logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Przywrócenie zaufania do treści to jedno z największych wyzwań dla mediów

  PR 27.11.2017, przeczytano 567 razy
ilustracjastrzałka

Fake newsy, czyli fałszywe i spreparowane informacje, powodują spadek społecznego zaufania do treści i są coraz większym problemem zarówno dla nowych, jak i tradycyjnych mediów. Walka z tym zjawiskiem jest o tyle ważna, że serwisy informacyjne są dziś kluczowym contentem w ramówce każdego medium. Weryfikacja informacji to wciąż konieczność – podkreśla szefowa newsroomu Radia ZET. ​


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/przywrocenie-zaufania-do-tresci-to-jedno-z-najwiekszych-wyzwan-dla-mediow,34632,artykul.html

– Wiemy po informacjach od naszych słuchaczy i po telefonach do radia, jak szalenie ważna jest precyzyjna informacja. To niezwykle trudne w dobie internetu, w zalewie różnego rodzaju treści, gdzie informacja fałszywa wygląda tak samo jak prawdziwa. To największe wyzwanie, z którym musi się zmierzyć każda stacja radiowa i każdy twórca contentu – mówi agencji Newseria Biznes Katarzyna Buszkowska, szefowa newsroomu Radia ZET.

Fake newsy rozprzestrzeniają się już nie tylko za pośrednictwem mediów społecznościowych. Coraz częściej zdarza się, że powielają je też tradycyjne media. Według badania serwisu BuzzFeed, przeprowadzonego przy okazji ostatnich wyborów prezydenckich w USA, fake newsy mają większy zasięg i przyciągają szersze grono odbiorców niż prawdziwe informacje. W większości przypadków służą osiągnięciu finansowych albo politycznych korzyści, tworzą je też internetowi hejterzy i trolle.

Dla mediów – zarówno tradycyjnych, jak i społecznościowych – oraz powiązanych z nimi branż fake newsy to narastający problem, który powoduje spadek zaufania społecznego. Walka z tym zjawiskiem jest trudna, bo spreparowaną informację najczęściej trudno odróżnić od prawdziwej, zwłaszcza przy szybkiej, pobieżnej konsumpcji treści, do jakiej przyzwyczajeni są użytkownicy.

– Weryfikacja informacji, fact-checking to nie jest żaden modny trend, ale konieczność – mówi Katarzyna Buszkowska.

Szefowa newsroomu Radia ZET podkreśla, że zalew fake newsów wymusza na mediach i twórcach contentu większą rzetelność i konieczność weryfikowania informacji. Paradoksalnie może też spowodować, że zapotrzebowanie na sprawdzone, eksperckie treści wśród czytelników będzie coraz większe.

– Niezależnie od tego, jakie reklamy oglądamy i jakie produkty kupujemy, koniec końców i tak opiera się to na informacji. Mam nadzieję, że informacja ekspercka będzie rosła w siłę, niezależnie od tego, czy opiera się na ekspertach jednej, dwóch czy nawet pięciu agencji PR-owych. Bez informacji nie wiedzielibyśmy na przykład, jakie zmiany szykują się w prawie i co nas czeka – mówi Katarzyna Buszkowska.

Walkę z internetową propagandą i zalewem fake newsów zapowiedziały już największe, światowe serwisy informacyjne i giganci tacy jak Google, Wikipedia czy Facebook, którzy podjęli wspólną inicjatywę, żeby przeciwdziałać temu zjawisku i przywrócić zaufanie do rozprzestrzenianych przez siebie treści.

Obok fake newsów jednym z największych wyzwań dla twórców contentu jest w tej chwili również atrakcyjność treści, przekazanie informacji w taki sposób, aby docierła do jak najszerszego grona czytelników.

