logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

PSPR: Odpowiedzialna komunikacja 18 celem zrównoważonego rozwoju ONZ?

  PR 05.10.2023, przeczytano 196 razy

Global Alliance for Public Relations and Communication Management (GA), organizacja, w której krajowym przedstawicielem jest Polskie Stowarzyszenie Public Relations, zwróciła się do ONZ z propozycją poszerzenia celów zrównoważonego rozwoju o odpowiedzialną komunikację kształtującą etyczną relację z interesariuszami. Apel wystosowany został w imieniu ponad 100 organizacji branżowych z całego świata, w tym PSPR, które udzieliło pełnego poparcia dla tej idei podczas europejskiego szczytu Global Alliance w Lizbonie.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/pspr%3A-odpowiedzialna-komunikacja-18-celem-zrownowazonego-rozwoju-onz,401601,artykul.html

Dyskusja na ten temat toczyła się w gronie członków GA od wielu miesięcy. - Kierunkowo zaaprobowaliśmy z entuzjazmem tą inicjatywę. W trakcie wiosennego szczytu europejskiego GA, a także później, w roboczych korespondencjach, skoncentrowaliśmy się na konsultacji ważnych szczegółów. Wyzwaniem było odpowiednie zdefiniowanie tej koncepcji w zgodzie z duchem celów zrównoważonego rozwoju, a jednocześnie czasochłonne zbudowanie maksymalnego poparcia globalnej branży. Profesjonalne środowisko public relations może przecież w tym projekcie odegrać niepoślednią rolę - wyjaśnia Roksana Obuchowska, wiceprezeska PSPR, która reprezentuje organizację w GA i zasiada w jej europejskiej radzie.  

Z końcem września Justin Green, prezes GA, oficjalnie wystosował list do Sekretarza Generalnego Organizacji Narodów Zjednoczonych, António Guterresa oferujący rozpoczęcie dialogu i współpracy na rzecz stworzenia nowego Celu Zrównoważonego Rozwoju (SDG) wokół koncepcji „odpowiedzialnej komunikacji”. Dokument został formalnie podpisany podczas World Public Relations Forum 2023 w Chennai w Indiach. Przez dwa dni ponad 600 delegatów ze wszystkich kontynentów dyskutowało o tym, „jak świat zmienia zawód PR i jak zawód PR może zmienić świat”. - Współistnienie wymaga podstawowego konsensusu, takiego jak prawa człowieka, poszanowanie instytucji, podział władzy i suwerenność jednostki. Organizacja Narodów Zjednoczonych reprezentuje i ucieleśnia wszystkie te przekonania - podkreśla Justin Green. - Sojusz opiera się na wysiłkach specjalistów ds. komunikacji, aby stawić czoła wspólnym problemom z perspektywy globalnej; że relacje między ludźmi muszą odbywać się w atmosferze zaufania, która ułatwia wymianę opinii i porozumienie oparte na różnych stanowiskach ideologicznych i kulturowych - dodaje.

Mając na uwadze, że pierwszą z zasad etycznych Global Alliance jest działanie w interesie publicznym, Global Alliance uważa, że ​​Agenda ONZ 2030 jest latarnią dla naszej profesji i wierzy, że cele zrównoważonego rozwoju wymagają odpowiedzialnej i skutecznej komunikacji, aby je wdrożyć. - Etyczna komunikacja i relacje z otoczeniem dogłębnie przenikają się de facto z każdym z 17 celów ONZ. Niemniej, szeroka komunikacja społeczna, w tak nieprawdopodobnej dynamice współczesnych zmian, zdecydowanie powinna się stać odrębnym celem. Z jednoznacznie określonymi celami składowymi. Wymieniać można długo. To m.in.: walka z dezinformacją, równoważenie komunikacji marketingowej i stricte informacyjnej, bezpieczeństwo indywidualnych osób i społeczności w przestrzeni komunikacyjnej, prawa do dialogu i pozyskiwania rzetelnej, wiarygodnej wiedzy oraz ich egzekucja, zwiększenie dostępności informacji publicznej w wybranych regionach świata, a nawet dalej - konsekwentne podnoszenie obowiązków organizacji do transparentności względem swojego otoczenia - bo w tym kierunku teraz zmierzamy. Nie mam wątpliwości, że to jedno z wielkich wyzwań XXI wieku, które warte jest podjęcia rękawicy na poziomie priorytetów ONZ - przekonuje Cyprian Maciejewski, prezes Polskiego Stowarzyszenia Public Relations.   

