logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Praktyczny Poradnik Poligraficzny: Wizytówki Multiloft

   10.07.2021, przeczytano 751 razy
ilustracja

W naszym wizytówkowym serialu dziś niewątpliwy hit ostatnich lat, jakim jest technologia Multiloft. Ta swoista składanka kilku rodzajów papierów, robi prawdziwą furorę w przemyśle poligraficznym i jako technologia produkcji wizytówek, zasługuje na szczególne zainteresowanie zarówno ze strony klientów drukarń, jak i projektantów wizytówek.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/typografia-na-co-dzien-%285%29%3A-wizytowki-multiloft,392227,artykul.html

W tym artykule znajdziesz m.in. odpowiedzi na pytania:

  • Co to jest technologia Multiloft?
  • Jakie podłoża drukowe można w niej stosować?
  • Jak wykorzystuje się Multiloft w połączeniu z NFC?
  • Co to jest Magnet Sheets?

Konstrukcja Multiloft

Technologia Multiloft wykorzystuje pomysł łączenia ze sobą kilku warstw papieru, na podobieństwo znanej skądinąd metody kaszerowania, czyli sklejania „na mokro” całą powierzchnią arkuszy papieru czy też kartonu. W ten tradycyjny sposób uzyskuje się finalnie produkt o znacznie większej grubości niż jest to możliwe przy użyciu jednego arkusza, gdzie ograniczeniem jest maksymalna grubość papieru, jaki przechodzi przez maszynę drukarską. Minusem typowego kaszerowania, jest konieczność poddawania arkuszy papieru, pracochłonnemu procesowi klejenia na mokro.

W technologii Multiloft, też używa się kilku warstw papieru, ale nie ma tutaj potrzeby sklejania ich na mokro w osobnym procesie introligatorskim. Łączenie arkuszy następuje niejako samoczynnie, w trakcie cięcia złożonych warstw papieru na gilotynie, pod wpływem nacisku jej belki.

ilustracjastrzałka

printitpinc.co.nz

Typowa konstrukcja systemu Multiloft składa się z dwóch warstw zewnętrznych: wierzchniej i spodniej, zwanych Multiloft Sheets oraz z jednej lub kilku warstw wewnętrznych, zwanych Multiloft Insert. Warstwy wierzchnie można zadrukowywać wyłącznie jednostronnie, gdyż ich strona spodnia pokryta jest klejem kontaktowym. Druk jest możliwy zarówno w technice cyfrowej, jak i offsetowej. Warstwy wewnętrzne nie nadają się do zadruku, gdyż z obu stron są pokryte klejem kontaktowym.

Po zadrukowaniu warstw zewnętrznych, dobiera się do nich odpowiednie papiery dla wkładu (rdzenia), tworząc komplet warstw, które w trakcie procesu krojenia na użytki, pod naciskiem belki gilotyny lub prasy (minimum 3 kg/cm²), sklejają się ze sobą, dzięki fabrycznemu powleczeniu ich specjalnym klejem kontaktowym. W efekcie uzyskuje się produkt o grubości odpowiadającej gramaturze nawet do 1200g.

ilustracjastrzałka

www.zing.com.pl

Warstwy zewnętrzne wykonane są z wysokiej jakości papierów ozdobnych w wersji białej, czarnej, perłowej oraz e-photo, natomiast warstwy wewnętrzne można swobodnie dobierać spośród bogatej gamy kolorystycznej, zawierającej piętnaście kolorów. Są to trzy odcienie bieli oraz orange, yellow, pink, pastel pink, purple, blue, turquoise, green, pastel green, black, kraft, red, ultra white, white, opaque. W ofercie naszych drukarń kolory te opisuje się jako: pomarańczowy (pantone 2011U), żółty (pantone 114U), różowy (pantone 2039U), turkusowy (pantone 3248U), zielony (pantone 577U), czarny (pantone black 3U), czerwony (pantone 200U), fioletowy (pantone 2080 U) oraz niebieski (pantone 300U).

