logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Rada Etyki Public Relations o etyce w komunikacji cyfrowej

   21.01.2019, przeczytano 280 razy
ilustracja

Rada Etyki Public Relations zwraca się z apelem do środowisk zajmujących się profesjonalną komunikacją, w szczególności do branży public relations i komunikacji marketingowej, oraz do wydawców, o zwracanie większej uwagi na znaczenie i przestrzeganie standardów etycznych w procesie komunikacji i wymiany informacji w sieci.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/rada-etyki-public-relations-o-etyce-w-komunikacji-cyfrowej,380877,artykul.html

Rada Etyki PR z niepokojem obserwuje treści publikowane w mediach internetowych i społecznościowych i wzywa do przestrzegania standardów komunikacji zgodnych z zasadami Deklaracji Helsińskiej przyjętej w 2017 roku przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Konsultantów ds. Komunikacji (International Communications Consultancy Organisation: ICCO) dotyczącymi wiarygodności informacji, poufności oraz transparentności. Zachowanie etyczne jest bezwarunkowym wyznacznikiem standardów profesjonalnych. Przyjęty w Helsinkach dokument Deklaracji Rada Etyki PR włącza do niniejszego apelu jako integralną część swojej opinii.

Rada uważa, że:

  • Komunikacja cyfrowa nie jest sferą „wolną od etyki”, lecz podlega tym samym standardom etycznym co każda działalność komercyjna i wydawnicza.
  • Ważnym elementem etyki komunikowania i etyki mediów, chroniącej konsumenta przed celowym wprowadzaniem w błąd (np. poprzez świadome pomijanie istotnych informacji) jest stosowanie zasady transparentności w przekazach.
  • Stosowanie zasady rozdzielenia płatnego „contentu” od treści redakcyjnych jest obowiązkiem każdego wydawcy. Zasadę tę musi szanować każdy specjalista public relations.
  • Przy tworzeniu materiału do publicznego rozpowszechniania należy korzystać wyłącznie z wiarygodnych źródeł, oznaczonych co do autorstwa i opatrzonych sprawdzonymi referencjami. Zasadą powinno być również podawanie odnośników do źródeł, aby odbiorca mógł sam zweryfikować ich wiarygodność i motywację.
  • Zasady etyczne komunikacji cyfrowej powinny podlegać takim samym prawom jakie są określone w Karcie Etycznej Mediów.
  • Pod pojęciem nadawców treści w internecie mieszczą się agencje PR, firmy, organizacje publiczne, partie polityczne oraz osoby prywatne pracujące w mediach lub prowadzące działalność komercyjną na zlecenie (np. blogerzy, influencerzy), usługodawcy medialni, agencje zajmujące się pozycjonowaniem stron (świadczące usługi SEO i zajmujące się content marketingiem) itp.

Rada zwraca się do wszystkich środowisk uczestniczących w komunikacji społecznej do honorowania poniższych zasad Deklaracji Helsińskiej.

Deklaracja Helsińska ICCO:

  • Mając na uwadze rosnący wpływ i znaczenie public relations, członkowie ICCO zobowiązują się do przestrzegania następujących 10 zasad:
  • Pracować etycznie, z uwzględnieniem interesu publicznego.
  • W praktyce public relations i szeroko rozumianej komunikacji stosować najwyższe standardy profesjonalne.
  • Okazywać poszanowanie prawdzie i zwracać szczególną uwagę na przejrzystość działań i uczciwość relacji ze współpracownikami, mediami oraz wobec społeczeństwa/opinii publicznej.
  • Pracować ze zwracaniem szczególnej uwagi na dochowanie poufności informacji, aby chronić prawo do prywatności klientów, organizacji oraz instytucji.
  • Będąc reprezentantem branży i środowiska public relations, pracować ze świadomością współodpowiedzialności za reputację profesji.
  • Dbać o transparentność podejmowanych działań, w szczególności co do reprezentowanych interesów i sponsorów idei. Nigdy nie stosować nieuczciwych praktyk, takich jak „astroturfing”.
  • Pracować ze świadomością potęgi mediów społecznościowych i korzystać z nich z odpowiedzialnością za publikowane treści.
  • Unikać/Nie brać udziału w tworzeniu i w rozpowszechnianiu nieprawdziwych informacji, tzw. fake news.
  • Pracować zgodnie z Kodeksem Postępowania Stowarzyszenia, pamiętając o odpowiednich regułach obowiązujących w innych państwach i organizacjach. Zawsze okazywać szacunek cechujący profesjonalistę
  • Wykonując obowiązki zawodowe wystrzegać się jakiejkolwiek formy dyskryminacji, w szczególności ze względu na płeć, rasę, wyznanie czy niepełnosprawność.

Zachęcamy państwa członkowskie i organizacje zrzeszone w ICCO, oraz osoby niebędące członkami i inne społeczności profesjonalistów public relations, aby przyłączyły się do postępowania według tych zasad i ich promocji wśród praktyków.

Źródło: Rada Etyki PR

www.repr.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Integart podsumowuje targi Remadays 2019
Międzynarodowe Targi Reklamy i Druku RemaDays 2019 dobiegły końca. W tym roku na 300 m2 powierzchni, na dwóch stoiskach P15 i M15, Integart zaprezentował poszerzoną, kompleksową ofertę najnowocześniejszych technologii i rozwiązań dla LFP oraz mediów do druku wielkoformatowego. Podczas RemaDays przeprowadziliśmy setki rozmów biznesowych, uścisnęliśmy...
Będzie nowe oprogramowanie do aparatów Nikon Z 7 i Nikon Z 6
Firma Nikon ogłosiła rozpoczęcie prac nad nowym oprogramowaniem do swoich pełnoklatkowych aparatów bezlusterkowych Nikon Z 7 i Nikon Z 6. Oprogramowanie da dostęp do nowych funkcji, np. AF z detekcją oka, oraz doda obsługę sygnałów wyjściowych RAW i kart pamięci CFexpress. Ponadto udoskonali funkcje AF/AE obu aparatów.
Badanie: 77% konsumentów woli kupować marki, które podzielają ich wartości

Google, PayPal, Gillette i Johnson & Johnson to marki, które znalazły się w globalnym top ten Meaningful Brands 2019. W Polsce najbardziej meaningful są Google, Nivea, Allegro, YouTube i Rossmann. 82% marek mogłoby po prostu zniknąć z polskiego rynku i nikt by się nie zmartwił. To bardzo duży, bo blisko 10% wzrost w stosunku do danych z poprzedniej fali. Marki Meaningful...
„Bierz życie za rogi” – nowa kampania Banku Pekao S.A.
„Bierz życie za rogi” to hasło przewodnie nowej kampanii Banku Pekao S.A., która będzie promować w pierwszej kolejności Konto Przekorzystne naszego banku. W kampanii została wykorzystana postać wybitnego himalaisty i skialpinisty Andrzeja Bargiela. Inspiracją dla stworzenia kampanii było docenienie ambitnych pomysłów i śmiałych planów...
Katarzyna Nosowska w kampanii ING „Dobry Głos dla firm”
W najnowszej kampanii ING Katarzyna Nosowska zaświadcza, że zaśpiewa, żeby Twoja firma miała więcej klientów. Bank kolejny raz zachęca Polaków do dawania dobrych opinii na temat firm bo to dla nich najlepsza reklama.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2019 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764