logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Projekt Roku 2012 - zwycięzcy wyłonieni

   17.12.2012, przeczytano 3925 razy
ilustracjastrzałka

W piątek, 14 grudnia 2012 poznaliśmy zwycięzców drugiej edycji Projektu Roku. Medale otrzymali: Jerzy Tchórzewski/jeststudio.pl (Etyka), Damian Nowak (Forma), Paweł Kłudkiewicz (Forma), Cyber Kids on Real (Funkcja), Kaja Gliwa (Debiut), Waldek Węgrzyn (Debiut), Galeria Miejska Arsenał w Poznaniu i Wydawnictwo Morava Books za festiwal Rookie (Wydarzenie), Wydawnictwo „Słowo / Obraz Terytoria” (Autorytet).


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/projekt-roku-2012---zwyciezcy-wylonieni,17516,artykul.html

Nagrodzone i wybrane nominowane projekty można oglądać na wystawie pokonkursowej.

Uzasadnienie wyników konkursu

Etyka:

Jerzy Tchórzewski, jeststudio.pl, serwis internetowy „Dobre Zakupy”, Polska Zielona Sieć, 2012.
Szeroko zakrojony, funkcjonalny serwis skierowany do szerokiego odbiorcy promuje świadome postawy konsumenckie. Jest poręcznym narzędziem ułatwiającym orientację na rynku oraz wyszukiwanie firm, które działają zgodnie z zasadami fairtrade i standardami troski o środowisko. Daje możliwość wyboru, który wykracza poza ocenę estetyczną i funkcjonalną produktów. Zwracają uwagę także walory formalne projektu: czytelne przedstawienie informacji, szeroki wachlarz możliwości wyboru oraz przejrzystość całego łańcucha powiązań (traceability). Należy docenić wartość całego konceptu oraz researchu zrobionego przez zespół osób, co pokazuje, że dobry dizajn nie ogranicza się jedynie do decyzji formalnych. Jury doceniło wymiar ideowo-edukacyjny projektu i ma nadzieję, że nagroda stanie się zachętą do rozwijania portalu.

Wyróżnienie:

Aleksander Modzelewski, Łukasz Paluch, Grupa Projektor (Joanna Jopkiewicz, Paweł Ł. Borkowski), Re: Dizajn w ramach festiwalu Out of Sth vol. 3 we Wrocławiu – Magiel, Srebro, Zakład Szewski, Festiwal Out of Sth vol. 3, 2012.
Reklama zewnętrzna to jeden z większych problemów przestrzeni polskich miast. Projekt zwraca uwagę na estetykę tej przestrzeni oraz daje dobry przykład, jak można kształtować markę wśród małych i średnich firm. Szczególnie wartościowe wydaje się także działanie mające na celu wspieranie ginących zawodów połączone
z propozycją estetyki, która skierowana jest do odbiorców z różnych grup wiekowych.

Agnieszka Skopińska, Anna Skopińska, Mladen Petrov, RebelZOO, „Życie na przemiał”, drugi numer nieregularnika GrafikREBEL, 2012.
Frywolno-dowcipna forma graficzna polega na przechwyceniu formy tabloidu w celu przedstawienia treści poruszającej bardzo istotne problemy współczesnego świata.

Forma:

Damian Nowak, druki i publikacje dla kolektywu galeryjnego New Roman, kolektyw galeryjny New Roman z Krakowa, 2012.
Forma druków i publikacji wyłamuje się z dominującego paradygmatu projektowania w duchu szkoły holenderskiej, podążając w kierunku malarskim z dodatkiem fantazji i dowcipu. Estetyka tych prac jest niewymuszona, lekka, w dobrym smaku. Uwagę zwraca także umiejętne i ciekawe użycie materiałów, sprawne operowanie technikami i świetna produkcja. Autorowi udało się stworzyć spójny wizerunek galerii przy braku sztywnych ram formalnych.

