logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Prawne aspekty reklamy z udziałem Youtuberów

   02.04.2016, przeczytano 4203 razy
ilustracja
ilustracja Signs.pl

Z roku na rok coraz większą popularność zdobywają Youtuberzy, czyli osoby prowadzące swój kanał na portalu Youtube. Youtuberzy tworzą (często świetnej jakości) filmy o grach komputerowych, wydarzeniach kulturalnych, relacjach z rodzicami czy przyjaciółmi. Wielu Youtuberów tworzy też filmy o charakterze satyrycznym czy komediowym. Najbardziej popularni Youtuberzy mają nawet po kilkaset tysięcy subskrybentów. Nic dziwnego więc, że reklamodawcy coraz częściej nawiązują współpracę z Youtuberami chcąc promować swoje produkty i usługi. Kwestie prawne współpracy z Youtuberami zyskują więc na znaczeniu. O czym warto pamiętać?


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/prawne-aspekty-reklamy-z-udzialem-youtuberow,28022,artykul.html

Charakter umowy z Youtuberem

W pierwszej kolejności należy zauważyć, że umowa pomiędzy reklamodawcą a Youtuberem może przybrać zarówno formę umowy o świadczenie usług, jak i umowy o dzieło. W pierwszym przypadku Youtuber zobowiąże się do wykonania określonej usługi, np. polegającej na wystąpieniu w filmie w ubraniu z logo reklamodawcy lub zarekomendowaniu produktów lub usług reklamodawcy w filmie. Jeżeli chodzi o zawarcie z Youtuberem umowy o dzieło (w umowie o dzieło wykonawca dzieła ma osiągnąć oznaczony rezultatu), to jej przedmiotem może być stworzenie filmu o określonych parametrach dotyczących takich kwestii jak długości filmu, wykorzystanie określonych technik do produkcji filmu czy odniesienie się do pewnych zagadnień w filmie.

Umowa z Youtuberem – o czym należy pamiętać?

W przypadku gdy reklamodawca ma zamiar korzystać ze stworzonego przez Youtubera filmu należy pamiętać o tym, że film co do zasady stanowi utwór w rozumieniu prawa autorskiego i na korzystanie z niego niezbędne jest uzyskanie licencji. Ponadto, konieczne jest umowne uregulowanie kwestii dotyczących korzystania z wizerunku Youtubera.

Jeżeli w filmie Youtuber ma wykorzystywać znak towarowy reklamodawcy, to w interesie Youtubera jest, aby umowa zawierała odpowiednie postanowienia zezwalające mu na posługiwanie się tym znakiem.

Dla wielu reklamodawców może być istotne, aby dany Youtuber kojarzył się z ich marką, zwłaszcza jeżeli kampania reklamowa z jego udziałem okazała się sukcesem. Dlatego też pamiętać należy o wprowadzeniu do umowy z Youtuberem zapisów dotyczących zakazu podejmowania współpracy z podmiotami konkurencyjnymi w stosunku do reklamodawcy.

Reklama na Youtube – czego nie wolno reklamować?

Zawierając umowę z Youtuberem pamiętać również należy o bezwzględnie obowiązujących przepisach prawnych zabraniających promocji i reklamy niektórych produktów i usług. Przykładowo, ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi zabrania reklamowania i promocji napojów alkoholowych z wyjątkiem piwa. Podobne ograniczenia zawiera ustawa o grach hazardowych, która zabrania reklamowania gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, zakładów wzajemnych oraz gier na automatach. Również, zgodnie z ustawą o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych niedozwolona jest reklama i promocja wyrobów tytoniowych, rekwizytów tytoniowych i produktów imitujących wyroby lub rekwizyty tytoniowe oraz symboli związanych z używaniem tytoniu.

Współpraca z Youtuberem a aspekty prawne

Jak widać prawne aspekty reklamy z udziałem Youtuberów obejmują wiele szczegółowych zagadnień. Dobrze skonstruowana umowa powinna uwzględniać wszystkie wskazane powyżej aspekty, co pozwoli na zabezpieczenie praw zarówno reklamodawcy, jak i Youtubera. Rosnąca popularność Youtuberów z pewnością przyczyni się do większego zainteresowania reklamodawców taką formą promocji. Większe zainteresowanie reklamą z udziałem Youtuberów z pewnością spowoduje pojawienie się nowych zagadnień prawnych.

