W naszym wizytówkowym serialu dziś niewątpliwy hit ostatnich lat, jakim jest technologia Multiloft. Ta swoista składanka kilku rodzajów papierów, robi prawdziwą furorę w przemyśle poligraficznym i jako technologia produkcji wizytówek, zasługuje na szczególne zainteresowanie zarówno ze strony klientów drukarń, jak i projektantów wizytówek.
W tym artykule znajdziesz m.in. odpowiedzi na pytania:
- Co to jest technologia Multiloft?
- Jakie podłoża drukowe można w niej stosować?
- Jak wykorzystuje się Multiloft w połączeniu z NFC?
- Co to jest Magnet Sheets?
Konstrukcja Multiloft
Technologia Multiloft wykorzystuje pomysł łączenia ze sobą kilku warstw papieru, na podobieństwo znanej skądinąd metody kaszerowania, czyli sklejania „na mokro” całą powierzchnią arkuszy papieru czy też kartonu. W ten tradycyjny sposób uzyskuje się finalnie produkt o znacznie większej grubości niż jest to możliwe przy użyciu jednego arkusza, gdzie ograniczeniem jest maksymalna grubość papieru, jaki przechodzi przez maszynę drukarską. Minusem typowego kaszerowania, jest konieczność poddawania arkuszy papieru, pracochłonnemu procesowi klejenia na mokro.
W technologii Multiloft, też używa się kilku warstw papieru, ale nie ma tutaj potrzeby sklejania ich na mokro w osobnym procesie introligatorskim. Łączenie arkuszy następuje niejako samoczynnie, w trakcie cięcia złożonych warstw papieru na gilotynie, pod wpływem nacisku jej belki.
printitpinc.co.nz
Typowa konstrukcja systemu Multiloft składa się z dwóch warstw zewnętrznych: wierzchniej i spodniej, zwanych Multiloft Sheets oraz z jednej lub kilku warstw wewnętrznych, zwanych Multiloft Insert. Warstwy wierzchnie można zadrukowywać wyłącznie jednostronnie, gdyż ich strona spodnia pokryta jest klejem kontaktowym. Druk jest możliwy zarówno w technice cyfrowej, jak i offsetowej. Warstwy wewnętrzne nie nadają się do zadruku, gdyż z obu stron są pokryte klejem kontaktowym.
Po zadrukowaniu warstw zewnętrznych, dobiera się do nich odpowiednie papiery dla wkładu (rdzenia), tworząc komplet warstw, które w trakcie procesu krojenia na użytki, pod naciskiem belki gilotyny lub prasy (minimum 3 kg/cm²), sklejają się ze sobą, dzięki fabrycznemu powleczeniu ich specjalnym klejem kontaktowym. W efekcie uzyskuje się produkt o grubości odpowiadającej gramaturze nawet do 1200g.
www.zing.com.pl
Warstwy zewnętrzne wykonane są z wysokiej jakości papierów ozdobnych w wersji białej, czarnej, perłowej oraz e-photo, natomiast warstwy wewnętrzne można swobodnie dobierać spośród bogatej gamy kolorystycznej, zawierającej piętnaście kolorów. Są to trzy odcienie bieli oraz orange, yellow, pink, pastel pink, purple, blue, turquoise, green, pastel green, black, kraft, red, ultra white, white, opaque. W ofercie naszych drukarń kolory te opisuje się jako: pomarańczowy (pantone 2011U), żółty (pantone 114U), różowy (pantone 2039U), turkusowy (pantone 3248U), zielony (pantone 577U), czarny (pantone black 3U), czerwony (pantone 200U), fioletowy (pantone 2080 U) oraz niebieski (pantone 300U).
Dodatkową opcją jest MultiLoft PRINT jednostronnie powleczony perłowym brokatem (strona do zadruku) z białym gładkim rewersem (możliwość zadruku); nie posiada warstwy suchego kleju. MultiLoft PRINT przeznaczony do zadruku w urządzeniach ciekłotonerowych HP Indigo.
Papiery stosowane w Multiloft
Poniżej publikuję wykaz papierów Mulfiloft oferowanych przez czołowego, polskiego dystrybutora papieru – firmę ZING (www.zing.com.pl). Wybrałem tę ofertę z rynku, gdyż przez wiele lat miałem przyjemność współpracować z ZINGiem i bardzo sobie cenię jakość jej produktów, a także profesjonalizm i “ludzki” sposób podejścia do klienta. Firma ta jest specyficznym ewenementem na polskim rynku papierniczym, gdyż w przeciwieństwie do większości dystrybutorów papieru, jest w stu procentach firmą z polskim kapitałem, co zawsze we mnie budzi pozytywne odczucia.
www.zing.com.pl
Ponadto, przez tzw. “przypadek” wydawnictwo “Helion” wybrało do druku mojego “Praktycznego Poradnika Poligraficznego”, papier Magno Volume produkowany przez Sappi Europe SA dystrybuowany właśnie przez ZINGa . Znakomity efekt końcowy możecie ocenić sami, przeglądając Poradnik, do czego gorąco zachęcam.
