logo
FORUM
Polska reklama i poligrafiaFORUM

Prawo autorskie i majątkowe do projektu

Strona 4/6  1 2 3 4 5 6

| 22.03.2012 14:03

O własnie - wypada mi powtórzyć po raz trzeci - co innego zapłata za projektowanie, co innego prawa i tak jak napisał przedmówca wcale nie musi być oczywistym, co ktoś z zaprojektowanym znakiem czy projektem chce zrobić. Tu nie ma miejsca na "oczywistości" bo przecież cena za prawa zazwyczaj zależy od skali uzycia. Nie ma w tym nic zdrożnego - inaczej zapłaci ktoś za projekt użyty na 1000 ulotek a inaczej na milionie i stu innych nośnikach. przez najbliższy rok np. To sprawa dla projektującego niemal zasadnicza

(Wiadomość zmodyfikowana przez: Salomon dnia 22.03.2012 13:54)

avatar użytkownika
+ + + + + + + + + + + +

Bełchatów
Łódzkie
wiadomości: 1281
w Signs.pl od 04.02.2004
IP: 85.219.140.XXX

Diplodoc Diplodoc | 22.03.2012 15:03

Salomon, 2012-03-22 14:50
O własnie - wypada mi powtórzyć po raz trzeci - co innego zapłata za projektowanie, co innego prawa i tak jak napisał przedmówca wcale nie musi być oczywistym, co ktoś z zaprojektowanym znakiem czy projektem chce zrobić. Tu nie ma miejsca na "oczywistości" bo przecież cena za prawa zazwyczaj zależy od skali uzycia. Nie ma w tym nic zdrożnego


Wypada więc kolejny raz powtórzyć, że w przypadku rozdzielenia opłat za projekt i prawa, PSIM obowiązkiem projektanta jest o tym poinformować.
Gdy idziesz do restauracji, to widzisz, że niemal każda pozycja jest w menu oddzielnie wyceniona i wiesz ile zapłacisz za obiad.

Czy spodziewasz się, kupując buty w porządnym sklepie, że sprzedawca, ni z gruszki ni z pietruszki, przy kasie powie Ci, że za sznurowadła, wkładki, języki i pudełko, trzeba ekstra dopłacić? A tak w ogóle, to cena nie jest za buty, tylko za możliwość ich przymierzenia w sklepie, a jak już Ci się spodobają, to on się zastanowi i wyceni...


Poza tym, oczywistym jest 'co się robi z logo'. Powinien to wiedzieć każdy, kto zajmuje się tą dziedziną projektowania. I powinien wyjaśnić klientowi zawiłości, a jeśli nie potrafi lub CELOWO tego nie robi, to mamy do czynienia z...

-----------------



(Wiadomość zmodyfikowana przez: Diplodoc dnia 22.03.2012 14:24)

Diplodoc

Diplodoc Diplodoc | 22.03.2012 15:03

neonserwis, 2012-03-22 14:43
I np. zamawia u kilku projektantów różne loga, z czego jedno wybiera a reszta idzie do kosza. Po co mu prawa majątkowa do wyrzuconego logo?

Klient wynegocjował darmowy projekt logo, to jego sprawa co z tym zrobi.
Może sobie powiesić na ścianie albo schować głęboko i na zawsze do szuflady.

Więc jeśli klient zamawia przysłowiową "wizytówkę i logo" a na fakturze jest tylko "wizytówka" to oczywistym jest że do logo nie ma żadnych praw.


Tu nie ma mowy o przysłowiach. Jest konkretna umowa -darmowe logo za dalszą współpracę.
Logo zostało wykonane, dalsza współpraca się odbyła, należy przekazać prawa do znaku i zakończyć temat.



-----------------

Diplodoc

| 22.03.2012 16:03

Diplodoc, 2012-03-22 15:28
neonserwis, 2012-03-22 14:43
I np. zamawia u kilku projektantów różne loga, z czego jedno wybiera a reszta idzie do kosza. Po co mu prawa majątkowa do wyrzuconego logo?

Klient wynegocjował darmowy projekt logo, to jego sprawa co z tym zrobi.
Może sobie powiesić na ścianie albo schować głęboko i na zawsze do szuflady.


Projekt - tak.
Prawa majątkowe - nie.

Więc jeśli klient zamawia przysłowiową "wizytówkę i logo" a na fakturze jest tylko "wizytówka" to oczywistym jest że do logo nie ma żadnych praw.


Tu nie ma mowy o przysłowiach. Jest konkretna umowa -darmowe logo za dalszą współpracę.
Logo zostało wykonane, dalsza współpraca się odbyła, należy przekazać prawa do znaku i zakończyć temat.

