logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Taniaksiazka.pl w sieci influencerów

  PR 27.05.2019, przeczytano 1092 razy

Stylizowane zdjęcia, hasztagi zalewające portale społecznościowe, wyzwania i zabawne filmiki – to zaskakujące sposoby młodego pokolenia na promowanie czytelnictwa. Zdaniem ekspertów Biblioteki Narodowej współczesna technologia komunikacyjna to jeden z głównych winowajców słabych statystyk w Polsce.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/taniaksiazka.pl-w-sieci-influencerow,382622,artykul.html

Jednak paradoksalnie, to właśnie ona może wyciągnąć nas z książkowego kryzysu. Książka na szczycie góry i na plaży, książka między dwoma pudełkami z pizzą, książka w pubie, przy kawie, wśród burgerów i sushi. Takie zdjęcia to codzienność na profilu Rudej (@ruda_czyta). Agnieszka Jarosławska na co dzień pracuje w jednej z największych księgarni internetowych w Polsce, a po godzinach jest booksagramerką, czyli osobą, która opowiada o literaturze na Instagramie.

– Zarówno Instagram, jak i blogi są dziś takimi kanałami, które poniekąd kształtują czytelnika i wyznaczają trendy – mówi Ruda i dodaje: – Ludzie szukają u nas inspiracji, chcą wiedzieć, co jest akurat na topie. Zależność jest prosta – jeśli co chwila widzimy zdjęcie danej książki, a pod nim świetną opinię, to sami chcemy sięgnąć po ten tytuł.

Booksagramerzy w swoim przekazie posługują się jedynie kilkoma elementami – dokładnie zaaranżowanym zdjęciem, krótkim podpisem oraz hasztagami (hasztag #booksagram liczy sobie blisko 30 tysięcy postów). Tyle wystarczy, by przyciągnąć uwagę followersów, a tym samym zachęcić ludzi do czytania. Booksagramerzy cenią sobie minimalizm – skoro internauci wolą obrazy, czemu nie zacząć mówić o książkach właśnie za pośrednictwem zdjęć?

Technologia oddala nas od literatury?

- To, że zainteresowanie czytaniem książek nie rośnie, ma zapewne wiele przyczyn. Należą do nich m.in. style życia i sposoby spędzania czasu wolnego, popularyzacja rozrywki cyfrowej, (…) a także fakt, że za sprawą przemian w dziedzinie technologii komunikacji książki nie są dziś jedynym źródłem wiedzy i informacji – to cytat z ostatniego raportu Biblioteki Narodowej (Stan czytelnictwa w Polsce w 2018 roku), który pokazuje, że jednym z głównych powodów, dla których nie czytamy, może być szeroki dostęp do technologii. Zamiast książek, wolimy przeglądać Facebooka, a informacji szukamy w Google – to znak naszych czasów.

Tę tezę zdają się potwierdzać statystyki z poprzednich lat. Jeszcze w 2004 roku książki czytało 58% społeczeństwa. Wraz z nadejściem ery smartfonów, entuzjazm do literatury zaczął opadać w szybkim tempie. Obecnie odsetek osób, które w zeszłym roku przeczytało chociaż jedną książkę wynosi 37%. Regularnych czytelników (czytających 7 lub więcej tytułów w ciągu roku) jest znacznie mniej – to jedynie 9% Polaków.

Promować mogą wszyscy

Nic dziwnego, że promowanie czytelnictwa nigdy nie było tak intensywne. Za szerzenie miłości do literatury biorą się fundacje, biblioteki, dyskonty oraz sam Prezydent RP.

Co ciekawe, główny winowajca spadku statystyk, może być też kanałem, dzięki któremu coś zaczynie się wreszcie zmieniać. Media społecznościowe mają ogromną siłę oddziaływania. Najczęściej korzystają z nich ludzie młodzi, a to właśnie w nich drzemie duży potencjał czytelniczy. Potwierdzają to spostrzeżenia osób, które od lat promują czytelnictwo w internecie.

Bo o książkach trzeba z humorem

Księgarnia internetowa TaniaKsiazka.pl postawiła sobie za cel szerzenie miłości do książek za pośrednictwem portali społecznościowych. Sklep prowadzi humorystyczny fanpage na Facebooku, który zebrał już 130 tysięcy polubień, a także kanał na YouTubie. Filmy stworzone w konwencji sitcomu zostały w sumie obejrzane już ponad 200 tysięcy razy. Do tego dochodzi Instagram z 31 tysiącami followersów.