Źródło: Lookreatywni

lookreatywni.pl


avatar użytkownika
+ + + + + + + +

Tekst opublikował użytkownik: lookreatywni.pl

(Lookreatywni.pl)

lookreatywni.pl o sobie:

Lookreatywni.pl: Doradztwo prawno-biznesowe dla branży kreatywnej i dla MŚP

Jesteśmy grupą prawników, którzy świadczą pomoc prawno-biznesową dla branży kreatywnej oraz edukują i inspirują przedsiębiorców do skutecznego wdrażania i komercjalizowania innowacyjnych rozwiązań. Na co dzień współpracujemy ze agencjami kreatywnymi i reklamowymi, studiami graficznymi, biurami architektonicznymi oraz firmami i przedsiębiorcami sektora kreatywnego. Prowadzimy szkolenia i wykłady, pokazujemy jak chronić i efektywnie korzystać z praw własności intelektualnej.

Więcej informacji o użytkowniku

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
,

Hmm. Jołtuber powinien pamiętać o tym, żeby materiał oznaczyć jako reklama.
Kto lubi reklamy - obejrzy, kto nie lubi reklam - obejrzy coś innego.

Niestety, często jest tak, że o reklamowym charakterze materiału, dowiadujemy się z napisów końcowych, stanowiąc tym samym stadko owiec do strzyżenia.

avatar użytkownika
,

Tak bywa, ale podobnie rzecz się ma np. z programami telewizyjnymi czy filmami zawierającymi lokowanie produktu. W Signs.pl bardzo rygorystycznie traktujemy sprawę oznaczania materiału reklamowego i uznajemy go za podstawowy wymóg pozwalający mówić o uczciwości w reklamie. Z drugiej jednak strony trzeba do tego wymogu podchodzić z rozsądkiem - jak do wszystkiego. W jakimś stopniu trzeba więc założyć, że ludzie mają pewną minimalną świadomość charakteru materiałów z którymi obcują i mogą się pewnych rzeczy spodziewać. Np. widząc program z cyklu "zbudujemy ci nowy dom" spodziewają się lokowania produktu. Podobnie producent aut nie ostrzega kupujących, że auto nie pojedzie bez paliwa, albo że za paliwo trzeba zapłacić. No albo taki np. organizator targów - nie musi na każdym kroku ostrzegać, że wynajem stoiska jest usługą płatną. Zakłada, że ludzie zainteresowani wynajmem mają minimum wiedzy pozwalające im się tego spodziewać.  

,

Naprawdę?
Która telewizja produkuje i emituje programy będące w całości reklamami...

....i dla zmyłki nazywa je inaczej?

  

avatar użytkownika
,

Ta która zapuszcza "Zbudujemy ci nowy dom"? (czy jakoś tak się to nazywa)

Czym to się różni od filmiku youtubera?
  

,

Nie znam tej audycji. Ale z tytułu wynika, że efektem tej audycji jest nowy dom.

Aco jest efektem filmików reklamowych na YT? Tych udających audycje?
Oczywiście poza grubym kontem yutubera.
  

avatar użytkownika
,

To umówmy się, że wrócimy do dyskusji jak będziesz miał pojęcie jak wyglądają programy telewizyjne zawierające lokowanie produktu - i wówczas będziesz miał podstawy porównywać filmiki na youtubie z realizacjami TV.   

,

Podałeś przykład audycji
"Zbudujemy ci nowy dom"

Jeśli treść jest zgodna z tytułem, to efektem jest nowy dom dla kogoś. Nawet jeśli sponsorowany.

Jakie korzyści i dla kogo, niesie udająca audycję reklama na youtube?
  

avatar użytkownika
,

Pytaj tych, co oglądają - widać mają z tego oglądania jakieś korzyści, inaczej by nie oglądali.  

,

Właśnie o tym rozmawiamy.

Oni oglądają, bo wierzą, że youtuber nakręcił filmik. Dopiero na końcu okazuje się, że to jednak w całości była reklama.

Więc gdzie jest korzyść, i dla kogo, prócz youtubera, z oglądania reklamy?

W kontrze mamy dom. Sponsorowany, to fakt, ale ktoś w nim zamieszka.