A widziałeś tą umowę?
Bo piszesz i piszesz, a mam wrażenie że nie na temat.
pzdr., PB

P.S.
TO nie jest "przysłowie"! to jeden z fundamentów prawa rzymskiego.

avatar użytkownika
+ + + + + + + +

Kraków
Małopolskie
wiadomości: 1385
w Signs.pl od 05.05.2008
IP: 82.160.224.XXX

Diplodoc Diplodoc | 22.03.2012 16:03

vitoD, 2012-03-22 09:06
Ale jak ktoś kradnie logo


Po pierwsze . PRZECZYTAJ WĄTEK ZE ZROZUMIENIEM.
Piszesz nie na temat chłopie.

Po drugie. Klient zamówił logo.
Po trzecie. Wykonawca zgodził się zaprojektować logo.
Po czwarte. Ustalono cenę 0 PLN.
Po piąte. Klient używa logo.

Wnioskować zatem należy, że
a. klient świadomie zamówił logo,
b. wykonawca świadomie wykonał pracę,
c. obu stronom warunki odpowiadały, zatem był zgodny zamiar stron.

Po szóste. Wykonawca chce się wycofać z umowy, na wieść, że klient znalazł innego kontrahenta.

Nie dyskutujemy o architektach czy budowaniu domu, nie dyskutujemy o zdjęciach.
Rozmawiamy o tym, co wykonawca może zrobić w ramach UMOWY, którą zawarł.

Buty kupuje się w parach - to jest oczywiste.
Zamawiając logo, chce się mieć je na wyłączność i wykorzystywać w każdej korzystnej dla firmy okazji - to jest oczywiste. Zatem cena za usługę musi uwzględniać ten aspekt.
Są oczywiście wyjątki, ale takie wyjątki trzeba omawiać na etapie przygotowania umowy, nie zaś post factum.

-----------------

Diplodoc

Diplodoc Diplodoc | 22.03.2012 16:03

neonserwis, 2012-03-22 16:03
A widziałeś tą umowę?


Wyjaśnię Ci tak, żebyś zrozumiał.

Jestem klientem, potrzebuję logo. Wiem do czego się logo używa.
Ty jesteś wykonawcą, zajmujesz się takimi projektami, wiesz do czego służy logo.

Ja: Dzień dobry chcę zamówić logo. Zapłacę 0 PLN, a w ciągu roku będę miał dla Pana dalsze projekty.
Ty: Dzień dobry. Wykonam dla Pana logo za 0 PLN i będę wyczekiwał dalszych projektów.

W tym momencie zawarliśmy wiążącą umowę.

A teraz prawo:
Art. 43 PA
1. Jeżeli z umowy nie wynika, że przeniesienie autorskich praw majątkowych lub udzielenie licencji nastąpiło nieodpłatnie, twórcy przysługuje prawo do wynagrodzenia.
2. Jeżeli w umowie nie określono wysokości wynagrodzenia autorskiego, wysokość wynagrodzenia określa się z uwzględnieniem zakresu udzielonego prawa oraz korzyści wynikających z korzystania z utworu.


W umowie ustalono wysokość wynagrodzenia na 0 PLN. Nic więcej Ci się nie należy.

Art. 45 PA.
Jeżeli umowa nie stanowi inaczej, twórcy przysługuje odrębne wynagrodzenie za korzystanie z utworu na każdym odrębnym polu eksploatacji.


Umowa opiewała na 0 PLN. Sorry, nie muszę Ci nic więcej płacić.

Art. 65.
W braku wyraźnego postanowienia o przeniesieniu prawa, uważa się, że twórca udzielił licencji.

Zawarliśmy umowę, na tej podstawie mogę używać logo póki nie otrzymam na piśmie przeniesienia praw majątkowych.

Art. 53.
Umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych wymaga zachowania formy pisemnej pod rygorem nieważności.

A ten artykuł PA OBLIGUJE Ciebie do pisemnego przeniesienia praw, jeśli wynika to z charakteru utworu i zostało ustalone w umowie.

Chyba, że nie wiedziałeś, że musisz przenieść prawa na piśmie.
Ale jak sam napisałeś, nieznajomość prawa nie zwalnia z obowiązku jego przestrzegania.

qed

-----------------



(Wiadomość zmodyfikowana przez: Diplodoc dnia 22.03.2012 15:42)

Diplodoc

| 22.03.2012 16:03

Diplodoc, 2012-03-22 16:13
vitoD, 2012-03-22 09:06
Ale jak ktoś kradnie logo


Po pierwsze . PRZECZYTAJ WĄTEK ZE ZROZUMIENIEM.
Piszesz nie na temat chłopie.

Po drugie. Klient zamówił logo.
Po trzecie. Wykonawca zgodził się zaprojektować logo.
Po czwarte. Ustalono cenę 0 PLN.
Po piąte. Klient używa logo.

