logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Projekt Roku 2012 w Galerii Signs.pl

   30.01.2013, przeczytano 1985 razy
strzałkistrzałka
Projekt Roku 2012 w Galerii Signs.pl ZOBACZ GALERIĘ

W piątek, 14 grudnia w galerii Starter w Warszawie ogłoszono wyniki drugiej edycji konkursu „Projekt Roku” organizowanego przez Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej. Informowaliśmy już o wynikach konkursu, teraz przyszedł czas na zaprezentowanie najciekawszych prac w naszej Galerii wraz z garścią dodatkowych informacji o konkursie.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/projekt-roku-2012-w-galerii-signs.pl,17836,artykul.html

Spośród ponad trzystu zgłoszeń Jury wyłoniło trzydziestu trzech finalistów, którzy znaleźli się na wystawie konkursowej. Medale powędrowały w ręce autorów siedmiu polskich projektów z minionego roku. Podobnie jak w poprzedniej edycji, przyznano nagrody w kategorii Forma, Funkcja, Etyka, Wydarzenie, Debiut i Autorytet.

Miłym zaskoczeniem tegorocznej edycji konkursu była bardzo wysoka jakość zgłoszeń i nominacji w kategorii Etyka, która wciąż może się wydawać trochę enigmatyczna lub nieoczywista. Świetne projekty aktywistyczne, inicjatywy społeczne, wspieranie ginących zawodów, edukacyjne infografiki, czy wreszcie zwycięski projekt portalu informacyjnego poświęconego świadomej konsumpcji, autorstwa Jerzego Tchórzewskiego – to wszystko pokazuje, że projektanci w Polsce są coraz bardziej świadomi i chcą się angażować w problemy, które nie ograniczają się tylko do decyzji formalnych.” – mówi Agata Szydłowska, jurorka i współkuratorka projektu.

Jury w składzie: Przemek Dębowski (projektant, założyciel wydawnictwa Karakter), studio projektowania interaktywnego Huncwot (Łukasz Knasiecki, Arek Romański), Jan Sowa (doktor socjologii, pracownik naukowy Instytutu Kultury UJ), Agata Szydłowska (krytyczka i kuratorka dizajnu), Jacek Utko (projektant prasy) przyznało nagrody trzem projektom interaktywnym, trzem drukowanym i jednemu wydarzeniu. Pokazuje to, iż branża projektowania graficznego w Polsce coraz bardziej się specjalizuje, a sami dizajnerzy oferują nie tylko świetne umiejętności warsztatowe, ale także radzą sobie ze skomplikowanymi zadaniami funkcjonalnymi i technologicznymi. Specjalne wyróżnienie dla Autorytetu zostało jednogłośnie przyznane wydawnictwu Słowo/Obraz Terytoria za „konsekwentne budowanie przez prawie dwie dekady wysmakowanej, wartościowej, ponadczasowej oferty wydawniczej oraz pielęgnowanie sztuki książki w niesprzyjających czasach”.

Konkurs „Projekt Roku” ma na celu zaproponowanie i wprowadzenie do publicznej debaty nowych sposobów wartościowania i mówienia o dizajnie – takich, które wykraczają poza zwyczajowe oceny wartości estetycznej, czy skuteczności marketingowej. – mówi Rene Wawrzkiewicz, pomysłodawca i współkurator wydarzenia – Jesteśmy przekonani, że dizajn graficzny odgrywa olbrzymią rolę we współczesnym społeczeństwie i na ten aspekt funkcjonowania projektów próbujemy przede wszystkim zwrócić uwagę.

Udział w konkursie był otwarty - projekty zostały wybrane spośród nadesłanych poprzez stronę internetową konkursu oraz proponowanych poprzez sieć researcherów w całej Polsce.
Zapraszamy do udziału w kolejnej edycji konkursu.

