logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Przedświąteczna gorączka danych

  PR 17.12.2018, przeczytano 584 razy

Do Wigilii Bożego Narodzenia pozostał już tylko tydzień. Ten czas spotkań z rodziną i długich rozmów przy suto zastawionym stole poprzedzają intensywne przygotowania oraz godziny spędzone na poszukiwaniu odpowiedniego prezentu, który znajdzie się pod choinką. Jak wynika z danych Deloitte, przeciętna polska rodzina wyda w tegoroczne Święta średnio 1168 zł. Największą część tej kwoty Polacy przeznaczą na prezenty, co dla branży retail oznacza ogromną szansę na zwiększenie zysków. W walce o klienta kluczowe znaczenie ma umiejętna analiza jego świątecznych nawyków zakupowych.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/przedswiateczna-goraczka-danych,380549,artykul.html

Dla branży retail okres okołoświąteczny należy do jednych z najważniejszych w roku. Przyjęło się, że rozpoczynają go Black Friday i Cyber Monday, kiedy to kuszeni promocjami klienci masowo szturmują siedziby sklepów i ich strony internetowe. W wielu przypadkach szaleństwo zakupowe zaczyna się już na początku listopada i trwa łącznie aż siedem tygodni. Potwierdzają to wyniki badania SAS „Christmas 2017: The Modern Shopper”, według, których w tym okresie zakupów dokonuje ponad połowa badanych (54,5%). Wbrew powszechnej opinii, osób zostawiających tę czynność na ostatnią chwilę jest niewiele, jedynie 15,5%. Specjaliści do spraw sprzedaży powinni zatem odpowiednio zaplanować i rozłożyć swoje działania w czasie, aby wystarczająco wcześnie zacząć batalię o uwagę klienta.

Dotrzeć do klienta w natłoku świątecznych informacji

Boże Narodzenie to miliony ubranych choinek, zjedzonych karpi i wypowiedzianych życzeń, ale także ogromna ilość danych generowanych przez świątecznych konsumentów w cyfrowym świecie.

Analiza tych informacji stanowi ogromną wartość dla firm z branży handlowej. Zrozumienie preferencji i nawyków zakupowych klientów pozwala dotrzeć do nich z lepiej przygotowaną ofertą zakupową lub podjąć decyzję odnośnie intensywności kampanii promocyjnej. O tym, jak ogromne ma to znaczenie świadczą wyniki badania SAS, z których wynika, że aż 42,4% klientów uważa sugestie zakupowe tworzone na podstawie analizy koszyków świątecznych za mniej lub bardziej irytujące. Tylko 10,6% ankietowanych stwierdziło, że jest to w porządku, o ile wcześniej wyrazili zgodę na wysyłanie tego typu wiadomości, a 22,4% szuka w ten sposób inspiracji na kolejne zakupy.

- Tworząc przedświąteczne kampanie promocyjne, musimy postawić się w roli klienta, który w tym okresie jest wręcz zalewany różnego rodzaju reklamami czy sugestiami zakupowymi. Coraz częściej pojawiają się głosy, że Święta Bożego Narodzenia stały się świętem handlu. Analityka, na podstawie informacji o dotychczasowych interakcjach z marką, pozwala wybrać najlepszą formę kontaktu z klientem i zaproponować produkt czy usługę, które go zainteresują – tłumaczy Anna Walkiewicz, Territory Sales Manager w SAS Polska.

Stres świątecznych zakupów

Z najnowszego badania przeprowadzonego przez PayPal oraz Kantar Millward Brown wynika, że 66% Polaków odczuwa irytację w związku z przedświątecznymi zakupami. Problemem są zatłoczone ulice, przepełnione sklepy oraz korki na drogach. W tej statystyce w Europie przewyższają nas jedynie Czesi. Najmniej osób, które czuły się przytłoczone myślami o poszukiwaniu prezentów było w Holandii.

Dlatego z każdym rokiem konsumenci coraz chętniej odwiedzają sklepy online. Jak podaje SAS, najczęściej przeglądają strony www, szukając najlepszych ofert (66% odpowiedzi), chcąc zapoznać się z opiniami innych klientów (58,6%), sprawdzić dostępność produktu w danym sklepie (48,3%) lub jego specyfikację (34,7%). Zadaniem branży retail jest wykorzystanie danych do skonstruowania oferty w taki sposób, aby odpowiadała na potrzeby klientów cyfrowych czasów.

Klient zorganizowany

Jak wynika z danych SAS, aż 22,4% osób określiło samych siebie mianem zorganizowanych, twierdząc, że planuje zakupy świąteczne z wyprzedzeniem. Do kupowania „na ostatnią chwilę” przyznało się 17,1% respondentów, a 16,7% stwierdziło, że dokonuje zakupów pod wpływem emocji i stanowi to dla nich sposób na poprawę nastroju. Z perspektywy branży retail niezwykle ważna jest grupa klientów, która szuka najlepszych okazji cenowych, ale nie przywiązuje się do marki (12,4%). To właśnie ich mogą skusić oferty przygotowywane na podstawie analizowanych danych.

Co ciekawe, jedynie 3,3% konsumentów korzysta z rad, a 2,2% planuje zakupy w gronie znajomych. Zdaniem specjalistów SAS, w dobie Internetu po prostu nie ma takiej potrzeby. Opinie o danym produkcie możemy uzyskać od innych użytkowników sieci, czytając ich komentarze i oceny.

Źródło: SAS Institute

www.sas.com/poland

Dodatkowe informacje:

Badanie „Christmas 2017: The Modern Shopper” zostało przeprowadzone wśród respondentów z Wielkiej Brytanii, w okresie 5 – 6 grudnia 2017.

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Salonowa jakość w kampanii TRESemmé
Marka TRESemmé wprowadza na rynek nowe produkty i odświeżone wersje swoich profesjonalnych kosmetyków.
Wiosenna kampania Jantar: Taka jak ja! #Regeneracja
Jedyne w swoim rodzaju kosmetyki do włosów marki Jantar, opracowane na bazie cennej esencji bursztynowej, od lat podbijają serca Polek, gromadząc rzesze stałych Klientek. Na przełomie marca i kwietnia wystartowała kampania wizerunkowa pod hasłem „Taka jak ja! #Regeneracja” - promująca kultową, regeneracyjną serię do włosów zniszczonych w nowej odsłonie – szampon do...
Nowe władze Polskiego Stowarzyszenia Marketingu SMB
W dniu 19 kwietnia br. odbyło się Walne Zgromadzenie Członków Polskiego Stowarzyszenia Marketingu SMB, które zgromadziło kluczowych przedstawicieli branży marketingu. Podczas tego ważnego wydarzenia ogłoszono skład nowego Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej, stanowiących fundamenty dalszego rozwoju stowarzyszenia.
Rogalik na drogę w kampanii 7Days
W maju marka 7Days startuje z największą aktywacją w tym roku w ramach kampanii „7Days. Złap na drogę!”, której celem jest promocja produktu – rogalika 7Days. Smaczny, zawsze świeży dzięki szczelnemu opakowaniu, doskonały na każdą okazję. W ramach działań przewidziana została również aktywacja lokalna – w maju na ulicach Lublina pojawi się...
Firma Hochland, która w tym roku świętuje jubileusz 30-lecia na polskim rynku, rozstrzygnęła przetarg na obsługę strategiczno-kreatywną marki Hochland. Marka, która na początku tego roku odświeżyła swoją identyfikację wizualną, do współpracy wybrała agencję reklamową Ogilvy.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764