logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Praktyczny poradnik poligraficzny. Procesy

   01.05.2021, przeczytano 851 razy
ilustracja

Przez ostatnie kilka lat w kręgach osób i instytucji związanych ze słowem pisanym, poligrafią i działalnością wydawniczą dużą popularnością cieszy się tzw. self-publishing. Istotą tego zjawiska jest próba maksymalnego wyeliminowania z procesu wydawniczego wszelkiej maści pośredników, w tym przede wszystkim tradycyjnych wydawnictw i dystrybutorów, którzy za swoje usługi pobierają odpowiednie marże, często pochłaniające lwią część przychodu ze sprzedaży.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/praktyczny-poradnik-poligraficzny%3A-praktyczny-poradnik-poligraficzny.-procesy,391298,artykul.html

Terminu self-publishing używa się głównie w odniesieniu do publikacji książkowych, ale jego istota dotyczy de facto każdego produktu poligraficznego. W wypadku publikacji takich jak ulotki, plakaty, katalogi, foldery, informatory, akcydensy czy też szeroko rozumiana galanteria poligraficzna podobną do wydawnictw funkcję pełnią instytucje zwane potocznie agencjami wydawniczo-reklamowymi, których zadaniem jest między innymi (a częściej przede wszystkim) pośredniczenie między klientem końcowym a drukarnią. Za tę usługę pobierają one oczywiście odpowiednie wynagrodzenie.

Większe instytucje, żeby uniezależnić się od zewnętrznych pośredników, powołują w ramach swoich struktur odpowiednie jednostki organizacyjne, komórki lub całe działy zajmujące się organizacją procesów wydawniczych publikacji własnych, aż po ich druk w ramach małej poligrafii opartej głównie na druku cyfrowym.

Mniejsze firmy, nie dysponując odpowiednimi środkami i wiedzą, posiłkują się wsparciem krewnych i znajomych królika lub korzystają z ofert losowo wyławianych w morzu internetowych propozycji.

Niestety na fali oszczędności lub wskutek zwyczajnej ignorancji zbyt często odchodzi się w tych działaniach od profesjonalnych standardów do niedawna znanych jedynie elitarnej grupie wyznawców czarnej sztuki drukarskiej. Pomija się znaczenie podstawowych procesów wydawniczych, takich jak korekta, redakcja merytoryczna, stylistyczna i językowa, a rolę zawodowych grafików, projektantów czy też typografów przejmują rzesze operatorów programów komputerowych, z których zaledwie garstka posiada odpowiednie umiejętności, wiedzę i talent.

Osobnym mankamentem pozostaje niska zazwyczaj wiedza praktyczna, dotycząca specyfiki samych procesów poligraficznych, realizowanych w drukarniach, a co za tym idzie, trudność w sprawnej komunikacji z drukarską bracią. W tej relacji nieobeznany w niuansach poligraficznych klient z góry jest na gorszej, a czasem nawet zupełnie straconej pozycji, szczególnie kiedy dochodzi do negocjacji, sporów czy reklamacji. Sytuacja komplikuje się niepomiernie, gdy na linii klient – drukarnia występuje jeden lub kilku pośredników, a w procesie realizacji wyrobu poligraficznego uczestniczy wielu współwykonawców.

Niniejsza publikacja ma pomóc w poruszaniu się poligraficznymi i edytorskimi ścieżkami. Nie ma przy tym znaczenia, czy mówimy tu o pojedynczym autorze dzieła literackiego, przedsiębiorcy zamierzającym wydać swój katalog reklamowy, czy też o instytucji użytku publicznego ogłaszającej przetarg na obsługę poligraficzną. Każdy, kto staje przed zadaniem wydania drukiem dowolnej publikacji, znajdzie tu wiele cennych informacji i porad.

Swój poradnik kieruję także do osób bezpośrednio zaangażowanych w procesy wydawnicze, grafików komputerowych, projektantów, pracowników działów promocji i marketingu, handlowców. W szczególny sposób polecam go również uczniom i studentom szkół i uczelni poligraficznych i artystycznych, którzy planują swoją zawodową przyszłość i pasję ulokować w tych obszarach. Nie jest on kolejnym z serii poradników self-publischingu, które ostatnimi laty jak grzyby po deszczu pojawiają się w sieci.. Nie znajdziecie tu cudownych dziesięciu sposobów na błyskotliwy sukces wydawniczy ani też prostej odpowiedzi na pytanie, jak zarobić pierwszy milion w branży wydawniczej.

