PZU odświeża swoją markę, wprowadzając nowe logo i identyfikację wizualną. Modernizacja wizerunku ma być znakiem zmian, jakie zachodzą w firmie w ostatnich latach i jeden z elementów strategii PZU na lata 2012-2014. Wprowadzeniu nowej identyfikacji towarzyszyć będzie kampania reklamowa, podkreślająca przeobrażenia, jakie nastąpiły w PZU oraz nową jakość obsługi klientów.
Odświeżone logo PZU nawiązuje do znaku, który obowiązywał w firmie od 1952 roku do połowy lat 90. Nowy znak stał się prostszy i bardziej czytelny. Jego obręcz została rozświetlona, co nadało mu nowoczesności i stworzyło efekt trójwymiaru. Nowy system identyfikacji wizualnej podkreśla zmiany i w spójny sposób ujmuje kwestie prezentowania logo na różnego rodzaju materiałach. Nawiasy, którymi otaczane są hasła reklamowe i motywy graficzne zostały zaczerpnięte z obręczy logo. Symbolizują one ochronę i opiekę jaką PZU otacza swoich klientów. Nowa identyfikacja będzie dotyczyć wszystkich spółek należących do Grupy PZU.
„Postanowiliśmy odświeżyć wizerunek, aby zakomunikować zmiany, jakie konsekwentnie wprowadzamy w firmie. Nasi klienci już je widzą. Pora, aby pokazać je także klientom naszej konkurencji. Marka PZU należy do najstarszych i najlepiej rozpoznawalnych w Polsce. Dlatego w nowej identyfikacji wizualnej czerpiemy to co najlepsze z jej historii, łącząc to z nowoczesnością i dynamiką, przystającą do wizerunku nowoczesnej firmy będącej liderem rynku ubezpieczeń” - powiedział Witold Jaworski, członek Zarządu PZU SA.
Witold Jaworski, członek zarządu PZU SA i Michał Łojewski, autor projektu nowego logo PZU
Nowe logo pojawi się od 12 maja 2012 roku w komunikacji marketingowej i w identyfikacji oddziałów PZU. Będzie sukcesywnie wprowadzane w drukach oraz na wszystkich wykorzystywanych do tej pory nośnikach. Sukcesywnie do końca września będzie wymienianie oznakowanie w oddziałach, a do końca roku w placówkach agentów i partnerów biznesowych. Nowe oznakowanie otrzyma w sumie ponad 1000 oddziałów PZU i placówek agentów. Stare logo będzie można jeszcze zobaczyć w niektórych materiałach do wyczerpania zapasów.
Mówi Maciej Buczkowski, Główny Specjalista z Biura Komunikacji Korporacyjnej PZU: - Konkurs na nowe logo został przeprowadzony z naszą ówczesną agencją kreatywną Leo Burnett. Zbriefowanych zostało kilkunastu projektantów freelancerów lub takich, którzy pracują w konkretnych firmach designerskich jak np. White Cat Studio, rekomendowanych wspólnie przez agencję i PZU. Dalsza eliminacja miała charakter kreatywny, czyli odrzucane zostały projekty, które nie spełniały naszych oczekiwań. Sześć najlepszych projektów trafiło do badań. Ostatecznie zwyciężył projekt Michała Łojewskiego – proste nowoczesne logo. Proszę spojrzeć na layout "Jestem spokojny...". Obecny wygląd to nie jest przypadek, a świadome nawiązanie do znaku z lat 50-tych.
Jak zapewniają przedstawiciele PZU, całościowy koszt zmiany wizerunku nie przekroczy 20 mln. zł, co jest wartością 10-15 razy niższą niż koszty rebrandingu firm o porównywalnej skali i charakterze (wskazano przykład firmy telekomunikacyjnej). Oszczędności mają wynikać z faktu, że część placówek i tak wymagała remontu - niezależnie od wprowadzenia nowego systemu identyfikacji i oznakowań.
Logo z lat 50-tych, do którego nawiązuje nowa wersja
Ewolucja logo PZU
Wprowadzeniu nowego logo towarzyszyć będzie kampania reklamowa. PZU z autoironią i humorem postanawia zmierzyć się w niej z wizerunkiem wielkiej, zbiurokratyzowanej firmy, ze skomplikowanymi procedurami, za jaką czasem nadal bywa uważany.
Bohaterem kampanii jest postać Molocha, który symbolizuje negatywne stereotypy o marce PZU. Jest on uczestnikiem nowej firmowej rzeczywistości, w której nie potrafi się odnaleźć. Okazuje się bowiem, że PZU zmienił się tak bardzo, że nie ma w nim miejsca dla dawnych praktyk. W PZU obowiązują teraz przyjazne procedury, produkty są nowoczesne i dopasowane do potrzeb klientów, a formalności załatwiane są od ręki. Zmienił się także wygląd i funkcjonalność oddziałów. Z PZU wypędzony został duch Molocha.
Kampania będzie obejmowała TV, prasę, nośniki outdoorowe, Internet. Rozpoczyna się 12.05 i potrwa do końca lipca. Kreację przygotowały agencje PZL i K2 Internet. Za planowanie i zakup mediów odpowiedzialne są Starlink i ACR.
Źródło: PZU