logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Przewagi koloru

   16.08.2001, przeczytano 6629 razy

Przy okazji wprowadzenia na rynek nowej technologii produkcji tonerów kolorowych firma Xerox zaprezentowała krótki przegląd najważniejszych argumentów przemawiających za użyciem koloru w materiałach drukowanych. Znalazły się tu również ciekawe dane statystyczne dotyczące skuteczności oddziaływania koloru, postanowiliśmy je zatem zaprezentować.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/przewagi-koloru,409,artykul.html

Język bez słów
Kolor jest uniwersalnym sposobem komunikacji. Sprawia, że raporty mają mocniejszy wydźwięk, propozycje są klarowniejsze, dokumenty prawne bardziej zajmujące w czytaniu. Badania wykazują, że ludzie lubią kolor. Szacuje się, że dokumenty kolorowe są o 60% bardziej zrozumiałe dla czytelników.

Estetyka
Kolor robi wrażenie nadając blasku szarym i nieciekawym dokumentom handlowym. Powoduje, że firma drukująca swoje dokumenty w kolorze postrzegana jest jako ta, która dba o doznania estetyczne swoich klientów, partnerów handlowych i biznesowych.

Organizator informacji
Poprzez oznaczenie kolorami dokumentów umieszczonych w zbiorze, każdy z nich staje się łatwo dostępny. Dla przykładu: czas szukania fragmentu w przewodnikach i podręcznikach oznakowanych wypustkami i zindeksowanych w taki sposób, że ich poszczególne części oznaczone są różnymi kolorami, zostaje zredukowany nawet o 80%.

Przyciągacz uwagi
Jaka jest gwarancja, że szef przeczyta raport pozostawiony na jego biurku? Żadna. Prawdopodobieństwo przeczytania raportu wzrasta, jeśli zostanie przygotowany w wersji kolorowej. Niezależnie od tego, jak dobra jest treść, kolor poprzez wyraźne zaznaczenie istotnego tekstu, uwypukla kluczowe informacje i wzmaga zainteresowanie czytelnika.

Nauczyciel
Tekst uwydatniony kolorem nie tylko mówi „przeczytaj mnie “, ale również utrzymuje uwagę czytelnika. Wykorzystanie koloru do porządkowania skomplikowanych informacji ułatwia ich przyswajanie i przypominanie. Kolorowe diagramy i wykresy sprawiają, że przekazywane dane stają się bardziej przekonujące i łatwiejsze do zrozumienia.

Pięć powodów skłaniających do stosowania koloru


  1. W badaniu przeprowadzonym na grupie pracowników z kadry kierowniczej przetestowano zdolność do zapamiętania informacji pochodzących z dokumentów kolorowych i czarno-białych. Osoby, które otrzymały dokumenty w kolorze spędziły o 70% mniej czasu na czytaniu niż czytelnicy dokumentów czarno-białych, zapamiętując dużo więcej faktów. Innymi słowy: kolor komunikuje skuteczniej, aniżeli czerń i biel i pomaga czytelnikom przyswoić więcej informacji w krótszym czasie.

  2. Prawdopodobieństwo zapamiętania informacji jest o 80% większe, jeżeli jest podana w kolorze.

  3. Kolor sprawia, że prezenterzy są bardziej przekonujący, ponieważ dzięki niemu ludzie widzą to, na czym zależy osobie prezentującej. Zastosowanie koloru na wykresach i diagramach pomaga uwydatnić te informacje, na których najbardziej zależy prezenterowi.

  4. Udowodniono, że kolor zastosowany w notatkach służbowych, raportach, propozycjach, biuletynach informacyjnych i listach zwraca uwagę czytających na najważniejsze informacje.

  5. Istnieje o około 55% większe prawdopodobieństwo sięgnięcia po reklamówkę w pełnym kolorze, aniżeli czarno-białą czy dwukolorową.