Nominacje:

ETYKA:
- Piotr Chuchla, "Co nas uwiera w prawie autorskim", Seria pocztówek;
- ManuFaktura, "Chleba zamiast Igrzysk", Plakat „Demonstracja Chleba Zamiast Igrzysk”, Grupa anarchistyczna ManuFAktura, 2012;
- Jerzy Tchórzewski, "Dobre zakupy", Serwis internetowy „Dobre Zakupy”, Polska Zielona Sieć, 2012;
- Aleksandra Toborowicz, "Murale społeczne", Cykl murali społecznych (Pogórze, Kraków)
- Aleksander Modzelewski, Łukasz Paluch, Grupa Projektor, "Magiel, Srebro, Zakład szewski", Re: Dizajn w ramach festiwalu Out of Sth vol. 3 we Wrocławiu – Magiel, Srebro, Zakład Szewski, Festiwal Out of Sth vol. 3, 2012
- Agnieszka Skopińska, Anna Skopińska, Mladen Petrov, Rebel Zoo, „Życie na przemiał”, drugi numer nieregularnika GrafikREBEL, 2012

FORMA:
- Aleksandra Kot, Identyfikacja wizualna kina Iluzjon, Filmoteka Narodowa, 2012
- Artentiko, Torf Corporation Fabryka leków Sp z. o. o., opakowania dermokosmetyków tołpa®, 2012
- Damian Nowak, Seria zinów i publikacji dla kolektywu galeryjnego New Roman i wydawnictwa Sangoplasmo Records, 2012
- Edgar Bąk, Nowa Warszawa, Nowy Teatr, Nowy Teatr, 2011
- Kaczmarek - Szurek, Cykl plakatów „Vintage Indie Party”, Lazybug Artist&Events, 2012
- Jakub de Barbaro, Publikacja towarzysząca wystawie Jacka Kryszkowskiego „Trzebazalaćdużotaśmmagnetofonowychwgipsie”, Goldex Poldex, 2012
- Monika Ostaszewska - Olszewska, Zofia Konarska, Katarzyna Minasowicz, Identyfikacja wizualna Gospodarstwa Ogrodniczego Łęgajny, Gospodarstwo Ogrodnicze Łęgajny sp. z o.o., 2011
- Noviki.net, Identyfikacja wizualna Instytutu Studiów Zaawansowanych, Krytyka Polityczna, 2012
- Paweł Kłudkiewicz, M4 Rakowiec, Stowarzyszenie Odblokuj, 2012
- Super Super, Kodowanie, Klikam.pl, Strona internetowa firmy J. A. Baczewski, J. A. Baczewski, 2012

FUNKCJA:
- Cyber Kids on real, „Muzykoteka szkolna”, „Muzykotersi”, Narodowy Instytut Audiowizualny, 2011
- Engram, Jacek Kłosiński, Strona internetowa Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie, 2012
- Filip Zagórski, Seria infografik „Świat przyszłości”, Fundacja Bęc Zmiana, 2011
- Mesmer Studio, Identyfikacja wizualna Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Narodowe w Warszawie, 2012
- Podpunkt, Gra planszowa „Mosty przez Wisłę”, Agora S.A., 2012

DEBIUT:
- Joanna Sowula, Oprawa graficzna wystawy „ZA-MIESZKANIE 2012. Miasto ogrodów, miasto ogrodzeń. W stulecie Wystawy architektury i wnętrz w otoczeniu ogrodowem” w Muzeum Narodowym w Krakowie, Instytut Architektury, 2012
- Gliwa, Projekty dla instytucji kulturalnych, BWA Tarnów, CSW Zamek Ujazdowski, IS Wyspa i Galeria Czułość, 2012
- Martyna Bargiel, Redizajn książki „Rewolucje ’68”, self-published, 2012
- Natalia pietruszewska, Redizajn książki Roberta Chwałowskiego „Typografia typowej książki”, 2012
- Waldek Węgrzyn, „Elektrobiblioteka”, 2011/12

AUTORYTET:
- Stanisław Rosiek,Wydawnictwo „Słowo / Obraz Terytoria”