– W radiu wyzwania stojące przed informacją są mniej więcej takie same jak w portalach informacyjnych, gazetach czy telewizji. W pierwszej kolejności jest to dostosowanie treści do odbiorców, atrakcyjność treści, które będą się wyróżniać i będą prawdziwe. Trzeba znaleźć sposób na to, aby nasza opowieść była jak najlepsza, bo wszyscy zajmujemy się tymi samymi informacjami. Kluczem do odbiorców jest czasami najlepsze pytanie, najlepszy ekspert albo odpowiednia forma newsa – mówi Katarzyna Buszkowska.

Szefowa newsroomu Radia ZET podkreśla, że serwisy informacyjne, obok muzyki, są kluczowym contentem w ramówce i nie obejdzie się bez nich żadne medium.

– Oczywiście jesteśmy radiem muzycznym, nie ukrywamy tego, ale informacje są szalenie ważne. Dzisiaj w każdym medium informacja to kluczowy content – mówi Katarzyna Buszkowska.

Komunikacja w erze cyfryzacji i wpływ technologii na współczesne media był motywem przewodnim tegorocznej konferencji Media & Marketing Summit 2017, która w tym tygodniu odbyła się w Warszawie. To jedno z najważniejszych wydarzeń w branży medialnej, PR i marketingu, które za każdym razem gości kilkuset polskich i międzynarodowych ekspertów. Tegoroczna edycja była poświęcona przemianom zachodzącym w komunikacji zarówno w wymiarze biznesowym, jak i społecznym w wyniku postępu cyfryzacji oraz nowoczesnym formom przekazu w mediach, marketingu i biznesie.

Źródło: Newseria Biznes, Radio ZET

www.biznes.newseria.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
avatar użytkownika
,

Głównym twórcą fake newsów są właśnie uznane media. Złodziej mianuje się obrońcą prawa i porządku będzie pilnował :))

avatar użytkownika
,

Jeżeli prześledzisz historię głośniejszych przypadków tego typu, to jednak z reguły scenariusz wygląda tak, że tradycyjne media powielają bez sprawdzenia takie treści, ale inicjowane są one w mediach elektronicznych, głównie społecznościowych, gdzie łatwo je podrzucić anonimowo lub fałszując tożsamość i źródło. Nie mówimy tu o propagandzie polegającej na przeinaczaniu i tendencyjnym prezentowaniu faktów, przydawaniu sztucznej wagi sprawom błahym, ignorowaniu spraw istotnych itp. - bo w tym tradycyjne media od zawsze były dobre. To wszystko jednak można sprowadzić do kwestii nieobiektywnej *oceny*. Fake news to co innego - to kłamstwo dotyczące samych faktów, a nie ich oceny. Takie rzeczy z reguły nie rodzą się w mediach tradycyjnych.  

,

Można pomyśleć, że fake newsy to jeden z niechcianych skutków rewolucji medialnej, po której każdy (kto chce) jest nadawcą, każdy walczy o zasięg dla tego co nadaje i jednocześnie walczy z innymi nadawcami o uwagę odbiorców.

W tym kontekście walka z fake newsami jest po prostu skazana na niepowodzenie.
  

avatar użytkownika
,

To w pewnym stopniu prawda, przy czym mylne jest przekonanie że mechanizm jest aż tak prosty. Fake newsy nie biorą się stąd, że każdy może być nadawcą i że wśród tego tłumu zdarzają się kłamczuszki. Fake newsy produkują zazwyczaj wyspecjalizowane agencje i agendy - często rządowe, zaś tum sądzący że dysponuje autonomią i możliwościami "nadawania" tak na prawdę angażowany jest w dystrybucję i uwiarygadnianie przygotowanych przez specjalistów przekazów. Prawdziwe jest to, że możliwości takie pojawiły się wraz z masowym dostępem do anonimowego publikowania treści.  

,

Fake newsy biorą się stąd, że samozwańczy nadawcy nie znają prawa, które nadawców obowiązuje.
Na przykład zapisów o rzetelności.
Dla nich liczy się szybkość dotarcia z komunikatem, sam komunikat i jego jakość, schodzą na dalszy plan.
  

avatar użytkownika
,

Naiwne. Fakle newsy produkują ludzie doskonale znający prawo obowiązujące nadawców i zasady rzetelności dziennikarskiej - tyle że oni nie są ani nadawcami ani dziennikarzami, wykorzystują jedynie media do swoich celów.  

