
W przeglądzie podstawowych typów okładek, nadszedł czas na crème de la crème okładkowego światka. Przed nami wprawdzie jeszcze grupa okładek specjalnych, ale okładki twarde, o których będzie dziś mowa, to zdecydowana elita, wręcz arystokracja wśród opraw. Dla projektanta, stanowi ona specyficzne wyzwanie, któremu nie sprosta bez poznania podstaw technologii introligatorskiej stosowanej przy jej produkcji. Ale, nie taki diabeł straszny…
Zgodnie z chochlikową klasyfikacją typów okładek, podzieliliśmy je swego czasu na: zeszytowe, miękkie, twarde i specjalne. Pierwsze dwie grupy omówiliśmy w felietonach poprzednich. Tam też znajdziecie Państwo uzasadnienie takiego właśnie podziału, oraz definicje podstawowych pojęć, związanych z publikacjami książkowymi. Tu przypominamy dla wygody, główną definicję każdej okładki:
OKŁADKA jest zewnętrzną częścią oprawy czyli publikacji książkowej, oddzielnie wykonaną i połączoną w sposób trwały z wkładem. Bez względu na swoją konstrukcję, składa się ona z trzech zasadniczych części: okładziny przedniej, okładziny tylnej oraz grzbietu.
Definicja okładki twardej
Ponieważ zasadę definiowania pojęć, którymi się posługujemy, uznajemy za podstawę konstrukcji wszystkich chochlikowych felietonów, dziś również rozpoczniemy od chochlikowej definicji tytułowej bohaterki:
OKŁADKA TWARDA to typ okładki łączonej, w której okładziny i grzbiet, skonstruowane są z osobnych elementów wykonanych z materiału usztywniającego. Części usztywniające okładzinę przednią i tylną nazywamy okładzinówkami, a część usztywniającą grzbiet, grzbietówką. Okładzinówki i grzbietówka są połączone ze sobą za pomocą oklejki, stanowiącej zewnętrzną część okładki twardej. W zależności od rodzaju oklejki, rozróżnia się dodatkowo okładki twarde jednorodne i okładki twarde kombinowane. Okładka twarda może być wykorzystana zarówno przy oprawach złożonych, jak i specjalnych.
Jak widzimy, definicja oprawy twardej jest w tej postaci dość gęsta od treści i zawiera kolejne pojęcia wymagające zdefiniowania lub przynajmniej dopowiedzenia. Za nim tego dokonamy, pokuśmy się o pewne uproszczenie.
Okładki twarde nie bez kozery nazywane są też okładkami oklejanymi, gdyż ich podstawową cechą jest posiadanie oklejki. Można więc roboczo dokonać redefinicji okładki twardej do znacznie skromniejszej postaci:
OKŁADKA TWARDA jest to rodzaj okładki posiadający oklejkę, łączącą w całość elementy usztywniające obie okładziny i grzbiet.
Z punktu widzenia projektanta, definicja ta jest wystarczająco trafna, gdyż to właśnie projekt oklejki jest dla niego obiektem specjalnej troski i stanowi podstawowe zadanie, przy przygotowywaniu okładki twardej do druku.
Elementy usztywniające
Zanim pochylimy się nad oboma rodzajami oklejek i rozkminimy do spodu ich zawiłą konstrukcję, parę słów warto poświęcić elementom usztywniającym, które w gotowej publikacji nie są widoczne, a więc nie wymagają dodatkowych prac projektowych. Elementy te mają identyczną konstrukcję przy obu rodzajach oklejek i składają się trzech osobno wykrojonych kawałków materiału. Część usztywniająca okładzinę przednią zwie się okładzinówką przednią, część usztywniająca okładzinę tylną zwie się okładzinówką tylną, a część usztywniająca grzbiet grzbietówką. Grzbietówka jest ułożona pomiędzy okładzinówkami w pewnej odległości od nich. Odległość ta, czyli obszar pomiędzy grzbietówką a okładzinówkami zwie się odsadką. Okładzinówki i grzbietówka wyznaczają format zewnętrzny okładki twardej, która zawsze wystaje z trzech stron poza wkład, tworząc tzw. kanciki.
Wszystko to znacznie prościej widać na rysunku:
Elementy usztywniające okładkę twardą.
Materiałem do produkcji elementów usztywniających jest przede wszystkim tektura introligatorska i/lub gruby papier. Okładzinówki wykonuje się wyłącznie z tektury o grubości od 1,5 do 3 mm, natomiast, jako materiał dla grzbietówek stosuje się cieńsze tektury lub papier o gramaturze od 150 do 350 i więcej gram. Dobór odpowiedniego materiału dla elementów usztywniających pozostawiamy drukarni, która jak kochająca matka najlepiej wie, co dla nas dobre.