Paweł Kłudkiewicz, M4 Rakowiec, Stowarzyszenie Odblokuj, 2012.
Dobry warsztatowo, spójny, konsekwentny, przemyślany, zamknięty do najmniejszego szczegółu projekt cechuje matematyczna precyzja szczegółu i kompozycja oparta na siatce. Na wyróżnienie zasługuje także spójność z tematem wydarzenia i odwołania formalne do architektury. Jury zwróciło uwagę na ideę projektu i wydarzenia, którą jest dowartościowanie architektury modernistycznej oraz działanie społeczne na rzecz blokowiska.

Wyróżnienie:

Monika Ostaszewska-Olszewska, Zofia Konarska, Katarzyna Minasowicz, identyfikacja wizualna Gospodarstwa Ogrodniczego Łęgajny, Gospodarstwo Ogrodnicze Łęgajny sp. z o.o., 2011.
Jury zwróciło uwagę na udaną współpracę z klientem z branży, która zazwyczaj nie korzysta z usług profesjonalnych grafików. Projekt ma obłą, przyjemną formę, skierowany jest do szerokiego grona odbiorców, nie jest hermetyczny. Jest to udany kompromis między konserwatywnym rynkiem ogrodniczym a nowoczesną koncepcją brandingową, innymi słowy powiew świeżości w nudnej ogrodniczej branży.

Funkcja:

Cyber Kids on real, „Muzykoteka szkolna”, „Muzykotersi”, Narodowy Instytut Audiowizualny, 2011.
Poprzez luz, dowcip i nienapuszenie projekt idealnie spełnia rolę edukacyjną. Jego forma i struktura jest odpowiednia dla odbiorców, do których jest skierowany. Autorzy w pełni wykorzystali możliwości multimediów, które mogą być użyte w internecie, jednak nie jest to pusty popis umiejętności technologicznych, jako, że każdy z tych elementów wypełniony jest realnymi treściami. Wszystkie efekty strony wykorzystane są w odpowiedni sposób, tak, że odbiorca jest w stanie w łatwy sposób odebrać oferowaną mu treść.

Wyróżnienie:

Podpunkt, gra planszowa „Mosty przez Wisłę”, Agora S.A., 2012.
Jury doceniło warszawski, lokalny akcent projektu oraz aspekt poznawczy i edukacyjny dla młodzieży. Grę cechuje klarowna struktura i kompozycja oraz atrakcyjność wizualna.

Debiut:

Kaja Gliwa, projekty dla instytucji kulturalnych, BWA Tarnów, CSW Zamek Ujazdowski, IS Wyspa i Galera Czułość, 2012.
Jury zwróciło uwagę na twórcze różnicowanie oferty projektowej przy współpracy z różnymi klientami. Projekty autorki cechuje użycie oszczędnych kolorów i wysmakowana typografia. Warto wyróżnić także unikanie ewidentnych zapożyczeń, ścigania się z modą. Zamiast tego pojawiły się odwołania lokalne kojarzące się
ze stylistyką handmade.

Waldek Węgrzyn, „Elektrobiblioteka”, 2011/12.
Błyskotliwy pomysł przełamuje dystans między książką analogową i elektroniczną, między światem realnym i wirtualnym. Jest to jednocześnie twórcze nawiązanie do liberatury. Jury zwróciło uwagę na bardzo sprawne posługiwanie się konwencjami projektowymi, wysiłek manualny, zacięcie rzemieślnicze, połączenie technologii z tradycyjną książką. Autorowi udało się poradzenie sobie ze skomplikowaną koncepcją i materią projektu.

Wydarzenie:

Galeria Miejska Arsenał w Poznaniu, Wydawnictwo Morava Books, festiwal Rookie, 2012.
Festiwal jest pierwszą inicjatywą w Polsce, która próbuje zebrać, podsumować i poddać refleksji rozwijającą się dziedzinę artbooków i niskonakładowych książek artystycznych. Kameralny, starannie przygotowany festiwal łączy w sobie konkurs, wystawę, targi i niewielki program edukacyjny, stając się wyczerpującym i rzetelnym wydarzeniem, które nie pomija żadnego aspektu funkcjonowania książki we współczesnym obiegu.

