logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

PROGNOZA: Perspektywy rynku druku - Trendy 2017

  PR 29.12.2016, przeczytano 1929 razy
ilustracja

Rozkwit sektora nowych technologii zauważalny jest już we wszystkich dziedzinach przemysłu. Szczególnie mocne zmiany odczuwa rynek druku, który musi dostosować się do nowych potrzeb coraz bardziej świadomych konsumentów. Dodatkowo, bardzo podatna na nowości technologiczne jest coraz popularniejsza w naszym kraju technika druku 3D. Wszystko to sprawia, że w nadchodzącym roku na rynku druku można spodziewać się bardzo ciekawych zmian.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/perspektywy-rynku-druku---trendy-2017,30964,artykul.html

O kondycji polskiego rynku druku opowiada Łukasz Laskowski, Prezes Zarządu firmy Ediko oraz pomysłodawca aplikacji MPS Satellite, zajmującej się zdalnym monitoringiem drukarek, zapewnianiającym bezpieczeństwo wydruku i przesyłu danych.

Osoby, które druk skazały na porażkę wiele lat temu, mogą być zaskoczone. Ostatnie odkrycia naukowe pokazały bowiem, że nie doświadczyliśmy jeszcze pełnego potencjału tej technologii. Przede wszystkim sukcesywnie podnoszona jest jakość i obniżana cena wydruków, a technologia druku 3D znalazła zastosowanie w prawie wszystkich gałęziach przemysłu. Dodatkowo, rozwój IoT, dzięki któremu możliwe stało się podłączenie drukarek do globalnej sieci, pokazał, że Internet i papier mogą się uzupełniać.

Ceny – w dół, jakość – w górę, czyli potęga nanodruku

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez GUS w 2016 r., wartość sprzedana polskich przedsiębiorstw poligraficznych rośnie systematycznie. W 2011 r. wynosiła ona 9,1 mld zł, aby cztery lata później wynieść już prawie 11,4 mld zł. Jednocześnie, przemysł poligraficzny co roku notuje systematyczny wzrost wydajności oraz spadek cen, czego jedną z przyczyn jest wdrożenie do produkcji najnowszych, ekonomiczniejszych technologii. Wartym zaznaczenia jest, że w ostatnich trzech latach przemysł poligraficzny zanotował większy wzrost wydajności niż np. bardzo zautomatyzowany i efektywny przemysł przetwórczy.

W nadchodzącym czasie firmy zajmujące się poligrafią będą mogły jeszcze bardziej obniżyć koszty, m.in. dzięki zastosowaniu przełomowego nanodruku. Technologia ta pozwala na uzyskanie lepszej jakości kolorów i ostrości obrazu przy wykorzystaniu pigmentu składającego się z cząsteczek wielokrotnie mniejszych niż grubość ludzkiego włosa. Oprócz podniesionej jakości, wydruki nanograficzne są także dużo trwalsze niż standardowe, a niska cena wydrukowania jednej strony czyni nanodruk najbardziej opłacalną techniką ze wszystkich obecnie znanych.

Druk 3D – rynek potrzebuje specjalistów

Trójwymiarowe wydruki, choć nie są już nowością na polskim rynku, to wciąż stanowią dosyć egzotyczną branżę. O ile na świecie ceny drukarek 3D ustabilizowały się na poziomie, który pozwala na ich zakup do domu, o tyle w Polsce posiadanie takiego sprzętu jest wciąż domeną punktów usługowych specjalizujących się w wydrukach przestrzennych. Jak wynika z badania przeprowadzonego dla portalu printelize.com w 2015 r., ponad 85 proc. takich punktów stanowiły firmy z segmentu mikro, a 27 proc. było jednoosobową działalnością gospodarczą. Prawie połowa przebadanych punktów (47 proc.) dysponowała wtedy tylko jedną drukarką 3D.

W najbliższym czasie możemy jednak spodziewać się sporych zmian na rynku, a wszystko przez coraz intensywniejsze działania polegające na próbie znalezienia nowych zastosowań dla tej wszechstronnej technologii. W tym celu wiele wyższych uczelni, jak np. Politechnika Warszawska czy Wyższa Szkoła Bankowa we Wrocławiu, otworzyło kierunki studiów dotyczące właśnie drukowania 3D. Taki ruch ze strony placówek edukacyjnych pokazuje, że na rynku jest zapotrzebowanie na wysoko wykwalifikowanych specjalistów z tej dziedziny. Dlatego też, w najbliższym czasie, można spodziewać się dalszego wzrostu popularności tej technologii (szczególnie za sprawą niskobudżetowych drukarek) i odchodzenia od punktów usługowych na rzecz posiadania własnych urządzeń np. w przedsiębiorstwach, tak jak ma to miejsce w chwili obecnej z „normalnymi” drukarkami. Projektant 3D z zawodu przyszłości może więc stać się niedługo niezwykle popularną pracą. W laboratoriach na całym świecie trwają już nawet badania nad drukiem 4D, czyli materiałami, które pod wpływem zmiennych warunków będą potrafiły modyfikować swoją strukturę i kształt.

