logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Prawo autorskie dla projektantów - recenzja

   19.11.2022, przeczytano 2116 razy
ilustracjastrzałka

Spór o prawa autorskie ostatecznie sprowadza się do tego, kto ma lepszego prawnika…


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/zawod-ilustrator%3A-prawo-autorskie-dla-projektantow---recenzja,398046,artykul.html

Lubię żartować w ten sposób, ale nie da się ukryć, że w jakiejś części jest to prawdą. Kwestia funkcjonowania i naruszenia praw autorskich często bywa na tyle „płynna”, że każda kancelaria prawna może dokonać własnej interpretacji konkretnych przypadków, a gdy sprawa trafi do sądu – ostatnie słowo będzie mieć sędzia.

Nie zmienia to jednak faktu, że Ustawa o Prawach Autorskich posiada wiele jasno określonych przepisów, które, tak twórcy, jak i odbiorcy, muszą respektować. Dlatego sprawą kluczową dla każdego projektanta jest zaznajomienie się i rozumienie, co najmniej ich podstaw. (Dla przeciętnego zjadacza chleba także byłoby wskazane, by orientować się przynajmniej w najpowszechniejszych zagadnieniach). Jednak wielu z nas zawiłość tematu praw autorskich przyprawia o zawrót głowy, a język prawniczy i nagromadzenie wielu sprzecznych informacji dostępnych w Internecie jest po prostu paraliżujące.

Najlepiej byłoby mieć jedno wiarygodne źródło, które w sposób przystępny wyjaśnia najważniejsze i najczęściej spotykane zagadnienia. I tu mam dobrą wiadomość – właśnie się ono pojawiło. Wydawnictwo Od.Nowa – specjalizujące się w publikacjach prawniczych, oraz kancelaria adwokacka So in Law – prawo dla branży kreatywnej, połączyły siły, by stworzyć podręcznik, który będzie spełniał powyższe wymagania. Prawo autorskie dla projektantów to pozycja idealna dla tych, którzy w temacie są kompletnie zieloni. Dla osób z pewną wiedzą i doświadczeniem będzie natomiast stanowić podręczne podsumowanie najważniejszych zagadnień i usystematyzowanie posiadanej wiedzy.

Książka ma niewielką objętość, której 1/3 stanowią wzory umów i innych przydatnych dokumentów (dobrze omówionych), więc nie zostajemy przytłoczeni nadmiarem informacji. Tematy w niej poruszone wyjaśniają wszystkie podstawowe terminy, które funkcjonują w prawie autorskim, zastosowanie prawa w praktyce oraz to, co podoba mi się najbardziej, autentyczne przykłady funkcjonowania tego prawa (naruszenia, brak naruszeń, inspiracje, prawa zależne itp…) Ponadto w książce pojawiają się autentyczne pytania klientów, którzy reprezentują często spotykane w zawodzie problemy. Na przykład zagadnienia związane z prawem cytatu, materiałami otrzymanymi od klienta, przeniesieniem praw autorskich i majątkowych, wykorzystaniem cudzego utworu, kwestie umów i zabezpieczenia wynagrodzenia itp.

ilustracjastrzałka

Na pochwałę zasługuje także projekt szablonu Prawa autorskiego…, który został skonstruowany w taki sposób, by wszystkie najistotniejsze informacje były od razu widoczne. Świetnym pomysłem było także zastosowanie algorytmów (tzw. „drzewek”), które w uproszczony sposób pokazują przebieg pewnych działań, czy funkcjonowanie zagadnień.

ilustracjastrzałka

Publikacja skupia się raczej na prawie autorskim na linii projektant–klient lub projektant–projektant, mniej uwagi poświęcając naruszeniom ze strony podmiotów spoza kółka zainteresowanych (np. osób prywatnych czy porali kradnących obrazki), choć nie pomija zupełnie tego tematu. Wyjaśnia także, jak sobie z tym radzić.

Publikacja w mojej opinii całkiem nieźle wyczerpuje temat praw autorskich, przynajmniej od strony najważniejszych i najpopularniejszych zagadnień. Nie jest jednak w stanie zanalizować każdej sytuacji, gdyż wiele przypadków wymaga indywidualnego podejścia. Jej przekaz jest jednak prosty – nie bój się prawa autorskiego i nie bój się prawnika. Bądź świadomy swoich praw i obowiązków.

Od siebie dodałabym także – bądź spokojny i nie działaj w emocjach. Broń swoich praw, ale miej świadomość – że sam możesz je (choćby nieświadomie) naruszyć.

Źródło: Anna Teodorczyk | ilustracje

annateodorczyk.com/blog

Dodatkowe informacje:

Metryczka (red. Signs.pl):
Prawo autorskie dla projektantów
Weronika Bednarska, Maryla Bywalec, Anna Golan, Agata Korzeńska, Żaneta Lerche-Górecka
wydawnictwo Od.NowaIlość
stron 223
rok wydania 2020
oprawa miękka


avatar użytkownika
+ + + + + +

Tekst opublikował użytkownik: Anna Teodorczyk

Więcej informacji o użytkowniku

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

„Porządek w projektowaniu” - Jean Ulysses Voelker
W tej książce znajdziecie odpowiedzi na wszystkie powyższe pytania, a także wiele więcej. Porządek w projektowaniu to zajmujące wprowadzenie do projektowania i komunikacji wizualnej, bogato zilustrowane przykładami i opatrzone praktycznym słowniczkiem.
„Triumf typografii” Henk Hoeks i Ewan Lentjes
Typografia to coś więcej niż tylko projektowanie krojów pism czy layoutu. Dotyka ważnych dla społeczeństwa kwestii: wolności słowa drukowanego, dyskursu demo­kratycznego. To dzięki sile typografii ów dyskurs przybrał postać gry polegającej na ścieraniu się argumentów i ­kontrargumentów.
Kimberly Elam „Siatki, czyli zasady kompozycji typograficznej”
W Siatkach, czyli zasadach kompozycji typograficznej autorka z przenikliwością analizuje najpowszechniejszy, a zarazem najbardziej wyrafinowany i rzadko właściwie rozumiany system organizacji wizualnej: siatki modułowe,
„Orli Dom” trafia do księgarń i pod patronat Signs.pl
W maju e-book prezentujący projekt „Orli Dom” trafił do księgarń internetowych. Po nieudanych próbach znalezienia wydawcy książki drukowanej autor zdecydował się wydać pierwszy tom w wersji elektronicznej.
Miłość do designu i druga podróż sentymentalna Chochlika
Jest kilka uza­sad­nień, któ­rymi można tłu­ma­czyć decy­zję pod­pię­cia pod jed­nym tytu­łem, reflek­sji zwią­za­nych z lek­turą dwóch odręb­nych pozy­cji książ­ko­wych. Obie uka­zały się w tym roku, nakła­dem wydaw­nic­twa „Karak­ter”. Obie otrzy­ma­łem do recen­zji i przeczyta­łem je rów­no­le­gle, mniej wię­cej w tym...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764