WYDARZENIA:
- Bestrona, Cykl wystaw projektowania graficznego „Re:format” w bydgoskich przestrzeniach klubowych, 2010-2012
- Galeria Miejska Arsenal w Poznaniu, Wydawnictwo Morava Books, Konkurs i festiwal Rookie, Galeria Miejska Arsenał w Poznaniu, Wydawnictwo Morava Books, 2012
- Kristoff Fine Porcelain, Projekty dekoracji serwisów porcelanowych zamawiane u młodych ilustratorów
- Akademia Sztuk Pieknych w Katowicach, Warsztaty typograficzne „Ala ma pióro”, kuratorka: Ewa Satalecka, Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach, 2012
- Nieznany, Łódzkie murale piłkarskie
- nieznany, Łódzkie vlepki tramwajowe

WYNIKI:

Etyka:
-JERZY TCHÓRZEWSKI, JESTSTUDIO.PL, SERWIS INTERNETOWY „DOBRE ZAKUPY”, POLSKA ZIELONA SIEĆ, 2012, DOBREZAKUPY.EKONSUMENT.PL.
Szeroko zakrojony, funkcjonalny serwis skierowany do szerokiego odbiorcy promuje świadome postawy konsumenckie. Jest poręcznym narzędziem ułatwiającym orientację na rynku oraz wyszukiwanie firm, które działają zgodnie z zasadami fairtrade i standardami troski o środowisko. Daje możliwość wyboru, który wykracza poza ocenę estetyczną i funkcjonalną produktów. Zwracają uwagę także walory formalne projektu: czytelne przedstawienie informacji, szeroki wachlarz możliwości wyboru oraz przejrzystość całego łańcucha powiązań (traceability). Należy docenić wartość całego konceptu oraz researchu zrobionego przez zespół osób, co pokazuje, że dobry dizajn nie ogranicza się jedynie do decyzji formalnych. Jury doceniło wymiar ideowo-edukacyjny projektu i ma nadzieję, że nagroda stanie się zachętą do rozwijania portalu.
Wyróżnienie:
-Aleksander Modzelewski, Łukasz Paluch, Grupa Projektor (Joanna Jopkiewicz, Paweł Ł. Borkowski), Re: Dizajn w ramach festiwalu Out of Sth vol. 3 we Wrocławiu – Magiel, Srebro, Zakład Szewski, Festiwal Out of Sth vol. 3 we Wrocławiu – Magiel, Srebro, Zakład Szewski, Festiwal Out of Sth vol. 3, 2012.
-Reklama zewnętrzna to jeden z większych problemów przestrzeni polskich miast. Projekt zwraca uwagę na estetykę tej przestrzeni oraz daje dobry przykład, jak można kształtować markę wśród małych i średnich firm. Szczególnie wartościowe wydaje się także działanie mające na celu wspieranie ginących zawodów połączone
z propozycją estetyki, która skierowana jest do odbiorców z różnych grup wiekowych.
-Agnieszka Skopińska, Anna Skopińska, Mladen Petrov, RebelZOO, „Życie na przemiał”, drugi numer nieregularnika GrafikREBEL, 2012.
Frywolno-dowcipna forma graficzna polega na przechwyceniu formy tabloidu w celu przedstawienia treści poruszającej bardzo istotne problemy współczesnego świata.

Forma:
- DAMIAN NOWAK, SERIA ZINÓW I PUBLIKACJI DLA KOLEKTYWU GALERYJNEGO NEW ROMAN I WYDAWNICTWA SANGOPLASMO RECORDS, 2012, NEWROMAN.PL
Forma druków i publikacji wyłamuje się z dominującego paradygmatu projektowania w duchu szkoły holenderskiej, podążając w kierunku malarskim z dodatkiem fantazji i dowcipu. Estetyka tych prac jest niewymuszona, lekka, w dobrym smaku. Uwagę zwraca także umiejętne i ciekawe użycie materiałów, sprawne operowanie technikami i świetna produkcja. Autorowi udało się stworzyć spójny wizerunek galerii przy braku sztywnych ram formalnych.