Wyróżnienie:

Warsztaty typograficzne „Ala ma pióro”, kuratorka: Ewa Satalecka, Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach, 2012.
Druga edycja warsztatów typograficznych zebrała specjalistów z tej dziedziny z całej Europy. Oryginalna formuła i zgromadzenie wyjątkowych wykładowców oraz uczestników spowodowały, że warsztaty typograficzne na ASP
w Katowicach są jednym z najlepszych w Polsce wydarzeń poświęconych typografii. Dodatkowo każda edycja podsumowywana jest ciekawą, dwujęzyczną, starannie przygotowaną publikacją oraz wystawą.

Autorytet:

Wydawnictwo „Słowo / Obraz Terytoria”.
Jury jednogłośnie przyznało tytuł Autorytetu wydawnictwu Słowo / Obraz Terytoria w uznaniu za konsekwentne budowanie przez prawie dwie dekady wysmakowanej, wartościowej, ponadczasowej oferty wydawniczej oraz pielęgnowanie sztuki książki w niesprzyjających czasach.


WYSTAWA:
termin: 15 grudnia 2012 – 5 stycznia 2013,
miejsce: Galeria Starter, ul. Andersa 13, Warszawa.

Źródło: STGU

www.stgu.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Złoto INMA Global Media Awards 2020 dla Gazeta.pl za projekt Ostatni „Twój Weekend”
Portal Gazeta.pl oraz partnerzy projektu BNP Paribas, Mastercard i agencja VMLY&R Poland otrzymali główną nagrodę w kategorii „Najlepsza kampania społeczna i PR” w prestiżowym konkursie INMA Global Media Awards 2020. Jest to już kolejna nagroda dla Ostatniego „Twojego Weekendu” – najbardziej nagradzanego projektu medialnego w Polsce w historii....
Zwycięzcy Grand Press Photo 2020 w Galerii Signs.pl
Jacek Szydłowski („Dziennik Wschodni”) wygrał Ogólnopolski Konkurs Fotografii Prasowej Grand Press Photo 2020. Zdjęcie Roku jego autorstwa przedstawia lekarkę z Samodzielnego Publicznego Szpitala Klinicznego Nr 4 w Lublinie na dyżurze w specjalnym namiocie do segregacji pacjentów podczas pandemii koronawirusa. Zwycięskie prace prezentujemy w Galerii Signs.pl.
Znamy laureatów III edycji Design by Śliwka Nałęczowska
Marka Śliwka Nałęczowska zrealizowała III edycję konkursu Design by Śliwka Nałęczowska, skierowanego do młodych twórców. Akcja rokrocznie cieszy się coraz większą popularnością i uznaniem w środowisku artystów, zarówno profesjonalistów, jak i amatorów. W bieżącej odsłonie projektu pasjonaci grafiki i designu zgłosili rekordowe 2874 prac.
300 tys dolarów w konkursie Huawei dla twórców motywów
Ruszyła nowa edycja globalnego konkursu Huawei dla twórców motywów – Huawei Global Theme Design Competition.
Konkurs na kampanię dla ZOO Wrocław
Wrocławskie ZOO we współpracy z AMS przygotowało konkurs dla grafików. Może w nim wziąć udział każdy, kto zaprojektuje plakat zachęcający do odwiedzenia ogrodu zoologicznego. Kampania trafi m.in. na przystanki AMS w Polsce i poprzedzi ponowne otwarcie ogrodu dla odwiedzających. Autor zwycięskiego plakatu pomoże zwierzętom i zgarnie nagrodę o wartości ponad 3,5 tys....
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2020 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764