logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Wydatki reklamowe w wybranych branżach w 2018 roku

  PR 11.01.2019, przeczytano 3251 razy
ilustracjastrzałka

Instytut Monitorowania Mediów zbadał wydatki reklamowe w 2018 roku w wybranych branżach: farmaceutycznej, handlowej, finansowej, telekomunikacyjnej i motoryzacyjnej.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/wydatki-reklamowe-w-wybranych-branzach-w-2018-roku,380751,artykul.html

Wydatki reklamowe w podziale na branże

Według danych IMM, w 2018 roku największy budżet na reklamy w mediach przeznaczyła branża farmaceutyczna, której wydatki miały 35 proc. spośród wszystkich przeanalizowanych branż. Nieco mniejszy udział kwot zainwestowanych w reklamy zanotowała branża handlowa, jednak różnica była nieznaczna i nie wpłynęła na udział procentowy (także 35 proc.). Na trzecim miejscu z dziesięcioprocentowymi udziałami ex aequo znalazły się branża finansowa , motoryzacyjna  i telekomunikacja.

W roku 2018 wydatki branży farmaceutycznej wyniosły ponad 4 mld 215 mln na promocję w telewizji, prasie i radio. Na drugim miejscu znalazła się branża handlowa, która przeznaczyła na reklamę 4 mln złotych mniej – 4,211 mln. Sumy te znacznie przekraczają budżety pozostałych branż, które w skali roku przekroczyły jeden miliard złotych każda (oficjalne stawki cennikowe netto, bez uwzględniania rabatowania w mediach).

Branża farmaceutyczna zainwestowała najwyższe kwoty w I i II kwartale, co odzwierciedla sezon zwiększonych zachorowań (przeziębienia, grypa, obniżona odporność w sezonie jesienno-zimowym). Z kolei sektor handlowy zarezerwował najwyższe kwoty do zainwestowania w sezonie przedświątecznym (IV kwartał). Ciekawą prawidłowością oznaczają się pozostałe branże, które przeznaczały większe kwoty na płatną promocję w II i IV kwartale, a zmniejszały je w I i III. Może to wiązać się ze zwiększoną obecnością reklamową w sezonie przedświątecznym oraz zmniejszonymi nakładami na promocję w okresie wakacyjnym.

Wydatki reklamowe w podziale na media

Największe kwoty w przeanalizowanych branżach nadal inwestowane są w reklamy telewizyjne. W 2018 roku udział reklam telewizyjnych w budżetach reklamodawców wyniósł średnio 65 proc. Najwięcej na reklamę telewizyjną wydały marki telekomunikacyjne i finansowe (80 proc.), z kolei branża handlowa miała najwyższy udział w reklamach radiowych. Najmniejsze budżety przeznaczane są na promocję w prasie, najmniej w reklamę drukowaną zainwestowała branża telekomunikacyjna.

ilustracjastrzałka

Handel: marki o największych wydatkach reklamowych

Największym budżetem reklamowym może pochwalić się Lidl, który w 2018 roku przeznaczył prawie 615 mln zł na promocję w mediach tradycyjnych. Na kolejnych miejscach znalazły się: Media Expert (ponad 433 mln) , Euro RTV AGD (ponad 276 mln), Biedronka (prawie 269 mln) oraz Media Markt (ponad 247 mln).

ilustracjastrzałka

Handel: marki, które zainwestowały najwięcej na reklamę w danym miesiącu

Wśród marek, które zainwestowały najwięcej w reklamę w poszczególnych miesiącach, znacząco wyróżnia się Lidl, który przoduje przez 11 miesięcy. Jedynym miesiącem, w którym oddaje pierwszeństwo jest grudzień, kiedy Media Expert wydał na przedświąteczne reklamy kwotę 79 mln zł.

ilustracjastrzałka

Handel: typy reklamowanych sklepów

Wśród kategorii reklamowanych produktów w branży handlowej – oprócz sklepów z elektroniką (28 proc.) i dyskontów (26 proc.), które mogą pochwalić się dużymi budżetami reklamowymi, w zestawieniu na wysokim miejscu znalazły się sklepy meblowe (8 proc.), a za nią sprzedaż internetowa (7 proc.) oraz hipermarkety (6 proc.).

ilustracjastrzałka

Farmacja: marki o największych wydatkach reklamowych

W 2018 roku Ibuprom zainwestował największe kwoty w reklamy – prawie 87 mln zł. Na kolejnych miejscach znalazły się Molekin (ponad 68 mln), NeoMag (ponad 59 mln), Voltaren (prawie 52 mln) oraz Biotebal (prawie 48 mln).

ilustracjastrzałka

Farmacja: marki, które zainwestowały najwięcej na reklamę w danym miesiącu

W branży farmaceutycznej dominowały preparaty na wzmocnienie oraz wspomagające w przypadku grypy lub przeziębienia. Molekin inwestował najwięcej na reklamę przez niemal pół roku 2018 wydając ponad 43 mln. Na drugim miejscu jest Ibuprom, który wydał najwięcej w marcu, kwietniu oraz październiku, łącznie ponad 30 mln.

ilustracjastrzałka

Farmacja: typy reklamowanych produktów

W podsumowaniu całego roku można zauważyć, że największe budżety zostały przeznaczone na preparaty wspomagające w czasie przeziębiania i grypy (19 proc.) oraz środki przeciwbólowe (15 proc.). Inwestowano również w promocję m.in. witamin i minerałów, suplementów diety, a także preparatów pielęgnacyjnych i wzmacniających trawienie i wątrobę.

