logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Przestrzeń, która inspiruje – neuroróżnorodność w projektowaniu biur

  PR 28.07.2023, przeczytano 656 razy
ilustracjastrzałka

Trend projektowania przestrzeni biurowych z myślą o neuroróżnorodnosci wyznacza nową jakość pracy i życia zawodowego. Tworzenie inkludującego środowiska pracy, które respektuje różnorodność neurologiczną, przyczynia się do zwiększenia zadowolenia i zaangażowania pracowników, poprawia ich efektywność i produktywność. Co więcej, organizacje promujące neuroróżnorodność budują reputację jako pracodawcy, którzy dbają o dobro pracowników i tworzą otwarte, przyjazne środowisko pracy.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/przestrzen%2C-ktora-inspiruje-%E2%80%93-neuroroznorodnosc-w-projektowaniu-biur,400930,artykul.html

Neuroróżnorodność to naturalna zmienność ludzkich funkcji neuropoznawczych. Obejmuje szeroki zakres różnic w przetwarzaniu sensorycznym, myśleniu, uczeniu się i komunikacji. Każdy z nas posiada unikalny układ neuronalny, który wpływa na sposób odbierania bodźców, przetwarzania informacji i interakcji z otoczeniem.

– Projektowanie przestrzeni biurowych z myślą o neuroróżnorodności wymaga zrozumienia różnorodności neurologicznej oraz indywidualnych potrzeb pracowników. Przestrzeń biurowa powinna być elastyczna, dostosowana do różnych typów neurologicznych i sprzyjać pełnemu wykorzystaniu potencjału każdego pracownika – podkreśla Monika Szawernowska, ekspertka ds. aranżowania przestrzeni biurowych, przedstawicielka pracowni projektowej Abundo Space.

Dbanie o pracowników najwyższym priorytetem

Coraz więcej organizacji i projektantów przestrzeni biurowych dostrzega potrzebę dostosowania środowiska pracy, aby lepiej służyć różnym typom neurologii, takim jak autyzm, ADHD, dysleksja, nerwica natręctw, czy zaburzenia sensoryczne. Pracodawcy zaczynają zdawać sobie sprawę z konieczności tworzenia inkludujących miejsc pracy, które uwzględniają neuroróżnorodność. Przykładają oni wagę do projektowania różnorodnych przestrzeni biurowych, tworzenia elastycznych miejsc do pracy zespołowej i kreatywnej nie zapominając o przestrzeni do pracy w skupieniu przy pełnym zaangażowaniu jak największej liczby pracowników.

– Projektowanie przestrzeni biurowych z myślą o neuroróżnorodności ma na celu tworzenie środowisk pracy, które są dostosowane do różnych potrzeb i preferencji pracowników. Obejmuje to uwzględnianie czynników takich jak elastyczność przestrzeni, odpowiednie oświetlenie, akustyka, kolory i wzornictwo oraz ergonomiczne rozwiązania. Dostosowanie tych elementów może pomóc w zminimalizowaniu nadmiernych bodźców, zapewnieniu spokoju i koncentracji oraz poprawie komfortu pracy dla wszystkich pracowników, niezależnie od ich neurologicznych cech – dodaje Monika Szawernowska.

Biura, w których aż chce się pracować

Obecnie pracodawcy stoją przed wyzwaniem stworzenia takiego miejsca pracy, które będzie zachęcało pracowników do zaangażowania, kreatywności i osiągania pełnego potencjału. Aby osiągnąć ten cel, ważne jest uwzględnienie różnorodnych czynników, które wpływają na motywację i zadowolenie.

Pracodawcy prześcigają się w różnorodnych udogodnieniach i promują styl work-life balance. Poza komfortowym stanowiskiem pracy popularne stają się strefy wypoczynkowe, siłownie, przestrzenie do relaksu czy inne udogodnienia, które pomagają pracownikom odprężyć się w czasie przerw. Zapewnienie przez pracodawców elastycznej przestrzeni biurowej pozwala pracownikom na wybór środowiska pracy, które najlepiej odpowiada ich potrzebom. Niektórzy pracownicy mogą preferować otwarte przestrzenie sprzyjające współpracy i interakcji, podczas gdy inni wolą strefy cichego skupienia, w których mogą skoncentrować się na zadaniach. Ergonomia stanowisk pracy jest równie istotna. Ergonomiczne krzesła, regulowane biurka, podparcia dla nadgarstków i inne elementy wyposażenia dostosowane do indywidualnych potrzeb pracowników pomagają zapewnić prawidłowe ułożenie ciała, zmniejszyć napięcie mięśniowe i zmęczenie. Jest to szczególnie istotne dla osób
z zaburzeniami sensorycznymi, ADHD lub z trudnościami w koncentracji.