Postulat „odpowiedzialnej komunikacji” w ramach celów ONZ obejmuje:

  • otwarte dialogi dotyczące globalnych wyzwań, takich jak zmiany klimatyczne, ograniczanie ubóstwa i obrona demokracji
  • uznanie dialogu za potężne narzędzie
  • utrzymanie wolności opinii i prasy
  • etyczne podejście do komunikacji organizacyjnej i instytucjonalnej, opartej na faktach
  • zwalczanie fałszywych wiadomości i propagandy
  • edukowanie jednostek w zakresie korzystania ze swoich „mocy komunikacyjnych”, szczególnie za pośrednictwem mediów społecznościowych
  • publiczne i prywatne wsparcie dla krytycznego dziennikarstwa
  • wspieranie różnorodności i równości płci na głębokim poziomie
  • okazywanie empatii osobom dotkniętym głodem, ubóstwem, ograniczonymi możliwościami, wojną, przymusowymi migracjami i dyskryminacją
  • używanie pozytywnego i włączającego języka.

Global Alliance for Public Relations and Communication Management to konfederacja najważniejszych na świecie stowarzyszeń i instytucji zajmujących się public relations i zarządzaniem komunikacją, reprezentująca ponad 300 000 praktyków i naukowców ze 126 krajów na całym świecie.

Źródło: Polskie Stowarzyszenie Public Relations

Dodatkowe informacje:

Polskie Stowarzyszenie Public Relations (PSPR) jest pierwszą i najstarszą samorządową organizacją zawodową tej branży w Polsce istniejącą od 1994 roku. Zrzesza ona pracowników działów PR w firmach, samorządach i administracji publicznej, wykładowców wyższych uczelni oraz pracowników agencji PR. PSPR prowadzi szeroką i różnorodną działalność popularyzatorską i edukacyjną dotyczącą PR poprzez inicjowanie i współorganizację konferencji i seminariów, prowadzenie szkoleń specjalistycznych, wspieranie przedsięwzięć sprzyjających wymianie informacji i doświadczeń z zakresu PR oraz wyznaczanie standardów zawodowych.

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Panjasonic: procesor multimedialny dla projekcji immersyjnych
Pierwszy z nowej serii procesorów mediowych ma zrewolucjonizować tworzenie niesamowitych doświadczeń za pomocą wielokrotnej projekcji, umożliwiając bezproblemowe ożywianie treści
Youtuberzy zbudowali działającą elektrownię jądrową w Minecrafcie
W ramach promocji programu Polski Atom dwóch popularnych twórców gamingowych – Karol „Dealereq” Kutermankiewicz i Mikołaj „Żelazny” Cieślak stworzyło działającą elektrownię jądrową w grze Minecraft. Projekt został zrealizowany przez agencję gaming marketingu Gameset (Grupa Lifetube) oraz Grupę Defence24 dla Ministerstwa Klimatu i...
KERRIS poszerza długoletnią współpracę z klientem – SWISS KRONO. Od teraz agencja odpowiada nie tylko za komunikację marki w Polsce, lecz także za zakup mediów i obsługę kanałów płatnych na rynkach zagranicznych. Klient powierzył agencji budżet reklamowy na działania w Stanach Zjednoczonych i w Meksyku.
Marka L.O.L. Surprise z początkiem grudnia wystartowała ze świątecznym konkursem „Kalendarz marzeń”, który jest prawdziwą gratką dla wszystkich wielbicieli tych kultowych zabawek. Dzięki stworzonemu kalendarzowi adwentowemu, każdego dnia aż do Wigilii, można zgarnąć nową, wyjątkową nagrodę niespodziankę z produktami z najnowszych serii. Ponadto do wygrania...
Grzech Luft nowym Head of Creation w Cape Morris
Grzech Luft stanął na czele kreacji w agencji Cape Morris. Wcześniej agencja informowała, że dotychczasowy Head of Creation, Jarek Kacperczyk, został awansowany na stanowisko Chief Design Officer i zajmie się koordynacją działań nowo utworzonego zespołu designu w ramach struktury agencji.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2023 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764