Nie będzie on też być może satysfakcjonujący dla poligraficznych ekspertów, którzy zęby sobie na poligrafii zjedli.Jest to raczej praktyczny przewodnik, prowadzający potencjalnego klienta drukarni krok po kroku przez zakamarki, zaułki, korytarze i ślepe uliczki labiryntu zwanego procesem wydawniczym. W jednym miejscu znajdzie on komplet podstawowej wiedzy potrzebnej do w miarę swobodnego poruszania się w obszarach związanych z prawidłowym przygotowaniem dowolnej publikacji do druku, technologią samego druku (głównie offsetowego), oprawą i uszlachetnianiem publikacji, a także zasadami harmonijnej współpracy klienta z drukarnią.

Zawarty tu materiał jest wynikiem doświadczenia zawodowego, nabytego w trakcie prowadzenia przez kilka lat własnej firmy wydawniczo-reklamowej i ponad dwudziestu lat pracy w zarządzie poważnej drukarni offsetowej

Zachęcony sukcesem wydawniczym pierwszej książki temu zagadnieniu poświęconej, DTP. Od projektu aż po druk , postanowiłem temat rozwinąć, usystematyzować i maksymalnie pogłębić. Cały materiał podzielony jest na dwa tomy: Procesy poligraficzne i Produkty poligraficzne.

W pierwszym tomie, który właśnie trzymacie w swoich rękach, przeprowadzam czytelnika przez główne procesy realizacji wyrobu poligraficznego. Krok po kroku czytelnik poznaje, jak powstaje produkt poligraficzny, zarówno w obszarze prepressu, druku, jak i operacji postpressowych. Zaznajamia się z podstawowymi zasadami dobrego składu, projektowania i typografii oraz z głównymi technologiami druku, oprawy i uszlachetniania druków.

Dzięki lekturze tomu drugiego, który — jak mam nadzieję — niebawem także ukaże się drukiem, poznacie zasady projektowania i produkcji głównych rodzajów produktów poligraficznych. Omówione tam będą zarówno produkty proste, takie jak wizytówki, ulotki, plakaty, listowniki, jak i bardziej złożone: bloczki, gazetki, kalendarze, broszury. Szczegółowemu opracowaniu poddane zostaną publikacje książkowe, zarówno te w oprawie miękkiej, twardej, jak i specjalnej. Dla każdego produktu zamieszczone będą też odpowiednie schematy technologiczne, które ułatwią zrozumienie przebiegu realizacji konkretnego procesu produkcyjnego.

Jeśli oba tomy zyskają aprobatę czytelników, zastanowimy się wspólnie z wydawnictwem nad tomem trzecim, poświęconym tym problemom poligraficznym, których omówienia zabrakło w tomach pierwszym i drugim.

Wyrażam nadzieję, że lektura poradnika ułatwi Wam poruszanie się w poligraficznym galimatiasie, ustrzeże od wielu niepotrzebnych wpadek, a w kontaktach z drukarniami pozwoli występować w roli kompetentnego partnera, a nie zagubionego petenta.

Andrzej Gołąb

Od redakcji

Autora nie trzeba naszym bywalcom przedstawiać. Andrzej Gołąb, mylony czasem (nie bez powodu) z niejakim Chochlikiem Drukarskim, dzieli się z nami efektami swej pracy już od wielu lat, publikując w Signs.pl kilkadziesiąt artykułów stanowiących bezcenne źródło wiedzy dla wszystkich, którzy mają okazję pracować na styku świata kreatywnego i branży poligraficznej. Po dłuższej przerwie Chochlik powraca na nasze strony, na których obiecał ujawnić część nowej, znakomitej publikacji. Łączy ona - jak zwykle u tego autora - solidną dawkę wiedzy merytorycznej wspartej olbrzymim praktycznym doświadczeniem i znajomością problemów powstających na linii klient-drukarnia, z lekkością pióra. Czyta się to świetnie, a mimo przystępnej formy książka zachowuje charakter bardzo systematycznego wykładu pozwalającego odbyć wędrówkę po procesach poligraficznych w sposób przemyślany i kompleksowy. To wielka zaleta tej książki - całościowe, systematyczne ujęcie, którego nie znajdziemy w porozrzucanych po internecie fragmentach poradników i wyrywkowych artykułach. Jeżeli nie należycie jeszcze do grona tych, którzy zęby sobie na poligrafii zjedli, ale traktujecie poważnie współpracę z drukarnią i oczekujecie podobnie poważnego traktowania ze strony własnych klientów, ta książka jest obowiązkową pozycją na Waszej półce!