Rodzaj | Kolor | Format [mm] | Gramatura [ g/m2] | Grubość [mm] |
MultiLoft Sheet | E-Photo | 460 x 320 | 190 | 0,178 |
Pearl | 285 | 0,33 | ||
Ultra White Vellum | 240 | 0,356 | ||
White Vellum | 240 | 0,356 | ||
Opaque White | 270 | 0,305 | ||
Kraft | 270 | 0,356 | ||
Black Indigo | 270 | 0,356 | ||
Black Toner | 270 | 0,356 | ||
Diamond Glitter Crystal Toner | 260 | 0,356 | ||
Diamond Glitter Crystal Indigo | 380 | 0,356 | ||
MAGNET black-brown | 1350 | 0,53 | ||
MultiLoft Print | Diamond Glitter Crystal Indigo | 380 | 0,406 | |
MultiLoft Insert | Yellow | 270 | 0,356 | |
Orange | 270 | 0,356 | ||
Red | 270 | 0,356 | ||
Pink | 270 | 0,356 | ||
Pastel Pink | 270 | 0,356 | ||
Purple | 270 | 0,356 | ||
Blue | 270 | 0,356 | ||
Turquoise | 270 | 0,356 | ||
Pastel Green | 270 | 0,356 | ||
Green | 270 | 0,356 | ||
Kraft | 270 | 0,356 | ||
Black | 270 | 0,356 | ||
Opaque White | 325 | 0,406 | ||
Ultra White | 325 | 0,406 | ||
White | 325 | 0,406 |
Źródło: https://zing.com.pl/poligrafia/podloza-do-druku-cyfrowego/materialy-specjalne/multiloft/
Do decyzji projektanta lub też klienta pozostawia się dobór kolorów warstw zewnętrznych, jak i warstw rdzenia. Stwarza to bardzo szerokie pole dla konstruowania indywidualnych kompozycji.
Magnet Sheets
Istnieje także mozliwość doklejenia do wizytówki Multisoft, dodatkowej warstwy magnetycznej zwanej Magnet Sheet. W ten sposób powstają wizytówki magnetyczne, pełniące na przykład rolę popularnych magnesów na lodówkę. Warstwa magnetyczna jest jednostronnie pokryta klejem kontaktowym i przeznaczona do łączenia z warstwami Multiloft Sheets. Umożliwia przytwierdzanie do wszelkich podłoży metalowych.
www.ncc3.moon.com.uk
Tym sposobem, nie rezygnując z opisanych wcześniej zalet technologii Multiloft, poszerza się je o dodatkowe zastosowania, wychodząc naprzeciw bijącej obecnie rekordy popularności modzie ozdabiania lodówek magnesami. Mijają już bowiem lata świetności tablic korkowych i słynnych żółtych karteczek przyklejanych gdzie popadnie. Jest to w sumie zrozumiałe, bo lodówka stała się ostatnim bastionem jedności rodziny, unoszącym się dumnie ponad podziałami wynikającymi z różnic wieku, płci, orientacji, poglądów politycznych czy też wyznawanych aktualnie zasad moralnych. To do niej po nocach nawet król chodzi piechotą i nic nie stoi na przeszkodzie, aby pomiędzy jednym a drugim gryzem kabanosa lub ptasiego mleczka, zapoznał się z reklamą klubu fitness, którego magnetyczna wizytówka jest do drzwi lodówki przytwierdzona. Ponadto powierzchnia lodówki (białej, srebrnej, a tym bardziej czarnej) jest dość monotonna i ozdobienie jej kolorowymi magnesami, dodaje ciepła otoczeniu, balansując uroczo na pograniczu estetycznego kiczu.
Multiloft a NFC
Jakby tego magnetyzmu było jeszcze mało, pomiędzy warstwami Multiloftu można też sprytnie ukryć specjalny microchip z zakodowanym numerem telefonu, adresem mailowym, adresem strony www, geolokalizacją oraz dowolnym tekstem. Wykorzystując wspomnianą już wcześniej technologię NFC, powstał więc kolejny produkt na miarę XXI wieku, zwany wizytówką NFC. Aby zapisane w niej treści przekazać komu trzeba, wystarczy rzeczoną wizytówkę przyłożyć do telefonu obsługującego tę technologię. Dane przeskakują, jak pchły z psa na człowieka, i zanim się obejrzymy mamy je wszystkie w kontaktach.
www.ncc3.moon.com.uk
www.ncc3.moon.com.uk
Multiloft creative
Wykonane technologią Multiloft wizytówki, robią z pewnością duże wrażenie i w powodzi „zoptymalizowanego chłamu”, jaki zalewa internetowy rynek poligraficzny, wpisują się doskonale w wizerunek każdej, ceniącej sobie oryginalność, elitaryzm i nieuleganie maistreamowym gustom firmy.
Oczywiście wizytówki równie godnie mogą być przygotowane na innego typu podłożach, o czym więcej przeczytacie w w moim Poradniku.
Na koniec prezentuję dla inspiracji kilka ciekawych projektów wykorzystujących technologię Multiloft. Pochodzą one ze strony: printitpinc.co.nz.
Z chochlikowym pozdrowieniem
Andrzej Gołąb
Niniejszy tekst pochodzi z przygotowywanego do druku, drugiego tomu »Praktycznego Poradnika Poligraficznego« poświęconego produktom poligraficznym Przypominamy, że w kwietniu br. ukazał się nakładem wydawnictwa „Helion”, pierwszy tom tegoż Poradnika, dotyczący procesów poligraficznych. Książka jest do nabycia w księgarni HELION, oraz w większości księgarń internetowych i stacjonarnych. Zachęcam do zakupu i lektury.
Praktyczny poradnik poligraficzny. Procesy,
Helion, Gliwice 2021.
Format: B5
Stron: 344
Oprawa: zintegrowana