Projektanta mogą natomiast zainteresować wymiary elementów usztywniających, choć sa one zazwyczaj podawane w tzw. rozrysowaniu, które drukarnia winna nam dostarczyć celem przygotowania projektu oklejki. W skrócie wygląda to tak:
- Wysokość zarówno okładzinówek jak i grzbietówki jest identyczna i równa się wysokości wkładu publikacji, powiększonej o wartość kancików, czyli tych części okładki, które wystają poza format wkładu. Odpowiednio jest to kancik górny, kancik dolny i kancik przedni.
- Wielkość kancików górnego i dolnego wynosi ok. 3 mm, natomiast wielkość kancika przedniego ok. 4 mm. Tym samym wysokość okładzinówek i grzbietówki równa się wysokości wkładu plus ok. 6 mm.
- Szerokość grzbietówki równa się szerokości wkładu, natomiast szerokość okładzinówek jest o 1-2 mm mniejsza od szerokości wkładu. Wynika to z faktu, iż wychodząc z szerokości wkładu, dodaje się doń wartość kancika przedniego, ale z kolei odejmuje się wartość odsadki.
- Szerokość odsadki wynosi 7-8 mm dla wkładów z grzbietem prostym i 5-6 mm dla wkładów z grzbietem zaokrąglonym.
Przykładowy schemat konstrukcji okładki twardej.
Materiał na oklejki
Bez wdawania się w specjalne obliczenia matematyczne, które pozostawiamy technologom w drukarni, możemy teraz swobodnie przysposobić się do projektowania oklejki. W tym celu zwracamy się do drukarni o przesłanie odpowiedniego rozrysowania uwzględniającego potrzebne nam parametry techniczne zleconej publikacji.
W międzyczasie, otwieramy katalog z dostępnymi na rynku okładzinami introligatorskimi i wybieramy materiał na naszą oklejkę. A jest z czego wybierać, począwszy od papieru, poprzez półpłótna, płótna, różnego rodzaju materiały syntetyczne aż do skóry włącznie. Rynek oferuje nieograniczoną praktycznie paletę barw i bogatą strukturę powierzchni, od zupełnie gładkich i błyszczących do głęboko fakturowanych. Za wszystkim kryje się oczywiście odpowiednia cena, będąca (jak to cena) wypadkową jakości i aktualnej mody.
Przy wyborze nie możemy zapominać, że podstawową funkcją oklejki oprócz scalenia w jedno elementów usztywniających jest funkcja ozdobna i ochronna. Oprawiona w twardą okładkę książka z samego założenia ma być pięknym i trwałym przedmiotem, który nie tylko zdobić będzie wnętrza naszych wypasionych salonów, ale czasem też będzie też używana do… czytania. Po wielokroć otwierana, zamykana, kładziona wierzchem do dołu i do góry, zalewana kawą, barszczem i czerwonym winem, używana jako podpórka pod tablet, pod nogę od stołu czy zamykające się ciągle skrzydło okienne, jest wierniejszym niż najwierniejszy pies towarzyszem naszych codziennych doli i niedoli. A przy tym jeść nie woła, no i nie szczeka…
Tak więc oprócz walorów czysto estetycznych oklejka, a przede wszystkim materiał z którego została wykonana musi być odporny na wszystko, a przynajmniej na ścieranie, zginanie, wilgoć i brudzenie.
Rodzaje okładek twardych
Mając na uwadze to wszystko, co napisano powyżej o materiałach do produkcji oklejek, introligatorzy, a za nimi (lub z nimi) projektanci publikacji książkowych, stosują dwa główne sposoby radzenia sobie z problemem:
- używają jednego rodzaju materiału na całą oklejkę, lub też
- używają innego (trwalszego) materiału na oklejenie grzbietu, a innego (np. papier) na oklejenie okładzinówek.
I takim to sposobem, powstały dwa rodzaje okładek twardych:
- Okładki twarde jednorodne, w których oklejka jest zrobiona z jednego arkusza materiału.
- Okładki twarde kombinowane, w których oklejka jest zrobiona z trzech arkuszy materiału, dwóch dla oklejek okładzinowych (przedniej i tylnej) oraz jednego dla oklejki grzbietowej. Materiał użyty na oklejki okładzinowe może być inny od materiału użytego na oklejkę grzbietową, w obszarze której występuje najwięcej napięć i miejsc narażonych na zniszczenie.
Zasady projektowania oklejek
Tylko nieliczne rodzaje materiałów pokryciowych nadają się do zadrukowywania ich techniką offsetową czy też cyfrową. Do tej grupy zalicza się głównie papier, którego cechą jest niestety mała wytrzymałość mechaniczna. Stąd wybierając tego rodzaju materiał, należy dodatkowo zabezpieczyć go przez foliowanie. W pozostałych przypadkach możemy stosować inne techniki druku, przede wszystkim sitodruk. W przeciwieństwie do druku offsetowego, sitodruk wykonujemy przeważnie na oprawionej już publikacji, choć bywają sytuacje, kiedy najpierw wykonujemy druk sitem na luźnym pasku materiału pod oklejkę grzbietową, a dopiero potem montujemy wszystkie oklejki z materiałem usztywniającym.