Książkę można kupić w Księgarni Helion

Dodatkowe informacje:

Andrzej Gołąb,
Praktyczny poradnik poligraficzny. Procesy,
Helion, Gliwice 2021.
Format: B5
Stron: 344
Oprawa: zintegrowana


avatar użytkownika
+ + + + + + + + + + + + + +

Tekst opublikował użytkownik: chochlikdrukarski

(Andrzej Gołąb)

chochlikdrukarski o sobie:

Andrzej Gołąb - od początku pracy zawodowej związany z branżą wydawniczą i poligraficzną. W latach 90. ubiegłego wieku, założył kilka pracowni składu komputerowego na terenie Śląska. Prowadził także własną firmę wydawniczą. Przez ostatnie ćwierć wieku pracował w Centrum Usług Drukarskich Henryk Miler w Rudzie Śląskiej (www.cuddruk.pl). W tym zakładzie poligraficznym, znanym z marki CUD, stworzył pracownię typografii komputerowej i przez kilkanaście lat był jej szefem. Pełnił także funkcję pełnomocnika właściciela i odpowiadał m.in. za kontrolę jakości plików produkcyjnych, optymalizację procesów produkcyjnych oraz sklep internetowy. W firmie tej zaprojektował i wdrożył zgodny z normą ISO system zarządzania jakością, oraz informatyczny system zarządzania przedsiębiorstwem poligraficznym. Jest także stałym współpracownikiem miesięcznika „Świat druku”, na łamach którego regularnie publikuje felietony poświęcone tematyce poligraficznej.
Autor wydanej w kwietniu 2021 roku nakładem wydawnictwa "Helion" książki "Praktyczny Poradnik Poligraficzny - Procesy" oraz wydanej w roku 2013, także nakładem Wydawnictwa „Helion” książki pt.: „DTP. Od projektu, aż po druk”. Twórca i animator internetowego projektu „Chochlik drukarski — pogotowie poligraficzne”. Jest to bezinteresowna inicjatywa edukacyjna, której głównym celem jest dzielenie się wiedzą i doświadczeniem z zakresu poligrafii. Blog cieszy się do dziś dużą popularnością i dziennie ma kilkaset odsłon.

Blog: http://www.chochlikdrukarski.com.pl
FB:https://www.facebook.com/andrzejjozefgolab
FB:https://www.facebook.com/drukarski.chochlik/
Poczta: andrzej.jozef.golab(at)gmail.com

Więcej informacji o użytkowniku

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Fashion & Beauty marketing tematem najnowszego numeru OOH magazine
Ostatni w tym roku numer OOH magazine to już tradycyjnie moc marketingowych inspiracji oraz podsumowanie ostatnich eventów branżowych. A jesień zdecydowanie wydarzeniami stała. Festiwal Marketingu przyciągnął ponad 5 tys. zwiedzających – to najlepszy dowód na to, że branża potrzebuje spotkań, a online nie stał się hegemonem w branży MICE. O mocnym sukcesie mówią...
Przedstawiciele Grupy Roboczej SEM IAB Polska przygotowali kolejną, czwartą już aktualizację „Poradnika dla internetowego reklamodawcy”. Publikacja stanowi kompleksową prezentację podstawowych zasad prowadzenia działań marketingowych w wyszukiwarce Google, w sieciach reklamy kontekstowej, na Facebooku oraz na Youtube.
Mobile w nowej rzeczywistości rośnie szybciej niż inne media
Dla reklamy cyfrowej czas pandemii okazał się łaskawy. Gdy inni tracili, pierwszy raz w historii wydatki na reklamę w internecie przekroczyły 5 miliardów złotych, a jednym z motorów napędowych tego wzrostu był mobile. Czy te liczby przekładają się na rzeczywiste nastroje w branży? Odpowiedzi udziela najnowszy raport Spicy Mobile pt. „Change and...
Zmiana: Agencja Ancymony z najnowszym trendbookiem
Czy marki boją się zmian? Które procesy przyspieszyła pandemia – od wizerunku i wizji działania po kwestie operacyjne, a nawet techniczne? W najnowszym raporcie specjalnym Zmiana, zainicjowanym przez agencję Ancymony, swoimi doświadczeniami dzielą się liderzy zmian – przedstawiciele marek, które trzymają rękę na pulsie „płynnej rzeczywistości”.
Wydanie targowe OOH magazine już na rynku
W najnowszym numerze redaktorzy OOH magazine przyglądają się temu jak zmieniła nas – sprzedawców, i zarazem konsumentów, cyfrowa transformacja. Piszą o rozwoju e-commerce, zmieniających się potrzebach i nawykach konsumentów, a także o tym, jak ewoluowała sprzedaż w czasie digitalizacyjnej zmiany.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2021 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764