logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Publiczne Archiwum Prac Leona Urbańskiego

   23.12.2021, przeczytano 495 razy
ilustracjastrzałka

Już jest! Do sieci trafiło publiczne archiwum prac Leona Urbańskiego. Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej wraz z rodziną artysty i kuratorem – Andrzejem Tomaszewskim, zaprasza na pierwszą wirtualną wystawę jego prac. 


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/publiczne-archiwum-prac-leona-urbanskiego,394239,artykul.html

Leon Urbański – jak pisze Andrzej Tomaszewski – był wybitnym typografem humanistą, grafikiem, projektantem książek. Zajmował się też projektowaniem znaków i symboli oraz heraldyką. Zaprojektował blisko 250 książek, kilka tysięcy druków ulotnych, kilkadziesiąt pozycji bibliofilskich, około stu znaków graficznych. Współpracował m.in. z Ossolineum, Państwowym Instytutem Wydawniczym, Krajową Agencją Wydawniczą, wydawnictwami „Iskry” i „Czytelnik”.  Urbański był współtwórcą i główną postacią Doświadczalnej Ofcyny Graficznej (Pracowni Sztuk Plastycznych) na Finlandzkiej w Warszawie. W ciągu blisko trzydziestu lat trwania tej unikatowej w Polsce placówki działającej w latach 1964–1992, powstała niezliczona liczba perełek sztuki typografcznej, które w znakomitej większości wyszły spod ręki mistrza. Projekty przygotowywane na kolejne międzynarodowe wystawy IBA, druki wykonywane na potrzeby protokołu dyplomatycznego MSZ, mistrzowskie dyplomy dla laureatów Konkursów Chopinowskich i wiele podobnych jego prac mogło być podziwiane ze względu na ich unikatowy charakter tylko przez nieliczne osoby. Dzięki nim zyskał jednak międzynarodową renomę.

Archiwum jest prawdziwą gratką dla każdego projektanta i miłośnika projektowania. Po śmierci artysty, jego prace oglądać było można jedynie 3 razy – w Warszawie w 2007 r. podczas wystaw Lucem dabit atra fuligo. Światło dała czarna sadza w Galerii Studio, zorganizowanej we współpracy z Muzeum Drukarstwa Warszawskiego i Pracownią Sztuk Plastycznych oraz Leon Urbański. Artysta książki w Muzeum Drukarstwa. W 2015 Muzeum Narodowe we Wrocławiu otworzyło wystawę akcydensów Leona Urbańskiego. Publiczne archiwum prac Leona Urbańskiego to pierwszy tego rodzaju zasób, który pozwala na zapoznanie się z pracami artysty na tak szeroką skalę. Oprócz niezrównanej wartości estetycznej, niesie on również wartość edukacyjną. 

ilustracjastrzałka

ilustracjastrzałka

  • Prace oglądać, a także pobrać można na stronie www.leonurbanski.pl. Każda z prac zdigitalizowana została w sposób pełni profesjonalny, co pozwoliło na osiągnięcie wysokiej jakości plików TIFF pozwalających na uchwycenie nawet najmniejszych, wartościowych detali. 

Źródło: STGU

www.stgu.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Huawei wzmacnia dział marketingu
Zmiany w warszawskim biurze Huawei. Dorocie N. Haller została powierzona dodatkowa rola. W międzynarodowych strukturach Huawei została powołana na stanowisko VP Marketing na Region Europy Środkowo-Wschodniej i krajów nordyckich. Do jej działu w Polsce dołączają trzy nowe, doświadczone osoby, które wzmocnią zespół w obszarze PRu.
Ikea: „Odkryj dom na nowo”
IKEA od lat pasjonuje się życiem w domu, dlatego chętnie odwiedza ludzi w ich mieszkaniach zlokalizowanych na całym świecie. Marka chce przy tym poznać zwyczaje oraz odmienne potrzeby mieszkańców i jak najlepiej na nie odpowiadać. W ten sposób powstała seria filmów „Life at Home Stories”, które wykorzystane zostały na festiwalach, m.in. Milan...
W całej Polsce dzieci uczyły się jak dbać o domowe ogródki
Pierwsza edycja #ZDROWOROSNA, marki W. Legutko właśnie dobiega końca. Liczby mówią za siebie - wydarzenie, w którym wzięło udział ponad 153 tys. dzieci z całej Polski, 5100 grup i klas oraz 1360 zgłoszonych placówek nie mogło przejść bez echa.
Nadmorskie Suweniry
Pamiątki z wakacji nad morzem w wydaniu jednego z najbardziej uznanych polskich projektantów będzie można oglądać w lipcu w siedzibie Stowarzyszenia Traffic Design. Wernisaż „Nadmorskich suwenirów” Jakuba Stępnia odbędzie się w najbliższy czwartek 30 czerwca o godz. 19 przy ul. Żeromskiego 36 w Gdyni.
Hisense wyróżnia piłkarki poprzez kampanię #Rememberthename
W ciągu ostatniego roku zainteresowanie kibiców piłką nożną kobiet na całym świecie zdecydowanie wzrosło. Będąc honorowym partnerem UEFA Women’s EURO 2022, firma Hisense pragnie przyczynić się do zasadniczego wzrostu i profesjonalizacji kobiecej piłki nożnej, inspirować i wspierać zawodniczki oraz kibiców, którzy z entuzjazmem podchodzą do tego...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2022 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764