logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Raport „Hejt w internecie”

  PR 02.11.2024, przeczytano 386 razy
ilustracjastrzałka

Najnowszy raport na temat hejtu, opracowany dla Fundacji „W zgodzie ze sobą Ilony Adamskiej” i kampanii „Nie hejtuję-motywuję”, jest już do pobrania na stronie fundacji. Dokument ten, będący wynikiem kompleksowych badań społecznych, rzuca nowe światło na zjawisko hejtu w przestrzeni internetowej i biznesowej, oraz wskazuje na jego negatywne skutki zarówno dla indywidualnych jednostek, jak i całych organizacji.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/raport-_hejt-w-internecie_,406319,artykul.html

Kluczowe wnioski z raportu

Wyniki badania pokazują, że chociaż hejt dotyczy zarówno mężczyzn, jak i kobiet, to płeć piękna staje się jego ofiarą częściej, i to w sposób bardziej dotkliwy. Hejt skierowany wobec kobiet dotyka ich wyglądu (70%), wieku (21%) oraz inteligencji (15%) – a więc cech, które w naszej kulturze mocno wpływają na samoocenę i społeczny wizerunek kobiet.

Mężczyźni również padają ofiarą hejtu, jednak najczęściej z powodu swojej orientacji seksualnej (42%), poglądów politycznych (31%) czy narodowości (20%). Jak wynika z raportu, 69% Polaków miało kontakt z hejtem w sieci, a niemal 16% doświadczyło go osobiście.

ilustracjastrzałka

W czasach, gdy sukces i wygląd stały się kluczowymi kryteriami oceny społecznej, hejt często wynika z porównań oraz wewnętrznego braku akceptacji siebie. Kobiety, zestawiając swoje osiągnięcia i wygląd z innymi, poszukują potwierdzenia własnej wartości – niektóre, aż 24%, dążą w ten sposób do podniesienia samooceny, a hejt postrzegają jako mechanizm obronny oraz sposób na zwrócenie na siebie uwagi (18%). Dodatkowo, internetowa anonimowość tworzy przestrzeń złudnej bezkarności, pozwalając na wyrażanie negatywnych emocji bez natychmiastowych konsekwencji, co często potęguje zjawisko hejtu.Badanie przygotowane przez Instytut Badawczy Maison&Partners pokazuje, że hejt skierowany wobec kobiet, czy to dotyczący ich wyglądu, czy inteligencji, wywołuje wyjątkowo silne emocje i konsekwencje psychologiczne. Polki, częściej niż mężczyźni, wskazują na obniżenie samooceny, stany lękowe (34%), zaburzenia odżywiania (15%), a nawet depresję i myśli samobójcze (43%) jako konsekwencje hejtu. Dla wielu kobiet internetowy hejt jest przyczyną poważnych problemów z poczuciem własnej wartości (58%), a także wycofania społecznego i zawodowego (20%).

– Najnowszy raport przygotowany w ramach kampanii „NIE HEJTUJĘ-MOTYWUJĘ” ujawnia, że hejtowanie jest częstszą praktyką wśród mężczyzn – około 16% z nich przyznaje się do takich działań, co stanowi wynik dwukrotnie wyższy niż w przypadku kobiet. Co więcej, mężczyźni częściej kierują negatywne komentarze wobec marek, firm i osób publicznych, podczas gdy kobiety zazwyczaj krytykują inne kobiety, zwłaszcza te z bliższego otoczenia. – mówi Ilona Adamska, Prezeska Fundacji „W zgodzie ze sobą”, pomysłodawczyni badań.

Hejt wywołuje różne reakcje emocjonalne w zależności od wieku i płci. Kobiety reagują częściej lękiem i złością (61%), natomiast mężczyźni wykazują większą obojętność (25%), a nawet rozbawienie (6%).

ilustracjastrzałka

ilustracjastrzałka

Eksperckie badania pod przewodnictwem profesor Dominiki Maison

Badaniom przewodniczyła profesor Dominika Maison, ceniona psycholożka z Katedry Psychologii Biznesu i Innowacji Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego. Autorka ponad 150 artykułów naukowych i wielu książek. Od lat z sukcesem łączy pracę naukową z praktyką biznesową, prowadząc firmę badań marketingowych. Jej wszechstronna wiedza na temat psychologii konsumenta oraz nieświadomych motywacji ludzkich zachowań gwarantuje najwyższą jakość przeprowadzonych badań.

