logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Raport Newspoint: Pokolenia w Polsce i potrzeba monitorowania ich rosnącej aktywności

  PR 03.04.2018, przeczytano 1421 razy
ilustracjastrzałka

Według Głównego Urzędu Statystycznego liczba mieszkańców w Polsce to ponad 38,4 miliona kobiet i mężczyzn. Najwięcej osób mieści się między 30 a 40 rokiem życia, a najmniej jest tych po siedemdziesiątce. Analizując dane pod kątem liczności poszczególnych pokoleń (BB, X, Y, Z) otrzymujemy najwięcej Z-tów: 8,983 miliona i 23,4% ludności Polski. Drugie co do wielkości pokolenie to Y-ki z wynikiem 22,8%. O 57 tysięcy mniej mamy baby boomersów, którzy stanowią 22,7% naszej populacji. Pokolenie X stanowi tylko 20,5% naszej populacji. Najwięcej mamy w społeczeństwie przedstawicieli pokolenia Z i Y. Pokoleń zżytych z internetem. Pokoleń najbardziej aktywnych na platformach social mediowych. Coraz więcej osób używa serwisów społecznościowych od rana do nocy i liczba ta będzie rosła. Przyczyną jest zmiana pokoleniowa. Z internetu korzysta prawie 73% naszego społeczeństwa. Za kilka lat będzie to wynik rzędu 90-95%. To oznacza więcej kontentu, komentarzy, lajków i filmów na platformach społecznościowych. Przewidujemy wzrost rzędu 25%-30% w ciągu kilku lat!


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/raport-newspoint%3A-pokolenia-w-polsce-i-potrzeba-monitorowania-ich-rosnacej-aktywnosci,36022,artykul.html

Według Głównego Urzędu Statystycznego liczba mieszkańców w Polsce na dzień 30 czerwca 2017 roku wynosiła 38,422 milionów kobiet i mężczyzn. Docierając do dokładniejszych danych możemy przeanalizować liczby osób urodzonych w kolejnych latach. A stąd już blisko do zestawienia, ile aktualnie osób reprezentuje konkretne pokolenia. Pokolenia, których nazwy i definicje od wielu lat funkcjonują na rynku pracy, w socjologii, psychologii, edukacji i w innych obszarach codziennego życia. Pokolenia, które się zmieniają wraz z szybko rosnącym rozwojem cywilizacyjnym i postępem technologicznym. Kiedyś ludzkość potrzebowała setek lat aby wyznaczać nowe epoki. Obecnie wystarczy jedno pokolenie, czyli 20-25 lat aby mówić o zmianie zachowań czy trendów społeczno-kulturowych i zdefiniować kolejną nową generację.

Pokolenia polskiego społeczeństwa możemy rozróżnić na podstawie roku urodzenia. Najstarszych, którzy urodzili się w czasie II wojny światowej i wcześniej, można nazwać pokoleniem wojny czy międzywojnia. To osoby po 70 roku życia, które nie są już aktywne zawodowo. Kolejne pokolenie nazywane baby boomers (BB), to osoby urodzone po zakończeniu II wojny światowej. Definiuje się to pokolenie na lata 1946-1964. Kolejny szczyt to pokolenie X. Definiuje się je na lata 1965-1979. To osoby urodzone w latach wielkich przemian systemowych. Następne pokolenie to Y-ki. Pokolenie Y, zwane millenialsami, definiuje się zazwyczaj na osobach urodzonych w latach 1980-1995. Najmłodsze pokolenie, zwane pokoleniem Z (a czasami C, iGen albo XD ) “iGeneration” “digital natives”, “digital X”, czyli dzieci pokolenia X. To urodzeni po 1995 roku w czasach internetu, iPoda, iPada i iPhone’a. Dla nich świat wirtualny jest na równi z tym rzeczywistym – są cyfrowo uzależnieni i zawsze online.

Przyglądając się wykresowi struktury ludności wg roczników czy piramidzie wieku ludności widać wyraźnie, że najwięcej osób mieści się między 30 a 40 rokiem życia, a najmniej jest tych po siedemdziesiątce. Jeśli zestawimy te dane ze zdefiniowanymi pokoleniami to okaże się, że najliczniejszą grupą są Z-ty. W naszych rozważaniach za Z-ety wszystkie osoby urodzone po 1995 roku. Ich liczebność to 8,983 miliona i stanowi 23,4% ludności Polski. Drugie co do wielkości pokolenie to Y-ki z wynikiem 22,8%. O 57 tysięcy mniej mamy baby boomersów, którzy stanowią 22,7% naszej populacji. Co ciekawe, pokolenie X stanowi tylko 20,5% naszej populacji. Wniosek jest oczywisty – jakkolwiek byśmy nie definiowali rocznika dzielącego pokolenia Z i Y to obie te grupy razem stanowią najbardziej liczne pokolenie w Polsce. Pokolenie zżyte z internetem.

