logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Przyzwolenie na działanie - cyfrowy marketing

  PR 10.10.2019, przeczytano 536 razy

Nie ma wątpliwości co do tego, że rozporządzenie RODO zmieniło model marketingu cyfrowego. Przy okazji zmieniło też sam marketing, dając czujnym specjalistom w tej dziedzinie bezprecedensową szansę na wyróżnienie się na tle konkurencji. Dążenie do uzyskania od klientów jednoznacznej i trwałej zgody na działania marketingowe to zarazem obowiązek (i przywilej) skrupulatnego dbania o komunikację z klientami. Specjaliści, którzy zrobią to dobrze, mogą liczyć na duże korzyści.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/przyzwolenie-na-dzialanie---cyfrowy-marketing,384298,artykul.html

Od przeszkadzania do przyzwolenia

„Marketing za przyzwoleniem” (ang. permission marketing) to termin stworzony przez guru marketingu Setha Godina. Model ten opiera się na zgodzie klientów na działania marketingowe. Zamiast więc przeszkadzać dużym grupom konsumentów przez nieustanne kierowanie do nich ogólnych komunikatów stawia się tu na konkretny przekaz mający dotrzeć do ludzi, którzy zgodzili się na kontakt z daną firmą.
Jak napisał sam Seth Godin, marketing za przyzwoleniem „to przywilej (a nie prawo) dostarczania spodziewanych, osobistych i istotnych wiadomości ludziom, którzy faktycznie chcą je otrzymywać” (Godin, 1999). Wraz z rozporządzeniem RODO szczególnego znaczenia nabrał „spodziewany” charakter wiadomości marketingowych.

W przepisach tych w odniesieniu do danych klientów zastosowano model „opt-in”, co oznacza, że firmy muszą uzyskać od klientów wyraźną zgodę na wykorzystywanie ich danych. Wprowadzenie tej zmiany mogło nastręczać pewne trudności, lecz po dostosowaniu firmowych systemów i wdrożeniu nowych procesów korzyści stały się ewidentne:

  • Większe zaufanie — gdy firma już na samym początku ujawnia, do czego wykorzystuje dane klientów, może łatwiej zdobyć ich zaufanie. Niektórzy mogą jej nawet powierzyć bardziej szczegółowe informacje niż dotychczas.
  • Efektywność wydatków — dane umożliwiają generowanie analiz, które pozwalają przygotowywać lepiej ukierunkowane kampanie marketingowe, co pomaga optymalnie wykorzystać budżety.
  • Lepsze postrzeganie marki — przejrzystość związana z danymi i lepsze dostosowanie marketingu do kontekstu pomagają markom w budowaniu reputacji.
  • Większa koncentracja — ograniczenia w przechowywaniu danych klientów sprawiają, że bazy danych są regularnie „oczyszczane”, a nieistotne lub nieaktualne dane kontaktowe są przy tym usuwane. Dzięki temu firma poświęca mniej czasu na klientów niezaangażowanych, a może bardziej skupić się na klientach zainteresowanych — i generować sprzedaż.

Termin „marketing za przyzwoleniem” pojawił się na rynku 20 lat temu, sama zasada nie jest więc niczym nowym. Bardziej rygorystyczne przepisy o ochronie danych, a w szczególności RODO, z pewnością zmieniły jednak ten model z zalecanego podejścia do marketingu w podejście de facto obowiązujące. France Televisions, największy francuski nadawca telewizyjny, wdrożył rozwiązanie Oracle BlueKai, aby osiągnąć dwa cele — znacznie poprawić swój zwrot z inwestycji w działania marketingowe oraz zapewnić zgodność z rozporządzeniem RODO i z własną polityką w dziedzinie przetwarzania danych.

Teraz, gdy firmy dysponują już wyraźną zgodą konsumentów na korzystanie z ich danych, nie mogą sobie pozwolić na zmarnowanie związanych z tym możliwości. W pierwszej kolejności trzeba zapewnić tym danym bezpieczeństwo. Na szczęście wraz z rozporządzeniem RODO cyberbezpieczeństwo stało się ważne dla wszystkich przedsiębiorstw.

Źródło: Oracle

Dodatkowe informacje:

Autor: Łukasz Romanowski, Application Marketing Director, Oracle CEE&CIS

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Biuro Bayer zainspirowane Oliwą spod kreski Design Anatomy
Biuro jednego z najstarszych rezydentów Olivia Centre przeszło metamorfozę. Dostosowane do najnowszych trendów biuro grupy Bayer powstało w duchu less waste, a opiera się na nowej strategii przestrzeni pracy, obowiązującej w całej grupie. Za projekt odpowiada pracownia Design Anatomy, której portfolio obejmuje ponad 200 tys. m.kw. zaprojektowanych i wykończonych...
Anglicy na wojnie z fast foodami. Zakaz reklamowania na billboardach?
Otyłość jest problemem dla coraz większej liczby nastolatków. To głównie przez wzgląd na nich lokalni politycy w Anglii zakazują reklamowania produktów wysokoprzetworzonych na billboardach. Ogólnokrajowych czy ogólnoeuropejskich zasad regulujących tę kwestię nie należy się spodziewać, ale eksperci podkreślają, że ten sam nośnik można wykorzystać do kampanii...
5 upominkowych inspiracji na jubileusz firmy
Jubileusz firmy to nie tylko wyjątkowa okazja do celebracji kolejnej rocznicy, lecz także czas na głębsze zastanowienie się nad wkładem wszystkich, którzy przyczynili się do sukcesu firmy – partnerów biznesowych, klientów oraz pracowników. Z takiej okazji warto podkreślić znaczenie ich zaangażowania i wsparcia poprzez wybór odpowiedniego...
Slodkie: Produkcja czekolady vs. CSR
Z roku na rok rośnie świadomość na temat pilnej potrzeby ochrony środowiska i konieczności walki ze zmianami klimatycznymi. Coraz więcej firm podejmuje aktywne działania w tym kierunku – zarówno na poziomie lokalnym, jak i globalnym. Znani producenci słodyczy, jak SLODKIE, podnoszą poprzeczkę dla całej branży, kierując się wartościami zrównoważonego...
Rozliczenia abonamentowe królują w branży SEO
Ponad połowa agencji i freelancerów zajmujących się SEO oferuje tylko jeden model rozliczeniowy za wykonaną pracę – tak wynika z międzynarodowej ankiety przeprowadzonej w 2024 roku przez Ahrefs [1] . Największą popularnością cieszy się miesięczny abonament – opcję tę wskazało aż 78 proc....
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764