logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Realistyczna wirtualna kopia bliźniacza jaskini Lascaux od Dassault Systèmes

  PR 23.08.2021, przeczytano 447 razy
ilustracja

W miarę ponownego otwierania dla publiczności kolejnych miejsc kultury we Francji, firma Dassault Systèmes, muzeum Cité de l’architecture & du patrimoine oraz regionalna dyrekcja ds. kultury Nowej Akwitanii zapraszają chętnych do skorzystania z doświadczenia VR w skali 1:1. Niezwykle realistyczna wirtualna kopia bliźniacza jaskini Lascaux stanowi immersyjne odtworzenie warunków panujących w jaskini, wierne odczuciom kustoszy i naukowców uprawnionych do odwiedzania tego miejsca.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/realistyczna-wirtualna-kopia-blizniacza-jaskini-lascaux-od-dassault-syst%C3%A8mes,392710,artykul.html

Technologia w służbie jednej z najważniejszych jaskiń z rysunkami i malowidłami ściennymi z okresu paleolitu górnego

Odkryta we wrześniu 1940 r. i trzy miesiące później sklasyfikowana jako zabytek historyczny, jaskinia Lascaux znana jest z wyjątkowości malowideł zdobiących jej ściany, ale także złożoności jej konserwacji. Na stałe zamknięta dla zwiedzających od 1963 r. jaskinia Lascaux była przedmiotem kilku kampanii digitalizacyjnych przeprowadzonych przez regionalną dyrekcję ds. kultury Nowej Akwitanii w ramach misji związanej z konserwacją tego wyjątkowego miejsca, znajdującego się na liście światowego dziedzictwa UNESCO od 1979 r. Z uwagi na fakt, że czas, jaki można spędzić w jaskini jest ograniczony (do mniej niż 200 godzin rocznie dla zespołów w niej pracujących), utworzenie wirtualnej kopii bliźniaczej oferuje nowe możliwości, trudne do zastosowania w świecie rzeczywistym. Wieloosobowa rzeczywistość wirtualna w skali 1/1 umożliwia odtworzenie unikalnego doświadczenia eksploracji jaskini, a także odkrywania nowych punktów widzenia, zapewniając możliwość obcowania z arcydziełami górnego paleolitu powstałymi 20 000 lat temu.

Kopia bliźniacza jaskini Lascaux w skali 1:1 została zaprojektowana przy użyciu nowych narzędzi stworzonych przy współpracy Dassault Systèmes i laboratorium innowacji Exaltemps przy muzeum Cité de l’architecture & du patrimoine. To nowe oprogramowanie ma na celu ułatwienie tworzenia naturalnych i wieloosobowych doświadczeń w wirtualnej rzeczywistości przez użytkowników bez szczególnych umiejętności technicznych.

– W świecie zdominowanym przez dwuwymiarowe ekrany, oprogramowanie do tworzenia prezentacji lub edycji materiałów wideo jest powszechnie dostępne. Wyzwaniem dla Dassault Systèmes było zaprojektowanie i stworzenie narzędzi bardziej immersyjnych, a ponadto ukierunkowanych na współpracę i jeszcze łatwiejszych w obsłudze. Jedyną wymaganą do ich obsługi umiejętnością jest intuicyjne używanie rąk bez kontrolera, podobnie jak ma to miejsce w świecie rzeczywistym, gdy budujemy naturalnej wielkości scenografię. Te kreatywne narzędzia pozwalają na nowo przyjrzeć się zabytkom kultury w kontekście edukacji czy badań – mówi Mehdi Tayoubi wiceprezes Dassault Systèmes ds. innowacji.

Dzięki integracji surowych danych pochodzących z kampanii digitalizacyjnych regionalnej dyrekcji ds. kultury Nowej Akwitanii z nowymi rozwiązaniami software’owymi, strony zaangażowane w projekt mogły współpracować wirtualnie w 3D, aby projektować nowe, immersyjne trasy dla zwiedzających.

