logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Prudnik z Systemem Identyfikacji Wizualnej

  PR 08.02.2021, przeczytano 340 razy
ilustracja

Posiadanie nowoczesnego logotypu oraz odpowiedniego Systemu Identyfikacji Wizualnej to dzisiaj konieczność by prowadzić skuteczną komunikację wewnętrzną i zewnętrzną. Gmina Prudnik nie posiadała ani logotypu, ani SIW. Niestety bogaty i dostojny herb miasta nie nadaje się do stosowania na wszystkich materiałach promocyjnych, stąd potrzeba wprowadzenia SIW.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/prudnik-z-systemem-identyfikacji-wizualnej,390136,artykul.html

Od kilku lat trwały próby wprowadzenia logotypu. Ostatnia z nich podjęta została w 2017 r. w postaci otwartego konkursu. Konkurs został nierozstrzygnięty, choć kilka prac było interesujących. Postanowiliśmy podjąć skuteczną próbę wprowadzenia Systemu Identyfikacji Wizualnej, nad którą pracowaliśmy przez ostatnie kilka miesięcy.

Dlaczego logo oparte o herb?

Projektując herb opieraliśmy się o koncepcję genius loci tzw. esencji miejsca, która ma jak najbardziej oddać wartości, aspiracje i kierunek w jakim zmierza nasza gmina.

Oparcie logotypu o zabytek czy element krajobrazu nie spełniłby swojego zadania. W Prudnik nie mamy charakterystycznego na skalę Polski elementu krajobrazu czy zabytku. Bryła Kopy Biskupiej mieszkańcowi Mazur może skojarzyć się z Ślężą, Łysą Górą czy innym masywem lub pasmem górskim. Prudnicki ratusz, jakkolwiek piękny, ale również nie na tyle wyjątkowy na skalę polski, jak ratusz w Poznaniu czy Zamościu. Wieża Woka najstarsza prywatna murowana wieża w Polsce, umieszczona na logotypie może budzić jasne skojarzenia z bardziej znaną wieżą piastowską w Opolu.

Po wielu konsultacjach z grafikami, studiami graficznymi oraz specjalistami z dziedziny marketingu terytorialnego zdecydowaliśmy, że punktem wyjścia do powstania logotypu będzie herb miejski. Jest on najważniejszym elementem, który buduje tożsamość mieszkańców z miastem. Pierwszy herb Prudnika pojawił się na pieczęci z XIV wieku, a jego wygląd ewoluował przez lata. Logo Prudnika wpisane jest w tradycyjną, zaokrągloną tarczę hiszpańską, którą zaleca się stosować w heraldyce terytorialnej. Tym samym znak nawiązuje do jednego z najwcześniejszych przedstawień herbu miasta. Nad otwartą bramą, pomiędzy wieżami, znajduje się współcześnie umieszczony Orzeł Piastowski. Znak został uproszczony, grubość linii dopasowana do kroju pisma, dzięki czemu logo nie traci na czytelności podczas skalowania.

Wcześniej logotypy bazujące na herbach były rzadkością. Jednak w 2015 r. agencja kreatywna Rio Creativo wyznaczyło kierunek, którym podążyło wiele polskich miast.

W tym właśnie roku wykonana i wdrożona została identyfikacja Słupska bazująca na uproszczonym herbie miasta. Kierunek ten w kolejnych obrały m.in. miasta takie jak: Racibórz, Wadowice, Rybnik, Nowe Skalmierzyce, Jastrzębie Zdrój, Kamienna Góra, Kalisz, Gliwice czy Gdańsk. Na świecie trend ten reprezentowany jest m.in. przez: Sztokholm, Oslo, Frankfurt nad Menem oraz Madryt.

ilustracjastrzałka

Co z herbem miejskim?

Herb pozostanie najważniejszym i prawnie chronionym znakiem w naszej gminie. Używany będzie przy wyjątkowych okolicznościach, m.in: znajdzie się dyplomach, oficjalnych podziękowaniach oraz wyróżnieniach, taki jak „Honorowy Obywatel Gminy Prudnik” czy „Zasłużony dla Miasta i Gminy Prudnik”. Herbu nie stosuje się zamiennie z logo, wynika to z hierarchii znaków. Herb jest najważniejszym symbolem miasta, znakiem urzędowym, dlatego powinien być stosowany w sytuacjach oficjalnych i urzędowych. Logo (lub marka miasta) to znak codziennego użycia, który może w mniejszym lub większym stopniu nawiązywać do herbu.

Co oprócz logo?

Najważniejszym elementem SIW jest logotyp, który występuje w dwóch wersjach kolorystycznych. W pierwszej podstawowym kolorem logo jest czerwony, w drugiej granatowy. Kolor czerwony nawiązuje do czerwonych murów miejskich zawartych w herbie miasta, natomiast granatowy to kolor nieba z herbu. Wybrane kolory są ponadczasowe i eleganckie, podkreślają wielowiekową tradycję miasta.

