logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Regulacje prawne jako wsparcie dla mediów w walce z pozwami typu SLAPP

  PR 10.05.2024, przeczytano 892 razy
ilustracja

W dniach 25-26 kwietnia w Warszawie odbyła się międzynarodowa konferencja o pozwach typu SLAPP, organizowana przez Agorę, ARTICLE 19 Europe, Helsińską Fundację Praw Człowieka, Prague Civil Society Center i Sieć Obywatelską Watchdog Polska. Organizatorzy wspólnie z zaproszonymi gośćmi rozmawiali o tym, jak położyć kres nękaniu osób działających w interesie publicznym. W konferencji wzięli udział przedstawiciele mediów – polskich i zagranicznych, a także organizacji pozarządowych i instytucji europejskich. Jednym z gości konferencji był również Minister Sprawiedliwości Adam Bodnar, który zapowiedział, jakie działania w sprawie przeciwdziałania SLAPP-om podejmie jego resort. 


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/regulacje-prawne-jako-wsparcie-dla-mediow-w-walce-z-pozwami-typu-slapp,404175,artykul.html

Rośnie liczba strategicznych pozwów przeciwko partycypacji publicznej (SLAPPs) wytaczanych dziennikarzom i aktywistom, którzy starają się nagłaśniać nadużycia władzy. Pod pretekstem walki o dobre imię, politycy, wpływowi biznesmeni czy korporacje uciekają się do nacisków prawnych, by zastraszyć swoich krytyków. Na tle Europy Polska wiedzie prym w niechlubnej statystyce dotyczącej skali pozwów typu SLAPP.  

W konferencji poświęconej temu problemowi, która miała miejsce w warszawskiej siedzibie Agory, wzięli udział przedstawiciele Ministerstwa Sprawiedliwości – Minister Adam Bodnar i Zuzanna Rudzińska-Bluszcz, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie. W swoich wypowiedziach zobowiązali się do pełnego wdrożenia dyrektywy UE mającej na celu ochronę osób zaangażowanych w udział w życiu publicznym przed bezpodstawnymi roszczeniami i nadużyciami prawnymi.  

– Cieszą nas w szczególności poparcie i deklaracje ze strony Ministra Sprawiedliwości Adama Bodnara, który na naszym spotkaniu wyraził zaangażowanie w skuteczną implementację dyrektywy, proponując zmiany nie tylko w procedurze karnej i cywilnej, ale także eliminujące przepisy stanowiące podstawę dla SLAPP, czyli art. 212 Kodeksu karnego dotyczący zniesławienia – mówi Paweł Czajkowski, Dyrektor ds. Prawnych i Public Policy w Agorze.

ilustracjastrzałka

Ministerialne komisje kodyfikacyjne ds. prawa cywilnego i karnego będą pracować nad zmianami, które będą miały szczególne znaczenie z uwagi na czas polskiej prezydencji w UE rozpoczynającej się w styczniu 2025 r.

Podczas konferencji zaprezentowane zostały wyniki badania dotyczącego doświadczenia SLAPP-ów przez polskie media, w którym wzięli udział zarówno dziennikarze mediów lokalnych, regionalnych, jak i krajowych. Badanie pokazało, że ponad 2/3 dziennikarzy, wydawców i redaktorów zetknęło się problemem SLAPP-ów, a największe uciążliwości wiążą się z działaniami prawnymi podejmowanymi w ramach przepisów prawa cywilnego, w dalszej kolejności prawa prasowego i karnego. – Dziennikarze wskazali także na problemy niezwiązane ze SLAPP-ami takie, jak bezprawne odmowy dostępu do informacji publicznej i nieudzielanie akredytacji niezależnym mediom oraz śledzenie i inwigilację – dodaje Paweł Czajkowski.

Problem SLAPP-ów wykracza poza tradycyjne granice prawa karnego i cywilnego. Przykładem tego jest wykorzystanie organów regulacyjnych do zastraszania i nękania niezależnych dziennikarzy i mediów. W toku konferencji, a także za pośrednictwem ankiety dziennikarze i wydawcy wskazywali w szczególności na efekt mrożący wywoływany przez działania Przewodniczącego KRRiT. Problem ten omawiany był podczas panelu z udziałem przedstawicieli TVN Warner Bros., Ringier Axel Springer Polska, Izby Wydawców Prasy, KRRiT i Agory. – W porównaniu ze SLAPP-ami arsenał, którym dysponują regulatorzy czy administracja publiczna, ma atomową siłę rażenia – mówił Bartosz Hojka, prezes Agory. – Znacznie szerszy zasięg mają potencjalne sankcje – od możliwych ogromnych kar finansowych, poprzez różnego rodzaju decyzje dotyczące koncesji, aż po decyzje mające fundamentalny wpływ na pozycję firmy na rynku. Już samo przedłużanie postępowań koncesyjnych to wyrafinowana presja.  

