logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Przestańmy briefować

  PR 18.07.2016, przeczytano 1154 razy
ilustracja

O briefach w internecie napisano już wiele, dlatego celowo zrezygnowałem z tworzenia kolejnych definicji. Zainteresowanych odsyłam do portali lub blogów branżowych: nowymarketing [1], marketerplus [2], mediarun [3], grafmag [4].


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/przestanmy-briefowac,29306,artykul.html

W artykule skupiam się wyłącznie na jednej formie briefingu, z którą jako branża powinniśmy się jak najszybciej pożegnać.

Jak najczęściej powstają briefy?

  • Klient sam przygotowuje brief.
    Ta forma sprawdza się nieźle gdy klient dysponuje doświadczonym zespołem specjalistów. W idealnej sytuacji agencja powinna mieć możliwość rozłożenia go na czynniki pierwsze. Właśnie dzięki kwestionowaniu wszystkich oczekiwań i założeń możemy osiągnąć dużo lepszy poziom zrozumienia.
  • Brief jest efektem współpracy klienta z agencją.
    To idealna ścieżka, dzięki której możemy wspólnie z klientem dogłębnie poznać problem, zrozumieć jego wpływ na biznes oraz zarysować drogę do skutecznego rozwiązania.
  • Klient wypełnia brief przygotowany przez agencję.
    Najczęściej zawiera on zestaw pytań lub zagadnień dotyczących projektu. W założeniu powinno być prosto, szybko i przyjemnie ale z własnych doświadczeń wiem, że rzeczywistość bywa zdecydowanie inna. Podejście to ma potencjał generowania dużej liczby problemów. Można powiedzieć, że to bomba z opóźnionym zapłonem, która często powoduje konieczność zmiany zakresu prac oraz tworzy nieporozumienia na linii agencja-klient.


Kiedyś rozpoczynaliśmy współpracę od wysłania klientowi briefu do wypełnienia.


Przygotowanie briefów na logo, identyfikację wizualną czy stronę internetową było jednym z pierwszych zadań jakie wspólnie wykonaliśmy przed startem własnej firmy. Przed każdą wysyłką dostosowywałem go trochę do kontekstu,jednak chyba nigdy nie zdarzyło mi się, że byłem w pełni zadowolony ze zwrotnego dokumentu otrzymanego od klienta (nawet po debriefingu). Dlatego starałem się ciągle udoskonalać nasze briefy. W efekcie dokumenty te przeszły niezliczoną ilość rewizji, jednak oczekiwana poprawa nigdy nie nastąpiła. Po jakimś czasie zdałem sobie sprawę, że problem nie jest zawartość dokumentu, tylko całe podejście do komunikacji z klientem. Ten model po prostu się u nas nie sprawdzał.

Odpowiedzi często były płytkie lub mało konkretne.

Część kluczowych pytań była zupełnie pomijana, ponieważ klienci zwyczajnie nie potrafili na nie odpowiedzieć. Uniwersalny brief nie działa, gdyż zakłada, że wszyscy klienci są tacy sami.

Problem w tym, że klienci dysponują różnym poziom wiedzy i doświadczenia. Mają różne oczekiwania oraz potrzeby. Często działają w bardzo różnych kontekstach. Takiej formie komunikacji brakuje elastyczności, która mamy w bezpośredniej rozmowie.

Jednak chyba największym błędem naszych briefów było proszenie klienta o wskazówki projektowe.
Bardzo często odciągało to uwagę od celów, które należy osiągnąć. Zamiast na szukaniu optymalnego rozwiązania skupialiśmy się na eksploracji propozycji klienta. A to właśnie do nas jako specjalistów, należało wybranie odpowiedniego kierunku. Oczekiwanie, że klient zrobi za nas robotę nie było podejściem w pełni profesjonalnym.

Teraz rozumiem, że brief do wypełnienia nie jest efektywnym narzędziem komunikacji.
Liczne wady powodują, że wysyłanie briefu z pytaniami zdecydowanie przegrywa w starciu ze zwykłą dyskusją.

Źródło: STGU

www.stgu.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Slodkie: Produkcja czekolady vs. CSR
Z roku na rok rośnie świadomość na temat pilnej potrzeby ochrony środowiska i konieczności walki ze zmianami klimatycznymi. Coraz więcej firm podejmuje aktywne działania w tym kierunku – zarówno na poziomie lokalnym, jak i globalnym. Znani producenci słodyczy, jak SLODKIE, podnoszą poprzeczkę dla całej branży, kierując się wartościami zrównoważonego...
Rozliczenia abonamentowe królują w branży SEO
Ponad połowa agencji i freelancerów zajmujących się SEO oferuje tylko jeden model rozliczeniowy za wykonaną pracę – tak wynika z międzynarodowej ankiety przeprowadzonej w 2024 roku przez Ahrefs [1] . Największą popularnością cieszy się miesięczny abonament – opcję tę wskazało aż 78 proc....
SparkyB: viralowa autentyczność marek
Marki stały się naszym towarzyszem życia, przyjacielem, wsparciem w propagowaniu różnych idei. Tworzą społeczności, które są najważniejszym kanałem komunikacji z odbiorcą. Z badań wynika, że 91% osób wierzy w siłę społeczności, a 70% konsumentów twierdzi, że lepiej odbiera markę, gdy jej pracownicy są aktywni w mediach...
Google zablokował 5,5 miliarda reklam. Scamem karmi nas AI
Treści o charakterze seksualnym, promocja broni czy nielegalny hazard, prezentowane często przez deepfejki na podobieństwo znanych osób. To m.in. takie reklamy są na celowniku Google, który na swojej platformie zablokował aż 5,5 miliarda reklam. Pod bacznym okiem korporacji z Doliny Krzemowej są też wybory – zarówno w Polsce jak i te uznawane za najważniejsze, czyli w USA.
Panasonic: projekcja immersyjna i trendy w technologii wizualnej
Chad Kunimoto z Panasonic Connect wyjaśnia, w jaki sposób innowacje w dziedzinie technologii obrazu przyczyniają się do zwiększenia interakcji i zainteresowania wśród odwiedzających różnorodne atrakcje na całym świecie.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764