logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Regulamin wszystko przyjmie, ale prawo nie wszystko wybaczy

  PR 21.05.2015, przeczytano 788 razy

Sklepy internetowe w Polsce powstają jak grzyby po deszczu. Wiele z nich nie jest jednak prawnie gotowa do sprzedaży w sieci. Pomysł na „wrzucenie” do regulaminu sklepu informacji, często niezgodnych z prawem, nie zwalnia przedsiębiorcy z odpowiedzialności, a może wręcz przysporzyć sporych problemów.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/regulamin-wszystko-przyjmie%2C-ale-prawo-nie-wszystko-wybaczy,24925,artykul.html

Liczba polskich e-sklepów stale rośnie. Według prognoz Sociomantic Labs, w 2015 roku liczba sklepów internetowych w Polsce przekroczy 22 tysiące. Rynek e-commerce cechuje obniżony próg wejścia, dlatego wiele osób mających pomysł na własny biznes próbuje swoich sił w założeniu firmy handlującej w sieci. Niestety, nie wszyscy e-przedsiębiorcy zdają sobie sprawę z tego, jak ważna jest treść regulaminu ich e-sklepu, w którym muszą być zawarte kluczowe kwestie związane z jego funkcjonowaniem. Panuje wręcz przekonanie, że w takim regulaminie można umieścić wszystko, co przyjdzie nam do głowy. Rzeczywistość jest jednak zupełnie inna.

„Pożyczone” od innych

Skopiowanie regulaminu innego sklepu internetowego jest częstą praktyką e-przedsiębiorców.

 – Czytając regulaminy niektórych e-sklepów  można wręcz zauważyć, że ich zapisy odbiegają od charakteru danego sklepu, jakby je po prostu skopiowano metodą kopiuj-wklej. Niektórzy zapominają wręcz usunąć nazwy innego sklepu, od którego został „pożyczony”. Takie kopiowanie całości treści, niedostosowanej do konkretnej działalności, jest wprowadzaniem klienta w błąd i stosowaniem nieuczciwych praktyk rynkowych zarówno względem klientów jak i przedsiębiorcy, od którego skopiowało się dokument. A przecież regulamin jest niezbędnym elementem zgodnego z prawem funkcjonowania e-sklepu – mówi Rafał Stępniewski z RzetelnyRegulamin.pl. 

Więcej nie znaczy lepiej

Kolejną sprawą, przy której e-przedsiębiorcy narażeni są na problemy z prawem, jest wpisywanie w regulaminach sklepów jak najwięcej informacji, które mają teoretycznie zdejmować z nich odpowiedzialność. Treści informujące o tym, że sklep nie ponosi odpowiedzialności za ewentualne błędy w opisie lub drobne rozbieżności między zdjęciem produktu a jego rzeczywistym wyglądem i że nie mogą być one podstawą reklamacji, to przykłady zapisów z Rejestru Klauzul Niedozwolonych. – Są to wszystko zapisy niewiążące z mocy prawa. Dodanie ich nie zmniejsza odpowiedzialności sklepu za nierzetelne informacje czy opisy produktów. Klient e-sklepu musi być dokładnie poinformowany o produkcie, który planuje kupić. Co ważne, nieodpowiednie zdjęcie czy brak specyfikacji technicznej, stanowi złamanie obowiązków informacyjnych. A za to właścicielowi sklepu internetowego grozi kara grzywny do 5 tys. zł – tłumaczy Stępniewski z RzetelnyRegulamin.pl.

Tak jak każe prawo, a nie tak jak chcemy

Ekspert z RzetelnyRegulamin.pl podkreśla także, że sklepy internetowe do regulaminów wpisują często niedozwolone zapisy dotyczące dostaw, zwrotów towarów czy reklamacji. Jest to m.in. zapis zwalniający z odpowiedzialności za nieterminowe dostarczenie przesyłek przez firmę kurierską. Kurier pracuje na zlecenie sklepu, a nie klienta, więc to sklep jest odpowiedzialny za realizację umowy sprzedaży, której elementem jest dostarczenie towaru w formach, które oferuje sprzedawca. Innymi niedozwolonymi zapisami w regulaminach jest np. informowanie o tym, że zwracany towar zostanie przyjęty przez e-sklep tylko w oryginalnym opakowaniu lub że towar może być odesłany tylko za pośrednictwem firmy kurierskiej uzgodnionej ze sprzedającym i za jego zgodą – najczęściej stosowane przy przesyłkach reklamacyjnych. Zakazaną praktyką, dosyć powszechnie stosowaną, jest także odmowa przyjęcia zwrotu towarów odbieranych osobiście przez klienta. Często regulamin i strona sklepu wraz z komunikacją e-mail nie rozróżniają procesu składania zamówienia od rezerwacji. W praktyce klient zawiera umowę wcześniej, na odległość, za pośrednictwem strony www, a nie w sklepie stacjonarnym, więc przysługuje mu pełne prawo do jej odstąpienia.

Powyższe przykłady to najczęściej spotykane niedozwolone zapisy w regulaminach sklepów internetowych, które mimo ich umieszczenia, nie obowiązują klientów e-sklepu. Jednak za ich stosowanie UOKiK może nałożyć na e-sklep karę w wysokości do 10 proc. rocznych przychodów.

Źródło: Praktycy.com

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Jak marki kuszą festiwalowiczów
Festiwale muzyczne przeżywają w Polsce prawdziwy rozkwit. Organizatorzy zaskakują nowatorskimi rozwiązaniami i konkurują w ściąganiu największych gwiazd. Na największych polskich festiwalach jak Pol’and’Rock, Open’er Festival czy Orange Warsaw Festival poziom organizacji jest na światowym poziomie. Ale zaplecze to nie wszystko.
Prawie połowa kupujących deklaruje, że wygląd strony jest jednym z najważniejszych czynników decydujących o ich postrzeganiu wiarygodności firmy.[1] Jak zatem budować uniwersalne projekty stron, które nie zginą w morzu im podobnych? Odpowiadają eksperci marki Shoper.
Jak uniknąć pracy za darmo jako freelancer?
Z najnowszego raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że 259 tys. polskich firm nie płaci swoim kontrahentom, a ich sumaryczne przeterminowane należności wynoszą 9,89 mld zł. Problemy z płatnościami w dużym stopniu dotykają niezależnych freelancerów, którzy w priorytetach płatności wielu firm plasują się na samym końcu. Jakie możliwości zabezpieczenia...
Slodkie o wyzwaniach klimatycznych i przyszłości czekolady
Nadchodzący Dzień Czekolady (7 lipca) jest doskonałą okazją do refleksji nad podejmowaniem bardziej zrównoważonych i proekologicznych praktyk w całym łańcuchu produkcji, a także konsumpcji czekolady. Wzrasta świadomość konieczności ochrony środowiska i walki ze zmianami klimatycznymi, co skłania producentów czekoladowych słodkości, do podejmowania działań na...
Przepis na... restaurację. Jak zaprojektować wnętrze ze smakiem?
Architektura jest sztuką użytkową, ale wcale to nie oznacza, że nie ma w niej miejsca na kreatywność. Wręcz przeciwnie – to właśnie prace, w których do głosu dochodzą pomysłowość i niczym nieskrępowana wyobraźnia mogą liczyć na sukces. Sekrety swoich projektów zdradza Kacper Gronkiewicz, znany architekt, autor wielu uznanych projektów wnętrz, w tym...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764