W czasie konferencji przedstawiono przykłady działań typu SLAPP z całej Europy. O swojej perspektywie opowiadali m.in. aktywiści i dziennikarze z Malty, Serbii, Chorwacji i Węgier. Dyskutowano o pierwszych propozycjach rozwiązań prawnych z Wielkiej Brytanii i Litwy. Wśród występujących byli m.in. prof. David Kaye, były sprawozdawca ONZ ds. wolności słowa, reprezentantka Rady Europy Irena Guidikova czy Matthew Caruana Galizia, który kieruje fundacją im. swojej matki Daphne Caruany Galizii – maltańskiej dziennikarki zamordowanej w 2017 r., mierzącej się za życia z ponad 40 pozwami.

Swoimi doświadczeniami dzielili się także redaktorzy i dziennikarze z ogólnopolskich i lokalnych mediów oraz przedstawiciele organizacji pozarządowych. Zagłębiając się w realia SLAPP-ów w Polsce, koncentrowali się na tym, jak batalie prawne wpływają na krajobraz medialny w Polsce. Wśród panelistów był m.in. Roman Imielski, pierwszy zastępca redaktora naczelnego “Wyborczej”, który opowiadał o tym, jak w czasie ośmiu lat rządów PiS “Wyborcza” i jej dziennikarze byli przedmiotem ponad 130 postępowań, z których większość została zainicjowana przez polityków, agencje rządowe lub podmioty powiązane z państwem, w tym przedsiębiorstwa państwowe. Przedstawiciele lokalnych mediów omawiali również problematyczne kwestie związane z tzw. “mediami władzy”, czyli mediami prowadzonymi przez samorządy lub spółki komunalne.  

Źródło: Agora S.A.

Dodatkowe informacje:

Organizatorami wydarzenia byli: Agora, ARTICLE 19 Europe, Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Prague Civil Society Center i Sieć Obywatelska Watchdog Polska. 

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

„Wybór prezydenta to nie kwestia smaku” – Gazeta.pl dołącza do akcji profrekwencyjnej
1 czerwca odbędzie się II tura wyborów prezydenckich w Polsce. Z tej okazji Gazeta.pl wspólnie z agencją Twin .collective rozpoczyna kampanię „Dowiedz się (jak naj)więcej”, której celem jest zachęcenie do udziału w głosowaniu oraz wsparcie obywateli w podjęciu świadomej decyzji. Inicjatywa ma zwiększyć świadomość wyborczą i zaangażowanie...
Medialność Eurowizji ’25 i Justyny Steczkowskiej
Finał Eurowizji, który odbył się 17 maja br., wzbudził ogromne zainteresowanie w polskich mediach – wartość ekwiwalentu reklamowego wyniosła 136 mln zł. Jednym z najgłośniejszych wydarzeń tegorocznej edycji niewątpliwie był powrót Justyny Steczkowskiej na konkursową scenę. Jej spektakularny występ został doceniony przez widzów. Artystka była też widoczna w pozytywnym...
Wedel wchodzi na rynek podcastów
Firma Wedel, kultowy producent słodyczy i twórca czekoladowych doświadczeń wkracza w świat podcastów, odpowiadając na jego rosnącą popularność w Polsce. Maciej Herman, Dyrektor Zarządzający firmy oraz Robert Zydel, Dyrektor muzeum Fabryka Czekolady E.Wedel w nowym formacie „Wedle Uznania”, będą dyskutować o biznesie, kulturze, sztuce, tematach społecznych i przyjemności,...
Enpulse startuje z podcastem Bridge Talk
27 maja na Spotify i YouTube zadebiutuje pierwszy odcinek serii Bridge Talk, której pomysłodawcą jest Enpulse, platfroma służąca do badania i budowania zaangażowania. Podcast, na który złoży się 7 rozmów z ekspertami HR, będzie poświęcony wyzwaniom związanym z zarządzaniem zespołami wielopokoleniowymi.
 IMMxDemagog: Trzaskowski i Nawrocki z równym zasięgiem [12.05–18.05]
Wybory prezydenckie rozegrały się przede wszystkim w mediach społecznościowych. Kampanię zakończył nie finałowy spór w telewizji, lecz kreatywna, emocjonalna i częściowo nielegalna agitacja w czasie ciszy wyborczej. Memy i aluzje w social mediach często osiągały większy zasięg niż materiały z debat – wynika z przedostatniego już raportu analizującego medialność...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2025 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764