logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Regulamin wszystko przyjmie, ale prawo nie wszystko wybaczy

  PR 21.05.2015, przeczytano 785 razy

Sklepy internetowe w Polsce powstają jak grzyby po deszczu. Wiele z nich nie jest jednak prawnie gotowa do sprzedaży w sieci. Pomysł na „wrzucenie” do regulaminu sklepu informacji, często niezgodnych z prawem, nie zwalnia przedsiębiorcy z odpowiedzialności, a może wręcz przysporzyć sporych problemów.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/regulamin-wszystko-przyjmie%2C-ale-prawo-nie-wszystko-wybaczy,24925,artykul.html

Liczba polskich e-sklepów stale rośnie. Według prognoz Sociomantic Labs, w 2015 roku liczba sklepów internetowych w Polsce przekroczy 22 tysiące. Rynek e-commerce cechuje obniżony próg wejścia, dlatego wiele osób mających pomysł na własny biznes próbuje swoich sił w założeniu firmy handlującej w sieci. Niestety, nie wszyscy e-przedsiębiorcy zdają sobie sprawę z tego, jak ważna jest treść regulaminu ich e-sklepu, w którym muszą być zawarte kluczowe kwestie związane z jego funkcjonowaniem. Panuje wręcz przekonanie, że w takim regulaminie można umieścić wszystko, co przyjdzie nam do głowy. Rzeczywistość jest jednak zupełnie inna.

„Pożyczone” od innych

Skopiowanie regulaminu innego sklepu internetowego jest częstą praktyką e-przedsiębiorców.

 – Czytając regulaminy niektórych e-sklepów  można wręcz zauważyć, że ich zapisy odbiegają od charakteru danego sklepu, jakby je po prostu skopiowano metodą kopiuj-wklej. Niektórzy zapominają wręcz usunąć nazwy innego sklepu, od którego został „pożyczony”. Takie kopiowanie całości treści, niedostosowanej do konkretnej działalności, jest wprowadzaniem klienta w błąd i stosowaniem nieuczciwych praktyk rynkowych zarówno względem klientów jak i przedsiębiorcy, od którego skopiowało się dokument. A przecież regulamin jest niezbędnym elementem zgodnego z prawem funkcjonowania e-sklepu – mówi Rafał Stępniewski z RzetelnyRegulamin.pl. 

Więcej nie znaczy lepiej

Kolejną sprawą, przy której e-przedsiębiorcy narażeni są na problemy z prawem, jest wpisywanie w regulaminach sklepów jak najwięcej informacji, które mają teoretycznie zdejmować z nich odpowiedzialność. Treści informujące o tym, że sklep nie ponosi odpowiedzialności za ewentualne błędy w opisie lub drobne rozbieżności między zdjęciem produktu a jego rzeczywistym wyglądem i że nie mogą być one podstawą reklamacji, to przykłady zapisów z Rejestru Klauzul Niedozwolonych. – Są to wszystko zapisy niewiążące z mocy prawa. Dodanie ich nie zmniejsza odpowiedzialności sklepu za nierzetelne informacje czy opisy produktów. Klient e-sklepu musi być dokładnie poinformowany o produkcie, który planuje kupić. Co ważne, nieodpowiednie zdjęcie czy brak specyfikacji technicznej, stanowi złamanie obowiązków informacyjnych. A za to właścicielowi sklepu internetowego grozi kara grzywny do 5 tys. zł – tłumaczy Stępniewski z RzetelnyRegulamin.pl.

