logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Produkcje ATL i Digital – synergia czy konkurencja?

  PR 02.10.2017, przeczytano 2361 razy
Magdalena Czmuda - producent i właścicielka domu produkcyjnego Sputnik Studio

Wraz z rozwojem technologii, zmianą potrzeb i oczekiwań konsumentów, rośnie również znacznie liczba kanałów komunikacji. W zależności od celów kampanii reklamowych i grup docelowych dobierane są odpowiednie narzędzia. Choć tradycyjne media masowe – ze względu na ich zasięg – nadal stanowią potężny środek do budowania sprzedaży, działania marketingowe coraz częściej skupiają się na bardziej precyzyjnym dotarciu do indywidualnych konsumentów. Jak zmiany rynkowe wpływają na działania domów produkcyjnych oraz zakres ich usług - opowiada Magdalena Czmuda, producent i właścicielka domu produkcyjnego Sputnik Studio.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/produkcje-atl-i-digital-%E2%80%93-synergia-czy-konkurencja,33937,artykul.html

Na rynku reklamowym nadal dominują produkcje ATL, które są potężnym środkiem komunikacji, a realizacje tradycyjnych spotów telewizyjnych wciąż stanowią znaczną część zleceń domów produkcyjnych. Jednak zmiany rynkowe znacznie wpływają na działania marketingowe, które obecnie coraz częściej skupiają się na zindywidualizowanym przedstawieniu konsumentom tego, co chce im zaproponować reklamodawca. Takie możliwości dają przede wszystkim produkcje Digitalowe, które stanowią coraz większy udział w rynku.

W dzisiejszych czasach obraz wirtualny oddziałuje na wyobraźnię i podejmowane decyzje w równym stopniu, co rzeczywisty. W dobie Internetu media społecznościowe stają się głównym nośnikiem informacji i narzędziem budowania opinii konsumenckich. Klienci zasięgają w sieci opinii ekspertów, znajomych i innych użytkowników, którzy aktywnie udzielają się w nowych kanałach komunikacji. Działania reklamowe zatem coraz częściej przekazują w nowoczesny sposób treść dostosowaną do potrzeb i oczekiwań odbiorcy.

- Dla domu produkcyjnego nie ma znaczenia czy jest to produkcja ATL czy do Internetu, najważniejsze jest utrzymanie wysokiej jakości utworu, niezależnie od kanału jakim będzie on przekazywany odbiorcom. – wyjaśnia Magdalena Czmuda, producent i właścicielka domu produkcyjnego Sputnik Studio. - Główna różnica pomiędzy realizacjami ATL-owymi, a Digitalowymi to rodzaj zasięgu. Dlatego z perspektywy działań reklamowych idealne jest łączenie i tworzenie komplementarnych rozwiązań. – dodaje.

Pomimo panującego przekonania, że reklamy ATL-owe są z założenia bardziej skomplikowane realizacyjnie i bardziej kosztowne względem Digital, w branży produkcyjnej nie ma tak naprawdę znaczenia, jaką realizację wybierze Klient. Wszystko uzależnione jest od koncepcji kreatywnej, scenariusza oraz wymogów reżysera względem konkretnego projektu.

- Często jest tak, że trzeba sprowadzić projekt do realiów budżetowych czy czasowych. Wówczas we współpracy z reżyserem musimy dopracować koncepcję. Jesteśmy w stanie na podstawie naszego wieloletniego doświadczenia doradzić Klientowi, bądź współpracującej z nami agencji, jak najlepiej zrealizować pomysł. - tłumaczy Magdalena Czmuda.

W świadomości Klientów panuje przekonanie, że działania ATL są wysokobudżetowe, a produkcje do Internetu są niższe kosztowo. Dlatego dużym wyzwaniem dla producentów jest dostosowanie pomysłów kreacji i możliwości budżetowych Klientów, aby sprostać ich oczekiwaniom, utrzymując jednocześnie wysoką jakość produkcji. Coraz częściej jednak Klienci rozumieją, że w produkcjach internetowych jakość też ma znaczenie i trzeba za nią zapłacić, podobnie jak za realizacje ATL-owe.