- PAWEŁ KŁUDKIEWICZ, M4 RAKOWIEC, STOWARZYSZENIE ODBLOKUJ, 2012.
Dobry warsztatowo, spójny, konsekwentny, przemyślany, zamknięty do najmniejszego szczegółu projekt cechuje matematyczna precyzja szczegółu i kompozycja oparta na siatce. Na wyróżnienie zasługuje także spójność z tematem wydarzenia i odwołania formalne do architektury. Jury zwróciło uwagę na ideę projektu i wydarzenia, którą jest dowartościowanie architektury modernistycznej oraz działanie społeczne na rzecz blokowiska.
Wyróżnienie:
-Monika Ostaszewska-Olszewska, Zofia Konarska, Katarzyna Minasowicz, identyfikacja wizualna Gospodarstwa Ogrodniczego Łęgajny, Gospodarstwo Ogrodnicze Łęgajny sp. z o.o., 2011.
Jury zwróciło uwagę na udaną współpracę z klientem z branży, która zazwyczaj nie korzysta z usług profesjonalnych grafików. Projekt ma obłą, przyjemną formę, skierowany jest do szerokiego grona odbiorców, nie jest hermetyczny. Jest to udany kompromis między konserwatywnym rynkiem ogrodniczym a nowoczesną koncepcją brandingową, innymi słowy powiew świeżości w nudnej ogrodniczej branży.

Funkcja:
- CYBER KIDS ON REAL, „MUZYKOTEKA SZKOLNA”, „MUZYKOTERSI”, NARODOWY INSTYTUT AUDIOWIZUALNY, 2011, MUZYKOTEKASZKOLNA.PL.
Poprzez luz, dowcip i nienapuszenie projekt idealnie spełnia rolę edukacyjną. Jego forma i struktura jest odpowiednia dla odbiorców, do których jest skierowany. Autorzy w pełni wykorzystali możliwości multimediów, które mogą być użyte w internecie, jednak nie jest to pusty popis umiejętności technologicznych, jako, że każdy
z tych elementów wypełniony jest realnymi treściami. Wszystkie efekty strony wykorzystane są w odpowiedni sposób, tak, że odbiorca jest w stanie w łatwy sposób odebrać oferowaną mu treść.
Wyróżnienie:
-Podpunkt, gra planszowa „Mosty przez Wisłę”, Agora S.A., 2012.
Jury doceniło warszawski, lokalny akcent projektu oraz aspekt poznawczy i edukacyjny dla młodzieży. Grę cechuje klarowna struktura i kompozycja oraz atrakcyjność wizualna.

Debiut:
- KAJA GLIWA, PROJEKTY DLA INSTYTUCJI KULTURALNYCH, BWA TARNÓW, CSW ZAMEK UJAZDOWSKI, IS WYSPA I GALERA CZUŁOŚĆ, 2012.
Jury zwróciło uwagę na twórcze różnicowanie oferty projektowej przy współpracy z różnymi klientami. Projekty autorki cechuje użycie oszczędnych kolorów i wysmakowana typografia. Warto wyróżnić także unikanie ewidentnych zapożyczeń, ścigania się z modą. Zamiast tego pojawiły się odwołania lokalne kojarzące się
ze stylistyką handmade.
- WALDEK WĘGRZYN, „ELEKTROBIBLIOTEKA”, 2011/12, VIMEO.COM/47656204,ELEKTROBIBLIOTEKA.NET.
Błyskotliwy pomysł przełamuje dystans między książką analogową i elektroniczną, między światem realnym
i wirtualnym. Jest to jednocześnie twórcze nawiązanie do liberatury. Jury zwróciło uwagę na bardzo sprawne posługiwanie się konwencjami projektowymi, wysiłek manualny, zacięcie rzemieślnicze, połączenie technologii z tradycyjną książką. Autorowi udało się poradzenie sobie ze skomplikowaną koncepcją i materią projektu.