Dodatkową opcją jest MultiLoft PRINT jednostronnie powleczony perłowym brokatem (strona do zadruku) z białym gładkim rewersem (możliwość zadruku); nie posiada warstwy suchego kleju. MultiLoft PRINT przeznaczony do zadruku w urządzeniach ciekłotonerowych HP Indigo.

Papiery stosowane w Multiloft

Poniżej publikuję wykaz papierów Mulfiloft oferowanych przez czołowego, polskiego dystrybutora papieru – firmę ZING (www.zing.com.pl). Wybrałem tę ofertę z rynku, gdyż przez wiele lat miałem przyjemność współpracować z ZINGiem i bardzo sobie cenię jakość jej produktów, a także profesjonalizm i “ludzki” sposób podejścia do klienta. Firma ta jest specyficznym ewenementem na polskim rynku papierniczym, gdyż w przeciwieństwie do większości dystrybutorów papieru, jest w stu procentach firmą z polskim kapitałem, co zawsze we mnie budzi pozytywne odczucia.

ilustracjastrzałka

www.zing.com.pl

Ponadto, przez tzw. “przypadek” wydawnictwo “Helion” wybrało do druku mojego “Praktycznego Poradnika Poligraficznego”, papier Magno Volume produkowany przez Sappi Europe SA dystrybuowany właśnie przez ZINGa . Znakomity efekt końcowy możecie ocenić sami, przeglądając Poradnik, do czego gorąco zachęcam.

Rodzaj Kolor Format
[mm]
Gramatura
[ g/m2]
 Grubość
[mm]
MultiLoft Sheet E-Photo 460 x 320 190 0,178
Pearl 285 0,33
Ultra White Vellum 240 0,356
White Vellum 240 0,356
Opaque White 270 0,305
Kraft 270 0,356
Black Indigo 270 0,356
Black Toner 270 0,356
Diamond Glitter Crystal Toner 260 0,356
Diamond Glitter Crystal Indigo 380 0,356
MAGNET black-brown 1350 0,53
MultiLoft Print Diamond Glitter Crystal Indigo 380 0,406
MultiLoft Insert Yellow 270 0,356
Orange 270 0,356
Red 270 0,356
Pink 270 0,356
Pastel Pink 270 0,356
Purple 270 0,356
Blue 270 0,356
Turquoise 270 0,356
Pastel Green 270 0,356
Green 270 0,356
Kraft 270 0,356
Black 270 0,356
Opaque White 325 0,406
Ultra White 325 0,406
White 325 0,406

Źródło: https://zing.com.pl/poligrafia/podloza-do-druku-cyfrowego/materialy-specjalne/multiloft/

Do decyzji projektanta lub też klienta pozostawia się dobór kolorów warstw zewnętrznych, jak i warstw rdzenia. Stwarza to bardzo szerokie pole dla konstruowania indywidualnych kompozycji.

Magnet Sheets

Istnieje także mozliwość doklejenia do wizytówki Multisoft, dodatkowej warstwy magnetycznej zwanej Magnet Sheet. W ten sposób powstają wizytówki magnetyczne, pełniące na przykład rolę popularnych magnesów na lodówkę. Warstwa magnetyczna jest jednostronnie pokryta klejem kontaktowym i przeznaczona do łączenia z warstwami Multiloft Sheets. Umożliwia przytwierdzanie do wszelkich podłoży metalowych.

