logo
WIEDZA

Przygotowanie prac i plików do druku (8): Mora

print4all   01.01.2018, przeczytano 1649 razy
ilustracjastrzałka

Pew­nej pani przy­śniły się złote gwiazdki na gra­na­to­wym tle. Po prze­bu­dze­niu posta­no­wiła wziąć sprawy w swoje ręce i czem prę­dzej sen prze­mie­nić rze­czy­wi­stość. Ponie­waż gnana wia­trem dzie­jów i twór­czym przy­mu­sem, parała się oka­zjo­nal­nie gra­fiką kom­pu­te­rową, zaraz po prze­bu­dze­niu odpa­liła Pho­to­shopa i nocną marę zmaterializowała.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/alfabet-chochlika-(9):-mora,34985,artykul.html

Boży palic spra­wił, że koń­cowy efekt tych gwiezd­nych snów, w postaci pliku pro­duk­cyj­nego tra­fił parę dni temu na sta­no­wi­sko kon­tro­lingu, które mam zaszczyt obsłu­gi­wać. Po otwar­ciu pdf-a, moim oczom uka­zała się cza­rowna kartka świą­teczna, na któ­rej żółte gwiazdki fiku­śnie wto­pione w nie­bie­skie tło, mie­szały się i prze­ni­kały nawzajem.

Dla uprosz­cze­nia sobie życia, nasza gwiezdna marzy­cielka zamar­ko­wała złoto gwiazd kolo­rem yel­low, a gra­nat wigi­lij­nego nieba cyanem. Do prze­syłki dołą­czyła krótki liścik: „Sza­nowny Panie Dru­ka­rzu!. Zwra­cam się z gorącą prośbą, o pod­ło­że­nie w miej­sce cmy­ków, odpo­wied­nich farb pan­to­no­wych: złota i gra­natu”.

Kiedy użyć pantonów?

Jest kilka powo­dów, dla któ­rych warto w przy­go­to­wy­wa­nej do druku publi­ka­cji użyć kolo­rów pantonowych.

  1. Po pan­tony się­gamy, gdy nasze potrzeby kolo­ry­styczne wykra­czają poza moż­li­wo­ści CMYK-a.
  2. W pracy zasto­so­wane są kolo­rowe ele­menty (np. drobne tek­sty) o mister­nej kon­struk­cji i dru­ko­wa­nie ich czte­rema kolo­rami może gro­zić utratą ostro­ści rysunku.
  3. Cza­sem zaś, po pro­stu taniej i szyb­ciej jest użyć kon­kret­nej farby „z puszki” i zała­twić pro­blem za jed­nym przejazdem.


Mar­ko­wa­nie CMYK-iem

Tak czy siak, gra­fik przy­go­to­wu­jąc pracę do druku kolo­rami pan­to­no­wymi winien takowe w pracy zasto­so­wać. W prak­tyce jed­nak czę­sto je mar­kuje, uży­wa­jąc w tym celu „wol­nych” kolo­rów CMYK. Na przy­kład zamiast pan­tonu red 032 używa magenty, a cyanu w miej­sce pan­tonu reflex blue. Potem sma­ruje miły liścik do dru­ka­rza, z prośbą o pod­mianę zaśle­pek na wła­ściwe farby.

Nota bene wyko­rzy­sta­nie tutaj koloru black jest nie­bez­pieczne, gdyż ma on domyśl­nie włą­czony nadruk i jeśli gra­fik tego nie zmieni, a kon­tro­ling dru­karni nie wyczai, mar­ko­wany blac­kiem pan­ton zmie­sza się z innym kolo­rem wystę­pu­ją­cym „pod nim”. Zazwy­czaj nie jest to efekt zamie­rzony, gdyż kolory pan­to­nowe czysz­czą tła pod sobą.

Sen mara…

Są jed­nak sytu­acje, kiedy gra­fik świa­do­mie mie­sza pan­tony ze sobą. Tak wła­śnie było w oma­wia­nym przez nas gwiezd­nym przy­padku. Gwiazdki i niebo miały się nawza­jem prze­ni­kać niczym sen z jawą, o czwar­tej nad ranem.

Zgod­nie z prośbą klientki, naświe­tli­li­śmy więc dwie bla­chy: cyan i yel­low , a w druku pod­ło­ży­li­śmy gdzie trzeba odpo­wied­nie farby pantonowe.

Sprawa pozor­nie pro­sta oka­zała się jed­nak pro­ble­mem, kiedy po pierw­szych roz­jaz­dach, w miej­scu prze­ni­ka­nia się kolo­rów, oczom dru­ka­rza uka­zało się optyczne zja­wi­sko inter­fe­ren­cyjne zwane bar­dzo brzydką morą.

Jak wiemy mora jest to:

nie­po­żą­dany wynik nakła­da­nia się na sie­bie co naj­mniej dwu sia­tek rastro­wych. Wzory mory są ele­men­tem zakłó­ca­ją­cym i obni­ża­ją­cym jakość repro­duk­cji. Jedy­nym do przy­ję­cia wzo­rem są rozety, które są tole­ro­wane przez oko i nie naru­szają cał­ko­wi­tego wyglądu repro­duk­cji*.


Aby uzy­skać tę roze­tkę i tym samym zmi­ni­ma­li­zo­wać nega­tywne skutki nakła­da­nia się rastrów na sie­bie, ich kąty dla poszcze­gól­nych kolo­rów CMYK winny róż­nić się od sie­bie. Ktoś mądry zba­dał, że naj­mniej­sza mora powstaje wtedy, kiedy jeden raster jest obró­cony wzglę­dem dru­giego o 30 stopni. Stan­dar­dowo więc w naświe­tlarce kąty rastra dla kolo­rów CMYK usta­wione są nastę­pu­jąco: cyan 15º, black 45º, magenta 75º. Jedy­nie yel­low, jako kolor naj­słab­szy ma 0º (90º). Przy druku kolo­rami CMYK jest to układ optymalny.

