Reklama często wiąże się z gromadzeniem informacji o jej adresatach.
Ich zbieranie, a następnie wykorzystanie musi odbywać się w zgodzie z przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku o ochronie danych osobowych (Dz. U. Nr 133, poz. 883 z późn. zm.), dalej ustawa, wprowadzającej m.in. pojęcie danych osobowych oraz nakładającej na podmioty je przetwarzające określone obowiązki.
Stosownie do art. 6 ustawy, za dane osobowe uważa się każdą informację dotyczącą osoby fizycznej, pozwalającą na określenie tożsamości tej osoby. Definicja ta jest bardzo szeroka i jej ścisła językowa interpretacja mogłaby prowadzić do wniosku, iż każda pojedyncza informacja stanowi daną osobową. Należy jednak przyjmować, iż daną taką są informacje, które w powiązaniu z innymi informacjami umożliwiają identyfikację osoby fizycznej, a więc np. imię, nazwisko, adres, wiek, zdjęcie, nagranie głosu, itp.
Wykorzystanie danych osobowych w ramach akcji reklamowych z reguły będzie w świetle przepisów ustawy uznane za ich przetwarzanie. Zgodnie bowiem z art. 7 pkt 2 ustawy przez przetwarzanie danych rozumie się jakiekolwiek operacje wykonywane na danych osobowych, takie jak zbieranie, utrwalanie, przechowywanie, opracowywanie, zmienianie, udostępnianie i usuwanie, a zwłaszcza te, które wykonuje się w systemach informatycznych. Należy zaznaczyć, że podana w ustawie lista operacji na danych osobowych ma charakter przykładowy i nie jest wyczerpująca. Przepisy ustawy mają zatem zastosowanie w każdym przypadku operowania danymi osobowymi.
Ustawa wprowadza na podmioty decydujące o celach i środkach przetwarzania danych (zwanych „administratorami danych”) liczne obowiązki. Wśród nich należy wymienić obowiązek zgłoszenia baz danych osobowych do rejestracji Generalnemu Inspektorowi Danych Osobowych (wynikający z art. 40 ustawy), obowiązek odpowiedniego informowania osób, których dane osobowe są gromadzone (określony w art. 24 i 25 ustawy) i przede wszystkim obowiązek należytego zabezpieczenia zbiorów danych osobowych (przewidziany w art. 36 – 39 ustawy).
Należy zwrócić uwagę, iż ustawa przewiduje możliwość powierzenia przetwarzania danych innym podmiotom na podstawie pisemnych umów, a także przekazywanie danych za granicę. W każdym jednak z tych przypadków, muszą być zastosowane odpowiednie środki zapewniające ochronę przetwarzanych danych.
Naruszenie przepisów ustawy stanowi przestępstwo zagrożone grzywną, karą ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności.
Autor: L. Biedecki
20.04.2001
źródło: MediaRun.pl