logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Prawo.pl: gminy zbyt opieszale oczyszczają się ze szpecących banerów reklamowych

  PR 22.07.2022, przeczytano 574 razy

Regulacje prawne dają gminom możliwość blokowania w drodze uchwały krajobrazowej reklam zakłócających ład przestrzenny i stwarzających zagrożenie w ruchu drogowym. Niestety gminy nie kwapią się z podejmowaniem odpowiednich uchwał – informuje Prawo.pl.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/prawo.pl%3A-gminy-zbyt-opieszale-oczyszczaja-sie-ze-szpecacych-banerow-reklamowych,396690,artykul.html

Według danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii, do 19 lutego ubiegłego roku uchwały krajobrazowe przyjęto w niespełna 2 proc. gmin. Według firmy Jetline zajmującej się reklamą zewnętrzną do 14 lutego 2022 r. uchwały krajobrazowe przyjęło zaledwie 40 gmin, na 2,5 tys. w Polsce. GUS zaś odnotował, że 175 samorządów przystąpiło do sporządzania takich uchwał – wylicza Prawo.pl.

Tymczasem ustawa z 24 kwietnia 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu, dała gminom możliwość blokowania w drodze uchwały krajobrazowej, reklam zakłócających ład przestrzenny i stwarzających zagrożenie w ruchu drogowym, określenia zasad sytuowania tablic, urządzeń reklamowych, szyldów i ogrodzeń. Wprowadziła także kary pieniężne dla reklamodawców lub właścicieli nieruchomości za niedostosowanie się do określonych w niej wymogów – czytamy w serwisie.

Według Prawo.pl, jednym z pierwszych samorządów, który podjął uchwałę krajobrazową był Ciechanów. Uchwała weszła w życie 21 maja 2016 r. Marek Korpanty, kierownik Wydziału Planowania Przestrzennego i Gospodarki UM w Ciechanowie uważa, że uchwała krajobrazowa przyniosła pozytywne skutki. Nie ukrywa jednak, że wiążą się z tym pewne problemy. Największym jest dokonanie pomiaru reklam. Wszystko trzeba dokładnie zmierzyć, udokumentować, co jest potem bardzo istotne w dalszym postępowaniu.

W Zamościu uchwałę krajobrazową przyjęto jesienią 2020 r., przedsiębiorcom dano 12 miesięcy na dostosowanie się do przepisów. Termin minął jesienią 2021 r., ale zmian w mieście nie widać.

Cytowany przez Prawo.pl Rafał Fic, radca prawny z kancelarii Marekwia & Pławny uważa, że aby system samorządowych kodeksów reklamowych zadziałał, gminy musiałyby przestać się bać, że naruszają prawa przedsiębiorców, którzy działają na ich terenie.

Jakby na to nie patrzeć, samorządowcy muszą być zainteresowani przedsiębiorcami. Żaden samorządowiec nie chciałby zostać zalany falą pozwów o odszkodowania w związku z tym, że uchwała zawierała jakieś nieścisłości. Ilość stwierdzeń nieważności i zaskarżeń dotychczasowych uchwał była znaczna. I z tego wynika ta obawa”– tłumaczy Rafał Fic w serwisie Prawo.pl.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Źródło: Prawo.pl / PAP Media Room

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Zbliżamy się do wprowadzenia drugiej z ogłoszonych przez rząd na 2024 rok podwyżek płacy minimalnej. Jak radzą sobie pracodawcy oraz pracownicy po pierwszej, styczniowej podwyżce? Czy są przygotowani na kolejną?
Popularność marek własnych jest coraz większa. Wartość tego sektora na polskim rynku wzrosła o 19 proc. rdr. i w 2023 r. przekroczyła 50 mld złotych. Ponadto 27 proc. konsumentów deklaruje, że w ciągu najbliższych 6 miesięcy chce kupować jeszcze więcej takich produktów. Kluczowym argumentem dla nabywców są konkurencyjne ceny, przy jednoczesnym...
Pokolenie Z chce zbierać punkty i wymieniać je na kupony promocyjne
Jak pokazują dane, klienci doceniają benefity, jakie zapewniają im programy lojalnościowe. To narzędzie marketingowe to też korzyść dla przedsiębiorców, którzy zyskują sposób na zaangażowanie swoich klientów. Proponując im dedykowane benefity przy zakupach, mogą zatrzymać klienta na dłużej, także młodego pokolenia, uchodzącego za niezbyt...
Raport „Żyjesz w phygitalu, choć o tym nie wiesz. Jak Polacy korzystają z technologii łączących światy online i offline?” opracowany przez firmę doradczo-technologiczną Future Mind, poświęca dużo uwagi temu, jakie podejście do technologii ma generacja silvers . Jak pokazują wnioski zawarte w raporcie, coraz więcej starszych osób styka się z...
Ogólnie rosnące koszty prowadzenia działalności gospodarczej otwierają ranking obecnych obaw mikroprzedsiębiorstw i małych firm. Tak deklaruje 41,3% respondentów. Nieznacznie mniej wskazań dotyczy problemu nierzetelnych kontrahentów, bo 39,7%. Z kolei 28,2% ankietowanych niepokoi podnoszenie składek zusowskich. Badanie też pokazuje, że uczestnicy sondażu...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764