logo
WIEDZA

Przygotowanie prac i plików do druku (8): Mora

   01.01.2018, przeczytano 1938 razy
ilustracjastrzałka

Pew­nej pani przy­śniły się złote gwiazdki na gra­na­to­wym tle. Po prze­bu­dze­niu posta­no­wiła wziąć sprawy w swoje ręce i czem prę­dzej sen prze­mie­nić rze­czy­wi­stość. Ponie­waż gnana wia­trem dzie­jów i twór­czym przy­mu­sem, parała się oka­zjo­nal­nie gra­fiką kom­pu­te­rową, zaraz po prze­bu­dze­niu odpa­liła Pho­to­shopa i nocną marę zmaterializowała.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/alfabet-chochlika-%289%29%3A-mora,34985,artykul.html

Boży palic spra­wił, że koń­cowy efekt tych gwiezd­nych snów, w postaci pliku pro­duk­cyj­nego tra­fił parę dni temu na sta­no­wi­sko kon­tro­lingu, które mam zaszczyt obsłu­gi­wać. Po otwar­ciu pdf-a, moim oczom uka­zała się cza­rowna kartka świą­teczna, na któ­rej żółte gwiazdki fiku­śnie wto­pione w nie­bie­skie tło, mie­szały się i prze­ni­kały nawzajem.

Dla uprosz­cze­nia sobie życia, nasza gwiezdna marzy­cielka zamar­ko­wała złoto gwiazd kolo­rem yel­low, a gra­nat wigi­lij­nego nieba cyanem. Do prze­syłki dołą­czyła krótki liścik: „Sza­nowny Panie Dru­ka­rzu!. Zwra­cam się z gorącą prośbą, o pod­ło­że­nie w miej­sce cmy­ków, odpo­wied­nich farb pan­to­no­wych: złota i gra­natu”.

Kiedy użyć pantonów?

Jest kilka powo­dów, dla któ­rych warto w przy­go­to­wy­wa­nej do druku publi­ka­cji użyć kolo­rów pantonowych.

  1. Po pan­tony się­gamy, gdy nasze potrzeby kolo­ry­styczne wykra­czają poza moż­li­wo­ści CMYK-a.
  2. W pracy zasto­so­wane są kolo­rowe ele­menty (np. drobne tek­sty) o mister­nej kon­struk­cji i dru­ko­wa­nie ich czte­rema kolo­rami może gro­zić utratą ostro­ści rysunku.
  3. Cza­sem zaś, po pro­stu taniej i szyb­ciej jest użyć kon­kret­nej farby „z puszki” i zała­twić pro­blem za jed­nym przejazdem.


Mar­ko­wa­nie CMYK-iem

Tak czy siak, gra­fik przy­go­to­wu­jąc pracę do druku kolo­rami pan­to­no­wymi winien takowe w pracy zasto­so­wać. W prak­tyce jed­nak czę­sto je mar­kuje, uży­wa­jąc w tym celu „wol­nych” kolo­rów CMYK. Na przy­kład zamiast pan­tonu red 032 używa magenty, a cyanu w miej­sce pan­tonu reflex blue. Potem sma­ruje miły liścik do dru­ka­rza, z prośbą o pod­mianę zaśle­pek na wła­ściwe farby.

Nota bene wyko­rzy­sta­nie tutaj koloru black jest nie­bez­pieczne, gdyż ma on domyśl­nie włą­czony nadruk i jeśli gra­fik tego nie zmieni, a kon­tro­ling dru­karni nie wyczai, mar­ko­wany blac­kiem pan­ton zmie­sza się z innym kolo­rem wystę­pu­ją­cym „pod nim”. Zazwy­czaj nie jest to efekt zamie­rzony, gdyż kolory pan­to­nowe czysz­czą tła pod sobą.

Sen mara…

Są jed­nak sytu­acje, kiedy gra­fik świa­do­mie mie­sza pan­tony ze sobą. Tak wła­śnie było w oma­wia­nym przez nas gwiezd­nym przy­padku. Gwiazdki i niebo miały się nawza­jem prze­ni­kać niczym sen z jawą, o czwar­tej nad ranem.

Zgod­nie z prośbą klientki, naświe­tli­li­śmy więc dwie bla­chy: cyan i yel­low , a w druku pod­ło­ży­li­śmy gdzie trzeba odpo­wied­nie farby pantonowe.

Sprawa pozor­nie pro­sta oka­zała się jed­nak pro­ble­mem, kiedy po pierw­szych roz­jaz­dach, w miej­scu prze­ni­ka­nia się kolo­rów, oczom dru­ka­rza uka­zało się optyczne zja­wi­sko inter­fe­ren­cyjne zwane bar­dzo brzydką morą.

Jak wiemy mora jest to:

nie­po­żą­dany wynik nakła­da­nia się na sie­bie co naj­mniej dwu sia­tek rastro­wych. Wzory mory są ele­men­tem zakłó­ca­ją­cym i obni­ża­ją­cym jakość repro­duk­cji. Jedy­nym do przy­ję­cia wzo­rem są rozety, które są tole­ro­wane przez oko i nie naru­szają cał­ko­wi­tego wyglądu repro­duk­cji*.


Aby uzy­skać tę roze­tkę i tym samym zmi­ni­ma­li­zo­wać nega­tywne skutki nakła­da­nia się rastrów na sie­bie, ich kąty dla poszcze­gól­nych kolo­rów CMYK winny róż­nić się od sie­bie. Ktoś mądry zba­dał, że naj­mniej­sza mora powstaje wtedy, kiedy jeden raster jest obró­cony wzglę­dem dru­giego o 30 stopni. Stan­dar­dowo więc w naświe­tlarce kąty rastra dla kolo­rów CMYK usta­wione są nastę­pu­jąco: cyan 15º, black 45º, magenta 75º. Jedy­nie yel­low, jako kolor naj­słab­szy ma 0º (90º). Przy druku kolo­rami CMYK jest to układ optymalny.

