logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Reklama a ochrona danych osobowych - raport

   22.04.2001, przeczytano 1459 razy

Reklama często wiąże się z gromadzeniem informacji o jej adresatach.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/reklama-a-ochrona-danych-osobowych---raport,126,artykul.html

Ich zbieranie, a następnie wykorzystanie musi odbywać się w zgodzie z przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku o ochronie danych osobowych (Dz. U. Nr 133, poz. 883 z późn. zm.), dalej ustawa, wprowadzającej m.in. pojęcie danych osobowych oraz nakładającej na podmioty je przetwarzające określone obowiązki.

Stosownie do art. 6 ustawy, za dane osobowe uważa się każdą informację dotyczącą osoby fizycznej, pozwalającą na określenie tożsamości tej osoby. Definicja ta jest bardzo szeroka i jej ścisła językowa interpretacja mogłaby prowadzić do wniosku, iż każda pojedyncza informacja stanowi daną osobową. Należy jednak przyjmować, iż daną taką są informacje, które w powiązaniu z innymi informacjami umożliwiają identyfikację osoby fizycznej, a więc np. imię, nazwisko, adres, wiek, zdjęcie, nagranie głosu, itp.

Wykorzystanie danych osobowych w ramach akcji reklamowych z reguły będzie w świetle przepisów ustawy uznane za ich przetwarzanie. Zgodnie bowiem z art. 7 pkt 2 ustawy przez przetwarzanie danych rozumie się jakiekolwiek operacje wykonywane na danych osobowych, takie jak zbieranie, utrwalanie, przechowywanie, opracowywanie, zmienianie, udostępnianie i usuwanie, a zwłaszcza te, które wykonuje się w systemach informatycznych. Należy zaznaczyć, że podana w ustawie lista operacji na danych osobowych ma charakter przykładowy i nie jest wyczerpująca. Przepisy ustawy mają zatem zastosowanie w każdym przypadku operowania danymi osobowymi.

Ustawa wprowadza na podmioty decydujące o celach i środkach przetwarzania danych (zwanych „administratorami danych”) liczne obowiązki. Wśród nich należy wymienić obowiązek zgłoszenia baz danych osobowych do rejestracji Generalnemu Inspektorowi Danych Osobowych (wynikający z art. 40 ustawy), obowiązek odpowiedniego informowania osób, których dane osobowe są gromadzone (określony w art. 24 i 25 ustawy) i przede wszystkim obowiązek należytego zabezpieczenia zbiorów danych osobowych (przewidziany w art. 36 – 39 ustawy).

Należy zwrócić uwagę, iż ustawa przewiduje możliwość powierzenia przetwarzania danych innym podmiotom na podstawie pisemnych umów, a także przekazywanie danych za granicę. W każdym jednak z tych przypadków, muszą być zastosowane odpowiednie środki zapewniające ochronę przetwarzanych danych.

Naruszenie przepisów ustawy stanowi przestępstwo zagrożone grzywną, karą ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności.

Autor: L. Biedecki
20.04.2001
źródło: MediaRun.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Nowy Europejski Bauhaus 2024. Relacja z Festiwalu.
Przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen, w swoim przemówieniu inaugurującym Festiwal Nowy Europejski Bauhaus podkreśliła, że jest przekonana, iż inicjatywa ta będzie odgrywać w przyszłości coraz większą rolę w kształtowaniu zrównoważonych sektorów gospodarki w Europie. W programie tegorocznego Festiwalu, poza naturalnie łączoną z projektem branżą...
Prime Choice - Jakub Józef Orliński w kampanii PRM.com
PRM to nowa marka na mapie Europy, która powstała z myślą o społeczności modowej awangardy wrażliwej na piękno, estetykę i jakość. W jej ofercie znajdziemy marki z najwyżej półki, łącząc high-end ze stylem miejskim. Marka miksuje modę z kulturą, co idealnie prezentuje w pierwszej odsłonie kampanii ,,PRIME CHOICE”, której twarzą został światowej...
„Dizajn na fali” w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
Trwa cykl rozmów o polskim dizajnie ,,Dizajn na fali” w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie. W gronie uznanych gości odbywają się dyskusje nie tylko o jakości kształcenia przyszłych projektantów, ale również o sposobach pogłębiania świadomości producentów, przedstawicieli władz i konsumentów dobrego wzornictwa....
Lidl z kampanią UEFA Euro 2024: Lidl Kids Team
Jako Oficjalny Partner UEFA EURO 2024, Lidl Polska rozpoczyna program Lidl Kids Team, w ramach którego dzieci mają szansę wyjść na murawę razem z polskimi zawodnikami przed meczami UEFA EURO 2024! Sieć ogłasza konkurs, w ramach którego rodzice lub opiekunowie mogą wygrać miejsce w Lidl Kids Team dla swojego dziecka w wieku od 6 do 10 lat – niezależnie od płci,...
Zostań Aquaphorianinem – kampania reklamowa Aquaphor
Międzynarodowy koncern AQUAPHOR, producent filtrów do wody z zakładami produkcyjnymi w Estonii (UE) , coraz silniej działa na polskim rynku, kreując potrzeby filtracji wody, a także promując zmiany na lepsze. Ściśle łączy się to z misją firmy, którą jest zapewnienie czystej wody wszystkim mieszkańcom naszej planety poprzez zmianę wody na...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764