Przy okazji wprowadzenia na rynek nowej technologii produkcji tonerów kolorowych firma Xerox zaprezentowała krótki przegląd najważniejszych argumentów przemawiających za użyciem koloru w materiałach drukowanych. Znalazły się tu również ciekawe dane statystyczne dotyczące skuteczności oddziaływania koloru, postanowiliśmy je zatem zaprezentować.
Język bez słów
Kolor jest uniwersalnym sposobem komunikacji. Sprawia, że raporty mają mocniejszy wydźwięk, propozycje są klarowniejsze, dokumenty prawne bardziej zajmujące w czytaniu. Badania wykazują, że ludzie lubią kolor. Szacuje się, że dokumenty kolorowe są o 60% bardziej zrozumiałe dla czytelników.
Estetyka
Kolor robi wrażenie nadając blasku szarym i nieciekawym dokumentom handlowym. Powoduje, że firma drukująca swoje dokumenty w kolorze postrzegana jest jako ta, która dba o doznania estetyczne swoich klientów, partnerów handlowych i biznesowych.
Organizator informacji
Poprzez oznaczenie kolorami dokumentów umieszczonych w zbiorze, każdy z nich staje się łatwo dostępny. Dla przykładu: czas szukania fragmentu w przewodnikach i podręcznikach oznakowanych wypustkami i zindeksowanych w taki sposób, że ich poszczególne części oznaczone są różnymi kolorami, zostaje zredukowany nawet o 80%.
Przyciągacz uwagi
Jaka jest gwarancja, że szef przeczyta raport pozostawiony na jego biurku? Żadna. Prawdopodobieństwo przeczytania raportu wzrasta, jeśli zostanie przygotowany w wersji kolorowej. Niezależnie od tego, jak dobra jest treść, kolor poprzez wyraźne zaznaczenie istotnego tekstu, uwypukla kluczowe informacje i wzmaga zainteresowanie czytelnika.
Nauczyciel
Tekst uwydatniony kolorem nie tylko mówi „przeczytaj mnie “, ale również utrzymuje uwagę czytelnika. Wykorzystanie koloru do porządkowania skomplikowanych informacji ułatwia ich przyswajanie i przypominanie. Kolorowe diagramy i wykresy sprawiają, że przekazywane dane stają się bardziej przekonujące i łatwiejsze do zrozumienia.
Pięć powodów skłaniających do stosowania koloru
- W badaniu przeprowadzonym na grupie pracowników z kadry kierowniczej przetestowano zdolność do zapamiętania informacji pochodzących z dokumentów kolorowych i czarno-białych. Osoby, które otrzymały dokumenty w kolorze spędziły o 70% mniej czasu na czytaniu niż czytelnicy dokumentów czarno-białych, zapamiętując dużo więcej faktów. Innymi słowy: kolor komunikuje skuteczniej, aniżeli czerń i biel i pomaga czytelnikom przyswoić więcej informacji w krótszym czasie.
- Prawdopodobieństwo zapamiętania informacji jest o 80% większe, jeżeli jest podana w kolorze.
- Kolor sprawia, że prezenterzy są bardziej przekonujący, ponieważ dzięki niemu ludzie widzą to, na czym zależy osobie prezentującej. Zastosowanie koloru na wykresach i diagramach pomaga uwydatnić te informacje, na których najbardziej zależy prezenterowi.
- Udowodniono, że kolor zastosowany w notatkach służbowych, raportach, propozycjach, biuletynach informacyjnych i listach zwraca uwagę czytających na najważniejsze informacje.
- Istnieje o około 55% większe prawdopodobieństwo sięgnięcia po reklamówkę w pełnym kolorze, aniżeli czarno-białą czy dwukolorową.
Opracowano na podst. materiałów firmy Xerox