W projektowaniu przestrzeni ważne jest również uwzględnienie indywidualnych preferencji dotyczących oświetlenia i akustyki. Niektórzy pracownicy mogą preferować naturalne światło i ciepłą barwę , podczas gdy inni wolą bardziej stonowane oświetlenie z możliwości sterowania natężenia.

Podobnie jest w przypadku akustyki i preferencji dotyczących poziomu hałasu.

Na przykład, wyższy poziom hałasu – 70dB, może sprzyjać kreatywności i wymianie pomysłów, podczas gdy niższy poziom – 40dB, jest bardziej odpowiedni do skoncentrowanej pracy. Zastosowanie rozwiązań akustycznych, takich jak panele dźwiękochłonne, zasłony czy ekrany, pomaga w tworzeniu komfortowego i skoncentrowanego środowiska pracy, redukując hałas i echo.

Podsumowując, projektowanie przestrzeni biurowych z myślą o neuroróżnorodności staje się nieodzownym aspektem tworzenia zdrowych i efektywnych miejsc pracy. Pracodawcy powinni dążyć do tworzenia miejsc, w których pracownicy czują się docenieni, inspirowani i motywowani do osiągania wspólnych celów. Firmy i organizacje, które inwestują w takie przestrzenie zyskują zadowolonego, a zarazem efektywnego pracownika.

Źródło: Abundo Space

www.abundospace.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Reklamy a postanowienia Polaków wg Google
Właśnie porzuciłeś postanowienia noworoczne, ale wciąż widzisz reklamy siłowni, suplementów diety i fit cateringów? Narzędzie Google pozwala je ograniczyć. 49% Polek i Polaków porzuca postanowienia noworoczne w ciągu pierwszych trzech miesięcy roku. Mimo to aż 79% z nich nadal zauważa reklamy związane z tymi postanowieniami nawet po ich porzuceniu,...
In-house printing: Canon robi przegląd zalet
W dzisiejszym zdigitalizowanym świecie angażowanie klienta okazuje się coraz trudniejsze. Dlatego, szukając sposobów na przyciągnięcie jego uwagi warto przyjrzeć się zaletom spersonalizowanych materiałów drukowanych. Można je dzisiaj tworzyć samodzielnie wewnątrz organizacji, a ułatwiają to rozwiązania przeznaczone dla druku na potrzeby własne (in-house). Inwestycja we...
Do 2026 r. wyszukiwarkom ma ubyć 1/4 użytkowników
Do 2026 roku wyszukiwarkom internetowym ma ubyć aż 25 proc. użytkowników – wynika z najnowszego raportu analityków Gartnera. Przestaniemy wyszukiwać w tradycyjny sposób? Nie, ale na pewno to AI i nasze z nią rozmowy będą czymś na porządku dziennym. Co to oznacza dla właścicieli sklepów internetowych, którzy w swoich działaniach wykorzystują...
Dźwięk w cyberprzestrzeni: Audio marketing w świecie online
W dobie niezwykle szybkiego rozwoju rynku e-commerce i digitalizacji kanałów sprzedaży, kształtowanie wizerunku marki online staje się równie kluczowe, co tradycyjne strategie marketingowe. W tej cyfrowej erze, gdzie klienci są nieustannie bombardowani informacjami, warto zwrócić uwagę na potężne narzędzie - dźwięk.
Pierwszy sklep formatu „Nike Rise
20 lutego br. w Centrum Handlowym Bonarka otwarto pierwszy salon "Nike Rise" w Polsce. Dwupoziomowy sklep o powierzchni 1000 mkw. w swoim założeniu łączy bogaty świat sportu i jego różnorodnych dyscyplin z innowacyjnymi, cyfrowymi doświadczeniami i usługami.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764