logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Projekt Roku: Polski Konkurs Graficzny 2017 rozstrzygnięty

   15.12.2017, przeczytano 3241 razy
ilustracjastrzałka
Andrzej Heidrich

W sobotę 9 grudnia w Warszawie przyznano nagrody w organizowanym przez Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej konkursie Projekt Roku. Jury, spośród blisko 150 nominowanych, wybrało najlepszych w 6 kategoriach: Projektowanie na potrzeby druku, Identyfikacja wizualna, Projektowanie systemowe, Świeża krew, Wydarzenie i Autorytet.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/projekt-roku%3A-polski-konkurs-graficzny-2017-rozstrzygniety,34874,artykul.html

Projekt Roku to inicjatywa mająca na celu podniesienie poziomu kultury wizualnej w Polsce poprzez promowanie twórczości polskich projektantów w kraju i za granicą. To też pierwszy w Polsce konkurs projektowania graficznego, który wykracza poza ocenę estetyczną, poddając refleksji funkcje designu oraz odpowiedzialność społeczną twórców. Kompleksowa prezentacja najlepszych realizacji i najważniejszych twórców może być przełomem w promowaniu kultury.

Podczas gali, która odbyła się 9 grudnia w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie nagrodzono:

  • W kategorii Świeża Krew, za plakat Ogólnopolskiego Strajku Kobiet z października 2016 roku, który uzmysłowił, czym jest projektowanie graficzne w działaniu nagrodę otrzymała Ola Jasionowska.

  • W kategorii Wydarzenie nagrodzono II Ogólnopolską Wystawę Znaków Graficznych, przełomową inicjatywę wyrosłą z pasji Patryka Hardzieja, który wspólnie z Rene Wawrzkiewiczem rozwinął swoją pracę dyplomową w publikację, serię wystaw prezentowanych w najważniejszych instytucjach promujących dizajn w Polsce, oraz liczne wydarzenia dodatkowe. Zarówno wystawa jak i wydany przez Wydawnictwo Karakter katalog funkcjonują jako starannie przygotowany leksykon (słownik form) polskich projektów logotypów – zarówno powojennych, tych kultowych i tych mniej lub całkowicie nieznanych, jak i współczesnych. Nie tylko gromadzą i uzupełniają wiedzę o tym docenianym, acz niezbyt szczegółowo opisanym obszarze projektowania graficznego, ale również stanowią punkt wyjścia i inspiracji dla młodszych projektantów i obrazują zmiany w  podejściu do tematu – od jednostkowego projektu znaku graficznego do systemowego podejścia do projektowania całej identyfikacji wizualnej współczesnych marek.
    ilustracjastrzałka

  • Blank Studio to laureat kategorii Projektowanie systemowe, który otrzymał nominacje za dwa projekty wayfinding’owe (projekty oznakowania przestrzeni): w budynku biurowym Estetyczna 4 w Tychach (za który odebrali nagrodę) oraz projekt oznaczeń w Muzeum Emigracji w Gdyni.
    ilustracjastrzałka

  • W kategorii Projektowanie na potrzeby druku zwyciężył Kuba Sowiński, autor oprawy graficznej książki z kategorii podręczników „na eksport” – „VeryGraphic. Polish Designers of the 20th Century”, publikacji popularyzującej polskie projektowanie graficzne XX wieku.
    ilustracjastrzałka

  • Krzysztof Pyda odebrał nagrodę w kategorii Identyfikacja wizualna za oprawę graficzną wystawy „Robiąc użytek. Życie w epoce postartystycznej” która odbyła się w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (kuratorzy: Sebastian Cichocki, Kuba Szreder).
    ilustracjastrzałka

  • W kategorii Autorytet wyróżniony został Andrzej Heidrich, projektant m.in. znaczków pocztowych i banknotów, którymi posługujemy się od pokoleń. Nagrodzony za całokształt twórczości, niezwykły kunszt i precyzję w rysunku.


Projekty nominowane do nagrody wyselekcjonowało grono researcherów złożone z grafików, ekspertów projektowania graficznego i organizatorów najważniejszych wydarzeń związanych z designem. Ostateczną decyzję podjęło jury, w skład którego weszli: Bogna Świątkowska, Ewa Solarz, Klara Czerniewska-Andryszczyk, Mariusz Knorowski, Michał Łojewski, Marcin Władyka i Dawid Korzekwa.

Źródło: STGU

www.stgu.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

To jeden z pierwszych konkursów organizowanych w Polsce, wykorzystujących sztuczną inteligencję. Grafiki tworzone przez AI w ciągu ostatniego roku stały się ogromnie popularne. Wciąż jednak brakuje odpowiedniej przestrzeni do rywalizacji dla osób, które je tworzą. Rękawice podjął właśnie Acer Polska, który zachęca do tworzenia prac w klimacie...
Już po raz 17. Hochland Polska zaprasza swoich Pracowników, a w tej edycji także Dostawców Mleka, do wzięcia udziału w konkursie fotograficznym. Nowy kalendarz firmowy Hochland będzie zbiorem 12-stu prac przedstawiających dobre praktyki, które wspierają ochronę naszej planety – po jednym przykładzie na każdy kolejny miesiąc 2024 roku. Zgłoszenia...
Kampania #Unifyukraine doceniona w międzynarodowym konkursie IAA
#UnifyUkraine to kampania społeczna, która powstała by zwiększyć świadomość Amerykanów na temat rosyjskiej agresji na Ukrainę. Wyróżniono ją złotą statuetką w międzynarodowym konkursie MUSE Awards 2022 spośród ponad 6000 projektów reklamowych. Nagrodę dla organizatora kampanii – Banku Gospodarstwa Krajowego - przyznało największe stowarzyszenie marketingowe na świecie...
Konkurs Zainspirowani Japonią: prace do końca marca
Rozpoczyna się kolejna edycja konkursu graficznego „Zainspirowani Japonią”. Projekt ten ma już 12-letnią historię i cieszy się coraz większym powodzeniem, z każdą kolejną odsłoną przybywa więcej prac, które zachwycają swoją wyjątkowością. W tegorocznej puli nagród zgromadzono nagrody rzeczowe oraz kursy edukacyjne o wartości przekraczającej 10...
Znamy zwycięzców 11. edycji Genius Universitatis
Już 11. edycja. Aż 35 uczestników – uczelni i wydziałów. W sumie 103 prace przesłane do 8 różnych kategorii. Ale tylko jeden (1!), ale jakże ambitny cel wszystkich tych wysiłków: zaprezentować uczelnię/wydział/instytut/katedrę jako miejsce wymarzone dla kandydatów na studia na rok akademicki 2022/2023. Przedstawiamy laureatów konkursu...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2023 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764