logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Przewagi koloru

   16.08.2001, przeczytano 6623 razy

Przy okazji wprowadzenia na rynek nowej technologii produkcji tonerów kolorowych firma Xerox zaprezentowała krótki przegląd najważniejszych argumentów przemawiających za użyciem koloru w materiałach drukowanych. Znalazły się tu również ciekawe dane statystyczne dotyczące skuteczności oddziaływania koloru, postanowiliśmy je zatem zaprezentować.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/przewagi-koloru,409,artykul.html

Język bez słów
Kolor jest uniwersalnym sposobem komunikacji. Sprawia, że raporty mają mocniejszy wydźwięk, propozycje są klarowniejsze, dokumenty prawne bardziej zajmujące w czytaniu. Badania wykazują, że ludzie lubią kolor. Szacuje się, że dokumenty kolorowe są o 60% bardziej zrozumiałe dla czytelników.

Estetyka
Kolor robi wrażenie nadając blasku szarym i nieciekawym dokumentom handlowym. Powoduje, że firma drukująca swoje dokumenty w kolorze postrzegana jest jako ta, która dba o doznania estetyczne swoich klientów, partnerów handlowych i biznesowych.

Organizator informacji
Poprzez oznaczenie kolorami dokumentów umieszczonych w zbiorze, każdy z nich staje się łatwo dostępny. Dla przykładu: czas szukania fragmentu w przewodnikach i podręcznikach oznakowanych wypustkami i zindeksowanych w taki sposób, że ich poszczególne części oznaczone są różnymi kolorami, zostaje zredukowany nawet o 80%.

Przyciągacz uwagi
Jaka jest gwarancja, że szef przeczyta raport pozostawiony na jego biurku? Żadna. Prawdopodobieństwo przeczytania raportu wzrasta, jeśli zostanie przygotowany w wersji kolorowej. Niezależnie od tego, jak dobra jest treść, kolor poprzez wyraźne zaznaczenie istotnego tekstu, uwypukla kluczowe informacje i wzmaga zainteresowanie czytelnika.

Nauczyciel
Tekst uwydatniony kolorem nie tylko mówi „przeczytaj mnie “, ale również utrzymuje uwagę czytelnika. Wykorzystanie koloru do porządkowania skomplikowanych informacji ułatwia ich przyswajanie i przypominanie. Kolorowe diagramy i wykresy sprawiają, że przekazywane dane stają się bardziej przekonujące i łatwiejsze do zrozumienia.

Pięć powodów skłaniających do stosowania koloru


  1. W badaniu przeprowadzonym na grupie pracowników z kadry kierowniczej przetestowano zdolność do zapamiętania informacji pochodzących z dokumentów kolorowych i czarno-białych. Osoby, które otrzymały dokumenty w kolorze spędziły o 70% mniej czasu na czytaniu niż czytelnicy dokumentów czarno-białych, zapamiętując dużo więcej faktów. Innymi słowy: kolor komunikuje skuteczniej, aniżeli czerń i biel i pomaga czytelnikom przyswoić więcej informacji w krótszym czasie.

  2. Prawdopodobieństwo zapamiętania informacji jest o 80% większe, jeżeli jest podana w kolorze.

  3. Kolor sprawia, że prezenterzy są bardziej przekonujący, ponieważ dzięki niemu ludzie widzą to, na czym zależy osobie prezentującej. Zastosowanie koloru na wykresach i diagramach pomaga uwydatnić te informacje, na których najbardziej zależy prezenterowi.

  4. Udowodniono, że kolor zastosowany w notatkach służbowych, raportach, propozycjach, biuletynach informacyjnych i listach zwraca uwagę czytających na najważniejsze informacje.

  5. Istnieje o około 55% większe prawdopodobieństwo sięgnięcia po reklamówkę w pełnym kolorze, aniżeli czarno-białą czy dwukolorową.

Opracowano na podst. materiałów firmy Xerox

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
avatar użytkownika
,

No coz, taki tekst mogl powstac tylko w ramach sponsoringu firmy produkujacej kolorowe drukarki...

