logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Protest dziennikarzy: Politycy! Nie zabijajcie polskich mediów!

   04.07.2024, przeczytano 806 razy
ilustracja

W czwartek rano ruszyła akcja protestacyjna mediów w sprawie nowelizacji ustawy o prawie autorskim. Ponad 350 mediów z całej Polski, Izba Wydawców Prasy, Stowarzyszenie Dziennikarzy i Wydawców Repropol, Związek Pracodawców Wydawców Cyfrowych, Stowarzyszenie Gazet Lokalnych oraz Stowarzyszenie Mediów Lokalnych apelują do polityków o wprowadzenie poprawek, które wzmacniają wydawców w negocjacjach z big techami, m.in. Googlem, Metą czy Microsoftem dot. wynagrodzeń za wykorzystywane przez nich treści. 


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/protest-dziennikarzy%3A-politycy%21-nie-zabijajcie-polskich-mediow%21,404892,artykul.html

Pod koniec czerwca Sejm odrzucił proponowane przez wydawców i dziennikarzy poprawki, teraz nowelizacja ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych trafiła do Senatu, który zbiera się na posiedzeniu w tej sprawie 10 lipca.  

Protest jest widoczny w publikacjach redakcyjnych, w programach informacyjnych, wywiadach oraz w social mediach najważniejszych mediów w Polsce. Organizatorzy przygotowali apel, pod którym podpisali się przedstawiciele większości mediów w Polsce.  

Apel przedstawicieli mediów  

Politycy! Nie zabijajcie polskich mediów!  

Polskie media są ważną częścią życia każdego z nas – wszystkich żyjących, mieszkających i pracujących w Polsce.  

Są częścią naszego dziedzictwa kulturowego i systemu demokratycznego. I jako takie muszą przetrwać.  

W całej swojej, także niedawnej historii, stały na straży wolności, demokracji, obywatelskiego prawa do debaty publicznej, prawdy i odpowiedzialności za słowo. W interesie Polski jest, by to się nie zmieniło.  

Niestety, musimy mierzyć się z groźbą, jaką jest dominacja globalnych gigantów technologicznych na rynku polskich mediów. To organizacje niezwykle potężne i wpływowe.  

Wskutek szybkiego rozwoju przejęły lwią część środków reklamowych finansujących dotąd polskie media. Bezkarnie i nieodpłatnie wykorzystują tworzone przez nas treści, a zyski przekazują za granicę.  

Dlatego, by przetrwać, musimy mieć wsparcie demokratycznego państwa. Tego samego, którego zawsze z tą samą pasją bronimy. Niestety, po raz kolejny państwo w tej roli się nie sprawdza.  

Podczas uchwalania przepisów o prawie autorskim w świecie cyfrowym kompletnie zlekceważono nasze postulaty. A o wiele nie zabiegaliśmy.  

Oczekiwaliśmy wprowadzenia instrumentów mediacji między platformami i wydawcami w przypadku sporu o należne nam tantiemy, sprawiedliwej rekompensaty za ekspozycję naszych treści w sieci oraz ochrony przed ich kopiowaniem.  

To były nasze główne postulaty, kompletnie zignorowane przez MKiDN i Sejm.  

Sprawy, o których piszemy, są kluczowe dla polskich mediów, ambitnego dziennikarstwa i rzetelnej debaty o sprawach publicznych.  

Niechęć rządzących do zajęcia się tym problemem świadczy o braku odpowiedzialności i krótkowzroczności. Dziś nie jest jeszcze za późno.  

Apelujemy do władzy, do posłów i senatorów wszystkich opcji politycznych, by wysłuchali naszych racji i poprawili szkodliwe prawo.  

Oddanie tych obszarów w całości globalnym graczom technologicznym nie tylko poważnie zuboży nas jako społeczeństwo, ale może też zagrozić demokracji, jaką znamy. Nie wolno do tego dopuścić. Politycy – zróbcie coś nie tylko dla zagranicznych gigantów technologicznych, ale też dla Polski, Polek i Polaków! 

Izba Wydawców Prasy 
Stowarzyszenie Dziennikarzy i Wydawców Repropol 
Związek Pracodawców Wydawców Cyfrowych 
Stowarzyszenie Gazet Lokalnych  
Stowarzyszenie Mediów Lokalnych 

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Wystartowało Radio ESKA Suwałki
15 maja br. na częstotliwości 89,4 FM wystartowało Radio ESKA Suwałki. To 43. stacja lokalna nadająca pod tym brandem.
 IMMxDemagog: Nawrocki pod ostrzałem. Rekordowy zasięg afery mieszkaniowej [05–11.05]
Afera mieszkaniowa Karola Nawrockiego całkowicie zdominowała przekaz medialny w tygodniu 5–11 maja. Kandydat popierany przez PiS osiągnął rekordowy zasięg – ponad 1,1 miliarda potencjalnych kontaktów – co przyciągnęło uwagę nie tylko dziennikarzy, ale i przeciwników politycznych. Kampania prezydencka coraz bardziej przypomina emocjonujący serial polityczny – z głośnymi...
Polska firma technologiczna SentiOne oraz Uniwersytet Civitas nawiązują strategiczną współpracę, łącząc potencjał technologii nasłuchu społecznego oraz AI z zapleczem intelektualnym młodego środowiska akademickiego. Choć cele są długofalowe, ambitna współpraca rusza z miejsca z projektem analiz kampanii prezydenckiej w internecie.
MediaSpurs partnerem Your Family Entertainment
Your Family Entertainment AG (YFE), europejski dostawca wysokiej jakości, bezpiecznych treści dla dzieci i całych rodzin, powierzył warszawskiej agencji konsultingowej, MediaSpurs, wyłączną reprezentację na rynku polskim. Współpraca stanowi istotny krok w kierunku dalszej ekspansji YFE w Europie Środkowo-Wschodniej.
„Kuba Wojewódzki” w nowym paśmie zyskał widzów
Kuba Wojewódzki nie zawodzi! Wiosenny sezon to tylko kolejny dowód na to, że najpopularniejszy showman w Polsce jest niezmiennie w świetnej formie. W nowym paśmie – o 20:50 – program „Kuba Wojewódzki” zanotował wzrost ponad 23% widzów w grupie ogólnej oraz 18% w grupie komercyjnej. Premiera nowych odcinków talk-show już jesienią tylko w TVN!
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2025 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764