ilustracjastrzałka

www.ncc3.moon.com.uk

Tym sposobem, nie rezygnując z opisanych wcześniej zalet technologii Multiloft, poszerza się je o dodatkowe zastosowania, wychodząc naprzeciw bijącej obecnie rekordy popularności modzie ozdabiania lodówek magnesami. Mijają już bowiem lata świetności tablic korkowych i słynnych żółtych karteczek przyklejanych gdzie popadnie. Jest to w sumie zrozumiałe, bo lodówka stała się ostatnim bastionem jedności rodziny, unoszącym się dumnie ponad podziałami wynikającymi z różnic wieku, płci, orientacji, poglądów politycznych czy też wyznawanych aktualnie zasad moralnych. To do niej po nocach nawet król chodzi piechotą i nic nie stoi na przeszkodzie, aby pomiędzy jednym a drugim gryzem kabanosa lub ptasiego mleczka, zapoznał się z reklamą klubu fitness, którego magnetyczna wizytówka jest do drzwi lodówki przytwierdzona. Ponadto powierzchnia lodówki (białej, srebrnej, a tym bardziej czarnej) jest dość monotonna i ozdobienie jej kolorowymi magnesami, dodaje ciepła otoczeniu, balansując uroczo na pograniczu estetycznego kiczu.

Multiloft a NFC

Jakby tego magnetyzmu było jeszcze mało, pomiędzy warstwami Multiloftu można też sprytnie ukryć specjalny microchip z zakodowanym numerem telefonu, adresem mailowym, adresem strony www, geolokalizacją oraz dowolnym tekstem. Wykorzystując wspomnianą już wcześniej technologię NFC, powstał więc kolejny produkt na miarę XXI wieku, zwany wizytówką NFC. Aby zapisane w niej treści przekazać komu trzeba, wystarczy rzeczoną wizytówkę przyłożyć do telefonu obsługującego tę technologię. Dane przeskakują, jak pchły z psa na człowieka, i zanim się obejrzymy mamy je wszystkie w kontaktach.

ilustracjastrzałka

www.ncc3.moon.com.uk

ilustracjastrzałka

www.ncc3.moon.com.uk

Multiloft creative

Wykonane technologią Multiloft wizytówki, robią z pewnością duże wrażenie i w powodzi „zoptymalizowanego chłamu”, jaki zalewa internetowy rynek poligraficzny, wpisują się doskonale w wizerunek każdej, ceniącej sobie oryginalność, elitaryzm i nieuleganie maistreamowym gustom firmy.

Oczywiście wizytówki równie godnie mogą być przygotowane na innego typu podłożach, o czym więcej przeczytacie w w moim Poradniku.

Na koniec prezentuję dla inspiracji kilka ciekawych projektów wykorzystujących technologię Multiloft. Pochodzą one ze strony: printitpinc.co.nz.

ilustracjastrzałka

ilustracjastrzałka

ilustracjastrzałka

ilustracjastrzałka

Z chochlikowym pozdrowieniem
Andrzej Gołąb

okładka

Niniejszy tekst pochodzi z przygotowywanego do druku, drugiego tomu »Praktycznego Poradnika Poligraficznego« poświęconego produktom poligraficznym Przypominamy, że w kwietniu br. ukazał się nakładem wydawnictwa „Helion”, pierwszy tom tegoż Poradnika, dotyczący procesów poligraficznych. Książka jest do nabycia w księgarni HELION, oraz w większości księgarń internetowych i stacjonarnych. Zachęcam do zakupu i lektury.

Prak­tyczny porad­nik poli­gra­ficzny. Pro­cesy,
Helion, Gli­wice 2021.
For­mat: B5
Stron: 344
Oprawa: zin­te­gro­wana


avatar użytkownika
+ + + + + + + + + + + + +

Tekst opublikował użytkownik: chochlikdrukarski

(Andrzej Gołąb)

chochlikdrukarski o sobie:

Andrzej Gołąb - od początku pracy zawodowej związany z branżą wydawniczą i poligraficzną. W latach 90. ubiegłego wieku, założył kilka pracowni składu komputerowego na terenie Śląska. Prowadził także własną firmę wydawniczą. Przez ostatnie ćwierć wieku pracował w Centrum Usług Drukarskich Henryk Miler w Rudzie Śląskiej (www.cuddruk.pl). W tym zakładzie poligraficznym, znanym z marki CUD, stworzył pracownię typografii komputerowej i przez kilkanaście lat był jej szefem. Pełnił także funkcję pełnomocnika właściciela i odpowiadał m.in. za kontrolę jakości plików produkcyjnych, optymalizację procesów produkcyjnych oraz sklep internetowy. W firmie tej zaprojektował i wdrożył zgodny z normą ISO system zarządzania jakością, oraz informatyczny system zarządzania przedsiębiorstwem poligraficznym. Jest także stałym współpracownikiem miesięcznika „Świat druku”, na łamach którego regularnie publikuje felietony poświęcone tematyce poligraficznej.
Autor wydanej w kwietniu 2021 roku nakładem wydawnictwa "Helion" książki "Praktyczny Poradnik Poligraficzny - Procesy" oraz wydanej w roku 2013, także nakładem Wydawnictwa „Helion” książki pt.: „DTP. Od projektu, aż po druk”. Twórca i animator internetowego projektu „Chochlik drukarski — pogotowie poligraficzne”. Jest to bezinteresowna inicjatywa edukacyjna, której głównym celem jest dzielenie się wiedzą i doświadczeniem z zakresu poligrafii. Blog cieszy się do dziś dużą popularnością i dziennie ma kilkaset odsłon.

Blog: http://www.chochlikdrukarski.com.pl
FB:https://www.facebook.com/andrzejjozefgolab
FB:https://www.facebook.com/drukarski.chochlik/
Poczta: andrzej.jozef.golab(at)gmail.com

Więcej informacji o użytkowniku

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Fusion shoppers nowym wyzwaniem handlu detalicznego
Eksperci DS Smith twierdzą, że obostrzenia związane z pandemią COVID-19 spowodowały ewolucję zachowań konsumenckich. W efekcie doszło do narodzin nowego rodzaju konsumenta tzw. fusion shopper. Tego typu osoba dzieli swój czas na zakupy w sklepach stacjonarnych, internetowych i click&collect, stawiając detalistów przed ogromną presją nadążenia za nowymi nawykami...
Umowa o przeniesienie praw autorskich – co powinno się w niej znaleźć?
Z umową o przeniesienie autorskich praw majątkowych wcześniej czy później spotka się każdy twórca. O czym powinien pamiętać twórca, który zamierza podpisać umowę o przeniesienie praw autorskich? Co powinno znaleźć się w prawidłowo stworzonej umowie o przeniesienie autorskich praw majątkowych?
10 faktów o sterowcach Goodyear Blimp
Goodyear eksploatuje sterowce od ponad 100 lat. Kultowe obiekty powietrzne w niebiesko-żółtych barwach stały się rozpoznawalnym symbolem marki dzięki obecności na najważniejszych wydarzeniach sportowo-kulturalnych. Obecnie w Ameryce Północnej i Europie działają cztery statki powietrzne Goodyear Blimp, powszechnie nazywane sterowcami, ale gdyby rozpatrywać je w ujęciu...
Wyzwania w branży tekstylnej dzięki cięciu laserem – Summa L Series
Inwestowanie w nową technologię cięcia może być trudnym zadaniem, w ramach którego uwzględnić trzeba naprawdę sporo czynników. Jednakże w przemyśle tekstylnym sytuacja się zmienia, a zmiany te zachodzą całkiem szybko. Trendy ulegają przekształceniu, a wyzwania, jakim są odpady muszą zostać skutecznie podjęte. Jeśli spojrzeć na niezawodność i wszechstronność cięcia...
Już na etapie pomysłu wprowadzania nowej marki na rynek, wybierania nazwy, pod jaką będziemy działać czy domeny internetowej warto jest pomyśleć o przyszłości. W tym celu dobrze jest „zbadać” czy nowa marka ma szansę na uzyskanie prawnej ochrony w postaci rejestracji znaku towarowego. Co istotniejsze należy też zweryfikować czy wchodząc z nią na rynek nie dojdzie...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2021 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764