pxl666, 2022-01-12 14:26
jeśli bredzę to ktoś mnie poprawi zapewne
(Wiadomość zmodyfikowana przez: pxl666 dnia 12.01.2022 14:27)
No to poprawiam

Ma znaczenie.
Najlepiej pracować z ustawionym profilem CMYK takim, jakiego się używa w kraju klienta. Czyli w Europie - jakaś odmiana profili Euro, w USA jakieś SWOP itd. W pliku powinno się zawsze zapisywać uzyty profil.
I tutaj myk: większość klientów nie ma pojęcia o profilach wejściowych i wyjściowych, a zapisane w pliku profile olewa. Wtedy przydaje się, że projekt zapisało się we właściwym profilu, bo prawdopodobnie soft klienta będzie miał ustawiony domyślny profil wejściowy odpowiedni dla danego kraju.
i tu myk 2: większość grafików w Polsce ma ustawiony domyślny profil amerykański SWOP, bo tak się instaluje domyślnie w amerykańskim PS albo Illustratorze czy Corelu (ok, ten ostatni jest kanadyjski). A powinni mieć ustawiony np. EuroFogra, Euro ECI itd.
Myków jest więcej...
Nadrukowanie czarnego: trzeba pamietać, że to może spowodować, że w druku spod czarnego będzie prześwitywało to, na co ten czarny nałozyłeś. Czyli czarny napis nałożony na kwiatki - w druku mogą spod niego przebijać kwiatki (bo składowe CMYK spod spodu dodadzą się do czarnego nadrukowanego).
Ale większość drukarek olewa ten parametr, używa własnego GCR i czarny jest po prostu czarny.
PXL666: ma znaczenie, bo operator na maszynie ma profil wyjsciowy (przypisany do drukarki), ale drukarka (albo RIP) powinna znać profil wejściowy pliku. Jeśli nie jest on zapisany w pliku, to drukarka przypisze jakiś domyślny, i albo trafi, albo nie. Może być mniejsza lub większa różnica w odcieniach, może nie być wcale różnicy. I tak najważniejszy dla kolorów jest profil wyjściowy drukarki.
To trochę jak z tłumaczeniem: tłumacz zawsze jakoś przetłumaczy tekst z angielskiego na polski. Ale przetłumaczy go lepiej, jeśli będzie wiedział coś więcej o autorze tego tekstu.