Skąd więc ta mora?

Ponoć wszystko jest zapi­sane w gwiaz­dach, więc odpo­wie­dzi na to pyta­nie poszu­ka­li­śmy, ana­li­zu­jąc kolor, jakim gwiazdy zostały zamar­ko­wane w pecho­wej kartce świą­tecz­nej. Na cyano­wym nie­bie, zra­stro­wa­nym pod kątem 15º migo­tały morą żółte gwiazdy zra­stro­wane pod kątem 0º. Róż­nica kątów pomię­dzy dwoma rastrami wyno­siła więc 15º, co nie mogło skoń­czyć się dobrze, kiedy pod yel­low pod­ło­ży­li­śmy złoto, a pod cyan granat.

Ratu­jąc sytu­ację zmie­ni­li­śmy na tę oko­licz­ność kąt rastra w naświe­tlarce i po ponow­nym naświe­tle­niu zmora mory znik­nęła, a na cho­chli­ko­wej check liście grze­chów cięż­kich, wyma­ga­ją­cych wykry­cia w pro­ce­sie pre­flih­tingu poja­wiła się nowa pozy­cja: mar­ko­wa­nie koloru pan­to­no­wego kolo­rem yel­low – surowo zabro­nione.

Morał z tej (z)mory jest taki:

Kiedy w wigi­lijny wie­czór będzie­cie wyglą­dać pierw­szej gwiazdki, cze­kaj­cie na tę praw­dziwą, złotą. Nie daj­cie się zwieść mar­ko­wa­nym świe­ci­deł­kom, kuszą­cym tan­detą i obie­cu­ją­cym roz­koszne nieba z bibułki.


Z cho­chli­ko­wych pozdro­wie­niem
Andrzej Gołąb

Gra­fika: Bro­ni­sław Józefiok

Dodatkowe informacje:

* Defi­ni­cja mory zga­piona czę­ściowo z: „Poli­gra­fia. Pro­cesy i tech­nika”. Praca zbio­rowa. COBRPP, War­szawa 2009.

REKLAMA

avatar użytkownika
+ + + + + + + + + + +

Tekst opublikował użytkownik: print4all

(Andrzej Gołąb)

print4all o sobie:

Razem z gronem współpracowników służymy radą i doświadczeniem w zagadnieniach związanych z głównymi procesami realizowanymi w naszej drukarni:
- DTP i przygotowanie plików do druku
- Kontroling plików produkcyjnych
- Impozycja i naświetlanie CTP
- Pełnoformatowy druk offsetowy
- Introligatorka
- Gospodarka papierem
- System Zarządzania Jakością ISO 9001

Zapraszam także na moją stronę
http://chochlikdrukarski.com.pl

Więcej informacji o użytkowniku

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale:

Wyniki badania Brother Polska, przeprowadzonego wśród przedstawicieli małych i średnich przedsiębiorstw pokazują, że 90 proc. polskich MŚP drukuje w technologii laserowej, ponieważ w przypadku organizacji jest ona wydajniejsza, szybsza i tańsza niż atrament. Firma stworzyła listę sześciu najważniejszych korzyści, jakie technologia druku laserowego może przynieść firmie....
Employer Branding sięga po rozrywkę
Rynek pracownika i wymagający coraz większych nakładów finansowych oraz  kreatywności  proces rekrutacji powoduje, że rośnie znaczenie działań employer branding. Dla świadomych pracodawców ważną rolę zyskuje realizacja strategii opartej na kształtowaniu pozytywnego doświadczenia pracowników, czyli employee experience. Działy HR odczuwają tę presję i szukają oryginalnych pomysłów...
DOOH jako nowoczesna forma tradycyjnego medium
Firmy, chcąc skutecznie dotrzeć do odbiorców i wyróżnić się na tle konkurencji korzystają z różnych kanałów komunikacji. Mając szeroki wybór sposobów promowania swoich produktów i usług, najchętniej korzystają z telewizji, prasy, radia i Internetu. Obok nich funkcjonuje także reklama zewnętrzna - najstarsza forma - która jest doskonałym uzupełnieniem kampanii reklamowych....
Nowoczesna reklama, czyli efekt DOOH
OOH, czyli „out of home advertising” to bardzo powszechna forma komunikacji reklamowej. Billboardy, plakaty i ulotki są na ulicach miast tak powszechne, że właściwie przestaliśmy zwracać na nie uwagę. I tu pojawia się problem, bo w interesie reklamodawcy jest to, by odbiorcy nie tylko zobaczyli, ale i zapamiętali przekaz reklamowy. Stawić czoła temu wyzwaniu można, inwestując w nowoczesne roz...
Siła reklamy mobilnej
Liczba użytkowników smartfonów cały czas wzrasta, co sprawia, że reklama mobilna jest jednym z najskuteczniejszych sposobów dotarcia do konsumenta. Ważne jest zatem, aby była odpowiednio zoptymalizowana do rozdzielczości urządzeń mobilnych. Co zrobić, by reklamy wyświetlane na tabletach i smartfonach wywoływały u odbiorców zaangażowanie i zainteresowania, a markom pozwalały pozyskiwać klient...
 
czwartek 19.04.2018, 190 gości [ lista ]
Signs.pl - Portal polskiej reklamy wizualnej © 1997-2018 ICOS. Wszystkie prawa zastrzeżone