Internet of Things będzie pomagał firmom w oszczędzaniu

IoT to jedna z najprężniej rozwijających się gałęzi IT, która w 2019 r. może osiągnąć wartość nawet 600 mld dolarów z około 30 mld urządzeń podpiętych do globalnej sieci. Trend ten nie ominie w nadchodzącym czasie branży druku, która będzie musiała dostosować zarówno sprzęt, jak i usługi do zmieniających się potrzeb klientów. Dostęp do drukarek, jak i informacja zwrotna o stanie wydruku, muszą być łatwo osiągalne z każdego miejsca na świecie, szczególnie w przypadku firm, których pracownicy mieszkają w różnych krajach i komunikują się ze sobą przez Internet. Szczególnym wyzwaniem będzie w tym przypadku zapewnienie bezpieczeństwa takich urządzeń i szukanie alternatyw dla podatnej na cyberataki wirtualnej chmury.
W parze z rozwojem technologii idzie zwiększona świadomość na temat zarządzania drukiem w przedsiębiorstwach, o czym świadczy coraz częstsze używanie oprogramowania typu MPS (ang. Managed Print Services) wykorzystującego Internet Rzeczy. Przedsiębiorcy, którym zależy na oszczędnościach, coraz chętniej optymalizują sferę druku, zmniejszając wydatki na nią z 8 do nawet 3 proc. obrotów firmy. Oprócz oszczędzenia pieniędzy takie technologie pozwalają m.in. ograniczyć zużycie materiałów eksploatacyjnych, co przełoży się na mniejsze zanieczyszczenie środowiska naturalnego odpadami.

W najbliższym roku będziemy więc świadkami wielu istotnych przemian na rynku druku, takich jak znaczna optymalizacja kosztów, zwrócenie większej uwagi na aspekt bezpieczeństwa informacyjnego czy, jak w przypadku druku 3D, eksplorowania nowych sposobów wykorzystania istniejących już technologii. Zakres zmian pokazuje, że druk jest wciąż dynamiczną i rozwojową branżą, która potrafi dostosować się i podążać za wymaganiami współczesnego świata.

Źródło: Ediko

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Reklamy wyborcze: amatorszczyzna czy oszczędności z profesjonalistami?
Partie ogólnopolskie i lokalne komitety wyborcze szykują się do ostatecznego boju o miejsca w radach. Kandydaci na prezydentów, wójtów i burmistrzów już pokazują się na pierwszych billboardach i plakatach. Jednak znaczna część batalii będzie miała miejsce w internecie. Niemal pewne jest to, że żadnemu z internautów – choćby bardzo się starał – nie uda się uniknąć...
W branży marketingowej czuć powiew optymizmu
Niedawne badanie przeprowadzone już po raz piąty przez Chartered Institute of Marketing Officers (CIMO) uwidoczniło kluczowe tendencje w branży marketingowej, rzucając światło na zmieniające się dynamiki rynkowe. W ramach najnowszej edycji raportu, wykazano, że wskaźnik Optymizmu Rynkowego CIMO wzrósł do najwyższego poziomu od początku 2022 roku, osiągając wartość 53,62, co...
Rynek badań mystery shopping po pandemii wraca do gry
Jak wynika z szacunków, w 2022 r. rynek badań mystery shopping w Polsce warty był 27 mln zł. Natomiast jeszcze w 2020 r. było to 36 mln zł. Spadek oczywiście nastąpił z powodu pandemii. Gdyby nie ona, obecnie rynek byłby większy. Natomiast teraz widać, że ten segment wraca do gry. Co więcej, w ciągu najbliższych 5 lat ww. wartość może wzrosnąć nawet do 50-60 mln zł...
Czy programy lojalnościowe wciąż mają potencjał do budowania potęgi marki? Chociaż laikowi kojarzą się przede wszystkim z rabatami i bonusami, w rzeczywistości są niewyczerpanym źródłem wiedzy o konsumentach i ich potrzebach. Mądre wykorzystanie tej wiedzy przekłada się na wzrost lojalności klientów i wzmocnienie wizerunku firmy. To nie zmieni się w...
Problemy z AI. Czy prawo powstrzyma „bunt maszyn”?
Prawne problemy ze sztuczną inteligencją narastają wraz z dynamicznym rozwojem technologii AI. System regulacyjny nie nadąża nie tylko za tworzeniem prawa wyznaczającego granice dla nowej technologii, ale też złożonością procesu tworzenia algorytmów, które często są utajnione. Obecne regulacje nie są adekwatne, co prowadzi do skrajnie różnych rozstrzygnięć...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764