Wnioskować zatem należy, że

G. widziałeś a wszystko wiesz.

avatar użytkownika
+ + + + + + + +

Kraków
Małopolskie
wiadomości: 1385
w Signs.pl od 05.05.2008
IP: 82.160.224.XXX

| 22.03.2012 16:03

Diplodoc, 2012-03-22 15:21
Salomon, 2012-03-22 14:50
O własnie - wypada mi powtórzyć po raz trzeci - co innego zapłata za projektowanie, co innego prawa i tak jak napisał przedmówca wcale nie musi być oczywistym, co ktoś z zaprojektowanym znakiem czy projektem chce zrobić. Tu nie ma miejsca na "oczywistości" bo przecież cena za prawa zazwyczaj zależy od skali uzycia. Nie ma w tym nic zdrożnego


Wypada więc kolejny raz powtórzyć, że w przypadku rozdzielenia opłat za projekt i prawa, PSIM obowiązkiem projektanta jest o tym poinformować.
Gdy idziesz do restauracji, to widzisz, że niemal każda pozycja jest w menu oddzielnie wyceniona i wiesz ile zapłacisz za obiad.

Czy spodziewasz się, kupując buty w porządnym sklepie, że sprzedawca, ni z gruszki ni z pietruszki, przy kasie powie Ci, że za sznurowadła, wkładki, języki i pudełko, trzeba ekstra dopłacić? A tak w ogóle, to cena nie jest za buty, tylko za możliwość ich przymierzenia w sklepie, a jak już Ci się spodobają, to on się zastanowi i wyceni...


Poza tym, oczywistym jest 'co się robi z logo'. Powinien to wiedzieć każdy, kto zajmuje się tą dziedziną projektowania. I powinien wyjaśnić klientowi zawiłości, a jeśli nie potrafi lub CELOWO tego nie robi, to mamy do czynienia z...



(Wiadomość zmodyfikowana przez: Diplodoc dnia 22.03.2012 14:24)

Przecież nic innego nie twierdzę. Jeśli układ miał polegać z grubsza na tym - my pozwolimy używać logo gratis dopóty puszczacie nośniki przez nas to należało to wyartukułować na starcie
A co do logo no to nie - nie jest oczywistym co się robi z logo. Można wymyślić masę przykładów, np: logo zaprojektowane na potrzeby filmu pełni w nim zupełnie odmienną rolę

avatar użytkownika
+ + + + + + + + + + + +

Bełchatów
Łódzkie
wiadomości: 1281
w Signs.pl od 04.02.2004
IP: 85.219.140.XXX

Diplodoc Diplodoc | 22.03.2012 16:03

Salomon, 2012-03-22 16:47
Można wymyślić masę przykładów, np: logo zaprojektowane na potrzeby filmu pełni w nim zupełnie odmienną rolę


Jakąż to inną rolę pełni logo zaprojektowane na potrzeby filmu?

Art. 50.
Odrębne pola eksploatacji stanowią w szczególności:
1) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu - wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową,
2) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono - wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy,
3) w zakresie rozpowszechniania utworu w sposób inny niż określony w pkt 2 – publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym.




-----------------



(Wiadomość zmodyfikowana przez: Diplodoc dnia 22.03.2012 15:58)

Diplodoc

| 22.03.2012 17:03

Diplodoc, 2012-03-22 16:58
Salomon, 2012-03-22 16:47
Można wymyślić masę przykładów, np: logo zaprojektowane na potrzeby filmu pełni w nim zupełnie odmienną rolę


Jakąż to inną rolę pełni logo zaprojektowane na potrzeby filmu?

Art. 50.
Odrębne pola eksploatacji stanowią w szczególności:
1) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu - wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową,
2) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono - wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy,
3) w zakresie rozpowszechniania utworu w sposób inny niż określony w pkt 2 – publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym.






(Wiadomość zmodyfikowana przez: Diplodoc dnia 22.03.2012 15:5

Jest element dekoracji np. Nie bardzo rozumiem po co to wszystko cytujesz, Logo można projektować nie tylko po to by użyć na jaikmkolwiek polu eksploatacji - przecież nie Ty o tym zdecydujesz natomiast jako projektant musisz to oczywiście wiedzieć. Logo to tylko obrazek - nie ma na plecach napisane: będę identyfikował taką a taką firmę...- to już są intencje zleceniodawcy a nie żadna oczywistość

(Wiadomość zmodyfikowana przez: Salomon dnia 22.03.2012 16:19)

avatar użytkownika
+ + + + + + + + + + + +

Bełchatów
Łódzkie
wiadomości: 1281
w Signs.pl od 04.02.2004
IP: 85.219.140.XXX
Strona 4/6  1 2 3 4 5 6
REKLAMA:

REKLAMA
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764