Twórcy tej strategii zrzucili książki z piedestału i pokazali, że czytelnicy to nie smutni bibliofile w okularach, ale aktywni, nowocześni ludzie, którzy chcą mówić o książkach inaczej niż uczono nas na lekcjach języka polskiego.  

– Nasze podejście do promowania czytelnictwa nie narodziło się samo z siebie. To był proces. Zawsze imponowały nam i działały na nas kampanie z nutką humoru – mówi Paweł Mieczkowski, kierownik działu marketingu w księgarni TaniaKsiazka.pl. – Pozytywny odzew tylko potwierdził, że to jest dobra droga.

Budować społeczność i trafiać z przekazem

TaniaKsiazka.pl wyróżnia się na tle innych księgarni także z innego powodu. Tworzy wokół siebie silną, czytelniczą społeczność. Kanały social media są tutaj miejscem do wymiany poglądów, a skrócenie dystansu zachęca do wchodzenia w interakcje.

Na rezultaty, które znajdą potwierdzenie w statystykach, przyjdzie nam pewnie trochę poczekać. Internet jest jednak w stanie znacznie przyśpieszyć ten proces.

– Społeczność influencerów z każdym dniem jest coraz większa, a wspólne zasięgi mają naprawdę wysokie wskaźniki. Do głosu właśnie dochodzi pokolenie, które wiedzę o świecie czerpie głównie z internetu. Jeśli chcemy poprawić statystyki, warto więc mówić o książkach ich językiem – podsumowuje Paweł Mieczkowski.

Źródło: TaniaKsiazka.pl

www.taniaksiazka.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Plan marketingowy miasta i zrównoważone planowanie rozwoju
Strategiczny plan marketingowy, uważany za ważne narzędzie zarządzania w organizacji, wykorzystywany jest także przez miasta w Polsce jako jeden z głównych aspektów wsparcia w podejmowaniu decyzji i osiąganiu wyznaczonych celów. Zrównoważony rozwój to jeden z wiodących trendów w obecnych czasach. Właściwy do wprowadzania zmian i podążania za innowacjami. Określa wiele...
Biuro Bayer zainspirowane Oliwą spod kreski Design Anatomy
Biuro jednego z najstarszych rezydentów Olivia Centre przeszło metamorfozę. Dostosowane do najnowszych trendów biuro grupy Bayer powstało w duchu less waste, a opiera się na nowej strategii przestrzeni pracy, obowiązującej w całej grupie. Za projekt odpowiada pracownia Design Anatomy, której portfolio obejmuje ponad 200 tys. m.kw. zaprojektowanych i wykończonych...
Anglicy na wojnie z fast foodami. Zakaz reklamowania na billboardach?
Otyłość jest problemem dla coraz większej liczby nastolatków. To głównie przez wzgląd na nich lokalni politycy w Anglii zakazują reklamowania produktów wysokoprzetworzonych na billboardach. Ogólnokrajowych czy ogólnoeuropejskich zasad regulujących tę kwestię nie należy się spodziewać, ale eksperci podkreślają, że ten sam nośnik można wykorzystać do kampanii...
5 upominkowych inspiracji na jubileusz firmy
Jubileusz firmy to nie tylko wyjątkowa okazja do celebracji kolejnej rocznicy, lecz także czas na głębsze zastanowienie się nad wkładem wszystkich, którzy przyczynili się do sukcesu firmy – partnerów biznesowych, klientów oraz pracowników. Z takiej okazji warto podkreślić znaczenie ich zaangażowania i wsparcia poprzez wybór odpowiedniego...
Slodkie: Produkcja czekolady vs. CSR
Z roku na rok rośnie świadomość na temat pilnej potrzeby ochrony środowiska i konieczności walki ze zmianami klimatycznymi. Coraz więcej firm podejmuje aktywne działania w tym kierunku – zarówno na poziomie lokalnym, jak i globalnym. Znani producenci słodyczy, jak SLODKIE, podnoszą poprzeczkę dla całej branży, kierując się wartościami zrównoważonego...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764