logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Przyzwolenie na działanie - cyfrowy marketing

  PR 10.10.2019, przeczytano 260 razy

Nie ma wątpliwości co do tego, że rozporządzenie RODO zmieniło model marketingu cyfrowego. Przy okazji zmieniło też sam marketing, dając czujnym specjalistom w tej dziedzinie bezprecedensową szansę na wyróżnienie się na tle konkurencji. Dążenie do uzyskania od klientów jednoznacznej i trwałej zgody na działania marketingowe to zarazem obowiązek (i przywilej) skrupulatnego dbania o komunikację z klientami. Specjaliści, którzy zrobią to dobrze, mogą liczyć na duże korzyści.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/przyzwolenie-na-dzialanie---cyfrowy-marketing,384298,artykul.html

Od przeszkadzania do przyzwolenia

„Marketing za przyzwoleniem” (ang. permission marketing) to termin stworzony przez guru marketingu Setha Godina. Model ten opiera się na zgodzie klientów na działania marketingowe. Zamiast więc przeszkadzać dużym grupom konsumentów przez nieustanne kierowanie do nich ogólnych komunikatów stawia się tu na konkretny przekaz mający dotrzeć do ludzi, którzy zgodzili się na kontakt z daną firmą.
Jak napisał sam Seth Godin, marketing za przyzwoleniem „to przywilej (a nie prawo) dostarczania spodziewanych, osobistych i istotnych wiadomości ludziom, którzy faktycznie chcą je otrzymywać” (Godin, 1999). Wraz z rozporządzeniem RODO szczególnego znaczenia nabrał „spodziewany” charakter wiadomości marketingowych.

W przepisach tych w odniesieniu do danych klientów zastosowano model „opt-in”, co oznacza, że firmy muszą uzyskać od klientów wyraźną zgodę na wykorzystywanie ich danych. Wprowadzenie tej zmiany mogło nastręczać pewne trudności, lecz po dostosowaniu firmowych systemów i wdrożeniu nowych procesów korzyści stały się ewidentne:

  • Większe zaufanie — gdy firma już na samym początku ujawnia, do czego wykorzystuje dane klientów, może łatwiej zdobyć ich zaufanie. Niektórzy mogą jej nawet powierzyć bardziej szczegółowe informacje niż dotychczas.
  • Efektywność wydatków — dane umożliwiają generowanie analiz, które pozwalają przygotowywać lepiej ukierunkowane kampanie marketingowe, co pomaga optymalnie wykorzystać budżety.
  • Lepsze postrzeganie marki — przejrzystość związana z danymi i lepsze dostosowanie marketingu do kontekstu pomagają markom w budowaniu reputacji.
  • Większa koncentracja — ograniczenia w przechowywaniu danych klientów sprawiają, że bazy danych są regularnie „oczyszczane”, a nieistotne lub nieaktualne dane kontaktowe są przy tym usuwane. Dzięki temu firma poświęca mniej czasu na klientów niezaangażowanych, a może bardziej skupić się na klientach zainteresowanych — i generować sprzedaż.

Termin „marketing za przyzwoleniem” pojawił się na rynku 20 lat temu, sama zasada nie jest więc niczym nowym. Bardziej rygorystyczne przepisy o ochronie danych, a w szczególności RODO, z pewnością zmieniły jednak ten model z zalecanego podejścia do marketingu w podejście de facto obowiązujące. France Televisions, największy francuski nadawca telewizyjny, wdrożył rozwiązanie Oracle BlueKai, aby osiągnąć dwa cele — znacznie poprawić swój zwrot z inwestycji w działania marketingowe oraz zapewnić zgodność z rozporządzeniem RODO i z własną polityką w dziedzinie przetwarzania danych.

Teraz, gdy firmy dysponują już wyraźną zgodą konsumentów na korzystanie z ich danych, nie mogą sobie pozwolić na zmarnowanie związanych z tym możliwości. W pierwszej kolejności trzeba zapewnić tym danym bezpieczeństwo. Na szczęście wraz z rozporządzeniem RODO cyberbezpieczeństwo stało się ważne dla wszystkich przedsiębiorstw.

Źródło: Oracle

Dodatkowe informacje:

Autor: Łukasz Romanowski, Application Marketing Director, Oracle CEE&CIS

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Tak uśmiech, jak i grymas, to niewerbalne sposoby komunikacji międzyludzkiej. Umiejętność odszyfrowania tego, co oznaczają, to prawie jak czytanie w myślach. Już niedługo taki dar posiądzie biznes. Według firm analitycznych, sektor światowej gospodarki zajmujący się automatycznym rozpoznawaniem emocji już w 2021 osiągnie wartość 40 mld USD, a zaledwie 3 lata później...
Reputacja stanowi 63 proc. wartości rynkowej przedsiębiorstwa
Według najnowszego badania przeprowadzonego przez Weber Shandwick, globalną sieć działającą w obszarze komunikacji i zaangażowania, reputacja ma coraz większe znaczenie i staje się jednym z najważniejszych czynników wpływających na wyniki finansowe przedsiębiorstw. Zdaniem ankietowanych przedstawicieli wyższych kadr kierowniczych, reputacja odpowiedzialna jest średnio za...
Zmiany i wyzwania w handlu 4.0 – technologie w służbie maszynowej
Rozważania na temat cyfrowej transformacji w sektorze internetowego handlu zdają się mieć nieco groteskowy charakter, z racji tego, że każda platforma sprzedażowa opiera większość swojego funkcjonowania na nowych technologiach. Mimo wszystko, wchodząc w nowy rok, warto przeanalizować dynamikę rozwoju IT i e-handlu w branżach, z którymi najtrudniej utożsamić nam...
Adidasy, aspiryna czy pampersy to przykłady nazw, dawniej wyłącznie własnych, które dziś znaczą więcej niż kiedyś. Słowem adidasy możemy nazwać każde buty sportowe, aspiryna to po prostu lek na przeziębienie i grypę, a pampers znaczy tyle, co jednorazowa pieluszka. Niektóre z tych słów już zupełnie przestały być kojarzone z nazwą marki lub produktu, a...
Marketing u dewelopera - rozwiązania zwiększające sprzedaż nieruchomości
Branża deweloperska opiera się na ludziach i relacjach. Nowe technologie i rozwiązania, które zdominowały wiele innych gałęzi gospodarki, i w tym przypadku mogą stanowić efektywne narzędzie do zarządzania tymi relacjami. W jaki sposób wykorzystać je, aby prowadzić skuteczny marketing w branży deweloperskiej? Odpowiedź poniżej.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2020 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764