Skąd więc ta mora?

Ponoć wszystko jest zapi­sane w gwiaz­dach, więc odpo­wie­dzi na to pyta­nie poszu­ka­li­śmy, ana­li­zu­jąc kolor, jakim gwiazdy zostały zamar­ko­wane w pecho­wej kartce świą­tecz­nej. Na cyano­wym nie­bie, zra­stro­wa­nym pod kątem 15º migo­tały morą żółte gwiazdy zra­stro­wane pod kątem 0º. Róż­nica kątów pomię­dzy dwoma rastrami wyno­siła więc 15º, co nie mogło skoń­czyć się dobrze, kiedy pod yel­low pod­ło­ży­li­śmy złoto, a pod cyan granat.

Ratu­jąc sytu­ację zmie­ni­li­śmy na tę oko­licz­ność kąt rastra w naświe­tlarce i po ponow­nym naświe­tle­niu zmora mory znik­nęła, a na cho­chli­ko­wej check liście grze­chów cięż­kich, wyma­ga­ją­cych wykry­cia w pro­ce­sie pre­flih­tingu poja­wiła się nowa pozy­cja: mar­ko­wa­nie koloru pan­to­no­wego kolo­rem yel­low – surowo zabro­nione.

Morał z tej (z)mory jest taki:

Kiedy w wigi­lijny wie­czór będzie­cie wyglą­dać pierw­szej gwiazdki, cze­kaj­cie na tę praw­dziwą, złotą. Nie daj­cie się zwieść mar­ko­wa­nym świe­ci­deł­kom, kuszą­cym tan­detą i obie­cu­ją­cym roz­koszne nieba z bibułki.


Z cho­chli­ko­wych pozdro­wie­niem
Andrzej Gołąb

Gra­fika: Bro­ni­sław Józefiok

Dodatkowe informacje:

* Defi­ni­cja mory zga­piona czę­ściowo z: „Poli­gra­fia. Pro­cesy i tech­nika”. Praca zbio­rowa. COBRPP, War­szawa 2009.

REKLAMA

avatar użytkownika
+ + + + + + + + + + +

Tekst opublikował użytkownik: print4all

(Andrzej Gołąb)

print4all o sobie:

Razem z gronem współpracowników służymy radą i doświadczeniem w zagadnieniach związanych z głównymi procesami realizowanymi w naszej drukarni:
- DTP i przygotowanie plików do druku
- Kontroling plików produkcyjnych
- Impozycja i naświetlanie CTP
- Pełnoformatowy druk offsetowy
- Introligatorka
- Gospodarka papierem
- System Zarządzania Jakością ISO 9001

Zapraszam także na moją stronę
http://chochlikdrukarski.com.pl

Więcej informacji o użytkowniku

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale:

Cyfrowa technologia w kampanii New Balance
Coraz trudniej skupić uwagę odbiorców przemieszczających się w przestrzeni miejskiej. Statyczne reklamy OOH nie angażują ich w takim stopniu, jak treści wyświetlane na cyfrowych nośnikach LED. Jak zatem oderwać przechodniów od smartfonów i zainteresować komunikatem, jaki mamy do przekazania? Odpowiedzią jest DOOH i jego liczne możliwości.
Reklama wideo – rynek i trendy w Europie Wschodniej
Reklama wideo zrewolucjonizowała światowe rynki digital marketingu. W Polsce cały czas pnie się w górę i nic nie wskazuje na to, aby jej rozwój miał się zatrzymać. Jak plasuje się ten format, biorąc pod uwagę wszystkie regiony Wschodniej Europy? Najnowsze dane analizuje Andrzej Goleta, Digital Marketing Manager sieci reklamowej Adexon.
Końcowy montaż elementów

Tworzywa sztuczne w grafice przestrzennej (33): Końcowy montaż elementów

Stało się... Dziś kończymy publikację naszego cyklu. Ostatni odcinek zawiera podstawowe informacje dotyczące montażu elementów na elewacji i wykonania instalacji elektrycznej. Po 32 odcinkach cyklu nadszedł czas, aby wreszcie „odpalić” naszą reklamę i podziwiać perfekcyjne wykonanie, równe rozświetlenie elementów, nienaganny montaż... Mamy w każdym razie nadzieję, że...
RODO, czyli dlaczego ochrona danych jest ważna
Na temat RODO napisano i powiedziano już wiele, a część komentatorów w związku z nowym rozporządzeniem roztaczała niemal apokaliptyczne wizje. Okazało się jednak, że świat nie skończył się 25 maja, a z internetu nie zniknęły interesujące treści, przetrwały też media społecznościowe. Zdaniem specjalistów z firmy Fortinet warto więc zastanowić się, dlaczego...
Napisz SMS do Millenialsa
WhatsApp, Messenger, Skype  to najbardziej popularne aplikacje do codziennego kontaktu używane przez millenialsów. Jak się jednak okazuje, nawet w czasie mody na komunikatory, dla młodych wciąż istotny jest kontakt – zarówno w aspekcie prywatnym, jak i biznesowym – za pomocą krótkich wiadomości tekstowych.
 
Signs.pl - Portal polskiej reklamy wizualnej
© 1997-2018 ICOS
. Wszystkie prawa zastrzeżone