Oprócz logotypu księga znaku ustanawia także krój pisma - Roboto. Ten groteskowy font charakteryzuje się geometrycznym kształtem, który współgra z sygnetem. Font Roboto posiada szeroką rodzinę krojów pisma. Materiały promocyjne Krój ten używany jest przy projektowaniu wszelkich materiałów dla miasta Prudnik. Rodzina krojów Roboto składa się z wielu odmian, jednak dla ujednolicenia wizerunku miasta rekomendowane jest używanie czterech podstawowych odmian. antykwa bezszeryfowa jednoelementowa (linearna).

Do projektu logo powstała seria ikon przedstawiających charakterystyczne miejsca w Prudniku. Ilustracje te świetnie uzupełniają branding i stanowią tło do spójnej komunikacji i budowania marki miasta.

ilustracjastrzałka

Co da wprowadzenie SIW w Prudniku?

  • Dzięki wprowadzeniu SIW Prudnik uzyskał ustandaryzowany i spójny wizerunek miasta i wszystkich jego jednostek. Teraz instytucje miejskie są postrzegane jako całość.
  • Nowa identyfikacja wizualna wprowadza porządek i estetykę do przestrzeni publicznej.
  • Miasto może prowadzić spójną komunikację na linii urząd - mieszkaniec, poprawiając jej jakość.
  • Jednolity wizerunek miasta w dłuższej perspektywie to oszczędność. Raz zaprojektowane materiały graficzne, tj. wizytówki, teczki, itp. nie wymagają ciągłego tworzenia nowych projektów. Dzięki przemyślanej strategii brandingowej materiały, które zostaną wyprodukowane, będą mogą posłużyć przez wiele lat.
  • Znając hierarchię znaków miasta (herb/logo/znak promocyjny) możemy uniknąć stosowania herbu w miejscach niezalecanych np. na koszach na odpady oraz
  • w miejscach gdzie następuje jego dewaluacja.
  • Spójna identyfikacja wizualna pozwala zbudować markę miasta Prudnik. Daje możliwość promocji walorów kulturowych, turystycznych oraz inwestycyjnych miasta.

Koncepcja i wykonanie

Za przygotowanie koncepcji wprowadzenia SIW odpowiadał zespół roboczy składający się z: Eweliny Gromek – kierownik ds. promocji Agencji Sportu i Promocji w Prudniku, Małgorzaty Halek-Malinowskiej – dyrektor ASiP oraz Jarosława Szóstki – zastępcy burmistrza Prudnika.

Autorką realizacji SIW jest związana z Prudnikiem projektantka i artystka - Agata Hajdecka, która prowadzi firmę Tukan Media.

Źródło: Tukan Media

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Nowa kampania Snickers we współpracy z Dharnim
Jakie efekty może przynieść współpraca kreatywnej młodej osoby z marką produkującą pyszne batony? Odpowiedź znajduje się na Instagramie Dharniego – beatboxera popularnego wśród młodego pokolenia. W ramach współpracy z kultową marką Snickers powstała piosenka, w nieoczywisty sposób pokazująca różnice pomiędzy wariantami tego...
Nowa kampania marki Amica promuje sprzęty parowe
17 maja br. marka Amica rozpoczęła kampanię “Mężczyzna idealny szuka pary”. Dynamiczny, muzyczny spot promuje najnowsze urządzenia Amica z funkcją pary, które pozwalają sprostać codziennym wyzwaniom. Kampania obejmuje media tradycyjne i digitalowe: telewizję, radio, media społecznościowe i kanały YouTube.
Agencja Dziadek do orzechów wygrała przetarg na obsługę marki Tarczyn
Firma Maspex rozstrzygnęła przetarg na obsługę marki Tarczyn w 2021 roku. W postępowaniu przetargowym wybrano agencję Dziadek do orzechów, która zajmie się obsługą komunikacji marki w digitalu.
Słoneczna kampania Energi Obrotu
Od 17 maja w TV obejrzeć można pierwszy fotowoltaiczny spot telewizyjny Energi Obrotu, spółki zależnej Energi z Grupy ORLEN. Udział wzięli w nim reprezentanci Polski w koszykówce.
#Supermocokularów: kampania edukacyjna Czas Na Wzrok 2021
Nieprawidłowe użytkowanie okularów nabywanych poza salonami optycznymi i kwestia ograniczania liczby odpadów bez recyklingu i właściwego odzyskiwania surowców to dwa kluczowe obszary, z którymi – we współpracy z partnerskimi salonami optycznymi – zmierzy się w tym roku Grupa Essilor. Wystartowała kolejna edycja ogólnopolskiej kampanii Czas Na Wzrok.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2021 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764