Tak jak każe prawo, a nie tak jak chcemy

Ekspert z RzetelnyRegulamin.pl podkreśla także, że sklepy internetowe do regulaminów wpisują często niedozwolone zapisy dotyczące dostaw, zwrotów towarów czy reklamacji. Jest to m.in. zapis zwalniający z odpowiedzialności za nieterminowe dostarczenie przesyłek przez firmę kurierską. Kurier pracuje na zlecenie sklepu, a nie klienta, więc to sklep jest odpowiedzialny za realizację umowy sprzedaży, której elementem jest dostarczenie towaru w formach, które oferuje sprzedawca. Innymi niedozwolonymi zapisami w regulaminach jest np. informowanie o tym, że zwracany towar zostanie przyjęty przez e-sklep tylko w oryginalnym opakowaniu lub że towar może być odesłany tylko za pośrednictwem firmy kurierskiej uzgodnionej ze sprzedającym i za jego zgodą – najczęściej stosowane przy przesyłkach reklamacyjnych. Zakazaną praktyką, dosyć powszechnie stosowaną, jest także odmowa przyjęcia zwrotu towarów odbieranych osobiście przez klienta. Często regulamin i strona sklepu wraz z komunikacją e-mail nie rozróżniają procesu składania zamówienia od rezerwacji. W praktyce klient zawiera umowę wcześniej, na odległość, za pośrednictwem strony www, a nie w sklepie stacjonarnym, więc przysługuje mu pełne prawo do jej odstąpienia.

Powyższe przykłady to najczęściej spotykane niedozwolone zapisy w regulaminach sklepów internetowych, które mimo ich umieszczenia, nie obowiązują klientów e-sklepu. Jednak za ich stosowanie UOKiK może nałożyć na e-sklep karę w wysokości do 10 proc. rocznych przychodów.

Źródło: Praktycy.com

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Prawna ochrona marki osobistej. Prawo do firmy a znak towarowy
Gdyby istniał skuteczny sposób prawny na zatrzymanie raz zbudowanego zaufania to byłaby to z pewnością najchętniej realizowana usługa prawna. Niestety, w tym zakresie prawo nie jest idealne. Co nie oznacza, że nie oferuje ono żadnych sposobów ochrony marki osobistej. Dzisiaj przedstawię Ci dwa sposoby ochrony marki osobistej, które warto znać: prawo do firmy oraz znak...
Plan marketingowy miasta i zrównoważone planowanie rozwoju
Strategiczny plan marketingowy, uważany za ważne narzędzie zarządzania w organizacji, wykorzystywany jest także przez miasta w Polsce jako jeden z głównych aspektów wsparcia w podejmowaniu decyzji i osiąganiu wyznaczonych celów. Zrównoważony rozwój to jeden z wiodących trendów w obecnych czasach. Właściwy do wprowadzania zmian i podążania za innowacjami. Określa wiele...
Biuro Bayer zainspirowane Oliwą spod kreski Design Anatomy
Biuro jednego z najstarszych rezydentów Olivia Centre przeszło metamorfozę. Dostosowane do najnowszych trendów biuro grupy Bayer powstało w duchu less waste, a opiera się na nowej strategii przestrzeni pracy, obowiązującej w całej grupie. Za projekt odpowiada pracownia Design Anatomy, której portfolio obejmuje ponad 200 tys. m.kw. zaprojektowanych i wykończonych...
Anglicy na wojnie z fast foodami. Zakaz reklamowania na billboardach?
Otyłość jest problemem dla coraz większej liczby nastolatków. To głównie przez wzgląd na nich lokalni politycy w Anglii zakazują reklamowania produktów wysokoprzetworzonych na billboardach. Ogólnokrajowych czy ogólnoeuropejskich zasad regulujących tę kwestię nie należy się spodziewać, ale eksperci podkreślają, że ten sam nośnik można wykorzystać do kampanii...
5 upominkowych inspiracji na jubileusz firmy
Jubileusz firmy to nie tylko wyjątkowa okazja do celebracji kolejnej rocznicy, lecz także czas na głębsze zastanowienie się nad wkładem wszystkich, którzy przyczynili się do sukcesu firmy – partnerów biznesowych, klientów oraz pracowników. Z takiej okazji warto podkreślić znaczenie ich zaangażowania i wsparcia poprzez wybór odpowiedniego...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764