Zestawiając dane o liczebności pokoleń z dostępnymi danymi użytkowników największej platformy społecznościowej w Polsce, jaką jest Facebook (23 miliony użytkowników na początku 2018 roku), otrzymujemy wniosek: pokolenia Z i Y stanowią prawie 2/3 wszystkich użytkowników serwisu. W przypadku innych serwisów, takich jak Instagram, YouTube proporcje są podobne, zmienia się jedynie udział poszczególnych grup wiekowych z mocniejszym przesunięciem w stronę pokolenia Z. Najwięcej Z-tów korzysta z Instagrama i YouTuba. Jedynym wyjątkiem jest Twitter – w tym przypadku mamy przesunięcie w stronę pokolenia X. Bardzo młodzi internauci nie korzystają aktywnie z Twittera.

Ponad 90% internautów w Polsce korzysta z social mediów a internautów wg. PBI w styczniu 2018 mieliśmy 28 milionów. Ich liczba będzie rosła w najbliższych latach, bo Z-ty bez sieci nie istnieją. Można założyć, że skoro teraz korzysta z sieci prawie 73% naszego społeczeństwa, to za kilka lat osiągniemy wynik Japonii, Holandii, Niemiec, USA, Wielkiej Brytanii czy państw ze Skandynawii na poziomie 90-95%. A to oznacza jeszcze więcej kontentu, komentarzy, lajków i filmów na platformach społecznościowych. Mówimy tu o wzroście rzędu 25%-30% w ciągu kilku lat! 25% treści więcej to wyzwanie dla marek, które już dziś mają poważne problemy z zarządzaniem komunikacją w sieci. Potrzeba monitoringu treści będzie jeszcze większa, nie tylko za sprawą wzrostu bezwzględnej liczby materiałów ale też rosnącego znaczenia nowych formatów – obrazu i wideo. Szczególne znaczenie będzie miał oczywiście monitoring social mediów  i internetu. Negatywne opinie, wątpliwości, pytania o produkt, reklamacje, pochwały i gratulacje jeszcze częściej będą pojawiać się w komentarzach, we wpisach czy na filmikach. Tylko szybka reakcja na takie aktywności pozwoli osiągnąć przewagę konkurencyjną, poszerzyć grono odbiorców i ambasadorów marki, dbać o dobry wizerunek marki oraz zapobiec mniejszym i większym kryzysom.

Źródło: Newspoint

www.newspoint.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Cyfryzacja w polskich firmach: badanie Canon i K+Research by Insight Lab
Cyfryzacja zadomowiła się w większości polskich biur już na dobre. Coraz więcej organizacji wykorzystuje rozwiązania chmurowe w codziennych procesach biurowych, a swoje decyzje argumentuje realizacją długoterminowych strategii i chęcią podążania „za duchem czasu” (częściej wskazywane przez przedstawicieli dużych firm – odpowiednio 60% i 56% vs 44% w...
Eksperci portalu Prawo.pl są przekonani, iż rząd, przyznając przedsiębiorcom ulgę na składkę zdrowotną i opierając finansowanie publicznej służby zdrowia na pracownikach najemnych, rażąco narusza solidarność społeczną. Według nich może to pogłębić komercjalizację leczenia, a system opieki zdrowotnej może stać się jeszcze mniej wydolny.
Średni koszyk zakupowy w 2023 roku podrożał o 2,4 proc.
Średnia wartość koszyka zakupowego w 14 analizowanych sieciach handlowych w Polsce wzrosła od stycznia do grudnia 2023 roku o blisko 6,5 zł, czyli 2,4%. To zdecydowanie mniej niż przed rokiem, gdy średnia wartość koszyka między styczniem a grudniem 2022 wzrosła o ponad 12% Takie są wnioski z najnowszego – rocznego raportu autorstwa ASM Sales Force Agency. W raporcie zbadano...
Blisko 40 proc. Polaków jest sceptycznych wobec technologii
Polskie społeczeństwo coraz lepiej nawiguje po świecie „phygital”, łączącym doświadczenia fizyczne z cyfrowymi, często nawet nie zdając sobie z tego sprawy. Z raportu firmy doradczo-technologicznej Future Mind „Żyjesz w phygitalu, choć o tym nie wiesz”, wynika, że już średnio dwie trzecie Polaków zna różne rozwiązania integrujące świat...
Według najnowszego sondażu, ponad połowa społeczeństwa oczekuje zaostrzonej walki cenowej pomiędzy dyskontami, by móc jak najtaniej zrobić tegoroczne świąteczne zakupy. Na taką rywalizację szczególnie liczą Polacy najmniej zarabiający miesięcznie na rękę, tj. poniżej 1000 zł oraz 1000-2999 zł. Z kolei na wojnie cenowej głównie zależy mieszkańcom...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764