ilustracjastrzałka

Finanse: marki o największych wydatkach reklamowych

W 2018 roku na pierwszym miejscu wśród marek o największych wydatkach reklamowych w branży finansowej znalazł się Santander Bank Polska, z kwotą ponad 74 mln, który inwestował w kampanię rebrandingową. Kolejne pozycje zajmują Provident (prawie 73 mln), PKO BP (ponad 72 mln), BGŻ BNP Paribas (ponad 70 mln), mBank (ponad 63 mln).

ilustracjastrzałka

Finanse: marki, które zainwestowały najwięcej na reklamę w danym miesiącu

W poszczególnych miesiącach 2018 w branży finansowej dominował Santander Bank Polska, który od września do grudnia wydał ponad 74 mln na reklamę w mediach tradycyjnych zostając liderem zestawienia.

ilustracjastrzałka

Finanse: typy reklamowanych usług

W 2018 roku branża finansowa w największym stopniu inwestowała w reklamy bankowości (62 proc.), usług finansowych, ubezpieczeń oraz kart płatniczych.

ilustracjastrzałka

Telekomunikacja: marki o największych wydatkach reklamowych

W 2018 roku na pierwszym miejscu w zestawieniu marek o największych wydatkach reklamowych w branży telekomunikacyjnej znalazła się marka Plus, która wydała na płatną promocję ponad 319 mln zł i wyprzedziła Orange (ponad 229 mln), T-Mobile (prawie 204 mln), Play (ponad 161 mln) oraz Cyfrowy Polsat (ponad 106 mln).

ilustracjastrzałka

Telekomunikacja: marki, które zainwestowały najwięcej na reklamę w danym miesiącu

W branży telekomunikacyjnej rok 2018 bez wątpienia należał do Plusa, który przez 10 miesięcy inwestował najwięcej w reklamę i wydał na ten cel ponad 280 mln. Dwa pozostałe miesiące należały do Orange (33 mln) oraz T-Mobile (26 mln).

ilustracjastrzałka

Telekomunikacja: typy reklamowanych usług

W branży telekomunikacyjnej większość reklam w 2018 roku dotyczyła oferty na abonament i sieci komórkowych (po 19 proc.). Na kolejnych miejscach w zestawieniu znalazły się m.in. oferta na kartę, oferta łączona (TV, Internet, telefon) oraz telewizja cyfrowa.

ilustracjastrzałka

Motoryzacja: marki o największych wydatkach reklamowych

W badanym 2018 roku w pierwszej piątce marek motoryzacyjnych na czele znalazł się Volkswagen (ponad 91 mln zł), następnie Skoda (prawie 84 mln), Opel (82 mln), Toyota (prawie 72 mln) oraz Hyundai (ponad 66 mln).

ilustracjastrzałka

Motoryzacja: marki, które zainwestowały najwięcej na reklamę w danym miesiącu

W branży motoryzacyjnej w skali miesięcznej 2018 roku występowało większe zróżnicowanie liderów reklamy, w porównaniu do innych branży. Tutaj inwestowały marki takie jak – Toyta (ponad 19 mln), Volkswagen (ponad 26 mln), Opel ( ponad 25 mln), Mercedes-Benz (8 mln), Skoda (ponad 22 mln), Ford (16 mln) oraz Huyndai (15 mln).

ilustracjastrzałka

Motoryzacja: typy reklamowanych produktów

W 2018 roku w branży motoryzacyjnej w reklamach największe udziały mają samochody osobowe (72 proc.). Na kolejnych miejscach znalazły się reklamy aut małych i klasy średniej, autoryzowanych dealerów oraz samochodów dostawczych.

ilustracjastrzałka

Źródło: Instytut Monitorowania Mediów

www.imm.com.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

TVN Warner Bros. Discovery z nagrodami World Media Festivals 2024
Dziewięć złotych i pięć srebrnych nagród trafiło do dziennikarzy oraz tytułów TVN Warner Bros. Discovery na World Media Festivals w Hamburgu. Wśród laureatów znalazły się między innymi reportaże dziennikarzy "Czarno na białym" i "Superwizjera" TVN.
WP Ads to self-service Wirtualnej Polski, który pozwala klientom na samodzielne zarządzanie kampaniami reklamowymi. Ostatnio został wzbogacony o możliwość dodawania kampanii wideo w materiałach publikowanych w serwisach internetowych. Obecnie w WP Ads zarejestrowanych jest już 1500 klientów.
Oktogram: gra karciana kontra dezinformacja i clickbaity
Każdego dnia spada na każdego z nas ogrom informacji i chyba nikt już nie jest w stanie ustrzec się przed manipulacją, fake newsami, udostępnianiem dalej nieprawdziwych treści. Jak nie dać się nieustannie wkręcać? Okazuje się, że odpowiedzią jest odpowiednia praca z emocjami, a dobra wiadomość jest taka, że można to wytrenować w całkiem przyjemny sposób m.in. grając...
SkyShowtime i Paramount: wyłączne partnerstwo w sprzedaży reklam
SkyShowtime i Paramount Advertising International ogłosiły dziś zawarcie umowy na wyłączność, na mocy której Paramount zajmie się sprzedażą reklam w serwisie SkyShowtime na wszystkich rynkach, na których platforma jest dostępna. Dzięki temu partnerstwu SkyShowtime i Paramount zapewnią wiodącym reklamodawcom dostęp do najwyższej jakości usług reklamowych na ponad...
MKiDN: wszystkie media publiczne oraz PAP w stanie likwidacji
Celem rozwiania wątpliwości Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego jako reprezentant Skarbu Państwa uprzejmie wyjaśnia, że wszystkie spółki mediów publicznych oraz Polska Agencja Prasowa, zostały skutecznie postawione w stan likwidacji, co jest potwierdzone wpisami do Krajowego Rejestru Sądowego. 
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764