Opracowano na podst. materiałów firmy Xerox

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
avatar użytkownika
,

No coz, taki tekst mogl powstac tylko w ramach sponsoringu firmy produkujacej kolorowe drukarki...

Tworcy artykulu chyba przespali ostatnie trzy lata, kiedy to juz dawno (chociazby w branzy reklamowej) zrezygnowano z zasady "kolorowe jest lepsze", na rzecz innej: "ciekawy tekst czyta sie swietnie nawet jesli jest czarno-bialy". Vide: zasady tworzenia listow mailingowych.

avatar użytkownika
,

Izabela,
materiały sponsorowane są u nas wyraźnie oznaczane. tekst pochodzi od Xeroxa - co widać - ale zamieściliśmy go bezpłatnie, bo zawiera ciekawe i wiarygodne informacje. Przewaga bodźców kolorowych nie jest kwestią chwilowej mody lub czyjejkolwiek decyzji. Jeśli ktoś chce po prostu "zrezygnować" z koloru, to pewnie zamierza zyskać coś w zamian - może kwestie presiżowe itd. W pewnych okolicznościach taka polityka może być uzasadniona.
Nie zmienia to jednak faktu, że - generalnie - kolor jest bodźcem silniejszym niż materiały monochromatyczne. Dotyczy to tak kwestii zauważania komunikatu jak i budowania jego strony skojarzeniowej. Tak jest zbudowany nasz mózg i niczyja decyzja czy moda tego nie zmienią.

pozdrowienia
Łukasz
  

avatar użytkownika
,

cóż, światem rządzi komercja, niektórzy z nas żyją z komercji, a co do treści artukułu, to nie istotne czy link jest sponsorowany czy też nie jest, liczy się fakt, że faktycznie to co tu zostało opisane ma rację bytu.

Najnowsze w tym dziale

Branże regulowane w social media: Branża ubezpieczeniowa

W przypadku branży ubezpieczeniowej, regulacje dotyczące promowania usług i produktów ubezpieczeniowych wynikają z ustawy o dystrybucji ubezpieczeń z 2017 r. Zgodnie z nią, wszystkie informacje mające charakter reklamowy oraz marketingowy powinny być jasne, rzetelneoraz nie wprowadzać odbiorców w błąd. Zapraszamy do lektury artykułu z najnowszej publikacji Grupy...
Branża kosmetyczna

Branże regulowane w social media: Branża kosmetyczna

Rosnąca popularność social media uczyniła z nich integralną część strategii marketingowej praktycznie każdej marki. Przemysł kosmetyczny odniósł z tego tytułu ogromne korzyści, przez co jego wartość jest wyceniana na 5.5 miliarda dolarów.Komunikacja produktu kosmetycznego podlega pod tzw. system współregulacji, na który składają się przepisy prawa, samoregulacje i szereg...
360 lat polskiej prasy. Jak zmieniał się druk?
Dokładnie 360 lat temu wydano pierwszą gazetę na ziemiach polskich. Rocznica powstania „Merkuriusza Polskiego” to dobry pretekst do przyjrzenia się, jak na przestrzeni lat ewoluowały techniki druku.
Technologie cyfrowe stają się kluczem do pozyskania i utrzymania lojalności klientów. Inwestycja w infrastrukturę druku nowej generacji obsługującą chmurę i IoT powinna być strategicznym priorytetem dla organizacji, które chcą przyspieszyć sukces cyfrowej transformacji i usprawnić doświadczenia swoich klientów.
Branża finansowa

Branże regulowane w social media: Branża finansowa

Usługi w zakresie bankowości, w tym również w kwestii możliwości reklamowania ich, reguluje ustawa Prawo Bankowe z 29 sierpnia 1997 roku, a dokładniejartykuł 3 tejże ustawy. Określa ona przede wszystkim, jakie podmioty mogą posługiwać się nazwami „bank” i „kasa”, co jest istotne z komunikacyjnego i reklamowego punktu widzenia. Zapraszamy do lektury artykułu z najnowszej...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2021 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764