– Dysponujemy bardzo precyzyjnymi danymi ze skanowania jaskini w 3D, które znamy doskonale z naszych ekranów, jednak możliwość immersyjnego doświadczenia wirtualnej kopii bliźniaczej zupełnie zmienia perspektywę. Czas, jaki można spędzić w jaskini Lascaux, jest bardzo ograniczony. Po raz pierwszy mogę niejako teleportować się do jej wnętrza razem z całym zespołem, aby pracować i testować hipotezy badawcze w czasie rzeczywistym nawet w najbardziej niedostępnych zakątkach jaskini – mówi Muriel Mauriac, kustoszka.

Podobnie jak zespół konserwatorów uprawnionych do wstępu do jaskini, także goście obcujący z wirtualną kopią bliźniaczą będą mogli przejść przez końcowy korytarz lub zwiedzić wąską i niedostępną nigdy wcześniej dla publiczności tzw. kocią komnatę.

Podróż edukacyjna u podstaw fascynującego projektu rzeczywistości wirtualnej

Po raz pierwszy na świecie grupy z przewodnikiem liczące maksymalnie sześć osób wyposażonych w plecaki i zestawy VR będą mieć szansę poznać bliżej wszystkie 235 metrów galerii tego prehistorycznego odpowiednika Kaplicy Sykstyńskiej. Goście będą mogli poruszać się swobodnie w przestrzeni, a dzięki swoim awatarom także wchodzić w interakcje.

Dassault Systèmes i muzeum Cité de l’architecture & du patrimoine

W 2019 r. muzeum Cité de l’architecture & du patrimoine i Dassault Systèmes stworzyły laboratorium badawczo-innowacyjne o nazwie Exaltemps dedykowane naturalnej wielkości, wieloosobowej rzeczywistości wirtualnej. Po sukcesie projektu ScanPyramids VR wirtualna kopia bliźniacza jaskini Lascaux w skali 1:1 jest najnowszym doświadczeniem opracowanym w tej otwartej dla publiczności przestrzeni.

Źródło: Dassault Systèmes

www.3ds.com

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Insignia kontynuuje współpracę z Südzucker Polska
Südzucker Polska SA jest klientem agencji Insignia od lutego 2020. Współpraca skoncentrowana jest wokół działań marketingowych dla marki Cukier Królewski.
SparkyB pomoże markom w tworzeniu angażującego contentu
Praca marketingowca w obecnych czasach jest wyzwaniem. Z badań Venngage wynika, że prawie 21% marketingowców poświęca ponad 20 godzin tygodniowo na tworzenie treści. Nie licząc weekendów, oznaczałoby to średnio 4 godziny dziennie przeznaczane na content. Największą trudnością jest znalezienie, czy wymyślenie odpowiednich treści do materiałów. Stąd pomysł na SparkyB –...
Superbet podsumowuje działania sponsoringowe
Sponsoring Lecha Poznań, Górnika Zabrze, reprezentacji polskich skoczków narciarskich czy największych w Polsce turniejów w szachach i darcie. Silny nacisk na mądre pomaganie, dawanie maksimum wartości kibicom i zaangażowanie w ważne inicjatywy dla społeczności. Wychodzenie poza schematy i szukanie nowych rozwiązań na niestandardowe aktywacje wokół współprac. To wszystko...
Agencja Onemulti partnerem w  kampanii UNDP „Weather Kids”
Agencja OneMulti jako Partner Aktywacyjny skoordynowała w Polsce proklimatyczną kampanię "Weather Kids". Międzynarodowy projekt, realizowany przez United Nations Development Programme (UNDP) w partnerstwie z ICCO, zaangażował łącznie 45 agencji PR i organizacji branżowych na kilku kontynentach. Kampania wystartowała 21 marca i do tej pory objęła swoim zasięgiem ponad 80...
Łucja Zaorska dołącza do Flying Bisons i FDC
Łucja Zaorska, doświadczona w branży filmowej producentka, objęła nowo powstałe stanowisko Senior Digital Producer & Team Lead w połączonym Flying Bisons i FDC.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764