Przy okazji wprowadzenia na rynek nowej technologii produkcji tonerów kolorowych firma Xerox zaprezentowała krótki przegląd najważniejszych argumentów przemawiających za użyciem koloru w materiałach drukowanych. Znalazły się tu również ciekawe dane statystyczne dotyczące skuteczności oddziaływania koloru, postanowiliśmy je zatem zaprezentować.
Język bez słów
Kolor jest uniwersalnym sposobem komunikacji. Sprawia, że raporty mają mocniejszy wydźwięk, propozycje są klarowniejsze, dokumenty prawne bardziej zajmujące w czytaniu. Badania wykazują, że ludzie lubią kolor. Szacuje się, że dokumenty kolorowe są o 60% bardziej zrozumiałe dla czytelników.
Estetyka
Kolor robi wrażenie nadając blasku szarym i nieciekawym dokumentom handlowym. Powoduje, że firma drukująca swoje dokumenty w kolorze postrzegana jest jako ta, która dba o doznania estetyczne swoich klientów, partnerów handlowych i biznesowych.
Organizator informacji
Poprzez oznaczenie kolorami dokumentów umieszczonych w zbiorze, każdy z nich staje się łatwo dostępny. Dla przykładu: czas szukania fragmentu w przewodnikach i podręcznikach oznakowanych wypustkami i zindeksowanych w taki sposób, że ich poszczególne części oznaczone są różnymi kolorami, zostaje zredukowany nawet o 80%.
Przyciągacz uwagi
Jaka jest gwarancja, że szef przeczyta raport pozostawiony na jego biurku? Żadna. Prawdopodobieństwo przeczytania raportu wzrasta, jeśli zostanie przygotowany w wersji kolorowej. Niezależnie od tego, jak dobra jest treść, kolor poprzez wyraźne zaznaczenie istotnego tekstu, uwypukla kluczowe informacje i wzmaga zainteresowanie czytelnika.
Nauczyciel
Tekst uwydatniony kolorem nie tylko mówi „przeczytaj mnie “, ale również utrzymuje uwagę czytelnika. Wykorzystanie koloru do porządkowania skomplikowanych informacji ułatwia ich przyswajanie i przypominanie. Kolorowe diagramy i wykresy sprawiają, że przekazywane dane stają się bardziej przekonujące i łatwiejsze do zrozumienia.
Pięć powodów skłaniających do stosowania koloru
- W badaniu przeprowadzonym na grupie pracowników z kadry kierowniczej przetestowano zdolność do zapamiętania informacji pochodzących z dokumentów kolorowych i czarno-białych. Osoby, które otrzymały dokumenty w kolorze spędziły o 70% mniej czasu na czytaniu niż czytelnicy dokumentów czarno-białych, zapamiętując dużo więcej faktów. Innymi słowy: kolor komunikuje skuteczniej, aniżeli czerń i biel i pomaga czytelnikom przyswoić więcej informacji w krótszym czasie.
- Prawdopodobieństwo zapamiętania informacji jest o 80% większe, jeżeli jest podana w kolorze.
- Kolor sprawia, że prezenterzy są bardziej przekonujący, ponieważ dzięki niemu ludzie widzą to, na czym zależy osobie prezentującej. Zastosowanie koloru na wykresach i diagramach pomaga uwydatnić te informacje, na których najbardziej zależy prezenterowi.
- Udowodniono, że kolor zastosowany w notatkach służbowych, raportach, propozycjach, biuletynach informacyjnych i listach zwraca uwagę czytających na najważniejsze informacje.
- Istnieje o około 55% większe prawdopodobieństwo sięgnięcia po reklamówkę w pełnym kolorze, aniżeli czarno-białą czy dwukolorową.
Opracowano na podst. materiałów firmy Xerox
No coz, taki tekst mogl powstac tylko w ramach sponsoringu firmy produkujacej kolorowe drukarki...
Tworcy artykulu chyba przespali ostatnie trzy lata, kiedy to juz dawno (chociazby w branzy reklamowej) zrezygnowano z zasady "kolorowe jest lepsze", na rzecz innej: "ciekawy tekst czyta sie swietnie nawet jesli jest czarno-bialy". Vide: zasady tworzenia listow mailingowych.
Izabela,
materiały sponsorowane są u nas wyraźnie oznaczane. tekst pochodzi od Xeroxa - co widać - ale zamieściliśmy go bezpłatnie, bo zawiera ciekawe i wiarygodne informacje. Przewaga bodźców kolorowych nie jest kwestią chwilowej mody lub czyjejkolwiek decyzji. Jeśli ktoś chce po prostu "zrezygnować" z koloru, to pewnie zamierza zyskać coś w zamian - może kwestie presiżowe itd. W pewnych okolicznościach taka polityka może być uzasadniona.
Nie zmienia to jednak faktu, że - generalnie - kolor jest bodźcem silniejszym niż materiały monochromatyczne. Dotyczy to tak kwestii zauważania komunikatu jak i budowania jego strony skojarzeniowej. Tak jest zbudowany nasz mózg i niczyja decyzja czy moda tego nie zmienią.
pozdrowienia
Łukasz
cóż, światem rządzi komercja, niektórzy z nas żyją z komercji, a co do treści artukułu, to nie istotne czy link jest sponsorowany czy też nie jest, liczy się fakt, że faktycznie to co tu zostało opisane ma rację bytu.