Dla domu produkcyjnego modele pracy przy produkcji ATL i Digital nieco się różnią. Organizacja pracy wymaga innego przygotowania i innych kompetencji osób przy ich realizacji. W przypadku projektów Digital, istotne jest, aby przy produkcji były osoby obeznane z nowymi technologiami i dom produkcyjny miał zaplecze postprodukcyjne oraz specjalistyczny sprzęt. Ważna jest szybkość realizacji spotów oraz wspieranie Klientów w wielu obszarach.

Kluczową kwestią dla reklamodawców podczas planowania środków przekazu ATL lub Digital jest rozważenie, jakie efekty chcą osiągnąć. Działania reklamowe podejmowane w Internecie pozwalają na dotarcie do wyraźnie sprecyzowanej grupy odbiorców, już w trakcie trwania kampanii można badać ich efektywność. Jednak tradycyjny ATL pozwala na odbiór reklamy przez znacznie większą liczbę osób, większą nawet niż jest to koniecznie, ale nie stanowiącą w całości potencjalnej grupy docelowej Klienta.

Choć w ostatnim czasie rynek przeżywa prawdziwy boom i wzrasta zapotrzebowanie na realizacje Digitalowe, nie można mówić o schyłku epoki ATL. Badania pokazują, że nadal to klasyczne reklamy generują największą sprzedaż. Zdaniem Magdaleny Czmudy, właścicielki Sputnik Studio, produkcje do Internetu i do mediów offline będą wzajemnie się do siebie zbliżały. Produkcje do sieci mogą być równie skomplikowane, a budżety porównywalne do realizacji ATL. Najważniejsze w działaniach marketingowych Klienta jest precyzyjne określenie celów, aby dom produkcyjny mógł stać się dla reklamodawców i agencji partnerem, oferującym optymalne rozwiązania.

Źródło: Sputnik Studio

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Programy lojalnościowe są powszechnie stosowane w handlu detalicznym. Sprawdzone, znane i oswojone. Czy jednak narzędzia wykorzystujące nagrody oparte na zebranych punktach są nadal skuteczne? Ja tradycyjne podejście do budowania lojalności konsumentów sprawdza się w trzeciej dekadzie XXI wieku?  
Meta zapłaci miliardy? Pozwy reklamodawców i organizacji konsumenckich
W USA nawet siedem miliardów, a w UE do 4% rocznych przychodów. Tyle będzie na stole, gdy sądy zgodzą się z roszczeniami reklamodawców i organizacji konsumenckich. W USA skarżą się firmy, które przekonują, że zastosowany przez Metę wskaźnik zawyżał liczbę potencjalnych widzów ich materiałów aż o 400%.
Firmowa flota samochodowa jako dynamiczny nośnik reklamy
Współczesny rynek reklamowy wymaga od firm nie tylko kreatywności, ale również elastyczności i innowacyjności w docieraniu do potencjalnych klientów. Jednym z coraz bardziej popularnych rozwiązań w tej dziedzinie jest wykorzystanie firmowej floty samochodowej jako ruchomych nośników reklamowych. Pojazdy służące niegdyś głównie celom transportowym, obecnie przekształcają...
Historia car wrappingu wg Antalis
Większość profesjonalistów z branży i entuzjastów motoryzacji myśli, że car wrapping (czyli oklejanie samochodów) jest zjawiskiem stosunkowo współczesnym. Nic bardziej mylnego! Historia car wrappingu zaczyna się bowiem znacznie wcześniej…
Lechar z nową strategią komunikacji i tożsamością wizualną
Agencja kreatywna i brandingowa Lotna stworzyła nowy, kompleksowy system tożsamości wizualnej oraz strategię komunikacji dla firmy Lechar.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764