Tworcy artykulu chyba przespali ostatnie trzy lata, kiedy to juz dawno (chociazby w branzy reklamowej) zrezygnowano z zasady "kolorowe jest lepsze", na rzecz innej: "ciekawy tekst czyta sie swietnie nawet jesli jest czarno-bialy". Vide: zasady tworzenia listow mailingowych.

avatar użytkownika
,

Izabela,
materiały sponsorowane są u nas wyraźnie oznaczane. tekst pochodzi od Xeroxa - co widać - ale zamieściliśmy go bezpłatnie, bo zawiera ciekawe i wiarygodne informacje. Przewaga bodźców kolorowych nie jest kwestią chwilowej mody lub czyjejkolwiek decyzji. Jeśli ktoś chce po prostu "zrezygnować" z koloru, to pewnie zamierza zyskać coś w zamian - może kwestie presiżowe itd. W pewnych okolicznościach taka polityka może być uzasadniona.
Nie zmienia to jednak faktu, że - generalnie - kolor jest bodźcem silniejszym niż materiały monochromatyczne. Dotyczy to tak kwestii zauważania komunikatu jak i budowania jego strony skojarzeniowej. Tak jest zbudowany nasz mózg i niczyja decyzja czy moda tego nie zmienią.

pozdrowienia
Łukasz
  

avatar użytkownika
,

cóż, światem rządzi komercja, niektórzy z nas żyją z komercji, a co do treści artukułu, to nie istotne czy link jest sponsorowany czy też nie jest, liczy się fakt, że faktycznie to co tu zostało opisane ma rację bytu.

Najnowsze w tym dziale

Atrakcyjność siatkówki versus piłka nożna dla marketerów
Dwa plemiona – fani siatkówki oraz piłki nożnej. W internetowych komentarzach, wypowiedziach niektórych dziennikarzy czy, rzadziej, samych zawodników pojawiają się argumenty w dyskusji dotyczącej tego, która dyscyplina jest lepsza, bardziej wymagająca sportowo i zasługuje na większe zainteresowanie. Spór ten jednak ostatecznie wydaje się...
Studium przypadku kampani Brandlift dla marki Amica
Marka Amica, producent artykułów gospodarstwa domowego, dołączyła do portfolio klientów BrandLift. Celem przeprowadzonej dla niej kampanii była promocja odkurzacza pionowego ułatwiającego codzienne domowe porządki. Jak się okazało, wyniki akcji przeszły najśmielsze oczekiwania.
Zmysłowe podejście do irracjonalnego klienta
Zmysły pomagają konsumentom podejmować decyzje zakupowe, a marketerom wpływać swoimi działaniami na klientów. Marketing sensoryczny jest najskuteczniejszy wówczas, gdy odwołuje się do wszystkich pięciu zmysłów – im marka jest bardziej multisensoryczna, tym lepiej. Klienci niezwykle cenią sobie dobre relacje z marką. Według badań, aż 2/3...
Nowa identyfikacja wizualna Uniwersytetu Fryderyka Chopina
Wraz z początkiem 2020 r. Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina unowocześnił formę komunikacji, wprowadzając zgodny z obowiązującymi trendami profesjonalny system identyfikacji wizualnej (SIW). Zasady konstrukcji znaku, sposoby jego zastosowania oraz obowiązującą kolorystykę opisano w Księdze Znaku UMFC.
Odwaga i trafiony insight podstawą sukcesu kampanii społecznej w Libanie
Kampanie społeczne stanowią dla wielu marketerów nie lada wyzwanie. Gdzie szukać insightu, by trafić w istotne potrzeby społeczne? Jak skonstruować komunikację, by spełnić cele kampanii? Kiedy wchodzimy na obszar tradycyjnych obrzędów religijnych, wykonanie założeń wydaje się jeszcze trudniejsze. Donner Sang Compter, organizacja społeczna z Libanu, stawiła czoło...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2021 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764