  

avatar użytkownika
,

Widzowie programu w TV dostają po jego obejrzeniu nowy dom? Coś pokręciłeś. W dodatku informacja o lokowaniu produktu pojawia się w nim właśnie na końcu - oglądasz w ogóle telewizję?  

,

Widzowie?
Ok. skoro tak chcesz rozmawiać.

Widzowie oglądając program, przyczyniają się do tego, że ktoś dostanie nowy dom od sponsora programu. Realna, namacalna korzyść dla kogoś poza producentem programu i sponsorem.

Kto i co dostaje, dzięki temu, że widzowie dadzą się nabrać i obejrzą reklamę nakręconą przez youtubera, mimo, że w założeniu miał być to filmik.
Kto prócz youtubera i sponsora osiąga korzyści z emisji reklamy udającej filmik.
  

avatar użytkownika
,

A czym miałaby się różnić sytuacja w programie TV od sytuacji z filmikiem? Dlaczego identyczna zasada nie miałaby obowiązywać w filmikach youtuberów - kręcą filmik o czymś z czego ktoś ma jakąś korzyść, a przy okazji robią lokowanie produktu? Sprawdziłeś że takie filmiki nie powstają? Poprosimy dane statystyczne na ten temat aby dalej dyskutować.

Uwzględnij także, że programy w których buduje się dom nie są jedynymi w tv, w których lokuje się produkt. Czym różni się serial albo nawet film kinowy zawierający product placement od filmiku youtubera? Tym że są dłuższe? Oglądane na większym ekranie? Że ludzie jedzą w kinie popcorn podczas seansu?
  

,

Ale umiesz odpowiedzieć wprost na pytanie zadane wprost?
Czy będziesz lał wodę?
  

avatar użytkownika
,

Ale które pytanie? Na razie o nic nie pytasz tylko stawiasz tezy wzięte z sufitu.  

,

No to ja poczekam, aż przestaniesz lać wodę i odpowiesz na pytanie.  

Najnowsze w tym dziale

Opakowanie pomaga zdobyć klienta w e-sklepie
Grudzień to bez wątpienia najważniejszy miesiąc w kalendarzu e-commerce. Wpływ na to mają nie tylko sezonowe wyprzedaże czy Święta Bożego Narodzenia, ale także liczne okazje, które na stałe zagościły w świadomości konsumentów i przez wielu traktowane są jako doskonały moment na zakup gwiazdkowych upominków. Warto wykorzystać tę okazję, aby maksymalnie zintensyfikować...
Globalna wartość rynku e-commerce zwiększy się do poziomu 6,3 biliona dolarów w 2023 roku, co stanowi wzrost o 21% w stosunku do 2021 roku. Podczas, gdy polski rynek urośnie o 34,7% do wartości 124 miliardów zł. Jednak przyszły rok przyniesie wiele wyzwań dla e-commerce, na który największy wpływ będą miały rosnące oczekiwania klientów, szybkość...
Marketingowy potencjał koperty
Choć rynek tradycyjnych przesyłek listowych od lat sukcesywnie się kurczy, to jeden z jego segmentów może pochwalić się wzrostem. Mowa o przesyłkach reklamowych. Niesłabnącą popularność direct mailingu potwierdzają zarówno eksperci zajmujący się organizacją korespondencji masowej dla firm oraz instytucji, jak i sami konsumenci. Najnowszy Raport Polskiego...
Phygital czyli czołowy trend handlu A.D. 2023?
Phygital, a więc łączenie dwóch „handlowych światów” - wirtualnego i rzeczywistego – będzie jednym z najważniejszych trendów definiujących oblicze branży retail w najbliższej przyszłości. A to m.in. dlatego, że tradycyjna sprzedaż w fizycznych placówkach handlowych nadal ma się świetnie – według analizy Worldwide...
Czy sztuczna inteligencja pozbawi dziennikarzy i copywriterów pracy?
Narzędzia sztucznej inteligencji stają się coraz bardziej popularne przy pisaniu treści. Platformy zasilane tą techniką dają twórcom narzędzia do kreowania tekstu, czyniąc planowanie contentu prostszym niż kiedykolwiek. Jednym z największych wyzwań w tworzeniu treści jest po prostu nieustanna kreatywność. Zazwyczaj to autor ustala „background” i...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2022 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764