,

Prawdziwe.
Fake news, niezależnie od tego kto go produkuje, musi mieć nośnik.
I tym nośnikiem są idioci nie rozumiejący jaką rolę pełnią jako nadawca/medium.

Gdyby rozumieli, 90% fejków odpadłoby na etapie selekcji materiałów do publikacji.
  

avatar użytkownika
,

Tłum korzystający z social media to składnik medium - ale żadni z nich nadawcy. Nie muszą znać żadnych przepisów obowiązujących nadawców, bo nimi nie są. Problem w tym, że w social media trudno prawdziwego nadawcę zidentyfikować.  

,

Dzieki SM każdy jest nadawcą.
Nawet jeśli nie rozumie jakie to za sobą niesie konsekwencje lub ma je w poważaniu.

Ale Ignorantia legis non excusat.
  

avatar użytkownika
,

Póki co jest to tylko Twój postulat - przepisy dotyczące mediów i wydawców nie dotyczą użytkowników mediów społecznościowych.  

,

Nie ma żadnego postulatu.  

avatar użytkownika
,

Tobie się tak wydaje - ale to co uważasz za fakt jest tylko postulatem. Użytkownicy publikujący za pośrednictwem mediów społecznościowych, na forach internetowych, także Ty sam komentując tutaj - nie podlegacie rygorom dotyczącym mediów i nadawców. Dlatego m.in. możesz pisać to co piszesz w komentarzach.  

,

Nic nie postuluję i nic nie uważam za fakt.
Pisać można niezależnie od tego jakie są regulacje. Natomiast od regulacji zależą konsekwencje tego pisania.
  

avatar użytkownika
,

Dzięki temu, że konsekwencje te Cię nie obejmują, możemy cieszyć się Twoimi komentarzami na naszych stronach.  

,

Bajdurzysz.
  

avatar użytkownika
,

Kokietujesz.  

,

Wszyscy ponoszą konsekwencje publikowania w sieci. Nie ma od tego wyjątków.
  

avatar użytkownika
,

Pełna zgoda. Na przykład takie że zużywa się im klawiatura oraz wzrok.  

Najnowsze w tym dziale

Wyniki badania Gemius/PBI za styczeń 2020
Poniżej prezentujemy Państwu najnowsze wyniki badania Gemius/PBI. Tabele prezentują zarówno rankingi wydawców internetowych, zestawienie najpopularniejszych domen oraz aplikacji mobilnych.
Yieldbird pracuje nad systemem sprzedaży powierzchni reklamowych
Zespół firmy Yieldbird z Grupy Agora pracuje nad stworzeniem rozwiązania, które pomoże właścicielom serwisów internetowych w poprawie efektywności zarządzania posiadaną przez nich powierzchnią reklamową. Spółka otrzymała na działania związane z tym innowacyjnym projektem grant w wysokości 3,6 mln zł z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu „Inteligentny...
Wystartowała Eska Braniewo
W Braniewie na częstotliwości 100,7 MHz wystartowało Radio ESKA. W ramach informacji lokalnych stacja nadaje m.in. serwisy w języku ukraińskim.
Oferta Biura Reklamy TVN Media została wzbogacona o kolejne innowacyjne rozwiązanie reklamowe - Shopping Spree (Bitwa na Style). Za autorską koncepcję i jej wdrożenie odpowiada nowy zespół Innovation Hub w strukturze BR TVN Media.
Nowe muzyczne show „Star Voice. Gwiazdy mają głos” w TVP2
Od 28 lutego, w każdy piątek, o godz. 20:35 w wyjątkowym show „Star Voice. Gwiazdy mają głos” aktorzy, dziennikarze i sportowcy będą rywalizować o statuetkę Diamentowego Mikrofonu oraz nagrody o łącznej wartości 200 tys. zł., które przekażą na cele charytatywne.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2020 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764