Okładki oklejane oprócz zabezpieczenia ich folią może poddawać większości znanym nam procesom uszlachetniającym, takim jak lakierowanie wybiórcze, tłoczenie, hotstamping czy też zaokrąglanie rogów.
Dla wszystkich tych wymienionych powyżej sytuacji, podejmujemy typowe działania projektowe według znanych nam, ogólnych zasad przygotowywania publikacji do druku. Fakt, iż jest to oklejka pod oprawę twardą, nie ma tu większego znaczenia.
Potrzebny nam jest jedynie schemat obszaru w jakim winniśmy się poruszać i stąd sięgamy teraz do wspomnianego wyżej rozrysowania.
Na początek rozrysowanie okładki twardej jednorodnej:
Rozrysowanie okładki twardej jednorodnej.
- [01] – Obszar oklejki jednorodnej z zawijkami (kolor czerwony) obejmuje w całości pracę, jaką winniśmy dostarczyć do drukarni, jeżeli przygotowujemy plik oklejki do druku offsetowego lub cyfrowego. Obejmuje on oklejkę wraz z zawijkami (średnio po 15 mm z każdej strony). Na zawijkach powinno znajdować się tło, jeśli występuje w pracy, oraz wszystkie elementy spadowe. Trzeba mieć świadomość, iż większa część zawijki jest niewidoczna, gdyż od wewnątrz są na nią naklejane wyklejki.
- [O2] – Obszar netto okładki po rozłożeniu (kolor niebieski) – obejmuje wymiar netto okładki po jej rozłożeniu. Mając ten obszar nałożony na projekt, widzimy dokładnie w jakiej przestrzeni projektowej się poruszamy, gdzie są krawędzie zewnętrzne poza którymi zaczyna się spad i od których elementy nie idące na spad winne znajdować się w odległości min. 5 mm
- [O3] – Obszar wkładu (kolor zielony) – pokazuje informacyjnie, w jakim miejscu pod okładką znajduje się wkład książki. Tak, jak wspomnieliśmy wyżej, wymiar wkładu jest mniejszy od wymiaru okładki o tzw. kanciki. Ich wielkość wynosi od 3-4 mm. Dla celów projektowych ten obszar nie ma większego znaczenia, bo wkład jest pod okładką niewidoczny.
- [O4], [O5] i [O6] – obszary elementów usztywniających, pokazują umiejscowienie i wymiary, grzbietu oraz okładzin przedniej i tylnej. Nałożenie tych obszarów na projekt umożliwia prawidłowe zaprojektowanie położenia kluczowych elementów okładki, takich jak tytuł, autor, napis na grzebiecie. Obszary te są niezbędne dla grafika w zachowaniu prawidłowej kompozycji całej okładki.
- Każdy z zaznaczonych tu obszarów winien zostać przez drukarnię zwymiarowany, a jego szerokość i wysokość, winna być podana w [mm]. Na potrzeby felietonu, dla przejrzystości rysunku nie dodawaliśmy tutaj linii wymiarowych.
- W trakcie realizacji projektu, rozrysowanie nakładamy na projekt, ale umieszczamy je na osobnej warstwie, gdyż oczywiście do pliku wynikowego rozrysowania nie dodajemy. Natomiast w pliku podglądowym, może a nawet powinno się znajdować, tak aby w drukarni nie było wątpliwości, co artysta miał na myśli. Można też linie rozrysowania oznaczyć kolorami dodatkowymi, należy jednak pamiętać, aby miały włączony overprint i nie czyściły tła pod sobą.
Na koniec publikujemy rozrysowanie dla okładki twardej kombinowanej. Większość zasad projektowania tego typu okładki jest identyczna, jak przy okładce twardej jednorodnej, więc nie będziemy ich powtarzać, ograniczając się jedynie do omówienia różnic.
Rozrysowanie dla okładki twardej kombinowanej.
- [01a], [01b] – Obszary przedniej i tylnej oklejki okładzinowej z zawijkami (kolor czerwony) obejmują osobne prace dla każdej z oklejek, jakie winniśmy dostarczyć do drukarni, jeżeli przygotowujemy plik oklejki do druku offsetowego lub cyfrowego. Trzeba mieć świadomość, że pewna część oklejek okładzinowych zostanie przykryta przez oklejkę grzbietową, która jest naklejana na samym końcu.
- [O6] – Obszar oklejki grzbietowej (kolor ciemnoniebieski) obejmuje oklejkę grzbietową. Jest ona naklejana na oklejki okładzinowe. Zazwyczaj jest wykonana z materiału, nie nadającego się do druku offsetowego. Można natomiast na niej drukować sitem, a także wykonywać tłoczenie czy też hotstamping.
Jak przystało na dobry serial, w najbardziej intrygującym momencie kończymy ten odcinek. Kolejny za tydzień, a cały sezon na CHOHLIQ GO czyli w przygotowywanej do druku nowej książce Chochlika Drukarskiego. Premiera jeszcze w tym roku.
Z chochlikowym przymrużeniem oka
Andrzej Gołąb