także pewną ilość dodatkowych elementów, które mają być odbierane przez widza, jako ruchome. Następnie Iwona Pomianowska implementuje wszystko do wspomnianej wyżej aplikacji. Najpierw wstawiamy plakat, który jest dla programu swego rodzaju markerem czyli znacznikiem, na bazie którego animacja się uruchamia, a potem dodajemy elementy ruchome. 

Od strony użytkownika czyli widza, sprawa też jest stosunkowo prosta. Aby tego typu pracę zobaczyć w jej wersji animowanej, trzeba pobrać ze sklepu Google Play lub App Store odpowiednią aplikację i zainstalować na smartphonie. Moje prace można oglądać dzięki aplikacjom AR Graphics (firmy Kalank Studio). Mając przed sobą wersję wydrukowaną lub wyświetloną na monitorze komputera, uruchamia się program w telefonie i kamerką najeżdża na pracę. Wtedy na wyświetlaczu telefonu pojawia się jej ruchoma wersja. 

Poniżej prezentujemy cztery plakaty wykonane właśnie technologią AR. Zapraszamy do wspólnej zabawy.

Autorką projektów wszystkich plakatów zamieszczonych w tekście jest Kaja RENKAS © 

okładka

Niniejszy tekst pochodzi z przygotowywanego do druku, drugiego tomu »Praktycznego Poradnika Poligraficznego« poświęconego produktom poligraficznym Przypominamy, że w kwietniu br. ukazał się nakładem wydawnictwa „Helion”, pierwszy tom tegoż Poradnika, dotyczący procesów poligraficznych. Książka jest do nabycia w księgarni HELION, oraz w większości księgarń internetowych i stacjonarnych. Zachęcam do zakupu i lektury.

Prak­tyczny porad­nik poli­gra­ficzny. Pro­cesy,
Helion, Gli­wice 2021.
For­mat: B5
Stron: 344
Oprawa: zin­te­gro­wana

Dodatkowe informacje:

​​​​​​​Kaja RENKAS – Jest absolwentką grafiki warsztatowej na Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Dyplom z wyróżnieniem obroniła w pracowni profesora Waldemara Węgrzyna w 2004 roku. Od 2011 roku prowadzi działalność pedagogiczną w Instytucie Sztuki Uniwersytetu Śląskiego . W roku 2010 na tejże uczelni obroniła pracę doktorską a w roku 2018 habilitację. Prowadziła warsztaty dotyczące projektowania graficznego oraz plakatu m.in. w North Wales School of Art & Design, Wrexham (Walia); Northern Illinois University, DeKalb (USA); Bilkent University , Ankara (Turcja), UNAM University (Mexico City), Haight Street Gallery (San Francisco). Bierze udział w najważniejszych światowych imprezach plakatowych, m.in. w Warszawie, Boliwii, Teheranie, Lahti, Toyamie, Moskwie. Jest laureatką nagród i wyróżnień, jej prace znajdują się w zbiorach prywatnych i muzealnych. Miała kilkanaście wystaw indywidualnych w kraju i za granicą, brała również udział w kilkudziesięciu wystawach zbiorowych na całym świecie. Zajmuje się plakatem, projektowaniem graficznym, grafiką warsztatową.

(Biogram na podstawie: http://www.projektowaniegier.us.edu.pl/pl/Lecturers/kaja-renkas – stan na 1-07-2021)


avatar użytkownika
+ + + + + + + + + + + + + +

Tekst opublikował użytkownik: chochlikdrukarski

(Andrzej Gołąb)

chochlikdrukarski o sobie:

Andrzej Gołąb - od początku pracy zawodowej związany z branżą wydawniczą i poligraficzną. W latach 90. ubiegłego wieku, założył kilka pracowni składu komputerowego na terenie Śląska. Prowadził także własną firmę wydawniczą. Przez ostatnie ćwierć wieku pracował w Centrum Usług Drukarskich Henryk Miler w Rudzie Śląskiej (www.cuddruk.pl). W tym zakładzie poligraficznym, znanym z marki CUD, stworzył pracownię typografii komputerowej i przez kilkanaście lat był jej szefem. Pełnił także funkcję pełnomocnika właściciela i odpowiadał m.in. za kontrolę jakości plików produkcyjnych, optymalizację procesów produkcyjnych oraz sklep internetowy. W firmie tej zaprojektował i wdrożył zgodny z normą ISO system zarządzania jakością, oraz informatyczny system zarządzania przedsiębiorstwem poligraficznym. Jest także stałym współpracownikiem miesięcznika „Świat druku”, na łamach którego regularnie publikuje felietony poświęcone tematyce poligraficznej.
Autor wydanej w kwietniu 2021 roku nakładem wydawnictwa "Helion" książki "Praktyczny Poradnik Poligraficzny - Procesy" oraz wydanej w roku 2013, także nakładem Wydawnictwa „Helion” książki pt.: „DTP. Od projektu, aż po druk”. Twórca i animator internetowego projektu „Chochlik drukarski — pogotowie poligraficzne”. Jest to bezinteresowna inicjatywa edukacyjna, której głównym celem jest dzielenie się wiedzą i doświadczeniem z zakresu poligrafii. Blog cieszy się do dziś dużą popularnością i dziennie ma kilkaset odsłon.

Blog: http://www.chochlikdrukarski.com.pl
FB:https://www.facebook.com/andrzejjozefgolab
FB:https://www.facebook.com/drukarski.chochlik/
Poczta: andrzej.jozef.golab(at)gmail.com

Więcej informacji o użytkowniku

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Kreowanie pozytywnego doświadczenia zakupowego powinno być kluczem dla każdego właściciela e-sklepu. Jak o to zadbać? Znaczącą zmianą będzie personalizacja wiadomości otrzymywanych po złożeniu zamówienia przez konsumenta. Badania pokazują, że maile statusowe są jednymi z najczęściej otwieranych wiadomości i są użytecznym narzędziem do budowania relacji na linii...
3 wyzwania copywritingu
Mogłoby się wydawać, że copywriting jest jedną z łatwiejszych umiejętności: wystarczy „lekkie pióro” i dobry research. Tymczasem dzisiejsza rzeczywistość sprawia, że trudno jest przebić się z komunikatem przez nadmiar informacji. Jak zatem nauczyć się skutecznie pisać?
Porzucane koszyki, klienci, którzy nie wracają do sklepu albo konsumenci, którzy tracą cierpliwość, bo nie mogą w prosty sposób namierzyć na stronie towaru. Przyczyna takich fatalnych zdarzeń jest jedna – źle działająca wyszukiwarka produktów. W e-commerce to błąd częstszy niż można się spodziewać.
Pozycjonowanie stron WWW - na czym polega?
Pozycjonowanie strony WWW to sposób na znalezienie się wyżej w wynikach wyszukiwania Google i dotarcie do nowych potencjalnych klientów. Dowiedz się, na czym polega pozycjonowanie stron WWW, z jakich elementów się składa oraz ile trwa taki proces. Warto, bo ta inwestycja naprawdę się opłaca.
Marka Mentos w gamingu
Marki nieendemiczne, głównie z sektora FMCG, coraz częściej wykorzystują aktywności gamingowe, by dotrzeć do szerokiej i zróżnicowanej demograficznie grupy odbiorców, która wykazuje określone nawyki zakupowe i zachowania. Działania wizerunkowe i prosprzedażowe w obrębie tego passion pointu zazwyczaj przekładają się na konkretne wyniki, które...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2022 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764