Premiera z udziałem wybitnych osobistości

Oficjalna premiera raportu miała miejsce 15 października w teatrze SCENA RELAX w Warszawie. Wydarzenie zgromadziło wiele znanych osobistości ze świata kultury i biznesu, m.in. Jacka Santorskiego, Teresę Rosati, Katarzynę Pakosińską, Annę Korcz, Joannę Racewicz, LUNĘ, Kingę Zawodnik, Maję Frykowską, Mariolę Bojarską-Ferenc oraz Katarzynę Gaweł z Forbes Women. Honorowy patronat Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy, Rafała Trzaskowskiego, oraz Marszałka Województwa Mazowieckiego, Adama Struzika, dodatkowo podkreślił rangę konferencji.

Podsumowanie

Raport stanowi nieocenione narzędzie dla wszystkich zainteresowanych problemem hejtu, prezentując szczegółowe analizy mechanizmów hejtu oraz jego wpływu na jednostki i środowiska zawodowe. Zgromadzone dane pozwalają na lepsze zrozumienie źródeł negatywnych zachowań, a także wskazują na społeczne i psychologiczne konsekwencje hejtu, które dotykają zarówno osoby prywatne, jak i publiczne. To rzetelne opracowanie otwiera przestrzeń do głębszej refleksji nad społecznymi normami i odpowiedzialnością w relacjach międzyludzkich.

Raport opracowany został przez Instytut Badawczy Maison&Partners pod wodzą prof. Dominiki Maison oraz Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna na zlecenie Fundacji „W zgodzie ze sobą” Ilony Adamskiej. Celem badania było zrozumienie zjawiska hejtu w sieci – tego, kto najczęściej go doświadcza i kto go stosuje. Badanie wykonano metodą CAWI na reprezentatywnej próbie 1050 Polaków w wieku 18+ i miało na celu poznanie społecznych motywacji oraz konsekwencji związanych z hejtem.

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

RMF FM wciąż z najwyższym udziałem w czasie słuchania
RMF FM niezmiennie pozostaje liderem i zdecydowanie wyprzedza pozostałe ogólnopolskie stacje radiowe. Najnowsza fala badań Radio Track Kantar Polska pokazuje kolejny wzrost udziału w czasie słuchania RMF FM, który wynosi aż 29,2%. Jest on wyższy niż sumaryczny wynik trzech kolejnych w rankingu stacji ogólnopolskich.
W listopadzie TVN Warner Bros. Discovery wyprzedził konkurencję
W listopadzie TVN Warner Bros. Discovery osiągnął imponujące wyniki w pełni wykorzystując całe swoje portfolio obejmujące telewizję, streaming oraz ekosystem stron internetowych.
Grupa RMF publikuje cenniki na styczeń i luty 2025r.
Grupa RMF nieprzerwanie zajmuje pozycję lidera rynku radiowego w Polsce. Po trzech kwartałach 2024 roku udział w czasie słuchania wyniósł 34%, co daje Grupie przewagę o ponad 7 punktów procentowych nad konkurencją. Każdego dnia przynajmniej jedną ze stacji Grupy RMF włącza blisko 1/3 Polaków1.
Krzysztof Romański zastępcą naczelnego trójmiejskiej „Wyborczej”
Od początku grudnia br. obowiązki zastępcy redaktora naczelnego "Gazety Wyborczej" w Trójmieście przejął Krzysztof Romański, związany z redakcją od blisko 10 lat. Zastąpił na tym stanowisku Michała Jamroża. 
ESKA2 ze świąteczna akcją „Zabłyśnij na Święta”
Od 6 grudnia na antenie Radia ESKA2 trwać będzie akcja „Zabłyśnij na Święta”, w której nagradzane będą najpiękniejsze gwiazdkowe dekoracje. Przez cały grudzień stacja grać też będzie najpopularniejsze polskie świąteczne utwory.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764