Wydarzenie:
- GALERIA MIEJSKA ARSENAŁ W POZNANIU, WYDAWNICTWO MORAVA BOOKS, FESTIWAL ROOKIE, 2012.
Festiwal jest pierwszą inicjatywą w Polsce, która próbuje zebrać, podsumować i poddać refleksji rozwijającą się dziedzinę artbooków i niskonakładowych książek artystycznych. Kameralny, starannie przygotowany festiwal łączy w sobie konkurs, wystawę, targi i niewielki program edukacyjny, stając się wyczerpującym i rzetelnym wydarzeniem, które nie pomija żadnego aspektu funkcjonowania książki we współczesnym obiegu.
Wyróżnienie:
- Warsztaty typograficzne „Ala ma pióro”, kuratorka: Ewa Satalecka, Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach, 2012.
Druga edycja warsztatów typograficznych zebrała specjalistów z tej dziedziny z całej Europy. Oryginalna formuła i zgromadzenie wyjątkowych wykładowców oraz uczestników spowodowały, że warsztaty typograficzne na ASP
w Katowicach są jednym z najlepszych w Polsce wydarzeń poświęconych typografii. Dodatkowo każda edycja podsumowywana jest ciekawą, dwujęzyczną, starannie przygotowaną publikacją oraz wystawą.

Autorytet:
- WYDAWNICTWO „SŁOWO / OBRAZ TERYTORIA”.
Jury jednogłośnie przyznało tytuł Autorytetu wydawnictwu Słowo / Obraz Terytoria w uznaniu za konsekwentne budowanie przez prawie dwie dekady wysmakowanej, wartościowej, ponadczasowej oferty wydawniczej oraz pielęgnowanie sztuki książki w niesprzyjających czasach.

Źródło: STGU

www.projektroku.pl

Galeria: Projekt Roku - Polski Konkurs Graficzny 2012

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Agencja Węc PR nagrała swój Hot16challenge2
Akcja hot16challenge2 cieszy się dużą popularnością wśród polskich internautów.  W społeczną inicjatywę zaangażowali się celebryci i politycy, a nawet znane brandy. Nominacje dotarły również do branży kreatywnej. Specjaliści z agencji WĘC PR podjęli rękawicę i zarapowali, by wesprzeć medyków w walce z koronawirusem.
Kampania społeczna marki Ambition
Czas izolacji, ograniczenie kontaktów z bliskimi, niepewna przyszłość to nowa rzeczywistość, z którą w ostatnich miesiącach przyszło nam się zmierzyć. Wszechobecne zakazy bezpośrednio przemodelowały nasz dotychczasowy sposób życia, jednak to, co naprawdę ważne powinno pozostać niezmienne. Marka Ambition, w swojej nowej kampanii zachęca odbiorców do podtrzymania wiary w...
Nowe przenośne projektory LCD Panasonic
Firma Panasonic ogłosiła dziś wprowadzenie na rynek dwóch ekonomicznych serii projektorów LCD, które wyróżniają się niewiarygodnie długim cyklem eksploatacji przy jej jednoczesnym niskim całkowitym koszcie. Główne zalety produktów to wysoka jakość i duży kontrast wyświetlanych obrazów. Nowe serie, które doskonale nadają się...
Aplikacje Photo Gallery i AiFoto debiutują w nowych wersjach. Producent gruntownie przemodelował interfejs i dodał szereg nowych funkcji. Mają one sprawić, że organizacja, przeglądanie i udostępnianie zdjęć będą prostsze niż kiedykolwiek wcześniej.
Agencja marketingu zintegrowanego Communication Unlimited jest odpowiedzialna za stworzenie strategii komunikacji firmy, doradztwo komunikacyjne, zarządzanie relacjami z mediami.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2020 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764