SodaStream International, producent i dystrybutor systemów do przygotowywania napojów gazowanych w domu, rozpoczął pierwszą globalną kampanię telewizyjną, której hasłem przewodnim jest: “If you love the bubbles, set them free” (“Jeśli kochasz bąbelki, uwolnij je!”). Spot telewizyjny swoją premierę miał 8 listopada br. w USA, gdzie został pokazany w głównych stacjach telewizyjnych. Następnie kampania ruszyła na pozostałych 45 rynkach, na których działa producent. Przesłanie kampanii jest jasne: góra odpadów i problem z ich przetworzeniem spowodowane działalnością ogromnych koncernów działających na rynku napojów gazowanych. SodaStream oferuje konsumentom proste i jednocześnie przyjazne dla środowiska rozwiązanie - gazowane napoje przygotowane w domu z wody z kranu.
Kampania została opracowana we współpracy z wysoko cenionymi specjalistami z branży reklamowej - Alexem Bogusky i Robem Schuham z agencji COMMON, z grupy dążącej do przyspieszenia zmian społecznych. Nowa reklama telewizyjna, wyreżyserowana przez Daniela Benmayora, prezentuje zarówno markę, jak i ogólnie zrównoważoną konsumpcję w wyjątkowy, dość dramatyczny sposób. Spot, który ma już ponad 1 milion odsłon w serwisie YouTube, pokazuje różne sytuacje, w których podczas używania urządzeń SodaStream, plastikowe butelki z napojami gazowanymi momentalnie znikają, pękają, co obrazuje destrukcyjny wpływ kupowania napojów gazowanych. Reklamę kończy komentarz “with SodaStream you can save 2000 bottles per year.” (1 butelka SodaStream zastępuje 2000 butelki PET).
Reklama wywołała burzę w Wielkiej Brytanii, gdzie Clearcast, organizacja wstępnie zatwierdzająca reklamy i która jest utrzymywana przez największych brytyjskich nadawców, zakazała emitowania spotu. Clearest tak uzasadnia swoją decyzję: “Zdecydowaliśmy, że reklama ta może być postrzegana jako przekaz mówiący ludziom, aby nie chodzili do supermarketów i nie kupowali napojów w butelkach, a zamiast tego chronili środowisko poprzez zakup urządzeń SodaStream. Uważamy, że to godzi w rynek napojów butelkowanych.”
Ta decyzja to absurd, a jej uzasadnienie jest całkowicie nieracjonalne – uważa Daniel Drinbaum, CEO SodaStream. Czy naprawdę jesteśmy cenzurowani za pomoc w ochronie środowiska? Może to być pierwszy tego typu przypadek na świecie, kiedy ekologiczne myślenie i filozofia jest tłumiona przez media, aby chronić tradycyjny przemysł. Oczywiście konkurujemy z napojami butelkowanymi, ale dlaczego zmieniane są reguły tej gry? To tak jak mówienie, że reklamy iPoda oczerniają Walkmana albo reklamy samochodu godzą w konia albo powóz. Decyzja Clearcast jest rozczarowująca i niepokojąca dla każdego demokratycznego społeczeństwa.
Według danych Euromonitor, na świecie produkowanych jest 629 miliardów butelek i puszek rocznie. Recyklingowi podlega mniej niż 30% z nich, a ponad miliard – każdego dnia - jest wyrzucanych w parkach, na składowiska i do oceanów. - dodaje Birnbaum. Nasza reklama podkreśla to, że istnieje lepszy sposób, aby cieszyć się smakiem bąbelków niż korzystanie z przemysłu napojów butelkowanych i ich prawdopodobnie nieaktualnego modelu biznesowego.
Reklama “The SodaStream Effect” (“Efekt SodaStream”) ma na celu stworzenie silnego wizerunku marki, który jest powiązany z charakterystycznym stylem życia – zaznaczył Ilan Nasasch, dyrektor marketingu SodaStream. Naszą misją jest wzmocnienie pozycji konsumentów, którzy chcą uczynić świat lepszym miejscem poprzez eliminowanie butelek i puszek dzięki spożywaniu napojów gazowanych bez używania opakowań PET. Zanieczyszczenia środowiska powodowane przez system SodaStream to zaledwie ułamek tego, co wytwarzane jest przez fabryki, samochody dostawcze i butelki związane z tradycyjnym przemysłem. Jesteśmy dumni, mogąc dzielić się tym przekazem z konsumentami na całym świecie.
Szacuje się, że spot telewizyjny “Efekt SodaStream” w trakcie początkowego, 12-tygodniowego okresu jej emitowania na świecie przyniesie wartość medialną w wysokości ponad 18 milionów dolarów. Kampania zbiega się z premierą urządzenia Source, zaprojektowanego przez znanego designera Yves Behara i jest częścią zintegrowanej komunikacji marketingowej, w skład której wchodzi identyfikacja wizualna, logo, branding i slogan.
Źródło: SodaStream International